mijn ijslander op training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

i_horselover

Re: mijn ijslander op training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 06:19

Siebjelover schreef:
wat jammer nou.....je ziet zo vaak dat mensen IJslanders te vroeg inrijden...Dan heb ik echt zoiets van: Als je niet kunt wachten met rijden koop dan een ouder ingereden paard! Ontzettend jammer Verdrietig

IJslanders mogen pas ingereden worden als ze 4 of 5 jaar oud zijn. En misschien denk je dat jouw ijslander al wel helemaal aan alles toe is met 3, maar dat is helemaal niet waar. Het botstructuur zit dan nog niet goed in elkaar.

Die regel is er niet voor niets....

Even een vraag van mijn kant: Waarom beleert jouw instructrice een IJslander van 3 Verward Ik ken hier echt niemand met IJslanders of IJslanderstallen in de buurt die vanaf 3 al paarden gaan inrijden...Nagelbijten / Gniffelen Vind dit eerlijk gezegd ook erg slecht van je instructrice.

Een goede instructrice/fokstal zal zeggen: Nee, ik begin er nog niet aan want het paard is te jong! Maar goed, tegenwoordig gaat het ook om het geld wat ze ervoor krijgen Boos!

* Vind het wel een leuke IJslander, maar ik zou hem nu als de wiedeweer in het land gooien, jaar laten stilstaan en het dan nog eens proberen!*

nog een keer dezelfde reactie(jammer dat het zo moet)
biologish word hij vier, maar volgens de paarden*wet* is hij al vier vanaf januari.
iris doet het niet om het geld, helemaal neit, ze is ook nog eens super geodkoop maar ze doet het super goed. ze vind eht leuk om te doen en ze voelt de paarden heel goed aan, dus als er iets niet goed zit gaat ze kijken wat ze eraan kan doen, ze is gewoon een goede trainster en istructrice.

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 06:23

buiten die rare dingen om, ben ik wel blij m de reacties, niet dat ik er echt iets mee doe.
over het genoeg voeren, dat vind ik echt raar, hij staat op training bij een vrouw die meerdere paarden heeft ingereden en ze zelf heeft, daar hoeven jullie je al helemaal neit druk om te maken.

buiten dit dus komen er binnenkort(misschien vandaag wel) nieuwe foto's van vrijdag toen ik erop zat, ben benieuwd wat jullie daar van vinden, en graag dan echt niet dezelfde reacties, daar is bokt heel goed in.....

over die foto's vanaf de derde, dat is overigens niet van de eerste keer Bloos was ik vergeten erbij te zetten,

erniexnena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:40

Leuk dier, maakt niet uit dat die 3 is, het ziet er niet uit alsof die door de benen zakt Haha!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:59

i_horselover schreef:
Wendy15 schreef:
Jammer dat veel mensen die niks van ijslanders weten reageren dat het prima kan met 3. Ijslanders zijn nu eenmaal laat volwassen en ik vind dit dan ook echt te vroeg om in te rijden. Het excuus "Anders wordt ie irritant of te gevaarlijk" vind ik nergens op slaan Als je het dier van jongs af aan leert dat jij hoger in rangorde staat en het nodige respect bijbrengt maakt het niet uit of ie 8 of 15 is met inrijden. Is maar net hoe je zelf met het dier om gaat. Ik vind het ronduit triest dat je 'm op zn 3e al moet overrompelen omdat het anders te lastig word. Maja, veel plezier met je paardje en ik hoop dat het diertje er geen last van gaat krijgen op latere leeftijd Scheve mond

ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat mensen zo reageren zonder dat ze het hele verhaal en eht paard kennen. dat over irritant en gevaarlijk heb i niet helemaal zo gezegd, enn dan weet je nog steeds niet het hele verhaal.

Wij weten alleen wat JIJ hier zelf neerzet en daar geven we onze mening over Knipoog Aan jou of je er iets mee doet of niet..

En dat je dat niet gezegd hebt allemaal...
i_horselover schreef:
wel voreg miss omdat mensen denken dat het te vroeg is Knipoog hij verveelde zich kapot, en was er gua tussen zijn oren klaar voor. als ik nog een jaar of 2 jaar moest wachten zou hij zwaar irrtan worden

i_horselover schreef:
wel 3 nog niet eens 4

i_horselover schreef:
ja weet ik wel, maar dat was veel te gevaarlijk geweest verder, daar was Iris het mij over eens, wat ze nou allemaal met hem aan het doen is. ze is wel blij dat ik niet zelf ben begonnen want dat zou waarschijnlijk verekeerd gegaan zijn

Je hebt dat dus wel degelijk gezegd.

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:19

Wendy15 schreef:
Je hebt dat dus wel degelijk gezegd.

ok in die vorm misschien wel, ik heb me maybe ook niet helemaal neit goed uit kunnen drukken, maar verder is het zo dat wat jij zei Wendy15 dat het een excuus voor mij meot zijn om hem in training te zetten, dat vond ik nergens op slaan. het is nooit als excuus bedoeld en ik zal het ook nooit zo gebruiken.

en over het overrompelen(wat ik overigens al een paar keer heb moeten zeggen maar het toch nog maar een keertje doe) hij is oficieel 4, als ik dat had neergezet dat hij 4 was was deze rare duscussie oevr te jong niet zo geweest waarschijnlijk. ik overrompel hem neit, ik weet de fokker weet EN de trainster weet dat hij er helemaal klaar voor was en is om dit te doen EN HIJ vind het leuk.

hij is natuurlijk wel moe naar de training maar dat is elk paard na een training dus daar hoef ik ook verder geen commentaar op mensen.

veel reacties waren ook dat ik onwetend was in dit paardengebied, en dat ik eerst meer ervaring moest opdoen voordat ik een 3jarig paard moest kopen. zo dom om te zeggen, JULLIE KENNEN MIJ NIET, JULLIE WETEN HELEMAAL NIET WAT MIJN ERVARING MET PAARDEN IS, EN MET JONGE PAARDEN. dus houd alsjeblieft de verdere commentaar over dat gandalf te jong, ik te onervaren en de trainster dom om zo'n paard nu in te rijden.

bedankt voor diegene die dat wel in de gaten hebben, en de mensen die mij wel kennen weten ook beter dan dat ze me hier op *aanvallen*. ook weer zoiets waar bokt goed in is.

mijn bedoeling van deze topic plaatsen was dat jullie opmerkingen konden geven op de foto's niet op mij als persoon, het paard of de trainster. zo kon ik weten waar ik voortaan op moest letten qua foto's maken (deze zijn overigens door de man van Iris gemaakt)

bedankt als je hiervoor begrip kan tonen.

en als jullie hierna *stomme* dingen over mij gaan denken en dat ik dom op jullie reacties reageer moeten jullie even kijken waar dat aan ligt.

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 14:49

hier zijn dan de foto's van vrijdag

hier alleen commentaar of jullie een beetje vooruitgang hebben gezien, niet over mijn houding, Iris' houding of over de houding van gandalf!!! heb ik toch niks aan op dit moment...

Iris op gandalf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mooie portret foto's van Gandalf:
Afbeelding
Afbeelding

ik op Gandalf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

we zijn na de ovaalbaan ook even buiten geweest, heeft mijn moeder stom genoeg geen foto's van gemaakt.
over mijn tenen naar buiten dat moest van Iris ik moest heel duidelijk met mijn hulpen zijn natuurlijk!
en zoals jullie kunen zien heeft hij er echt lol in, die oortjes mooi naar voren(natuurlijkz ag hij ook mijn moeder Haha! )

ik zou wel wat commentaar willen hebben over zijn bouw Knipoog

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:02

Meis veel plezier met je ijsje, ik vind haar er erg leuk uitzien, leuke ban en leuke manier van rijden, zou voor mijn haffie ook wel wat zijn, kan ze rennen zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de route Haha!

Verder vind ik het wel apart dat als wie dan ook foto's neer zet van hun drie jarige dat er A wat leuk en goed neer gegooid wordt en bij dit stel zo gereageerd wordt.
Voor (bijna) ieder paard is op de kop af drie te jong, dus dan kunnen we nog wel een tijdje bezig bljiven, dat er dan iets van gezegd wordt ok, maar dat hier het complete ijslanderfanclub gebeuren komt spuien tsja....over ene tijdje rijden de meiden hun ijsjes in met 2 jaar en zetten ze hier iig geen foto's meer neer, positief toch?

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 15:04

haha bedankt Sily, leuke reactie. ZIJ is trouwens een hij Knipoog
en hij is oficieel 4 laten we het voortaan maar daar op houden

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 15:28

Ik vind het een hele leuke IJs maar zal maar niet meer zeggen dat het slecht is wat je doet, het is toch zinloos, je trekt je er niks van aan.

Maar over die oortjes naar voren, dat zegt niet zoveel. Een paard heeft het in de stal ook niet zo naar zijn zin maar staat toch met de oortjes naar voren als je aan komt lopen..

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 15:41

haha dat hbe ik er toch ook bij gezet? hij deed zijn oortjes naar voern omdat mijn moeder daar stond

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:02

sja commentaar over zijn bouw
ik vind hem nog wat iel en niet af
wat mij betreft had i idd nog wel even het land op gekunt voor ie aan de bak had gemogen

en vervelen?
sja , dan heb je gewoon al vrij veel met hem gedana kwa vanalles behalve rijden, dan snap ik dat ie zich gaat vervelen
door vroeg te beginnen met vanalles ben je ook erg vroeg klaar , maar een dier geeft nioet zomaar aan als het te snel gaat of te veel is
daar kom je meestal pas achter als het te laat is

en ja nog geen vier vind ik erg vroeg voor een ijslander
voor 4 sowieso niet ...liefst pas met vier van het land af vissen
en met een vier en een half erop oid...
maar niet met nog geen vier erop klimmen , sonde ...

maar ik zal hier wel kritiek geven die niet gewaardeerd word, dus ik zal er maar mee ophouden

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:14

draumpje schreef:
sja commentaar over zijn bouw
ik vind hem nog wat iel en niet af
wat mij betreft had i idd nog wel even het land op gekunt voor ie aan de bak had gemogen

en vervelen?
sja , dan heb je gewoon al vrij veel met hem gedana kwa vanalles behalve rijden, dan snap ik dat ie zich gaat vervelen
door vroeg te beginnen met vanalles ben je ook erg vroeg klaar , maar een dier geeft nioet zomaar aan als het te snel gaat of te veel is
daar kom je meestal pas achter als het te laat is

en ja nog geen vier vind ik erg vroeg voor een ijslander
voor 4 sowieso niet ...liefst pas met vier van het land af vissen
en met een vier en een half erop oid...
maar niet met nog geen vier erop klimmen , sonde ...

maar ik zal hier wel kritiek geven die niet gewaardeerd word, dus ik zal er maar mee ophouden

haha zo kun je eht ook doen ja, zeggen naderhand dat het niet gewaardeerd word haha.

er was nog helemaal nik smet hem gedaan, je kunt niet zomaar zeggen dat het het geval was dat er veel met hem is gedaan.
en voor de duizendste keer hij is 4 oficieel

en over dat iel is vooral de stress dat hij verplaatst was naar mijn plekje en toen bij een groep kwam waar hij niet helemaal geaccvepteerd werd omdat hij gewoon te dominant is voor zijn leeftijd en dus eigenlijk onderdaniger moet zijn tegenover de oudere ruinen en meriies wta hij dus neit doet. daarna is hij nog een keer verplaatst naar r'dam en dat geeft wel een beetje een shock waardoor paarden, Allemaal dus afvallen/

maar toch bedankt voor je opmerking Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:15

op papier is hij misschien vier..
maar dat is maar een suffe regel..
als een paard perongeluk in december word geboren is hij een maand later ook al 4
vind het beetje een lame excuus

i_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:16

is het ook maar ik kna op dit moment even niks doen, maar we zullen er maar even over stoppen lijkt me het beste Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:15

Blijft een leuk diertje en is iid iel...misschien moet je met je trainer overleggen om hem wat selenium bij zijn voer te geven,dat is goed voor de spieropbouw.
Moeilijk om te beoordelen hoe zijn vorderingen gaan op de foto's vanwege het hekwerk.Wel kan ik zien dat hij absoluut nog niet in balans is maar dat mag je ook niet verwachten van een paard dat net onder het zadel is.
Je wilt een mening over zijn bouw...dan moet je even een foto plaatsen waar hij helemaal op staat met zijn hals omhoog en vierkant laten staan.Dan is het iets makkelijker om te beoordelen.
Wel zou ik hem na het afronden van zijn training lekker weggooien het land in en tegen de herfst/winter de boel weer oppakken.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 18:17

Leuke ijslander,
En wat een mooie baan.
Maar fiets je er op de eerste foto nou achteraan Vork

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:02

Met voldoende ruwvoer zou die niet zo dun moeten zijn Knipoog
Laatst bijgewerkt door MarjoEisla op 08-04-07 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:18

i_horselover schreef:
hier zijn dan de foto's van vrijdag

hier alleen commentaar of jullie een beetje vooruitgang hebben gezien, niet over mijn houding, Iris' houding of over de houding van gandalf!!! heb ik toch niks aan op dit moment...
ik zou wel wat commentaar willen hebben over zijn bouw Knipoog

waarom plaats je dan zulke foto's? kan beter bij itp dan denk ik, en dan standfoto's. Lachen

Betreft t "ieligge" hij ziet er inderdaad nog wel wat iel en onbespierd uit. voor dat iele en het voer misschien daarom toch pb-en naar marjoeisla?

Succes met je knollebol!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:35

een goede ijslanderinstructrice beleert GEEN paarden van 3 jaar!!!

Een goede IJslanderstal of instructrice beleren hun paarden pas vanaf 4 jaar en laten ze dan soms nog een zomer in de wei genieten bij jonge paarden.

Gun je paard die jeugd, alsjeblieft zeg

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:09

i_horselover schreef:
haha bedankt Sily, leuke reactie. ZIJ is trouwens een hij Knipoog
en hij is oficieel 4 laten we het voortaan maar daar op houden

Oepsie...maar hij heeft ook zo'n lief meisjesachtig koppie Haha!

[img]een goede ijslanderinstructrice beleert GEEN paarden van 3 jaar!!!

Een goede IJslanderstal of instructrice beleren hun paarden pas vanaf 4 jaar en laten ze dan soms nog een zomer in de wei genieten bij jonge paarden.

Gun je paard die jeugd, alsjeblieft zeg [/img]

Geldt het niet gewoon voor alle paarden dat het beter zou zijn als mensen een jaartje langer zouden wachten?
Een goede springruiter laat zijn paard pas 1.20 springen als het dier acht is.(bv)
Een goede dressuurruiter doet pas hogere oefeningen als het dier minimaal zes is.(bv)
En ga zo maar door.
Ik heb ook al meerdere keren gehoord dat ijsjes later ingereden moeten worden, maar dat moeten eigenlijk alle paarden, want iedereen hier weet ook wel dat drie een leuk getal is, maar dat elk paard pas echt uitgegroeid is met zes, daar houdt ik me zelf ook niet aan hoor (schuldig) maar het is dan wel balen dat het hier zo'n punt is en dat de rest gewoon zonder mokken wel goedbevonden wordt.

Is het dan niet een beetje hetzelfde dat deze leeftijd te jong is, maar dat als het rustig aan wordt gedaan (zoals dus bij de andere rijpaarden gezegd wordt) het niet een regelrechte ramp is?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:41

Siebjelover schreef:
een goede ijslanderinstructrice beleert GEEN paarden van 3 jaar!!!

Gun je paard die jeugd, alsjeblieft zeg

Zijn alle mensen hetzelfde en op dezelfde leeftijd uitgegroeid? nee.
Dit paardje is er volgens mij best al klaar voor..
Anders hoorde ze het ook echt wel in haar omgeving.

Over zijn bouw; hij is idd. nog wat iel..
Maar hij heeft al prachtige manen zeg! Haha!

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:49

wat een prachtdier zeg ongelofelijk
ik denk dat ze zelf wel uitmaakt hoe zei omgaat met haar paard jullie kunnen daarover comentaar geven allemaal wel leuk en aardig maar om zo afgesnauwd te worden toe zeg
ik denk dat zei haar paardje een beetje meer kent dan jullie hoor!
Kijk het is niet de bedoeling je paard nu echt intensief te gaan berijden maar ik denk dat ze dit ook niet gaat of doet?!
is het dan voor mijn paard ook zielig dat ik er al op rijd op bijna 4 jarige leefdtijd(mei)
want die gaat ook volle plezier mee naar buiten en rijd ook al in mei haar eerste wedstrijd dressuur hoor
mijn B-pony is ook op 3 jarige leefdtijd ingereden bij haar vorige eigenaars en mijn merrie die dus nu ook 3 is is ook al 5 maanden onder het zadel (niet door mij opgeleerd)
Ik vind het is jou paard jij kiest ervoor wanneer hoe en je hem rijd!
commentaar geven vind ik dat mag maar dit vind ik persoonlijk echt heel erg negatief
en ik zie ook niet echt in een van haar geschreven teksten dat ze overdreven intensief met HAAR ijslander gaat rijden ofwel soms?
meisje ik vind dat je een prachtpony heb en ik wens je er nog veel plezier mee enz! Haha!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:08

Ik begrijp de drukte niet zo!!! Aan het begin van deze avond bekijk ik een topic(ga geen namen noemen) waar een pony net 3 weken onder het zadel is en er al bij loopt als een pony die al een tijdje in de sport mee loopt. En wat krijgt de TS als reacties: zo dat ziet er goed uit hoor en dat in 3 weken tijd, knap hoor!
Sorry maar dat vind ik dus niet kunnen, een pony net onder het zadel die er al zo bij moet lopen, of de pony nou talent heeft of niet.

Bij de foto's van deze schattige IJS zie ik mensen die rustig aan bezig zijn om een pony een beetje wegwijs te maken, het beestje hoeft ook alleen maar rechtuit te lopen en er word verder helemaal niks gevraagd van hem.

Ik ben mijn paard(5 jaar) sinds 5 maanden aan het inrijden en ik heb ook bewust iets langer gewacht, maar ieder maakt zijn eigen keuze.

Ik vind dit er minder erg uitzien als een paard van 3 die er bij loopt als een grand prix paard.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:09

i_horselover schreef:
en over dat iel is vooral de stress dat hij verplaatst was naar mijn plekje en toen bij een groep kwam waar hij niet helemaal geaccvepteerd werd omdat hij gewoon te dominant is voor zijn leeftijd en dus eigenlijk onderdaniger moet zijn tegenover de oudere ruinen en meriies wta hij dus neit doet. daarna is hij nog een keer verplaatst naar r'dam en dat geeft wel een beetje een shock waardoor paarden, Allemaal dus afvallen/

Heeft hij op de begrazing gestaan? Want veel paarden leren DAAR goed met elkaar om te gaan.

Ik kan het mis hebben hoor, maar op die eerste foto's dat Iris erop zit, draaft ze daar?

Wie zijn zijn ouders? Hij lijkt best veel op een oude verzorgijsco van mij! Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:29

Citaat:
Daarbij is het "normaal" om ze in te rijden als ze 5 zijn, omdat ze later volgroeid zijn maar daarintegen langer door te rijden *Meestal*

Is het niet dat elk paard ongeacht ras pas op 7 of 8 jarige leeftijd uitgegroeid is(waar is dat plaatje met die groeischijven).

Alleen de ijslandruiters houden daar rekening mee en daar komt het verhaaltje 'ijslanders zijn laat rijp' vandaan. Dus pas inrijden met 5 jaar.

Maar als we alle paarden eens op eenrijtje zouden zetten zouden we bij elk ras pas op 5 jarige leeftijd in kunnen rijden...want dan is het lichaam ECHT sterk genoeg en zal het dier langer mee gaan.

Ik he mijn fjord ingereden met 4 jaar maar als ik de foto's terug bekijk denk ik echt "wat een slappe hap..had nog wel een half jaartje langer mogen wachten"