Paardje 2 work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Re: Paardje 2 work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:59

Kafue schreef:
Mijn advies is aan jou en daar moet je in stap mee beginnen is hem rond te houden stel hem rustig dieper in meer rond naar beneden en goed blijven begeleiden met je benen rijd hem van achter naar voren naar je handen toe.

Zo helemaal rond lopen, volgens mij gaat dit paard dan met zijn neus op z'n borst lopen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:00

Of juist gewoon niet.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:00

@ soet
jij snapt het ze is helemaal niet makkelijk. als je haar naar beneden wilt rijden of ze gaat hard rijden of ze gaat steigeren.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:01

Ja, dan is het mss ook wel koppigheid.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:04

En nog iets: Dit paard heeft geleerd als ze iets wat teugel krijgt (of vrijheid) dat ze mag geen crossen.
Als je dan druk of voor ons gewoon contact legt op de teugels zat dit paard wellicht stil gaan vallen: Omgekeerde van crossen: Stoppen.
Van vrijheid naar druk = Van Crossen naar Stoppen.

En wellicht zal de ts gaan trekken, zagen weet ik wat en dan is het spel helemaal compleet Knipoog
@Kimpjj: Ik denk dat dit wellicht aan jou rijstijl komt, maar dan toch, als dit paard naar boven komt moet je reageren. Gelijk hoe; Reageer.

Geef eens lange teugel en lekker gaan stappen, eventueel los draven, (let wel op dat jij bepaald waar je naartoe gaat.) En volgende keer ga je rustig oppakken, geen strakke teugel, nog los maar niet zo los als vorige keer, neem dit altijd iets wat rustiger op, en misschien helpt dat wel

Magli: Ik geloof niet in koppigheid Als een paard koppig is, is het om een reden, en hier is de reden duidelijk zichtbaar lijkt mij. Koppigheid verdwijnt, als er geen reden meer is om koppig te zijn.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:06

Hmm, magli vs soet, grapje, als wij koppig zijn dan is dit toch ook niet altijd met een reden, ofja omdat we ons zin niet krijgen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:08

Een paard dames en heren rijd je rond dat trek je niet rond. Zij die menen dat je ronder stellen kunt bereiken door heel veel spanning op de teugels te zetten moet terug naar les een.
Een paard rijd je van achter naar voren naar de vragende hand toe, die hand blijft vragen en het paard wordt door de energie die je erachter in stopt en de vragende hand van voren vanzelf ronder. In dat ronder worden leert hij zijn rug te welfen en daardoor ontspant hij. Vele malen beter dan dat met weggedrukte rug rondcrossen.

En nee ik geloof niet dat hij dan met de neus op de borst gaat want ook daar heb je je benen voor je laat dat niet zover komen.
In het ronder stellen heb je controle en die controle heb je nodig zodat hij adeqquaat en direct gaat reageren op het been.
Dit paardje is daar ook te rijden iets ronder kan namelijk ieder paard en het is een voorwaarde in het goede rijden.

kimpjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:10

@ soet maar soms ook met langere teugel gaat ze langzamer het is altijd even zoeken.

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:10

Ik heb je al gepmt wat ik vind over je foto's.
Ik heb een aantal tips voor je :

Probeer is een goede onderbouwde en ontspannen stap te krijgen, draaf dan rustig weg en probeer die ontspannen te houden. Laat de galop even lekker rusten ! en laat de galop lekker voor als ze los staat of op het land staat...
zo kan je namelijk echt niet verder rijden !

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:11

Ja, en wie zegt dat de TS dit allemaal kan, hoeveel keer zie je wel niet dat er rond word getrokken? Ik zou zeggen, veel. Ik beweer hier trouwens niet mee dat de Ts slecht rijdt he, helemaal niet, dus begrijp me niet verkeerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:13

kimpjj schreef:
@ soet
jij snapt het ze is helemaal niet makkelijk. als je haar naar beneden wilt rijden of ze gaat hard rijden of ze gaat steigeren.

O ja en dan beloon je haar ook nog eens door hard met haar te gaan racen, dat moet je niet doen.

VERDORIE wie is hier nu de baas jij of dat paard? Hoe kun je in vredesnaam correct werk verwachten van paardje als je niet correct rijd en overal een reden voor bedenkt. Correct rijden, voorwaarts met je zit en benen en rond van voren houden.
Houd op met klagen over moeilijk of makkelijk, maar steek die energie in correct rijden.
Man man ik rijd per dag zoveel paarden en allemaal zijn ze anders, als ik bij ieder paard rekening moest gaan houden met karakter en dergelijk geef mijn portie dan maar aan fikkie zeg.

Een paard kan best moeilijk zijn maar besef je dat hij zo moeilijk is als de ruimte die jij hem geeft. Inconsequent gedrag geeft een instabiel paard. Je denkt volgens mij te veel na en doet te weinig. Neem maar heel snel goed les met het paardje voordat het te laat is en het paardje je voorgoed de baas is geworden.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:14

hee hee,

ik vind dat ze allemaal erg over dreven reageren ik heb er een maand over gedaan om mijn verzorg pony nagevelijk te laten lopen! en in het bgin zag het er ook echt niet uit ze hebben een mening van iets waar je eigelijk heel weinig van kan zeggen!
het zijn maar een paar foto's het lijkt me een druk paardje die nog veel kan leren, gewoon alle tijd nemen en ga niet dingen doen als je niet weet wat je er mee moet! ik hoop dat het beter gaat
X jacqueline!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:16

kimpjj schreef:
@ soet maar soms ook met langere teugel gaat ze langzamer het is altijd even zoeken.

Conclusie ze is gewoon NIET aan de hulpen en al je problemen komen lekker daar weg. En als je je dat niet realiseert lees dan bijvoorbeeld eens een goed boek.

Titel: Klassieke Dressuur
Schrijver: Stefan M. Radtke
Jaar van uitgave: 2005
Taal: Nederlands
Aantal bladzijden: 200
Kaft: Harde kaft
Illustraties: kleuren- en zwartwit-foto's en tekeningen ondersteunen de beschreven disciplines
Prijs: € 24,95 (incl.BTW) (+ € 1,95 verzendkosten)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:20

Kafue schreef:
Een paard dames en heren rijd je rond dat trek je niet rond. Zij die menen dat je ronder stellen kunt bereiken door heel veel spanning op de teugels te zetten moet terug naar les een.
Een paard rijd je van achter naar voren naar de vragende hand toe, die hand blijft vragen en het paard wordt door de energie die je erachter in stopt en de vragende hand van voren vanzelf ronder. In dat ronder worden leert hij zijn rug te welfen en daardoor ontspant hij. Vele malen beter dan dat met weggedrukte rug rondcrossen.

En nee ik geloof niet dat hij dan met de neus op de borst gaat want ook daar heb je je benen voor je laat dat niet zover komen.
In het ronder stellen heb je controle en die controle heb je nodig zodat hij adeqquaat en direct gaat reageren op het been.
Dit paardje is daar ook te rijden iets ronder kan namelijk ieder paard en het is een voorwaarde in het goede rijden.

Wellicht op mij gedoeld? Ik had het eerder over die ts, denk je niet dat dit soort personen enormelijk veel druk op de teugels gaat zetten en een paard rond gaat trekken. volgens mij wel, sterker nog 80 % zeker. Natuurlijk weet ik dat dat niet de juiste manier is. En ik zorg ook voor een ronde hals op de juiste manier, maar als je al op dit soort manier rijd (ts) dan lijkt het mij heel waarschijnlijk als het trekken er nog bij komt. Vandaar imo geen goed idee.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:24

Kafue schreef:
VERDORIE wie is hier nu de baas jij of dat paard?

En dat is een belangerijke zin: wie is de baas? JIJ! En nee je leidersfunctie dwing je niet af door je paard z'n zin te geven, of hem/haar te laten crossen.

Geloof me; Als Geena er de eerste keren met mij vandoor ging op buitenrit hebben ze me potverdikke 10X geroepen: Wie is de baas? En dan moest ik van hen gaan reageren; IK! Stamp dat er eens in! Jij moet leiden, je paard niet. En liefst op een zo vriendelijke manier.

Mijn voorbeeld is daarin nu mijn paard, ik heb potverdikke ook moeten weten dat ik niet met me moet laten sollen, dat ze moet luisteren, en dat ik die leiderfunctie moest aannemen op een vriendelijke manier: Tadaa: Een vertrouwbaar paard op de weg. Leiden doe je niet op die manier dat je nu doet.

jacqii : Het gaat hier niet om nageving maar ontspanning. Nageving vind ik persoonlijk niet het belangerijkste, maar de ontspanning. En dan die nageving; die pas komt op de correcte manier als je paard en jij ontspant

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:27

magli schreef:
Ja, en wie zegt dat de TS dit allemaal kan, hoeveel keer zie je wel niet dat er rond word getrokken? Ik zou zeggen, veel. Ik beweer hier trouwens niet mee dat de Ts slecht rijdt he, helemaal niet, dus begrijp me niet verkeerd.

ik zeg niet dat ze dit kan, ze kan het leren, ze kan er les innemen. Daar zijn instructrices voor !!!!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:29

Ik had het eigenlijk niet op jouw reactie suzana, maar of degene van Kafou Lachen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:34

Tja, wat moet ik zeggen.. Het ziet er niet echt diervriendelijk uit in ieder geval.. Het paard heeft een hekel aan dit, een hekel aan dat... ik heb nog nooit een paard gezien die ergens een hekel aan had, vaak vinden ze het dan gewoon eng of is het verkeerd aangeleerd. Ik denk dat ik je rodeo filmpjes niet eens wíl zien.. Sorry..
Wat je kan doen is lessen, liefst privé en zo goed mogelijk wat je kan krijgen, wat er voor jou het meeste voor d ehand ligt. Al is je instructeur een b ruiter, dat maakt niet uit, die kent dan al zowiezo vrij veel basis waar je veel van kan leren. en, kijk naar paarden, let ook op hun behoeftes, dat ze ook gewoon af en toe lekker een paar uur in de wei staan met een vriendje, zodat ze dan kunnen rennen, en niet als jij erop zit, dan is het training. ook helpt het om op je kont te gaan zitten, richting aangeven met je lichaam, niet alleen maar door te trekken... Veel succes ermee!

ps: zo goed? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Oliviaatje op 28-03-07 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:35

magli schreef:
Ik had het eigenlijk niet op jouw reactie suzana, maar of degene van Kafou Lachen

hahah sorry Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:36

Oliviaatje schreef:
Tja, wat moet ik zeggen.. Het ziet er niet echt diervriendelijk uit in ieder geval.. Het paard heeft een hekel aan dit, een hekel aan dat... ik heb nog nooit een paard gezien die ergens een hekel aan had, vaak vinden ze het dan gewoon eng of is het verkeerd aangeleerd. Ik denk dat ik je rodeo filmpjes niet eens wíl zien.. Sorry..

Volgens mij heeft de TS dit ondertussen al lang door, en heeft jou bericht geen toegevoegde waarde.
Als je uitlegt waarom en hoe het kan verbeteren is de TS hier iets mee (wat verder trouwens vereist is bij een HAW reactie)

In inderdaad, zoals magli zegt de TS heeft wellicht geen idee waar iedereen het over heeft dus de beste tip is denk ik: Neem een privé lesgever en ga met hem/haar aan de slag.

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:38

okee, sorry wist ik niet. ik verbeter het wel even * zie bericht *

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:45

Lekker van je Ja En t'zijn nog goeie tips ook Knipoog

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:49

ik zal er voortaan op letten Soet, het toonde inderdaad ook een betje bot hè.

aan de TS: liever lang en laag, dat je weinig aan het bit zit, dan kort en hoog en veel getrek. zoveel mogelijk afblijven,des te eerder ontspannen ze.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:57

Of rond en getrok, kan er ook wel bij denk ik Lachen
Ga verder mee met Olivia Knipoog

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:53

Poeh he, wat een hoop modder-gegooi in dit topic Gaaaap
aan de ene kant snap ik de TS, maar ik ben het ook helemaal met de rest hier eens die zegt dat er nog veel te verbeteren valt!

ik rij zelf ook een welshcobmerrie, met een ijzersterk karakter.. Ik heb er 3 jaar over gedaan om haar helemaal 'om' te krijgen (met eerst een half jaar 2 keer per week privéles, de tijd erna 1 keer per week), en nog is ze af en toe gewoon zo sterk en eigenwijs dat ik er radeloos van wordt..
enerzijds heb ik het idee 'ach.. aard van het beestje' en anderzijds vind ik dat ze zich maar gewoon heeft te schikken zeg maar (ik ben de baas, zij niet Knipoog ) maar dat werkt gewoon niet.. Het gaat nog steeds met pieken en dalen, maar de lessen hebben wel zijn vruchten afgeworpen, verder helpt veel variatie in de oefeningen ook (merkte ik dan bij mijn verzorgpony, ze loopt bij de eigenaar voor de kar, is dressuurmatig ingereden, is dól op springen en buitenritjes met haar vriendinnetje van een wei verderop!)

TS: heb je beschikking over een pessoa-tuigje? Dat scheelt een hoop frustratie en geeft een frisse blik over wat de pony nou eigenlijk doet. Tegelijk ben je de baas, want ze móet doen wat jij zegt Knipoog