pelham bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pelham bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:48

Nee dat is echt niet de bedoeling, dan is elk bit te strak vind. Dat pikt mijn paard trouwens niet.

Maar nu twijfel ik, een enkel gebroken of stang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:50

als ik dan zou kiezen voor een pelham zou ik zeker voor een ongebroken versie gaan, nooit voor een gebroken versie Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:52

wie zegt dat ik met altijd druk rijdt, een foto uit m'n profiel.. ik rijdt daar niet met de pelham.

@russel: ik zou de stang doen, een gebroken is strenger als een stang omdat er ook een notenkraker effect op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:11

maar wel iets met een stangwerking...

Ik vind gewoon dat je op een rare manier verklaart waarom je paard nu afbuigt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:20

Dan ga ik de stang uit proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:55

russel schreef:
Lara_Silver schreef:
Ja daar hik ik dus ook zo tegen op, ruiters die hun paarden voor buiten een enorm scherp bit inhangen "omdat hij anders niet te houden is" , dan is er dus iets mis, want een enthousiast paard let wel degelijk nog op de ruiter, en zal zich zelfs na een schrikreactie weer moeten laten kalmeren.
Wil je een paard stoppen met een bit zul je het rond zijn benen moeten binden.
Mijn persoonlijke mening is dat als je je paard buiten alleen kan houden als er bij wijze van een mes in zijn mond ligt je dus nog niet kapabel bent om met dat paard naar buiten te gaan...(dit heeft niks met rijkunsten te maken, of hoe lang iemand rijde, nog met het niveau, het is gewoon luiheid omdat het anders te lang duurt er op te oefenen bijvoorbeeld) maar goed dat is mijn mening.

Ik snap jouw reaktie volkomen en al een paar jaar probeer ik het op de echte ruitermanier. Mijn paard is in de hand een super opgevoed, volgzaam en leerzaam paard. Kun je mee lezen en schrijven. In de bak is hij een totaal ander paard als buiten. Hij wordt zeker 4 keer per week buiten gereden en dan ben ik gerust wel anderhalf uur weg, soms nog langer. Moet veel mul zand stappen, mag stukken draven en galoperen, mag even uit zijn dak gaan op goede stukkken. Maar buiten is hij gewoon niet te stuiten. Is nergens bang voor, vind alles interessant. Maar hij wil gewoon niet gecontroleerd worden, dan komt er een kop op. Ik rij altijd met losse teugel want waag het niet bij hem om je teugels op maat te maken, is hij beledigd en het is geen paard om mee in gevecht te gaan. Een kneep in de teugel is geen reaktie, zwaarder zitten niet, een lichte ophouding niet, een flinke ophouding niet. Op het moment dat hij voelt dat ik denk even terug, dan duwt hij zijn hoofd naar voren en beneden zodat ik niet de teugels wat korter kan pakken. Hij zet zijn kaken op elkaar. Het is niet leuk om met iemand te gaan rijden, wie er ook mee gaat, hij heeft haast, je kunt niet eens fatsoenlijk lichtrijden. Op zo een moment is hij gewoon ontzettend sterk en loopt gewoon overal door heen. Ik heb geen zin om met spierballen op mijn paard te zitten, om steeds maar die handrem met veel kracht er op te zetten. De godsganze tijd hoooooo, russsstig te zeggen, bij elke 2e of 3e stap een lichte ophouding maken en na de ophouding los is meteen weer een halve stap sneller, ook steeds stiekum een klein stapje iets versnellen. Voortdurend is hij bezig de regie te bepalen. Kortom een eigenwijs en bazig paard met een tomeloze energie die overigens GEEN brok krijgt.

Ik denk dat hij zijn carriere als crosscountry paard heeft misgelopen Clown , maar ja dan moet hij nog terug komen in snelheid of gang als het moet.

Ik snap ook niet waarom hij het niet makkelijk voor zichzelf maakt. Nu met stappen ook, zelfs in stap is het racen, dan gaat hij nu dribbelen omdat ik hem tegen hou voor een rustige stap met mijn bosmaatje, wat overigens ook een flinke KWPN-er is.

Dan ga je, omdat het gewoon niet lukt om relaxed te rijden, naar een scherpe handrem zoeken, je moet toch wat.

NH, freestyle e.d. zal echt niet helpen, is trouwens leuk voor in de bak maar niet voor in een mega uitgestrekt natuurgebied waar de sky is the limit.

Heb je al eens geprobeerd met hem te wandelen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:58

elsie1 schreef:
Yamcha schreef:
@ Sentido: ik zie de paarden in je profiel vaak met de mond open lopen. Ook valt het me op dat je veel druk op de onderste teugel hebt.

Dus het is dan beter als je een pellham gebruikt ofwel
- met vier teugels
- in de bovenste ring of in de onderste
- niet in beide met de pellhamriempjes

Is het zo?

Ik denk dat je 2 bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:59

Je kunt de pelham alleen correct gebruiken met dubbele teugels, zonder riempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:31

Lara_Silver schreef:
Heb je al eens geprobeerd met hem te wandelen?

Ik wandel elke dag met hem en hij trekt me graag naar grasjes, ik denk dat als ik nu zonder touwtje met hem ga wandelen dat hij gewoon ergens lekker gaat staan grazen en als ik kom om hem te halen dat hij van mij wegloopt. Moet er niet aan denken dat hij een grapje uit gaat halen door weg te rennen en ergens lekker gaat staan grazen tot ik heigend aan kom en hij weer weg rent.

Ik moet zeggen dat ik soms best de neiging heb als ik bij een zandvlakte kom om hem los te laten, maar dat is meer een reflexgedachte omdat de hond ook vaak mee gaat en dan los mag. Clown Ik heb dan zo iets ga maar lekker rennen en als je klaar bent, kom je wel terug. Dus not, dat zullen paarden nu helaas nooit doen, die zijn niet baasgericht, wel heel jammer, zie hem al in vliegende galop een paar km wegrennen, rondjes rennen en weer terug rennen, (haha met stok in zijn mond) en dan zo... ik ben klaar we kunnen weer terug. Doet hij wel in de bak, zich uitsloven en ineens staat hij stil en gaat naast mij staan, "ik ben klaar". Clown

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:55

Ik ga vanmiddag weer heerlijk een buitenrit maken.... met pelham Haha! (en dubbele teugels!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:40

En ik vanavond met een gewone trens Lachen
Zonder dubbele teugels en meestal teugels ergens vast aan de gesp Tong uitsteken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:13

magda_90 schreef:
Edit: de rede van dit bit was volgens de ruiter dat het paardje rennerig was en niet aan de teugel wou lopen Boos! Hamer

Gut, ik kan me zomaar voorstellen dat het paardje rennerig was en niet aan de teugel wilde lopen, dat noemen ze ook wel vluchtgedrag en dit dier heeft duidelijk reden tot vluchten Boos!

lufnikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:32

het hangt er vanaf voor welk doel het bit gebruikt word, en door wie Ja

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:24

mijn vorige paard was totaal niet te houden buiten, tot het gevaarlijke aan toe. Toen werd ik geadviseerd door de manege waar ik stond om met pelhalm bit te rijden en heb ook les gehad hoe ik deze moest gebruiken. Kon hem goed gebruiken op deze manier en paard was weer te houden. Fijne bijkomstigheid was dat hij wel fijner in de ontspanning ging lopen was voor hem een ideaal bit hoefde ook weinig druk te geven

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:53

Ik rij ook met een pelham buiten. Een stang met tongboog. Het bevalt me prima. Ik reed hiervoor buiten met liverpoolstang maar omdat dit geen rij bit is, en deze niet van mezelf was heb ik gekozen voor pelham.

Overigens rijd ik (waar de meeste geen fan van zijn) wel met pelhamriempjes. Bewust. Ten eerst vind ik het te gevaarlijk als mijn paard op hol schiet ik de tweede teugel moet verkorten.En ik als ik druk vraag wil ik direct stilstaan!
Als ik er mee in de bak zou rijden zou ik zeker geen riempjes gebruiken omdat je dan meer druk vraagt.

Ik hou hem los ook in draf galop enz. behalve als hij op hol schiet dan vraag ik druk en laat direct weer los.

Zoals meerdere zeggen waar gebruik je hem voor en hoe?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:05

Ik rij buiten ook met een pelham maar dan met riempjes.
vind het een fijn bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:40

Ik rij dus sinds kort met pelham. Ik heb de stang gekocht. Rij met 2 teugels en de onderste hangt slap. Ik heb dus minimale druk, anders had ik altijd gigadruk, trok hij mij gewoon mee, neus naar voren en sleuren maar. Om te stoppen moest ik hem omtrekken, hij was me altijd voor door meteen zijn hoofd naar de grond te duwen, neus naar voren en nog harder te gaan. Dan moet je hard trekken, eerst zijn hoofd naar boven trekken en dat lukt bijna niet.

De eerste paar keer reageerde hij heel heftig, ook al was ik super voorzichtig, maar hij weet nu dus dat hij er niet door heen kan lopen. Ik kan hem nu dus met losse teugel rijden, meer been geven, maakt hij zich ronder, op de zit komt hij tereg, kan ik dus mooi van het bit af blijven. Wel vanuit de galop neem ik veel tijd om hem terug te nemen, veel met stem en heel voorzichtig met lichte ophouding, omdat hij anders omhoog springt en begint te stuiteren. Dus ik ben mij bewust dat het een straf bit is. Maar dat stoppen zal hij snel leren.

Als je er voorzichtig mee bent, dan vind ik het een fijn bit. Nu eindelijk kan ik met alleen het gewicht van de teugels rijden omdat hij nu weet dat hij niet sterker is. Met riempje vind ik niet oke, dan is er konstante druk. Ik denk dat als je je paard kan leren dat er geen druk hoeft te zijn en alleen druk, die kan dan minimaal zijn, als je hem corrigeert, je veel prettiger kan rijden en het dier ook veel meer rust krijgt onder het rijden. Ik hoop dat dit bit de voorbode is voor bitloos. Maar het is zo een heetzeikerd en zo ontzettende energiebaal dat dat misschien nog wel een tijdje duurt, maar als hij ouder gaat worden, moet het lukken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:40

ik gebruikte voor de onderste teugel een rode teugel op deze manier kon je nooit per ongeluk de verkeerde teugel pakken. Was zogezegd de nood teugel

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:35

splash1999 schreef:
ik gebruikte voor de onderste teugel een rode teugel op deze manier kon je nooit per ongeluk de verkeerde teugel pakken. Was zogezegd de nood teugel

Ik heb inderdaad ook 2 totaal verschillende teugels eraan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:24

russel schreef:
Ik rij dus sinds kort met pelham. Ik heb de stang gekocht. Rij met 2 teugels en de onderste hangt slap. Ik heb dus minimale druk, anders had ik altijd gigadruk, trok hij mij gewoon mee, neus naar voren en sleuren maar. Om te stoppen moest ik hem omtrekken, hij was me altijd voor door meteen zijn hoofd naar de grond te duwen, neus naar voren en nog harder te gaan. Dan moet je hard trekken, eerst zijn hoofd naar boven trekken en dat lukt bijna niet.

De eerste paar keer reageerde hij heel heftig, ook al was ik super voorzichtig, maar hij weet nu dus dat hij er niet door heen kan lopen. Ik kan hem nu dus met losse teugel rijden, meer been geven, maakt hij zich ronder, op de zit komt hij tereg, kan ik dus mooi van het bit af blijven. Wel vanuit de galop neem ik veel tijd om hem terug te nemen, veel met stem en heel voorzichtig met lichte ophouding, omdat hij anders omhoog springt en begint te stuiteren. Dus ik ben mij bewust dat het een straf bit is. Maar dat stoppen zal hij snel leren.

Als je er voorzichtig mee bent, dan vind ik het een fijn bit. Nu eindelijk kan ik met alleen het gewicht van de teugels rijden omdat hij nu weet dat hij niet sterker is. Met riempje vind ik niet oke, dan is er konstante druk. Ik denk dat als je je paard kan leren dat er geen druk hoeft te zijn en alleen druk, die kan dan minimaal zijn, als je hem corrigeert, je veel prettiger kan rijden en het dier ook veel meer rust krijgt onder het rijden. Ik hoop dat dit bit de voorbode is voor bitloos. Maar het is zo een heetzeikerd en zo ontzettende energiebaal dat dat misschien nog wel een tijdje duurt, maar als hij ouder gaat worden, moet het lukken.

Zoals jij hem gebruikt is de pelham ook bedoeld. Het kan een fijn bit zijn, alleen vraagt een pelham om veel bewuster gebruik dan een trens. Er zijn een aantal paarden die op een pelham veel fijner reageren dan op een trens, ze ontspannen zich eerder, accepteren het bit eerder, enz. Ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat het paard het bit kiest, en niet de ruiter. Niet ieder paard reageert goed op een rvs trens. Veel paarden geven de voorkeur aan aurigan, argentaan, rubber, koper, sweet iron... en de trens heeft een notenkraker werking. Nou los ja dat wel een beetje op door een dubbelgebroken te maken, maar veel paarden vinden ongebroken fijner.
Zoals jij de pelham gebruikt, vind ik prima. Vind alleen wel dat pelhamriempjes verboden moeten worden, dat is gewoon paardje-pesten. Ben blij dat jij ze niet gebruikt.

LisaenNatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:31

met buitenritten kon ik mijn pony nooit houden, dus toen ging ik een pellham proberen en dat hielp echt goed. voor mijn pony ook beter want eerst was het buiten echt geen doen en dan trek je alleen maar nu niet meer dan dat ik nu soms een ophouding maak