Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Re: Zoelaine voor het eerst @ Work!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:23

Ik ben maar een 'leek' en heb helemaal geen ervaring met het beleren van jonge paarden. Toch kan ik me vinden in de werkwijze mbt het bit van TS, gewoon logisch nadenkend en niet op basis van een lading praktijkervaring oid.
Ze was al een maand aan het proberen om het bit in te krijgen, dit lukte niet. op deze manier krijgt het paard steeds meer het idee, als ik met mijn hoofd schud hoef ik dat bit niet in! handig!! misschien werkt dat met andere dingen ook wel zo, als ik maar vervelend/lastig genoeg ben kom ik eronderuit... want na een maand zou het bit er toch wel eens in mogen zitten is het niet?
TS heeft verschillende vriendelijke manieren geprobeerd, na een maand besluit zij dat het wellicht verstandiger is om een praam te gebruiken zodat het paard 1. niet door vervelend gedrag voor elkaar krijgt onder het 'werk' (innemen van bit) uit te komen en 2. het bit op een rustigere ontspannen manier binnen krijgt en hierdoor het bit leert kennen zonder een heleboel stress... nieuwe dingen zijn altijd een beetje eng of raar, totdat je eraan gewend ben en het allemaal wel mee blijkt te vallen.. het lijkt me niet een hele slechte denkwijze!

Wat betreft de passoa, misschien had TS beter iets langer kunnen wachten met longeren totdat het paard het bit goed accepteerde. aan de andere kant, TS klinkt alsof ze er goed over heeft nagedacht en ik ben ervan overtuigd dat ze weet waar ze mee bezig is..

Nogmaals, ik heb weinig ervaring met dit soort dingen dus als ik hele rare of stomme dingen zeg hoor ik het graag.. daat leer ik weer van! echter, op basis van alle reacties is dit de conclusie die ik momenteel voor mezelf trek..

@t TS: Wat een onwijs leuk paardje heb je!! Hoe wil het nu met het bit en het longeren??

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:50

ik denk dat je best op een juiste manier bezig ben,
miss had ik het anders gedaan maar ik krijg geen rot gevoel als ik naar deze beelden kijk!
gaat het al beter met het bit? (vind een praam niet z'n stom idee hoor)
zolang je maar streeft naar zonder!!

ze zal nog wat moeten uitzwaren maar vaak doet wat werk jonge paarden ook goed!!
succes met opbouwen voor de keuring Haha!

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:53

ik wil verder niet ingaan op de discussie alleen de werking van de praam zoals in dit topic beschreven verbaast mij.
Mij is altijd door de veearts verteld dat door de pijn die de praam veroorzaakt het paard verdovingsstoffen aan maakt waarna het alles toe staat.

dit vond ik nog op internet

Citaat:
Het bestaat uit een stuk hout met daaraan een lus van touw. Dit touw wordt om een deel van de bovenlip en snuit geslagen en daarna aangehaald door het hout rond te draaien. Dit is zeer pijnlijk voor het dier. Door de grote pijn maakt het paard stoffen aan (endorfine) die verdovend werken. De meeste paarden worden daardoor heel kalm en blijven stilstaan.

wat ik hiermee wil zeggen is :wees voorzichtig dat je paard het bit niet gaat assosieren met pijn.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:30

En dit heb ik dan weer gevonden op het internet!

Citaat:
De klassieke verklaring voor de werking van de praam die door vrijwel alle auteurs wordt onderschreven is dat de praam het dier een dusdanige pijn bezorgt dat de pijn op een andere plaats onderdrukt wordt. Merkwaardig is echter het feit dat, in tegenstelling tot wat men van het toedienen van een praam zou verwachten, het een min of meer kalmerend effect heeft. Men ziet de paarden namelijk rustiger worden, de oogleden zakken af, ze vertonen een duidelijk verminderd oorspel en na enige tijd nemen ze vaak een dromerige houding aan. Reacties die men niet verwacht bij ernstige pijn. Ook het feit dat de meeste paarden niet erg bang zijn om meerdere malen een praam opgezet te krijgen, doet vermoeden dat de pijntheorie onjuist is.

Onderzoek aan de Rijksuniversiteit te Utrecht heeft aan het licht gebracht dat de werking van de praam een westerse variant is van acupunctuur. De druk op de bovenlip heeft het zelfde effect als het prikken van de naalden bij de acupunctuur. Beide verzorgen bij het prikkelen van zenuwbanen dat er in de hypofyse een stof vrijkomt, het zogenaamde endorfine. Deze morfineachtige stof zorgt voor een verminderde pijngewaarwording en heeft een kalmerende werking op het dier als geheel. Evenals bij de acupunctuur is het effect van een praam niet op elk dier het zelfde.

Wees een beetje kritisch met je informatie alsjeblieft. Je moet niet alles als marteltuig zien. Verder vind ik ook dat sommigen zich hier rap aangevallen voelen en nogal kortzichtig reageren, vooral de anti-praamgebruikers.
TS, ik heb het hier al een keer getypt, je weet goed waar je mee bezig bent en je komt er zeker en vast met dit paard Lachen

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:50

ik ben kritisch genoeg met mijn informatie verschillende veeartsen vertellen mij hetzelfde.
ieder zijn eigen hoor .
Nog een kanttekening als je geen pijn hebt hoef je die stoffen ook niet aan te maken .
daarbij ben ik zeker niet tegen het gebruik van een praam maar wel op deze wijze.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:53

Djeenie schreef:
En dit heb ik dan weer gevonden op het internet!

Citaat:
De klassieke verklaring voor de werking van de praam die door vrijwel alle auteurs wordt onderschreven is dat de praam het dier een dusdanige pijn bezorgt dat de pijn op een andere plaats onderdrukt wordt. Merkwaardig is echter het feit dat, in tegenstelling tot wat men van het toedienen van een praam zou verwachten, het een min of meer kalmerend effect heeft. Men ziet de paarden namelijk rustiger worden, de oogleden zakken af, ze vertonen een duidelijk verminderd oorspel en na enige tijd nemen ze vaak een dromerige houding aan. Reacties die men niet verwacht bij ernstige pijn. Ook het feit dat de meeste paarden niet erg bang zijn om meerdere malen een praam opgezet te krijgen, doet vermoeden dat de pijntheorie onjuist is.

Onderzoek aan de Rijksuniversiteit te Utrecht heeft aan het licht gebracht dat de werking van de praam een westerse variant is van acupunctuur. De druk op de bovenlip heeft het zelfde effect als het prikken van de naalden bij de acupunctuur. Beide verzorgen bij het prikkelen van zenuwbanen dat er in de hypofyse een stof vrijkomt, het zogenaamde endorfine. Deze morfineachtige stof zorgt voor een verminderde pijngewaarwording en heeft een kalmerende werking op het dier als geheel. Evenals bij de acupunctuur is het effect van een praam niet op elk dier het zelfde.

Wees een beetje kritisch met je informatie alsjeblieft. Je moet niet alles als marteltuig zien. Verder vind ik ook dat sommigen zich hier rap aangevallen voelen en nogal kortzichtig reageren, vooral de anti-praamgebruikers.
TS, ik heb het hier al een keer getypt, je weet goed waar je mee bezig bent en je komt er zeker en vast met dit paard Lachen

Jij geeft aan dat iemand kritisch moet zijn met de informatie die gegeven wordt. In principe een geheel logische uitspraak. Maar als jij daarna beweert dat je ervan overtuigd bent dat het wel goedkomt met haar en dit paard, en dat zij wel weet waar ze mee bezig is, trek ik jouw eerdere uitspraak wel in twijfel. Waar baseer jij in hemelsnaam op dat deze persoon in kwestie correct bezig is het met beleren van het paard?Vanaf de foto's valt er niks te zien waaruit ik kan concluderen dat iemand hier verantwoord bezig is. Zou je dat ook toe kunnen lichten? Of is zij een bekende van je en probeer je haar zo enigszins te verdedigen?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:00

Zij is geen bekende persoon, maar ik heb het topic doorgelezen. Ze heeft de praam niet als eerste hulpmiddel gebruikt, ze is niet alleen bezig met het paard te beleren, ze heeft hulp. Ze weegt alle middelen af en gaat niet overhaast te werk. Misschien ook maar eens het topic doorlezen? Ik heb m'n informatie wel kritisch genomen, of mag je daarom nooit akkoord gaan met iemand zijn werkwijze? Vind je dan dat al die kleine kinderen die hier op bokt hun bijrijdpony's/paarden beleren dan wel verantwoord? Sorry, maar dan vind ik dit WEL de manier. Ik vind dat je voorbarige conclusies trekt: Als je akkoord gaat met iemands manier van beleren, ben je direct een bekende die wil verdedigen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:54

Volgens @talented:"Vanaf de foto's valt er niks te zien waaruit ik kan concluderen dat iemand hier verantwoord bezig is."

Juist, dus er valt ook niet vanaf te concluderen dat iemand fout bezig is!!!

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:01

hey trudy en ien,

heb de eerste twee colommentjes gelezen
en dat was weer genoeg
hahahaha
geef twee tippen blijf met je verstand erbij
en daar ben ik niet bang voor,
en jawel onze oudste merrie onze kellepel van 15 jaar
doet haar bit alleen graag in als je hem even in je hand
heb gehouden.
maar oke die is verwend ha ha ha
is hij koud doet ze het ook wel maar niet met liefde
dus maak hem warm en ga zo door
zie jullie weer binnenkort
groetjes en een dikke x van ons allemaal
oja ienie kijk wat vaker in je agenda whaaaahahaha Pling

negrita_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:40

Heb mischien nog een tip voor het bit
omdat ze dat ijzer niet mooi vind koop
een bit met rubber erom heen
heeft iedergeval goed geholpen bij mijn pony

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:17

Voor het bit...
Je kunt proberen het aan een kant los te maken (dus teugel en bakstukken eraf) en het dan door haar mond heen te schuiven daar waar geen tanden zitten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:43

Toch nog even reageren op het praamgebruik.
Even logisch nadenken.
Stel...ik nam de praam en sloeg het paard er mee op zijn kop. En ik doe dat morgen weer en overmorgen ook. Wat zou het paard doen als ik volgende week met de praam bij hem kwam en weer wilde slaan? Hoe dan ook...je zou een reactie zien dat hij zich de pijn van de klap herinnert (het ene paard zou heel bang wegdeinzen, het andere paard zou mij misschien proberen weg te trappen met de voorbenen, afhankelijk van het karakter).

Stel...ik doe mijn paard vandaag de praam op en morgen weer en overmorgen weer. krijg ik volgende week dezelfde reactie als wanneer ik hem er fiks mee had gemept? neen...dus...over het algemeern hebben paarden geen negatieve associatie met de praam.
Sterker nog, soms kun je het ding goed gebruiken om het paard te laten ervaren dat hetgeen je van hem wilt niet bedreigend is. Voorbeeld: ik heb wel eens een nieuw paard gehad, dat panisch werd met het uitscheren van de oren voor de keuring. Als ik dan het een paar keer hebt gedaan met de praam op, kan ik het meestal na verloop van tijd ook zonder. Ze hebben door het rustig worden met de praam dan ervaren dat het heel zo erg niet is wat je doet.
Paarden hebben zenuwuiteinden in hun bovenlip die bij prikkeling zo veel endorfine aan het lichaam afgeven dat ze er een beetje high van worden.
Vroeger werd in de opleiding van veeartsen het "pijnverhaal" uitgelegd en voor waar aangenomen. Tegenwoordig weet men beter.
Soms zijn paarden wel panisch voor de praam. Die hebben dan negatieve ervaringen er mee. Sommige mensen zetten de praam op het oor bij het paard. dat is wel pijn. Sommige mensen doen het touwtje van de praam bij het paard in de mond en draaien het op de lagen aan en ook dat is pijn natuurlijk. En een hele enkele keer heb je een paard waarbij de endorfineprikkel minder goed werkt en ook die vinden de praam vervelend.
Ook een te strakke praam of een te losse praam kan een vervelend gevoel geven. Dus een paard met dergelijke ervaringen kan zeker wel bang zijn voor de praam. Maar als de praam werkt, zoals het hoort te werken, dan is het een goed te gebruiken hulpmiddel op momenten dat het niet anders kan.
Van koeien is al jaren bekend dat het bij hen ook zo werkt. Daarom heb je een neusklem bij koeien en hebben stieren een ring door de neus. Zodra je ze daaraan hanteert worden ze ook makker. Dat komt ook door endorfine.
Er zijn zelfs verhalen van vroeger bekend dat koeien die in de winter vast stonden in de grubstal en zich te pletter verveelden, zelf met hun neus tegen een harde rand duwden om endorfine aan te maken. Een soort koeienjunkies dus....