discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterval123

Re: discussie: liever goede houding, of liever goed lopend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:29

Merk het aan mezelf.
Mijn houding is niet echt perfect maar mijn paard is wel echt super gaan lopen!
En nu ben ik langzaam aan het werken aan m'n eigenhouding maar wel dat mijn paard zo super blijft.

Edit: als ik doorzit zit ik veel rechter dan als ik lichtrijd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:57

Marije1984 schreef:
Als je goed zit loopt je paard goed. Als je niet goed zit looptje paard niet goed. Dus een ruiter die niet goed zit zal zijn paard niet goed aan het lopen krijgen. Dat het voor het oog er niet zo mooi uitziet wil niet zeggen dat de ruiter niet goed zit. Andersom net zo goed. Als het voor het oog er perfect uitzit kan het best zijn dat de ruiter niet goed zit en dus het paard niet goed loopt. Het is maar net wat je onder een goede zit verstaat...

Dit vind ik goed uitgelegd Ja
Dat is dus ook wat ik bedoel

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:08

niemand zit perfect, zelf ons Anky zit wel eens belabberd op het paard (als wij het niet zien natuurlijk). ik vind dat als je er niet netjes (dus dat je met je paard mee zit) op zit, dat je je paard niet goed/ super kan laten lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:41

Ik reken Anky ook niet onder het handje vol mensen die richting de perfecte zit komen. Dat zijn eerder een paar mensen uit de klassieke dressuur.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:06

Ik streef ernaar om mijn paard goed te laten lopen, maar dat bereik ik door zelf de goede hulpen te geven en dus goed te zitten. Ik denk dat als je een goede basishouding hebt (elk paard is natuurlijk anders) dat je paard dan ook in de goede houding gaat lopen. De mijne wel tenminste Lachen

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:13

tesss schreef:
Ik denk meer dat het één een gevolg is van de ander... als ik beter ga zitten, gaat mijn paard ook beter lopen. Dat is mijn ervaring tenminste...

Dit is bij mij helaas andersom het geval. Op het moment dat ik teveel bezig ben met het goed laten lopen van mijn pony, gaat mijn houding achteruit, omdat ik daar dan weer te weinig aan denk. Mijn mening is dus ook dat het een het gevolg van de ander kan zijn.

Wel is een té slechte houding nadelig voor je paard en zorgt dit ervoor dat goed door zijn lijf lopen voor je pony vrijwel onmogelijk wordt. Lachen

De combinatie dus. Knipoog

jen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:08

ik denk dat als je je paard niet belemmerd door een slechte zit, ik ook voor t goed lopende paard ga idd....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 07:51

Leuke discussie Lachen

Ik ben van mening dat als je je paard goed aan het lopen krijgt, je hem/haar in ieder geval niet in de weg zit!

Jonge paarden kan je vaak een beetje meer in verlichte zit berijden, in plaats van meteen in de 'wedstrijdhouding'. Die paarden hebben zelf niet zoveel balans, en mijn ervaring is dat je in een meer verlichte zit je beter schokken op kunt vangen, mits je in balans zit.

Je paard heeft ook invloed op je zit. Als hij/zij de rug niet goed ontspant, kan je ook niet lekker zitten. Het is een beetje aftasten waar de grenzen liggen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:42

_angela_ schreef:
Ik reken Anky ook niet onder het handje vol mensen die richting de perfecte zit komen. Dat zijn eerder een paar mensen uit de klassieke dressuur.

???

Mevrouw van Grunsven ríjdt Klassieke Dressuur. Ik dénk dat je de vorm van Hoge School of manier van rijden zoals tijdens de renaissance bedoelt.
Verder bestaat 'dé' perfect zit als model niet en evenmin is er één voor elk gebruiksdoel ideale zit.
Er bestaat wel een anatomisch correcte zit. Deze is uitgebreid door het artsenduo Schusdziarra in hun boek medisch onderbouwd uitgelegd en maakt deel uit van het werk over de biomechanica van het rijden door Dr.N.Nicholson.

HC

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:45

missjen schreef:
ik denk dat als je je paard niet belemmerd door een slechte zit, ik ook voor t goed lopende paard ga idd....

Wel door een slechte zit denk ik, maar niet perse door een 'slechte' houding.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:05

_angela_ schreef:

Dus jij bedoeld dat Anky niet goed (richting perfect) zit? Als ik iemand richting de perfecte zit vind gaan dan is het Anky wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:21

Pashon schreef:
_angela_ schreef:

Dus jij bedoeld dat Anky niet goed (richting perfect) zit? Als ik iemand richting de perfecte zit vind gaan dan is het Anky wel.

In ieder geval zit Mevrouw Van Grunsven níet conform het antomisch optimum van de doctoren Schusdziarra.
Verder is haar zit natuurkundig onmogelijk onafhankelijk.
Ook is haar zit totaal tegengesteld aan wat Caprilli voorstaat, maar die staat dan ook lijnrecht tegenover het hele kunstmatige van ringdressuur.

'Juist' of perfect volgens die definitie van 'juist' is derhalve geen absolute zaak.
'Mooi' is verder uiteraard eveneens volledig subjectief.
Wat Mevrouw Van Grunsven laat zien is in de ogen van de jury die de normen van Klassieke Dressuur toetst goud. Of die normen en ogen 'juist' zijn betreft slechts een zeer beperkt en kunstmatig kader. In míjn ogen een irrelevant kader, doch dat is weer míjn interpretatie.

HC

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:15

Dank voor bovenstaand antwoord HC.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:44

Ik vind de vraagstelling van het topic onjuist, maar dat terzijde. Pling

Een paard onder de man/vrouw zal altijd minder goed bewegen.

Door de juiste training, oefeningen en rijden kan je dat (de minder goede gangen en bewegingen door de belasting van de ruiter) verbeteren. Het paard laat dan onder de man/vrouw = de ruiter zien, dat het kan bewegen als in de vrije natuur, met zuivere gangen en zuivere bewegingen. Een goede houding en zit, betekent dat je ook efficient en effectief zit, in de meeste omstandigheden. Er zijn tal van dressuur ruiters, die alleen in een afgepaalde bak kunnen en durven te rijden. In dat geval is dat meestal een signaal dat er iets aan het africhten, trainen, oefenen en rijden als schakel ontbreekt ....

Iemand met een slechte zit, zal de kwaliteit van gaan, dus de gangen en de bewegingen van het paard nadeling beinvloeden.

Iemand met een goede zit, zal de kwaliteit van gaan, dus de gangen en de bewegingen van het paard minder nadelig tot niet nadelig beinvloeden. In het gunstigste geval gaat het paard net zo goed als zonder ruiter.

Met ruiter beter bewegen dan zonder ruiter is een indicatie dat het paard van buitenaf beinvloed wordt tot anders bewegen, dan het zou doen zonder ruiter. In dat geval werkt een ruiter zodanig in, dat het paard ondersteund wordt door de ruiter. Het paard doet dit niet uit eigen beweging. Het beste komt niet uit het paard boven, de ruiter doet het extra werk.

Er zijn tal van juryleden, trainers en instructeurs die het verschil tussen een goed bewegend paard onder de ruiter op eigen kracht of onder invloed van continue inwerking van de ruiter niet uit elkaar kunnen houden. Een technisch slimme ruiter, die weet hoe het werkt, kan de gangen de bewegingen van het paard op tal van manieren beinvloeden. Je fopt daarmee de omgeving, jezelf en je paard. Je kan er zelfs wedstrijden mee winnen.
Feitelijk heeft het getoonde dan niets met dressuur te maken.

Als paarden verkocht worden, kan het helpen om er een bekende ruiter of amazone op te laten rijden, of een ruiter die weet hoe je gangen en bewegingen beinvloedt. Dat maakt dan wat uit in de prijs bij de verkoop. Zet je er dan een goede ruiter of amazone op, dan zal het er ook leuk uit zien, maar minder dan wat je ziet bij verkoop.....

Louisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:52

tesss schreef:
Ik denk meer dat het één een gevolg is van de ander... als ik beter ga zitten, gaat mijn paard ook beter lopen. Dat is mijn ervaring tenminste...

ik ga hier in mee!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:31

ik vind het het belangrijkst dat het paard goed loopt, tenzij de houding wel zo slecht is dat je inderdaad het paard er mee in de weg zit

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:36

Ik denk dat een goed lopend paard belangrijker is. Volgens mij is het als je hulpen gewoon goed zijn, en op de goede manier worden gegeven, dat de houding een minder belangrijke rol speelt. Ik zou er wel op letten, maar een goed lopend paard vind ik belangrijker.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:10

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-05-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:43

Als je zelf goed zit, goede houding hebt kan je het paard betere hulpen ect geven.
Ik heb geleerd hoe ik mijn houding moest houden en ondertussen probeeren mijn paard netjes te rijden, in het begin moelijk maar zodra jij en je paard er aan zijn gewend is het goddelijk. Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 10:12

Ik ga ook voor optie 1. Ik vind het 10x belangrijker dat mijn paard lekker loopt dan ik in de juiste houding zit. Zoals Urielle en RK in het begin van het topic al aanhaalden: er zijn genoeg springruiters en trainers (van jonge paarden) die 'niet correct' zitten. Voor het plaatje oogt het niet zo mooi maar die mensen hebben hun paarden wel waanzinnig aan het lopen. Zo lang jij als ruiter maar enig gevoel hebt, niet achter de beweging komt en goed kan inwerken zonder al te gekke manoeuvres uit te halen, ben je goed bezig imo.
Ik kan zelf niet goed (langdurig) rechtop blijven zitten vanwege mijn rug. Wil dat nou zeggen dat ik slecht rijd of mijn paard belemmer? Verward Ik vind van niet.
Mijn instructeur besteedt trws ook niet zo veel aandacht aan een goede houding. Je moet natuurlijk wel fatsoenlijk op je paard zitten maar hij besteedt voornl. aandacht aan het inwerken op je paard en hem lekker aan het lopen te krijgen.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:32

Ik denk dat ik een nette zit toch belangrijker vind,
Je krijgt je paard toch niet 100% aan het lopen als je zelf briek zit.
Maar ik weet niet wat jij onder NIET rijden verstaat: scheuren in de bek enz.. of gewoon een ruiter op nog niet zo'n hoog niveau maar als die dan dingen doet dat ie het wel goed doet.
Ik denk toch dat ik voor optie 2 ga.