Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Goede ruiter.. Geen sperriem nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:07

Goede ruiters hebben geen hoofdstel nodig Haha!

Imo kan het effect van een sperriem bereikt worden met een Fulmer trens (specifiek de zijstukken), en je paard heeft toch 'mondvrijheid'.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:10

Mijn paard kan niet tegen zijn sperriem. Zodra ik daar 2 of 3 dagen mee gereden heb, dan is de zijkant bij de mond helemaal open (wondjes). Dus nu zonder riempje en het gaat fantastisch.
En zo'n goede ruiter ben ik niet hoor. Maar je denkt nu wel goed na om alles zo stil mogelijk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:14

Je wordt er wel een betere ruiter van. Ipv alles met hulpmiddelen op te lossen, leer je het nu zelf.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:48

Waarom is een sperriem uberhaupt nodig? Om te zorgen dat het paard zijn mond niet opent? Om te zorgen dat een bit goed ligt?
Als dat het eerste is, dan ben je imo verkeerd bezig. Met het tweede, past het bit dan uberhaupt wel? Misschien moet je de oplossing dan in een andere richting zoeken, dan het paard z'n mond dicht te snoeren. Het heet niet voor niets sperriem, het verspert de paardenmond imo.
Of mis ik een andere functie? Lachen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:51

Ik rijd mijn ene pony zonder sperriempje en mijn nieuwe met Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:11

Berdien schreef:
Waarom is een sperriem uberhaupt nodig? Om te zorgen dat het paard zijn mond niet opent? Om te zorgen dat een bit goed ligt?
Als dat het eerste is, dan ben je imo verkeerd bezig. Met het tweede, past het bit dan uberhaupt wel? Misschien moet je de oplossing dan in een andere richting zoeken, dan het paard z'n mond dicht te snoeren. Het heet niet voor niets sperriem, het verspert de paardenmond imo.
Of mis ik een andere functie? Lachen

Soms is een goede oplossing, als de sperriem wordt gebruikt om het bit goed te laten liggen, om het bit anders in te hangen. Er zijn veel ruiters die het bit te hoog inhangen, waardoor het tegen de kiezen stoot.
Als je dan ook nog een onrustige hand hebt, waardoor het bit van links naar rechts getrokken wordt (en het scharnier van het bit, als het enkelgebroken is, ook nog eens in het verhemelte prikt) verklaart dat wel waarom paarden dan hun mond open doen (slaat dat vervelende ding niet steeds tegen je kiezen) en met hun hoofd gaan slaan (door het prikken).
Het ene kun je oplossen door het bit simpelweg 1 gaatje lager in te hangen, het 2e moet je rijtechnisch oplossen.
Een sperriem is imo een quick fix en geen echte, op lange termijn werkende oplossing. Ik rijd alle paarden zonder sperriem, en merk dat het zelfs beter werkt zonder.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:51

Berdien schreef:
Waarom is een sperriem uberhaupt nodig? Om te zorgen dat het paard zijn mond niet opent?

Ik rijd met aansnoerneusriem & sperriem.
Gisteren buiten wezen uitstappen, en eenmaal terug op stal heeft paard 2 minuten staan geeuwen, met beide riempjes nog 'dicht'.
Waarom ik 'n sperriem gebruik? Zat toevallig aan m'n hoofdstel, en ik vind 't om eerlijk te zien beter 'staan' dan enkel een engelse neusriem.
Dit zie ik echter niet als reden om dat ding strak aan te trekken, maar dat leek me al duidelijk gezegd hebbende dat mijn paard ermee kan geeuwen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:28

Jij hebt hem niet strak, als je paard ermee kan geeuwen, werkt ie niet in. Je zult hem ook niet nodig hebben, vermoed ik.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:39

ik dnek dat het ook helpt tegen het bit vastpakken en de tong eroverheen gooien...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:40

met sperrieopent het paard zijn moment misschien niet maar gaat nog steeds wel in verzet als je tehard bent of wat anders....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:55

Ja, natuurlijk gaat het paard nog altijd in verzet als je te hard bent, daar heb je helemaal gelijk in. Hij kan zijn mond niet meer opendoen met een aangesnoerde sperriem, maar dan zet hij de onderhals erop, spant zich in nek en kaak (wat ie ook met wel doet). Gewoon aardig zijn met je handen en goed rijden, dat is een betere oplossing dan alle hulpteugels en hulpmiddelen in de hele wereld.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:05

Mijn instructrice vond het beter als ik met een sperriem ging rijden omdat mijn vz-pony dan niet meer zo makkelijk het bit ontloopt. Ze is behoorlijk sterk en ik moet daarom ook mijn aansnoerneusriem best wel strak doen en de sperriem ook. Dit is niet omdat ze haar mond open doet maar omdat ze anders het bit ontloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:24

Dan zou ik toch mijn vragen stellen bij die instructrice. Ik zou namelijk willen weten waarom jouw pony dat doet.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:28

sperriem is er ook om het bit stiller in de mond te leggen
ik rijdt eigenlijk niet met sperriem, maar heb er weer om, maar heel los, dus echt zin heeft ie niet..maar voor de mooi
als je stille hand hebt, en je zit heel stil kan het best

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:29

Ik snap idd ook het nu van de sperriem niet. Als je een goed passend bit hebt (en dan bedoel ik niet alleen de lengte, maar ook de dikte, het model, enz.) en hem op de goede plek in hangt heb je dat ding volgens mij niet nodig om een bit stabiel te laten hangen.
Als het paard het fijner vind met betrekking tot de aanleuning, jonge paarden met name, kan je imo beter een africhtingsneusriem gebruiken ipv gelijk 2 riemen aan het hoofd te knopen.

Dingen als 'mijn paard ontloopt het bit, dus knup ik maar alles lekker strak dicht', daar gruuw ik van! Ga dan is op zoek naar waaróm je paard het bit ontwijkt en sterk is, ipv zo'n quik fix.
Helaas is dat wel voor veel mensen die manier van paardrijden geworden: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Waaro zou je beter leren rijden, als je ook gewoon de neusriem een gaatje strakker doen :S

Ik rijzelf ook niet met sperriem. In mijn lessen met onervaren ruitertjes gebruik ik ze ook niet. Ten eerste moet je echt wel gruwelijk veel doen om het bit echt door de mond te trekken. Ten tweede kan je daar ook rubber bitringen voor aan het bit doen, of zoals ik het doe, een knevel- of fulmertrens gebruiken.

Nee, ik snap die sperriem niet. Helaas is het moeilijk een mooi hoofdstel te vinden waar GEEN sperriem aan zit, wat ik ronduit belachelijk vind, maar goed. Dus ik kan me voorstellen dat mensen hem er aan laten zitten omdat zo'n lusje ook heel lelijk staat (hoewel de schoenmaker die heel netjes er uit kan halen Knipoog)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:39

ik rij sinds kort zonder sperriem omdat ik ben overgestapt ben van dressuur naar western alleen heb ik nu nog een neusriem maar deze zit veel losser als die van een dressuurhoofdstel.
ik merkte er geen bal van dat het sperriempje er af is.
Ik ben nu ook blij dat het riempje weg is want hij voor mijn paard geen enkel nut en was dus een extra riempje die je vast moest maken die geen enkel nut had.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:38

Ik rijd ook niet met een sperriem. Mijn paardje vindt het niet fijn, en zonder neemt ze het bit mooier aan. Als ik het sperriempje omdoe, gaat ze alleen maar met haar hoofd lopen schudden om het los te krijgen, en daarnaast neemt ze het bit niet aan.

XX

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:18

Ik vind dat je nooit een sperriem zou moeten gebruiken eigenlijk, want zo kan het paard zijn mond niet openen als je te hard aan de teugels trekt en dat is pas slecht. Scheve mond Want dan rij je gewoon zo door en dat is pas k*t voor het paard.
Ik rij trouwens ook zonder neusriem.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:29

Ik verbaas me dat de meeste mensen een sperriem of neusriem gebruiken om de mond van het paard te snoeren. Lips are sealed onvoorstelbaar.

Een passend hoofdstel houdt ook het bit op zijn plaats, daar heb je ook geen neusriem voor nodig.

Ik vind het een commerciele uitvinding wat vooral berust op uiterlijk vertoon, net als zoveel dingen in de paardensport, maar dat ze het gebruiken om monden te snoeren......

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:46

Dat een paard zijn mond open doet kan ook aangeleerd gedrag zijn.
Een oud verzorgpaard van mij liep altijd met de mond open, ook als ik geen contact had met de teugels, en soms ook aan het halster (als ik ernaast wandelde) .
We zijn diverse malen naar de tandarts en dierenarts (tot kliniek in utrecht aan toe) geweest om te kijken wat er 'mis' was. Niemand heeft ooit wat kunnen vinden. Hij had het zichzelf waarschijnlijk aangeleerd door een vroegere ruiter die wel hard in de hand was. (dat was bij ons ook bekend, dat de vorige ruiter nogal hard trok)
Dit paard werd ook altijd gereden met een hoge neusriem zonder sperriempje, toen we een gecombineerde neusriem met sperriempje probeerden werd het mond open houden veel minder.
Het sperriempje was NIET om mee aan te snoeren (sperriempje deed ik altijd zo dicht dat er nog gemakkelijk 2 vingers tussen konden) maar meer als geheugensteuntje. Als hij zijn mond open deed voelde hij het sperriempje en toen deed hij zijn mond weer dicht, omdat het riempje wel wat druk gaf als hij zijn mond echt open deed. Voor ons was het toen best wel een oplossing.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:00

Maar dan heb je het ook over een specifiek geval, iets wat niet zo vaak voor komt.
In zo'n geval, is het prima.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:14

ik vind die dingen nogal onhandig.... ze vallen vaak uit dat lusje bij mijn hoofdstel en m'n pony moet vaak gapen onder het rijden, dus als ze dat ding omheeft gaat ze heel raar doen met haar hoofd..... haha

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:34

Ik rijd ook op pony's met een sperriempje.. Het ligt maar net aan de pony vind ik.. Het word natuurlijk een ander verhaal als iemand de hele tijd hard loopt te trekken aan de teugels, dan is het logische dat hij zijn mond open doet en dat moet je dan niet oplossen door de mond dicht te snoeren, maar door zelf rustiger te zijn met je handen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:58

Hmmm, het ligt niet aan de pony hoor. Meestal ligt het aan de ruiter... en soms hangt het bit verkeerd in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:00

Yamcha schreef:
De theorie is dat de sperriem het bit stiller in de mond laat liggen, en daardoor de aanleuning verbetert. Maar dat het bit niet stil ligt, is een rijtechnisch probleem, en je kunt dat verdoezelen met een sperriem, je kunt ook je eigen rijkunst verbeteren.

Dat ben ik met je eens, maar als je nou bezig bent je eigen rijkunst te verbeteren kan in die tijd een spierriem helpen om het fijner te maken voor je pony, en daardoor voor jou ook weer (waardoor je je waarschijnlijk weer meer kan concentreren op het probleempunt dat je geen stille hand bijvoorbeeld)