mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: mensen die met hulpmiddelen rijden zijn slechte ruiters??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:47

De mensen worden op bokt aangevallen, omdat ze bijv vragen hoe een bijzet te gebruiken......Dan weet je dus al bijna zeker dat iemand het niet moet gebruiken op eigen houtje!!
Ten eerste waarom wil je een bijzet gebruiken? Heeft diegene wel les bijv?
Ten tweede waarom denk je die specifieke bijzet nodig te hebben?
En laatste hoe ga je hem gebruiken?
Mensen die iets hebben gezien of gehoord en het zomaar gaan gebruiken worden dan hier aangevallen. want als jij onder begeleiding staat wordt jou als het goed is, precies verteld, waarom en welke bijzet goed is en op welke manier! Dat kan iig nooit via bokt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 01:41

het probleem is niet wie de/het/een hulpteugel gebruikt maar wat het doel is van die hulpteugel en 101 mensen van de 99 weten dat dus niet.
Ik misbruik de slof ook wel eens om de ruiter iets te laten voelen, leren waar die naar toe moet rijden
Martingaal met springen, een beetje tussendeoren gebruik.

Ik vraag me dan het volgende af: het paard moet leren om de ruiter op de achterhand te dragen..hoe leer je dat de ruiter zonder een paard te verprutsen?

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:34

wss met een paard die al wat meer ervaren is ?? en dan heel goed begeleiden..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:19

Op een manege eerst lessen op een braaf paard. Er zijn zat paarden die op een manege alleen braaf hun werk doen. En er zijn ook paarden die voor een wat meer gevorderde ruiter geschikt zijn om wat meer te gaan vragen. En als het stapsgewijs gaat, hoef je niet op een paard het in een krul te trekken, maar weet je dat de opbouw anders is.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:22

Mijn Instructeur had een vaste stelregel en vind er een kern van waarheid in zitten:

Waar het rijden eindigt beginnen de hulpmiddellen!!!

Wat ik wel vind is dat als je een slof of iets dergelijks wil gebruiken weet hier dan wel mee om te gaan!! En het nadeel is dat veel ruiters het erom hangen en niet eens het nut hiervan weten en al helemaal niet weten waar het goed voor is..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:32

Tja ik weet waar een hulpmiddel voor gebruikt dient de worden, ik rijdt er alleen nooit mee.

Met alane ben ik het heel erg eens.

bellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:50

ben ik het niet mee eens.
ik rij zelf met sporen en zweep.
me zweep gooi ik dan soms nog weg maar sporen zijn niet zielig.
moet je keer kijken hoe snel je dan een paard iets leert.
ik heb een haffie en ik kreeg haar toen was ze 18 nu 23 en ik heb binnen een halfjaar heb ik haar geleerd in de rechtergalop op de hoefslag blijven.
maar slof vink echt totaal hellemaal zielig.
dan dwing je dat paard gewoon om met zijn hoofd naar beneden te lopen
mij paard loopt heel erg met der neus naar voren ze zeggen weleens tegen mij gebruik een slof teugel dan zeg ik nee nooit van mijn leven. ik zou dat echt nooit doen. martingaal vin ik meer een hulpmiddel voor jezelf. en zweep ja ik hou altijd gewoon me zweep in me hand en als ze vervelend doet hou ik hem gewoon voor der ogen dan luisterd ze al maar echt slaan nee daar zijn zwepen eigenlijk ook niej voor vin ik

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:59

dat is een leuke.. dus een slofteugel is wel zielig,maar je paard slaan (die zweep) of prikken ( de sporen) weer niet?

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 15:46

ik vind em ook vrij apart. een hulpmiddel is voor tijdelijk. jij rijd altijd met zweep en sporen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:50

bellona schreef:
ben ik het niet mee eens.
ik rij zelf met sporen en zweep.
me zweep gooi ik dan soms nog weg maar sporen zijn niet zielig.
moet je keer kijken hoe snel je dan een paard iets leert.
ik heb een haffie en ik kreeg haar toen was ze 18 nu 23 en ik heb binnen een halfjaar heb ik haar geleerd in de rechtergalop op de hoefslag blijven.
maar slof vink echt totaal hellemaal zielig.
dan dwing je dat paard gewoon om met zijn hoofd naar beneden te lopen
mij paard loopt heel erg met der neus naar voren ze zeggen weleens tegen mij gebruik een slof teugel dan zeg ik nee nooit van mijn leven. ik zou dat echt nooit doen. martingaal vin ik meer een hulpmiddel voor jezelf. en zweep ja ik hou altijd gewoon me zweep in me hand en als ze vervelend doet hou ik hem gewoon voor der ogen dan luisterd ze al maar echt slaan nee daar zijn zwepen eigenlijk ook niej voor vin ik

Oh ik kan ook met sporen en zweep een paard verschrikkelijk snel iets leren. Maar de vraag is of dat wel goed is. De vraag is ook of het paard het dan doet om van het geprik en gemep af te zijn, of dat het paard het doet omdat hij/zij het leuk vindt om jou een plezier te doen. En als jouw paard zo met haar neus naar voren loopt vraag ik me af hoe het met jouw rijden gesteld is, want dat is imo een teken van spanning (mss veroorzaakt door "moet je kijken hoe snel het paard iets leert"?)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:40

Tja rijden met sporen en zweep doe ik dus ook niet, maar een zowel een spoor als een zweep kan je bij je dragen zonder dat het gebruikt wordt. Een hulpmiddel wat aan het bit hangt of drukt geeft werkt altijd. Dus die stelling vindt ik niet op gaan.

Daarbij zijn sporen als je vanuit de sport kijkt verpicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

Ik ben niet tegen op sporen en zweep. Maar als iemand zegt: Moet je kijken hoe snel je dan een paard iets leert. vraag ik me af hoe die sporen dan gebruikt worden. Een spoor kan gebruikt worden als verfijning, maar is niet iets om een paard voorwaartser mee te maken. Daar zijn andere methodes voor (waaronder veel overgangen, consequent beengebruik, niet bij iedere pas been geven, om maar wat voorbeelden te noemen). Sporen op zich zijn niets mis mee, de manier waarop ze soms gebruikt worden wel. En hoeveel mensen kunnen nou echt hun onderbenen zo stil houden dat ze niet bij elke pas aantikken?
Het zelfde geldt voor een zweep. Als een zweep wordt gebruikt om bij te tikken wanneer het paard niet op de voorwaartse hulp reageert, is er niets mis mee. Maar het wordt een heel ander verhaal wanneer er voortdurend wordt bijgetikt, of wanneer de zweep gebruikt wordt om te straffen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:50

Daar heb je gelijk in, maar geldt dat niet voor elke hulpmiddel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:56

Dat klopt. Daarom vind ik ook dat mensen hun sporen moeten verdienen. Want als ik lees hoe bellone (en anderen) ze gebruiken zet ik daar wel vraagtekens bij. Ik heb niets tegen op hulpmiddelen, maar ze moeten wel correct gebruikt worden. Sporen en zwepen zijn geen speelgoed, en niet bedoeld om een paard "even snel" iets te leren. De sleutel ligt imo bij je eigen rijvaardigheid, niet bij hulpmiddelen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:01

Ja, maar waar trek je de lijn? In principe zijn sporen gewoon verplicht. Als je vanuit de sport kijkt. Ik denk dat de zit het belangrijkst is. Zonder een goede zit geen stille benen.

Ik weet van mezelf dat ik met een stil onderbeen rijdt en been geef met de binnenkant van mijn kuit, maar dat was natuurlijk niet altijd zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:11

Ik vind dat iemand sporen mag gebruiken wanneer hij/zij de onderbenen stil kan houden. Dat is waar ik de lijn trek. Imo ook iets waar op rijscholen en maneges meer op gelet mag worden.
En ja, de zit is het belangrijkst. Zonder een goede zit geen goede handhouding, geen stille benen enz.
Maar spoorgebruik wordt verplicht vanaf M. Dat is niet voor niets, over het algemeen heeft een B- of een L-ruiter niet zo'n stil onderbeen om de hulpen consequent te kunnen geven.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:14

Nee hoor, het is altijd verplicht in de B en de L krijg je dispensatie.
Omdat de echt beginnende ruiters idd de benen niet stil kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:18

Oké dat wist ik niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 08:43

Ach komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar het moest weer net anders verwoord worden. Nou de bedoeiling ermee is duidelijk genoeg

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:42

Vind ik niet zo lang je er goed mee om kan gaan en ook nog zonder kunt.
Bij mij op stal rijd der iemand op een kwpn met een slof en die trekt haar paard echt helemaal naar beneden dan denk ik ben je wel goed in je hoofd Verward
En als ze zonder rijd kan ze der niks mee dan lijkt het wel een ezel.
Zelf heb ik het niet zo op hulp teugels op wedstrijd mag je daar toch niet mee rijden dus waarom gebruiken doe er dan meer moeite voor dan duurt het maar langer maar dan kan je het wel zonder hulp teugel.
Want meestal met slof pak je heb te strak ik rij der ook alleen maar mee als ik les heb of er is begeleiding bij zo dat ik hem goed gebruik.
Maar de laatste paar jr heb ik zonder iets gereden en dat gaat super alleen het is af en toe meer werk maar goed dan heb je wat tedoen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:43

Marije1984 schreef:
Ach komt eigenlijk op hetzelfde neer, maar het moest weer net anders verwoord worden. Nou de bedoeiling ermee is duidelijk genoeg
Idd. Maar dank voor de nieuwe info.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:45

even een vraagje van een beginner: wat is een slof precies? en waar gebruik je het (wel of niet) voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:17

Afbeelding
Dit is een slof. Hij wordt gebruikt om het hoofd naar beneden te brengen. Het is niet een aante raden hulpmiddel, er zijn maar weinig mensen die de slof op de goede manier kunnen gebruiken.

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:20

wat een vreemd ding zeg... vind het ook wel een raar hulpmiddel, wordt dit door mensen gebruikt die dressuur rijden of ook door mensen die voor het plezier rijden? Ik vind zoiezo dat je eerst alles moet proberen zonder hulpmiddelen en anders is er vast altijd wel iemand die je advies kan geven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:45

Het is ook een beetje een raar hulpmiddel. Het wordt gebruikt door allerlei mensen, niet alleen in de dressuur. In de handen van een prof is hhet bij probleempaarden (paarden die ernstig verreden zijn, heb ik het dan over) wel een goed hulpmiddel, die mensen weten wat ze doen.
Maar voor de meeste paarden geldt dat als je het niet kunt oplossen zonder hulpmiddel, je het ook niet kunt oplossen met. Bijna alle problemen zijn een rijtechnische fout van de ruiter, het is zinvol om eerst kritisch naar je eigen rijstijl te (laten) kijken voordat je met allerlei hulpmiddelen begint.