Martingaal ja of nee ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Matt__

Re: Martingaal ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 23:22

Ik zou ook gaan voor de martingaal.. Want een slof ofzo dwingt je pony gewoon zegmaar het hoofd lager te houden, terwijl een martingaal dus zoals veel vaker genoemd alleen voorkomt dat het hoofd te hoog komt.. Want op een gegeven moment denk ik dat je het natuurlijk ook weer zonder wilt proberen,, dus denk ik dat een martingaal+les de beste optie is..

Jess89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:12

De martingaal helpt(dwingt) je pony idd het hoofd niet zo hoog te houden, maar helpt volgens mij niet om hem aan de teugel te laten lopen?

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 19:15

nee, ik heb nu bijzetteugels, heb het net even uitgeprobeerd en het helpt wel heel erg goed, de bak is nu bijna niet rijdbaar, maar heb haar wel even gelongeerd en wat gestapt en gedraafd, maar door het weer is het wel jammer, want dan kan je niet veel doen ..

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:24

Martingaal gebruik ik ook, werkt goed hoor !!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:58

hey,

met een martingal gaat je paard niet aan teugel lopen... longeren met pessoa teugel kan wonderen doen

groetjes patsy

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:49

sluit me aan bij wat hierboven staat, longeren met een gogue kan ook nog......dan leert je paardje net als met pessoa teugel voorwaarts neerwaarts te gaan en tegelijk op eigen benen te lopen.

Verder zeg je helemaal in het begin dat hij af en toe wel naar beneden toe komt maar dan ineens zijn hoofd omhoog gooit. Hierbij een tip om wanneer je paardje naar beneden toe loopt een gelijkmatige druk te houden op het bit en je benen eraan, het kan misschien zo zijn dat op het moment dat je daar wat in "verslapt" hij zijn hoofd de lucht ingooit.

Rijden met een bijzet daar ben ik persoonlijk minder voorstander van omdat je de bijzet je probleem laat oplossen, daarbij kan het "gevaarlijk" zijn wanneer je paardje echt in verzet gaat komen. Hij zit dan vast aan de bijzet en je hebt geen mogelijkheid hem wat ruimte te geven mocht dat nodig zijn, dat is een voordeel van de slofteugel. (let wel, ook met een slofteugel hoef je echt niet constant druk uit te oefenen, je kan hem ook losjes laten hangen zonder dat hij druk heeft op het bit. Het voordeel hiervan is, vind ik, dat mocht het paard zijn hoofd erg hoog gooien hij in ieder geval niet je neus breekt.

Maar zou eens met longeren beginnen, hoe je nu al bezig bent en je daarbij richten op het voorwaarts neerwaarts gaan en op eigen benen lopen van je paardje.

succes ermee!

EstherVinju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:02

Hey Anouk,

Denk nou ff heel goed na, allemaal hele leuke en enige teugels waarmee je een beessie schitterend mee in de krul kan trekken, maar als ik jou was zou ik een goede instructeur/-trice nemen die weet hoe je dat met aanpassingen in je rijden kan verbeteren/voorkomen. Al die hulpteugels zijn nml simpele en makkelijke beslissingen om snel tot je doel te komen, maar hoe gaat het zonder dat teugeltje...?

Voorbeeld: Ik ging op een bedrijf op een "zeer makkelijke merrie" zitten. Alleen een beetje jammer dat die merrie constant met de slof was gereden. Ik stapte zonder hulpteugels of fratsen op 't beest en ze was COMPLEET tegen mijn hand, COMPLEET geen vertrouwen in mij en mijn hand, wat verdorie het belangrijkste is, dat het paard vertrouwen in de ruiter heeft, wanneer dat het geval is, kan er een heleboel worden bereikt met het paard. Doordat deze merrie zo belachelijk "hard" was aangereden (ze was destijds 5 jaar oud) had ze dus geen vertrouwen meer. Ik ben toen simpelweg op haar gaan zitten, voorwaarts gaan rijden en alleen maar simpelweg contact houden met de mond. En vooral dat ze voorwaarts was, vooral de basis dus. Daarop is ze gaan ontspannen, omdat er niet meer gesleurd werd in haar mond en durfde ze naar mijn hand toe te komen. En DAAR gaat het om, dat het paard naar jouw hand toe komt, niet dat jij het paard naar jouw hand toe trekt/rukt.
Al die "leuke" hulpteugels werken even, en zijn goed bij moeilijke jonge paarden, maar dan ook alleen bij het longeren, NIET bij het rijden, kun je het niet oplossen onder het zadel op de fatsoenlijke manier? Laat het dan IN GODSNAAM over aan iemand die wel weet hoe het werkt bij een paard. Of, zoals ik al eerder zei, neem les van iemand die er verstand van heeft.

Groetjes,
Esther

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:40

anouk_hvj schreef:
hoi allemaal,

ik krijg m'n pony niet zo goed aan de teugel en m'n pony loopt altijd heel erg hoog met haar hoofd, op de manege hebben ze me toen een keer gezegt dat een martingaal een idee was, wat vinden jullie daarvan ?? ik zit nu niet meer op de manege .. ivm te weinig tijd ..

ik zal een tiddeman nemen! ik rij er ook mee en gat erg goed der mee .. Haha!
maar als je dit niks vind neem je toch de slof/elastiek?
of stootteugels daar heb ik een poosje mee gereden maar toen ging me pony steeds bokken en ze wou niet lopen! Boos!
dus zei me instructrice haal ze er eens af als jij altijd op een been hinkeltje word het op een keer toch ook niet leuk meer dus als ik haar longeer doe ik hem nu alleen op Lachen

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:51

ok bedankt allemaal, ik ben nu dus wel aan het rijden met bijzetteugels, maar laat ze nog wel losjes en m'n pony heeft nog geen 1 keer gehad dat de teugel strak stond, ze ging vanzelf gebogen en minder gespannen lopen, ook minder snel, want ze heeft ook nog de neiging om in de gallop supersnel te gaan, maar nu ook niet meer..

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:04

oke, mooi geen dank trouwens.. Lachen
hier een fototje als ik met tideman rij.

: Afbeelding

je ziet het niet echt maar Freedom loopt wel aan de teugel .. Tong uitsteken

oja, ik had het weekend trouwens wedstrijd 2e!! van de 10 en 188 en 181 punten!! Lachen dus even me onderschift verandere.. Tong uitsteken ik heb er nu lekker 3! Tong uitsteken

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:10

zo dus !! ^^^^^^^ Tong uitsteken

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:48

Ik zou gewoon bijzetteugels gebruiken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:55

Nou ze heeft nu al alles en maritgaal helpt alleen om eht hoofd naar beneden te houden en pessoabrengt wonderen ze heeft eht nu al gekozen. wij wteen eht nu wel en dit is neit bot bedoeld, maar ze had haar keuze al gemaakt en jullie gingen door Het spijt me zeer als dit bot ofzo over komt.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:57

een martingaal heeft niks met aan de teugel te maken dan zou ik elastieken ofz. dan gebruiken maar martingaal is puur voor dat ze de hoofd niet hoog in de lucht kunnen gooien Knipoog

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:03

Ik rijd op de manege ook emt martigaal maar die helpt alleen om het hoofd omlaag te houden. Ik rijd mijn paard gewoon aan de teugel door lekker te ontspannen en met je kuiten te werken. Maar zoals bij anouk eht geval is is haar pony irri emt aan de teugel dus anders dan een manege paard die rustig een superbraaf zijn een bijzte is prima!

anouk_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 22:54

precies, ben er al een poosje mee bezig en het gaat heel erg goed !! Haha!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:41

anouk_hvj schreef:
precies, ben er al een poosje mee bezig en het gaat heel erg goed !! Haha!

Mooi, maar onthoud wel je meot zelf ook lekker ontspannen en goed contact houden emt de teugels en de mond.