Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Leentj

Re: Hoe kan je je paard zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:17

Hoooj!!! seg mensen euhm jullie zijn hier dus wel over MIJN MEIKE bezig hé!!!!!! en de reacties amai seg!! Euhm dat meike er niet als driejarige uitziet kan best zijn maar dat paardje heeft 2maanden geleden bloedwormen gehad is dat nu niet meer dan normaal da ze er wat slechter uitziet???:s:s
En Wartertje is heus niet alleen als ze Meike zadelmak maakt....
Er is altijd een volwassene bij en iik ben er ook bij dus ge moet niet zegge dat ze het alleen doet want ze staat er heus niet alleen voor!!! en wachten tot ze drie is?? was da voor iets tegenwoordig worden paardjes op 2jaar al ingereden... ik ken plaatsen genoeg waar ze dat doen!!!! En by the way... Als het weer goed weer is gaat ze terug het gras op,, ik heb ook gezegd dat ze NIET word ingereden als ze niet dikker is geworden!!! Ze word niet ingereden voor begin augustus!!

en @ Amonimi_h:: beledig Meike eens niet aub !! ze kan er ok niet aan doen dat ze bloedworme heeft gehad é!!!

Nikita__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:21

Heey , natuurlijk is het onhandig als je pony/paard schrikt van iets en je zadel erafvalt.Ik denk dat je daarom heus wel op het eerste of 2e gaatje of meer kan doen je hoeft hem/haar niet perséé aan te singelen en ik denk dat het beter is dat altijd wanneer je gaat oefenen er een 2e persoon bij kan zijn diegene kan hulp bieden en een beetje opletten of iemand waarschuwen als het totaal fout gaat en er iets gebeurd. Haha! XX Nikita

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:27

als ik zo kijk, dan lijkt het net of ik het helemaal verkeerd doe met mn veulentje Tong uitsteken. Ik heb toen ze bij dr mammie stond, het deken (ook dekjes enz.) van Dena(de mama) opgelegd, dit vind ze allemaal prima, dus je kan zeggen dat ze al dekenmak is Tong uitsteken en dan voor een veulentje van toen 3 maanden Tong uitsteken (ondertussen 7 maanden). Ga nou alsjeblieft niet zeggen dat ik alles fout doe, want ik weet wat ik doe!

Nikita__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:28

Heey natuurlijk doe je niet alles fout ! =) Hoe eerder je begint hoe beter! Het is super dat een veulen zo snel aan dekens en dekjes went!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:33

Weer sta ik te kijken van hoe mensen met jonge paarden omgaan. KIJK eens naar dit paardje!!! Ze is dus blijkbaar nog aan het bijkomen van de bloedwormen???? Laat haar eerst eens bijkomen dan, ze ziet er niet gezond uit, hoor. Dus even niet met haar 'werken', maar laat 'r lekker in de wei staan, geef 'r goed te eten, laat haar lekker groeien zonder te belasten. Haar bouw is nog helemaal niet 'af' om ingereden te worden. Ook niet over een paar maanden, dat geef ik je op een briefje. Vergeet niet dat 3 jaar nog erg jong is om in te rijden. En mensen die beweren dat het met 2 jaar kan, daar heb ik echt geen goed woord voor over! Ik raad het TS echt af, hoor, denk nou eens aan je paardje.
En zadelmak maken met een zak aardappelen op haar rug??? Kom op, zeg.... Begin eens met voorzichtig hangen, ga er niet meteen helemaal op. Rustig opbouwen, niets overvragen. Voor zo'n paard is het nogal heftig als je er meteen op gaat zitten. Wen haar rustig aan je gewicht, bouw vertrouwen op. Ook 'rustige' paarden kunnen uit hun dak gaan, hoor. En als het fout gaat, heb je een hoop verpest, want het gaat om het vertrouwen van je paard.

Ik heb zelf een jonge pony (zie profiel) die ik deze zomer rustig zadelmak ga maken en ga inrijden (bitloos). Inrijden betekent bij mij de basishulpen leren (stappen, draven, halt, sturen). Door het grondwerk wat ik nu wel regelmatig met hem doe, snapt hij al heel erg veel, dus ik verwacht geen grote problemen. Maar merk ik wel dat ik tegen iets aanloop, dan heb ik goede begeleiding, want ik wil niets verpesten. Heb trouwens jaren geleden diverse paarden ingereden, die prima terecht gekomen zijn.
Komende herfst/winter laat ik mijn pony lekker buiten staan en rij ik niet meer tot het voorjaar van 2008. In die winterperiode ga ik weer verder met grondwerk (longeren, wandelen, dubbele lange lijnen, los werken, grondoefeningen). Het echte werk komt allemaal nog wel, ik kijk liever naar de leeftijd, zijn groei en of hij het mentaal trekt. Ik hoop dat jij dat ook doet. Misschien dat ik wat fel overkom, maar met jonge paarden moet je echt voorzichtig zijn en weten waar je mee bezig bent. Succes.....

@Leentj; jij weet totaal niets van paarden als je het normaal vindt dat ze op 2 jarige leeftijd ingereden worden!! Dat het gebeurt, wil niet zeggen dat het ok is!! Verre van zelfs. Ik heb geen goed woord over voor mensen, die er zo vroeg al op gaan zitten. Allemaal vanwege commercie of angst (want ojee, met 3 of 3,5 jaar zijn ze zo sterk ineens of meer van dat soort domme excuses) Boos! Boos! Boos!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:39

Ik vind dit echt een zwakzinnig topic aan het worden! Heb het gevoel dat de TS en haar maatjes ons in de maling nemen. Dit kan toch niet echt waar zijn?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:01

er is al getemd, dit loopt uit de hand...

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:50

Jullie weten gewoon niet waar julie het over hebben. Elke maand komt de dierenarts langs! Dus die zal toch wel weten waar hij het over heeft is het niet!? en trouwes jullie weten helemaal niets van de situatie af dus laat het nu gewoon! Ik laat het hierbij, jullie snappen het gewoon niet. En leentje weet toevallig wel waar ze het over heeft! Ik vraag gewoon advies geen gekanker over die zooi dat ik niet weer waar ik mee bezig ben!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:30

Let wel een beetje op je taalgebruik... Niet iedereen stelt dat op prijs.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:33

Wartertje schreef:
Jullie weten gewoon niet waar julie het over hebben. Elke maand komt de dierenarts langs! Dus die zal toch wel weten waar hij het over heeft is het niet!? en trouwes jullie weten helemaal niets van de situatie af dus laat het nu gewoon! Ik laat het hierbij, jullie snappen het gewoon niet. En leentje weet toevallig wel waar ze het over heeft! Ik vraag gewoon advies geen gekanker over die zooi dat ik niet weer waar ik mee bezig ben!

Ik zou het heel prettig vinden als je op je woorden let.
Je gebruikt niet zomaar een ziekte als werkwoord. Heb je enig idee hoeveel impact deze ziekte op je heeft als je het zelf hebt? Nee dus, dan zou je het namelijk niet gebruiken!

En tja, ik denk dat het helemaal niks uitmaakt op een da elke maand komt, want binnen een paar dagen kan het al mis gaan

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:55

Als je advies vraagt, kun je ook advies krijgen waar je misschien niet op had gehoopt. Dat moet je accepteren óf je moet geen advies vragen.

FlamingStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:10

Ik heb er nu toch ook wel al een paar paarden zadelmak en ruitermak gemaakt... wel iedere keer met een bekwaam iemand erbij. Zadelmak maken moet volgens mij echt niet door een 'prof'(wel door iemand bekwaam! en met hulp). Hetgeen na het zadelmak maken gebeurt is volgens mij veel belangrijker, daar gaat het meestal serieus de mist in. Een jong paard inrijden integendeel kan niet zonder de hulp van een prof.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:17

Wartertje schreef:

Volgens mij (en ik denk ook meerdere) weet JIJ niet waar je mee bezig bent,
Als je tips vraagt, en je krijgt tips waar je het niet mee eens bent hoef je niet meteen boos te worden en rare woorden te gaan zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:33

Wartertje schreef:

spaans griepje ..mag dat ook Bloos kanker heb ik al Vork

meis je paardje is nu mak en verzwakt ..laat t aub in ieder geval eerst goed bijkomen ! en het liefst daarna hulp inroepen van een ERVAREN persoon

je paard verzieken is erg makkelijk gedaan , makkelijker dan jij nu wenst in te zien , en (zelfs) voor de profs is het makkelijker een groen paard te beleren dan een verziekt paard ,en die zal altijd de naweeën daarvan houden
en als je pech genoeg hebt erg vroeg versleten zijn door een tevroege verkeerde belasting

maar ..het is jouw paard ..doe wat je niet laten kunt (zal je toch wel doen)
dus bespaar nu je geld maar uit voor een prof / ervaren persoon
en zet dit bedrag asap op een bankrekening met heeeeeeele hoge rente
daar je dadelijk minimaal het dubbelle nodig zult hebben
om het weer goed te krijgen (al dat dan al gaat lukken ..dus voor nieuw reeds beleerd paard dan maar Knipoog )

Nikita__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:52

Wartertje schreef:

Mijn tante heeft misschien kanker hoor! Verdrietig En misschien weet je niet hoe het is als je zelf of famillieleden of vrienden kanker is maar geloof me dat is niet leuk dus hou je een beetje in met je scheldende woorden.Trouwens als je geen kritiek wil waarom vraag je het dan ? Er is leuke maar ook minderleuke kritiek daar moet je mee leren leven ! Boos!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:03

als je pony er nu normaal en gezond eruit zag zou ik zeggen begin er rustig mee(maar wel stapje voor stapje) en niet klatsboem de eeste dag dat je er al opzit.
maar nu ik deze foto heb gezien vind ik je pony er nog wel erg jeugderig eruit zien.
je kan beter effe wachten met het zadelmak maken ,want dit gaat fout.
je hoort het me niet snel zeggen duss..
maar ff offtopic: gekanker waar slaat dat op.. er zijn mensen die er hele erge problemen mee hebben.. van mij part mag je nu ook wegrotten( want toevallig heeft een van mijn vrienden botkanker)en dit is echt niet gelogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 10:13

Ik ben blij dat het bericht met het schelden al is getemd
Mijn halve familie er aan verloren, sorry, maar kan daar enorm! pissig over worden!!

Het is duidelijk te horen dat jullie er geen kaas van hebben gegeten
Arm dier..hoop maar voor hem dat hij niet overvraagt wordt

1 voordeel in deze conditie zal hij geen puf hebben tegen te stribbelen dus zal het de penny's wel lukken erop te klimmen en dan kunnen ze trots zeggen, zie je wel dat wij het kunnen.... Boos!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:24

Wow waar gaat dit topic heen?!?!?

Wat ziet dat arme beest er slecht uit zeg. Als mijn paard in deze conditie zou verkeren zou ik er nog niet eens aan denken om m'n paard zadelmak te maken. Mijn tip: lekker laten herstellen en daarna een vakkundig iemand erbij halen. Als je al niet weet hoe je moet beginnen is het alleen maar gevaarlijk voor jezelf (en dan nog te zwijgen wat voor effect dit zal hebben op je paard).

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:27

aan wie denk je nou aan jezelf of aan je paard volgens mij aan jezelf of niet?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:44

Okeej mense sorry dattik dat zei Verdrietig Maar ik vraag gewoon wat tips.. en het enige wat ik krijg is dat ik er niks van weet en dat ik er iemand anders bij moet halen. En er staat iemand bij! Dat heb ik nou al 3x gezegt.. ik vraag gewoon wat tips hoe ik het het beste kan doen.. en wat krijg ik? allemaal negatieve commentaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:48

Hoe zou dat komen op zulke berichten??

Overigens ben jij ook al de topic starter?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:53

Als ik het beestje zo op de foto zie en als ik dan lees over de bloedwormen, kan ik maar 1 tip geven: geef het de kans om goed te genezen. De bloedwormen mogen misschien wel "weg" zijn, maar dat maakt het paard nog niet genezen.
Mijn Falco heeft vorig jaar ernstige koliek gehad door bloedworden en heeft daarna !maanden! moeten recupereren en bijkomen, want ook hij was heel wat afgevallen, maar lang niet zoveel als dit paardje, want deze lijkt toch echt wel heel erg zwakjes...

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:04

Volgens mij krijg je van een heleboel mensen normaal advies.

Het is alleen hoe reageer jij er op. Als je boos wordt en gaat schelden krijg zeker geen normaal advies, het geeft alleen aan hoe onbekwaam jij bent. En dat je niets met het advies wil doen, waarom vraag je het dan?

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:18

@Tieneke: Dat was ik ook van plan! Haha! Ze mag nog op de weide staan tot ze wat vetter is. ik heb veel liever dat ze wat boller loopt, dandat ze achteraf er last mee krijgt. Ze is er idd nog niet helemaal van genezen, en laat haar daarom ook nog een tijdje staan. Het enigste wat ze moet doen is meestal 2x in de week 10 minuutjes lopen, waarvan 5 minuutjes draven ( nog niet zelfs). Is dit dan al teveel?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:27

Als ik terugdenk aan hoe Falco was, dan is dat idd misschien teveel. Je ziet niet altijd aan de buitenkant hoe een paard zich vanbinnen voelt. Je paard is niet toevallig soms minder uitgeput dan op een ander moment, het is een proces dat stilletjes aan moet voltrokken worden. Falco was doodop, tot 3 maanden na zijn ziek zijn, ook al zag je dat niet altijd aan hem. Imo kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en er gewoon helemaal vanaf blijven. Je paard kan niet bekomen als het ondertussen moet werken, want werken is zowel mentaal als fysiek belastend en je kan dat ook niet altijd goed inschatten. Wacht nog een tijdje, dat is het beste voor je paard, die paar maanden meer of minder heb je er toch voor over?