Wisteria v. Obelisk @ work, 6 weken zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Wisteria v. Obelisk @ work, 6 weken zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 19:58

sammie_44 schreef:
Leuk beestje, ziet er nog wel egr 'kinderachtig' uit, nog erg jong, wees dus nog wel erg voorzichtig met m! Op sommige foto's laat ie leuke bewegingen zien.
Doe de volgende keer een martingaal om, dit beestje moet nog leren op zn eigen benen te lopen, wat zo niet snel lukt..
Houd er niet van als het beestje zo wordt gedwongen niet zn hoofd de lucht in te laten gaan.. Doe dan gewoon een martingaal om zoals ik al eerder zei als je t niet kan oplossen zonder hulpteugel.

ze is idd nog erg baby, is ook pas van 22-7 dus vrij laat Lachenvandaar dat ik haar vooral mee naar het bos neem en niet zo vaak in de bak aan het werk zet(bos is alleen een zweepje mee overigens)

maar het gaat niet over het niet op kunnen lossen zonder hulpteugel en de slof heb ik ook niet om te dwingen om na te nageven
het gaat over het onverwachts zo hoog opgooien van het hoofd dat ze mn cap aantikt, volgende keer is dat mn neus of mn tanden, en daa zit ik niet op te wachten
verder had ik een stukje terug gezegd dat ik na deze foto's inmiddels 3x zonder slof gereden(en bij het maken van de foto's was het de 3e of 4e keer met slof) heb en het hoofdgooien zo goed als verdwenen is, af en toe drukt ze haar neus er nog wat uit maar dat geeft niet, zolang ze maar geen kopstoten uit gaat delen en daarvoor was de slof dus om
martingaal vind ik niet fijn, ze gooit zo onverwachts en met zoveel kracht het hoofd omhoog, als ik dan mn hand niet goed gesloten heb trekt ze mn teugels mee en heeft de martingaal nog geen nut, bij een slof gebeurd dat minder snel is mn ervaring.
maar zolang het gooien met het hoofd zo minimaal is als de laatste keren dan wordt er zonder hulpteugel gereden, dat is uiteindelijk ook de bedoeling van een hulpteugel, je lost iets op waarna je zonder hulpteugel verder kan Lachen

@SymO dank je Lachen
ze heeft geen lange rug zadel is ook niet overdreven klein ofzo, denk dat het wat vertekend omdat veel foto's schuin van voren gemaakt zijn.
op deze foto van de zijkant gezien ziet het er vrij normaal uit toch? http://www.mijnalbum.nl/Foto=34HZHQQD
wel moet ik opletten dat ik het zadel niet te ver naar voren leg, op de een of andere manier leg ik het bij wis snel te ver naar voor, waardoor het weer te dicht bij haar schouder ligt en er idd een aardig stuk rug achter het zadel uit komt.

@ ketaki, thanx OK dan!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:26

Hee, jouw paardje ziet er ook errug leuk uit!!
Vind dat je er goed doordacht mee aan de slag ben!
Ik hoop ook snel lekker een buitenritje te kunnen maken met mijn W-tje!! Stoer hoor!!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:01

Ketaki schreef:
hoe is het eigenlijk met quentin, je grote vent.

kun je daar antwoord op geven?
hadi k nog niet gekregen. Vork Cool

houttuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:20

Je hebt wel lef om zo'n jong paard met een slof terijden, uit oogpunt van veiligheid voor de amazone.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:34

houttuin schreef:
Je hebt wel lef om zo'n jong paard met een slof terijden, uit oogpunt van veiligheid voor de amazone.

mensen, wat zijn we weer kinderachtig over het gebruik van de slof Boos! Misselijk

ze zegt al, ze gebruikt dat ding dat wis haar hoofd niet te hoog in de lucht kan gooien.
en de martingaal vindt ze niet fijn.
vandaar dat ze de slof gebruikt.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 13:33

@ Ketaki, Quentin heb ik natuurlijk nog Haha! en hij gaat nog super! vorige maand nog meegedaan met www.eerselpostel.nl ff 40 km in een flink tempo afgelegd met ene oriëntatierit.
helaas staat ie nu ff stil, had zn kroonrand in april gestoten bij het springen(heeft geen springschoenen meer om sinds hij geen ijzers meer heeft) en dat is een "gaatje" in de voorkant van zn hoef geworden die er nu aan het uitgroeien is.
Op dit moment zit het gaatje helemaal onderaan zn hoef en mist ie dus een stukje hoef, nog een week of 3/4 dan is zn hoef genoeg aangegroeid zodat de smid zn gang kan gaan en hij weer een hoef zonder gat erin heeft Haha!
Dan gaat ie weer lekker mee naar het bos en weer een beetje in de bak aan het werk, zal dan wel weer eens foto's van hem plaatsen, want hoe geweldig Wis ook is, Q is mn grote vriend Lovers

houttuin schreef:

leg uit Verward
als ik het letterlijk oppak wat er staat vind je een slof níet veilig voor de amazone, oftewel dat er iets kan gebeuren door die slof.
Vind ik juist van niet, komt ze omhoog laat ik de slof los en zorg ik dat ze weer voorwaarts gaat, probleem opgelost
en behalve dat je dus een paard dat omhoog komt om kan trekken met een strakke slof ken ik geen ongelukken met een slofteugel die goed gebruikt wordt.
gebruik(te) hem juist voor mn eigen veiligheid, wil mn tanden liever niet kwijt door een kopstoot! en die paar keer met slof rijden hebben zoals eerder al gezegd juist geholpen, heb haar hoofd niet meer van dichtbij kunnen bewonderen tijdens het rijden zonder slof Knipoog

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:37

Mensen wat een geouweh.. weer over die slof!!! Wiens keus is het om met slof te rijden?! Nog altijd die van de TS. Ze zal ongetwijfeld weten waar ze mee bezig is. Zorg eerst eens dat je eigen zaakjes op orde zijn voor je gaat beginnen over een ander. Ik vind het er goed uit zien voor zon jonkie, doet mij nog wat jeugdig aan maar dat zal komen omdat ze natuurlijk niet klein meer is. Gaat helemaal goed komen, ben ik van overtuigd

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:39

Kit_for_ever schreef:
Mensen wat een geouweh.. weer over die slof!!! Wiens keus is het om met slof te rijden?! Nog altijd die van de TS. Ze zal ongetwijfeld weten waar ze mee bezig is. Zorg eerst eens dat je eigen zaakjes op orde zijn voor je gaat beginnen over een ander. Ik vind het er goed uit zien voor zon jonkie, doet mij nog wat jeugdig aan maar dat zal komen omdat ze natuurlijk niet klein meer is. Gaat helemaal goed komen, ben ik van overtuigd

indd.
ben het met je eens.
vind het er wel netjes uitzien hoor renske_

en idd, renske_ zal wel weten hoe ze zo'n slof moet gebruiken.
maar laten we daar maar over ophouden, want als er1 bokker over de dam is, volgen er dus wel meer Boos!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:48

Maar niemand heeft zn paard perfect voor elkaar, niemand, zelfs anky niet. Er valt altijd nog wat aan de verbeteren. Advies kun je mekaar gerust geven maar eeuwig commentaar is heel iets anders.

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:48

Hoe is je wedstrijdje gegaan??? Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 16:54

tita schreef:
waarom met slof als je niet wil dat haar hoofd omhoog gaat dan kan je altijd nog een martigaal gebruiken
verder is het een leuk paard en ziet het er leuk en ontspannen uit

idd mee eens..
maar waarom rijd je ook al met sporen als hij/zij zo kort onder het zadel is?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:17

@Kliko, ging goed! wel kijkerig want in haar vertrouwde bak stond ineens een auto Koe
galop ging supernetjes, stap ook, draf was wat loperig omdat ze zo kijkerig was, maar voor een eerste keer en pas 1,5 maand onder het zadel was ik meer dan tevreden Haha!
weet waar we aan moeten werken en neem daar de tijd voor, begin 2007 gaan we het officieel eens proberen Haha!

loon_corr schreef:
tita schreef:
waarom met slof als je niet wil dat haar hoofd omhoog gaat dan kan je altijd nog een martigaal gebruiken
verder is het een leuk paard en ziet het er leuk en ontspannen uit

idd mee eens..
maar waarom rijd je ook al met sporen als hij/zij zo kort onder het zadel is?

Op beide opmerkingen is al lang en breed meerdere malen antwoord gegeven
Vind het prima als mensen het niet met me eens zijn, ieder heeft zn eigen manier Lachen
maar na tig keer antwoord geven op dezelfde vraag is ook mijn geduld om opnieuw te antwoorden op
léés voor je een opmerking plaatst, zowel slof ipv martingaal als sporen zijn al meerdere malen duidelijk uitgelegd!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:28

nog even voor de duidelijkheid dat de slof níet ivm nageeflijkheid is, deze foto's zijn van de 5e keer dat ik erop zit, hier is ze 2,5 week onder het zadel, zonder slof, zonder sporen alleen een zweepje

Afbeelding

Afbeelding

en hier het hele topic met nog veel meer foto's, zowel goede als slechte: viewtopic.php?f=10&t=658343&start=0&st=0&sk=t&sd=a

het nageven is het probleem niet daarvoor is de slof ook niet, het ineens omhoog gooien van het hoofd waarbij zn mn cap aantikt oftewel een kopstoot uitdeelt dát is het probleem.
met een martingaal kan ze dat ook nog als ik doordat het zo onverwachts is perongeluk mee ga met mn hand of de teugel door mn hand heen laat gaan, met een slof gebeurd dit veel minder snel is mn ervaring.

Verder was ze dood aan het been, dit probeerden we met zweepje op te lossen, eerst been geven, geen reactie=been+zweepje
hier werd ze gruwelijk geïrriteerd van en het hielp niets.
spoortje deed wonderen en inmidels reageerd ze ook op simpele kuitdruk, spoortje is er alleen nog voor als ze toch nog even niet goed genoeg reageerd.

Beter nu in het begin meteen duidelijk zijn dan nu vanalles toestaan en te voorzichtig zijn, dan moet ik later weer dingen gaan afleren terwijl ze het nu direct goed aanleert Lachen

verder is de slof maar enkele keren gebruikt, nu alweer aantal keren zonder slof gerede en het is een wereld van verschil! merk dus dat het bij haar goed heeft geholpen Lachen

zo dit is dus de laatste keer geweest dat ik uitleg gaf over slof&sporen in dit topic Knipoog
Als iemand het er niet mee eens is vind ik dat prima, merk zelf dat het Wis super heeft geholpen als iemand anders het op een andere manier zou oplossen is dat zijn of haar goed recht.

Mocht je toch nog opmerkingen hebben, plaats ze gerust maar de vraag waarom slof/sporen die is bij deze dus meer dan genoeg beantwoord en daar reageer ik dus niet meer op en daarvoor verwijs ik naar bovenstaande reactie Knipoog

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:50

Het ziet er goed uit
word een leuk paard denk ik als ze uitgegroeid is !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:07

Apart dat er toch ook een aantal verschillen in zitten tussen Whizard en Wisteria (haha). Whizard is heel voorwaarts en reageert over het algemeen heel snel en goed op mijn been. Maar als hij op een gegeven moment een beetje moe wordt merk je dat je been minder effectief kan worden. Ik rijdt nog niet met zweepje want zoals gezegd, hij is erg voorwaarts en verder behoorlijk gevoelig voor de juiste dosering in hulpen en evenwicht. Ik zou het niet prettig vinden als ik op Whiz zat en zelf ook nog last had van evenwichtsproblemen want dan zou hij echt behoorlijk in paniek (kunnen) raken. Kan het trouwens ook zijn dat ze haar hoofd gebruikt om in evenwicht te blijven (dat deed een vorig paard van mij wel, het hoofd als (tegen)balans-middel als hij moeite met zijn balans had..
Al met al ziet het er goed uit!! Ben blij dat Wis er goed op reageert en dat je er zelf goed over na hebt gedacht waarom je iets (tijdelijk) doet. Whizard is normaliter ook heel nageeflijk, maar varieert ook weleens een beetje omdat ik een martingaalriem om heb waar ik soms met een hand aan vast houdt (de rest van de martingaal is erafgeknipt, ik gebruik hem als bokriempje). Als je dan je hand gebruikt om martingaal en teugel vast te houden dan ben je natuurlijk een beetje star in de hand en dan gaat hij zelf ook iets meer met zijn hoofd omhoog lopen. Heb ik mijn teugels weer goed vast dan geeft hij weer na. Dat merk ik dan na wat uitgeprobeer en dan denk ik 'toch vaker maar gewoon op 2 teugels rijden'.. maar ja met dat stormachtige weer en ik rijdt meestal 's avonds in het donker, kan het toch wat spoken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:15

Inderdaad, een jong dier gebruikt zijn hoofd ook om in evenwicht te blijven. Daarom is het verstandig, het dier daar zo min mogelijk in te storen. Echter, als jij bijna een kopstoot krijgt, dan wordt het wel gevaarlijk... Doet ze dat dan ook aan de longe?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:44

Ketaki schreef:
MisMartine schreef:
Het is jammer dat het paard én met slof, én met zweep, én
met sporen wordt gereden.

jij hebt duidelijk niet gelezen waarom zij dat doet. Boos!
en ze weet heus wel wat ze doet, dus zit daar maar niet zo over in.

@ renske, het ziet er toppie uit.
wanneer krijgen we de volgende foto's te zien Haha!
zet je de link hier dan neer? Cool

Heb ik wel, en élk jong paard is nooit meteen aan het been. Dat heet beleren!! Als een paard
met het hoofd gooit, is vaak de meest bijdehand liggende oplossing martigaal. Daarmee wordt het
gooien ook belemmert. Vooral als zo'n jong paard met sporen en zweep wordt, wordt hij al
zo vroeg afgestompt, dat op een volwassen leeftijd het paard helemaal nergens op reageert.

Ik geef maar een opmerking, het is niet aanvallent bedoelt, maar als TIP!!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:55

Citaat:
Heb ik wel, en élk jong paard is nooit meteen aan het been. Dat heet beleren!! Als een paard
met het hoofd gooit, is vaak de meest bijdehand liggende oplossing martigaal. Daarmee wordt het
gooien ook belemmert. Vooral als zo'n jong paard met sporen en zweep wordt, wordt hij al
zo vroeg afgestompt, dat op een volwassen leeftijd het paard helemaal nergens op reageert.

Nou misschien dat ze haar paard afstompt... dan moet ze dat toch zelf weten.. Snap wel dat het niet aanvallend bedoeld is, maar ik begrijp niet helemaal waarom je nou toch weer een opmerking moet maken over de slof.. Ik lach me soms dood als ik op Bokt zit! Mensen willen hier allemaal zo graag hun zegje doen...

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:57

Ziet er netjes uit hoor!
Leuk paardje Lachen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:58

LesleyLady schreef:
Citaat:

Nou misschien dat ze haar paard afstompt... dan moet ze dat toch zelf weten.. Snap wel dat het niet aanvallend bedoeld is, maar ik begrijp niet helemaal waarom je nou toch weer een opmerking moet maken over de slof.. Ik lach me soms dood als ik op Bokt zit! Mensen willen hier allemaal zo graag hun zegje doen...

jij hebt um door Haha! Cool

ze zei namelijk dat ze de martingaal niet fijn vond als die zijn hoofd in de lucht gooit.
daarom gebruikt ze de slof.
en dan nog, het zijn moment opnames.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:01

Mooi dier, mooi die knotjes Knipoog. Ik vind dat je goede argumenten hebt voor spoor en zweep. Ik stoor me er niet aan! Ik vind het er netjes uitzien, denk dat het wel goed gaat komen met het gooien van haar hoofd (klinkt heel krom ja).

griebels

Het verschil is ook dat Renske zekers wel weet waar ze mee bezig is. Ze heeft een zeer lastig en moeilijk paard (later kwam pas de reden naar boven) naar het Z gereden...
Daarbij heeft ze meerdere paarden ingereden en geeft ze ook les, ze heeft ook weleens les aan mij gegeven, en als er iemand rustig en geduldig is, is Renske het wel. Mijn paard gooide ook met zijn kop, juist uit onbalans (is 10jr maar komt van de renbaan), hier heeft zij nooit een hulpteugel aangekaart, en dat gaat nu errug goed!

Sorriso

En BTW, dit met 6 weken... Zie ik niet iedereen doen...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:03

LesleyLady schreef:
Citaat:

Ik ben absoluut niet tegen de slof!! Ik rij er zelf ook graag mee. Maar ik vind persoonlijk de slof, voor
een jong paard vaak te hard. Daarom vind ik als meest bij de hand liggende hulpteugel, een
martigaal.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:07

MisMartine schreef:
Ik ben absoluut niet tegen de slof!! Ik rij er zelf ook graag mee. Maar ik vind persoonlijk de slof, voor een jong paard vaak te hard. Daarom vind ik als meest bij de hand liggende hulpteugel, een
martigaal.

jij hebt duidelijk niet gelezen.

ze vind de martingaal dus niet fijn, en daarom gebruikt ze de slof

Boos!