XXL BrP Donatello (v. Voltaire) @ Work ( incl. Blooper! )

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Re: XXL BrP Donatello (v. Voltaire) @ Work ( incl. Blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:25

Citaat:
En ja, over het algemeen zijn paarden die steigeren slecht opgevoed. En dat kan je het paard nauwelijks kwalijk nemen. 9 van de 10 fouten die paarden maken zijn door mensen ingegeven...........

en dat is ook zo bij dit dier. Zijn vorige bijrijder heeft hem , om het maar zachtjes uit te drukken , naar de tuut gereden , waardoor hij ging steigeren en ze er zelf niet meer opdurfde.

Tip: discussieren in het discussie forum...

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:52

Weeral grote discussie Haha!
Nou mensen, ik wil gewoon even zeggen dat ik blij ben met deze methode! Zoals gezegd heeft Donna z'n vorige bijrijder al afgeschrikt, en ook de eigenaar is soms wel nog wat bang van hem.
En hem 'een tik op de kont geven en consequent zijn' helpt niet, consequent ben ik tov hem, maar hem straffen omdat hij iets lichamelijk niet aan kan.. Vind ik niet dier-vriendelijk.

Voor de rest, om maar ontopic te blijven: Bedankt voor de reacties!

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:04

Leuk paardje hoor. Haha! En stijgert hoog zeg. Tong uitsteken

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:16

Maar waarom moet hij zijn hoofd zo hoog houden, het ziet er nogal omhoog getrokken uit. Hij valt trouwens ook uit elkaar, loopt op de voorhand en lijkt te hangen op je hand. Ja, dit is wat ik zie. Een oud-clubgenootje reed ook bij de bodt en daar was niet zo gecharmeerd van.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:24

Haha bedankt!
Ik weet nu naderhand ook wel dat rijden a la debodt levensgevaarlijk is Clown Toch wel fascinerend hoeveel mensen weten hoe de methode in z'n werk gaat zonder ook maar iets van de man te hebben gevolgd, echt, superbegaafd zijn jullie! Haha!

Ik vind trouwens dat hij niet op de voorhand valt, hij is gros, waardoor het zo oogt, maar als je goed kijkt naar de beenzetting, zeker in draf, valt hij niet.
En ik ben wél gecharmeerd van methode de bodt, doet er niet toe wat je clubgenootje ervan denkt Knipoog

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:29

Sullie97 schreef:
Maar waarom moet hij zijn hoofd zo hoog houden, het ziet er nogal omhoog getrokken uit. Hij valt trouwens ook uit elkaar, loopt op de voorhand en lijkt te hangen op je hand. Ja, dit is wat ik zie. Een oud-clubgenootje reed ook bij de bodt en daar was niet zo gecharmeerd van.

Moest je eens de a de bodt methode wegdenken zou je het wel heel anders zien. Het is niet omdat je a de bodt slecht vind dat de combinatie op niets trekt...

Maarja de meesten hebben natuurlijk al op de methode a de bodt gereden en concludeerden dat het slecht is... Heel erg fascinerend. Ja

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:51

Jeetje die kan flink steigeren Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga verder niet in op de discussie, leuk paardje heb je Lachen

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:20

Dimple schreef:
Mooi paard hoor! Ik kan me voorstellen dat deze methode bij jou en je paard past.
Wat me alleen stoort is dat je verteld dat hij om de haverklapt stijgert en alle truukjes uit de kast haalt.

Ik zou bijna zeggen..............geef die knol een schop onder de kont, knal voor zijn hersens en voedt hem eens op. Heeft het wellicht niet veel met de manier van rijden te maken maar met het feit dat je niet consequent genoeg bent om dit dier op te voeden

Maar wellicht heb je dat al geprobeerd......., en dan zeg ik niks meer Knipoog

Kan zijn, maar denk dat hij door de spanning zoveel steigerde.. Ik heb zelfde ervaring met een pony en ruzie maken was in dat geval niet de oplossing. Spanning en vaste rug kunnen vaak lijken op onwil, maar kunnen ook zijn tegen de blokkade. Aangezien het nu verbeterd is, zou ik zeggen dat het waarschijnlijk de beste oplossing is!

Ik vind het een ontspannen plaatje, ondanks dat het niet mijn methode is vind ik het wel een fijn plaatje. Het paard is mooi op lengte!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:18

sophie_kurk schreef:
Kan zijn, maar denk dat hij door de spanning zoveel steigerde.. Ik heb zelfde ervaring met een pony en ruzie maken was in dat geval niet de oplossing. Spanning en vaste rug kunnen vaak lijken op onwil, maar kunnen ook zijn tegen de blokkade. Aangezien het nu verbeterd is, zou ik zeggen dat het waarschijnlijk de beste oplossing is!

OK dan!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:23

Taaclover schreef:
Op sommige foto's zitten haar handen zo hoog dat het dier onmogelijk kan dalen in zijn hals.

Wie zegt dat ze dat hier beoogd?

Dimple schreef:
Ik zou bijna zeggen..............geef die knol een schop onder de kont, knal voor zijn hersens en voedt hem eens op. Heeft het wellicht niet veel met de manier van rijden te maken maar met het feit dat je niet consequent genoeg bent om dit dier op te voeden

[...]

Lezen!!! Er staat nl nog iets voor wat te kennen geeft dat ik zou denken dat hij dat nodig heeft, maar dat zij haar paard het beste kent.

En ja, over het algemeen zijn paarden die steigeren slecht opgevoed. En dat kan je het paard nauwelijks kwalijk nemen. 9 van de 10 fouten die paarden maken zijn door mensen ingegeven...........

Maar wellicht heb je dat al geprobeerd......., en dan zeg ik niks meer Knipoog

Ben helemaal met je eens dat je het paard nauwelijks wat kan kwalijk nemen en dat de meeste fouten door mensen ingegeven zijn. Reden te meer om het er niet uit te rossen maar om met (gezond) verstand te werk te gaan…

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:42

Dimple schreef:

????
Wat ben ik blij dat ik jou paard niet ben!! (':(')

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:46

Lezen blijft moeilijk Slapen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:52

leuk dier hoor, ziet er best goed uit, maar je zegt dat beide ouders een pony zijn,, en e staat bij v. voltaire.. voltaire is toch echt een paard.. Knipoog

en naar mijn mening.. steigeren kan een uiting van angst zijn, hoe sommige mensen hier op in gaat pff.. gene opvoeding e.d. wat een onzin.. paarden tonen hun angst ieder op een eigen manier. dit kan natuurlijk ook eigenwijzig heid zijn.. maar een paard blijft een dier..en die dieren kunnen steigeren., daar heeft opvoeding niks mee te maken.

Bke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:18

Wat een mooie pony heb je daar Vingers aflikken
De foto's in je profiel zijn ook zeer mooi !!

Nog veel succes met het rijden..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:22

noortje schreef:
leuk dier hoor, ziet er best goed uit, maar je zegt dat beide ouders een pony zijn,, en e staat bij v. voltaire.. voltaire is toch echt een paard.. Knipoog

en naar mijn mening.. steigeren kan een uiting van angst zijn, hoe sommige mensen hier op in gaat pff.. gene opvoeding e.d. wat een onzin.. paarden tonen hun angst ieder op een eigen manier. dit kan natuurlijk ook eigenwijzig heid zijn.. maar een paard blijft een dier..en die dieren kunnen steigeren., daar heeft opvoeding niks mee te maken.

Citaat:
Er bestaat wel een ponyhengst Voltaire (brp)

Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:29

Dimple schreef:
Lezen blijft moeilijk Slapen

Bij communicatie is er sprake van een zender en een ontvanger. Als meerdere ontvangers de boodschap niet begrijpen ligt de storing wellicht bij de zender? Met andere woorden, misschien wil/kun je je boodschap anders verwoorden? In plaats van; Slapen

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:32

Leuk paard Haha! zeg Hhaa en die stijger foto lekker hoog zeg
ik vind trouwens wel dat je je handen onder het rijden erg veel uit elkaar hebt misschien is het een tip om ze wat lager naast elkaar te houdeN?? het was maar een tip verder ziet het er leuk uit !

Debrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:36

Ziet er leuk uit Knipoog
de stijgerfoto is mooi zeg!

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:05

MyFee schreef:
Idd, je rijdt errugg hoog met je handen!! Zo lijkt het een beetje alsof je hem omhoog wil 'trekken'.. beetje jammer van het beeld, en ook niet zo fijn voor zo'n beestje! xx

De armen moeten het verlengstuk van de teugel zijn in een rechte lijn naar de mond (zie plaatjes en illustraties in heel veel boeken over paardrijden). Positie van de handen is dus afhankelijk van de positie van het paardenhoofd.

Mogelijk zijn de handen af en toe iets te hoog, maar dat neem ik Yulan zeker niet kwalijk omdat ik zeer zeker weet dat een te lage hand veel schadelijker en onprettiger is. Mijn ervaring is dat de meeste ruiters juist met een te lage hand hun paard heel subtiel Boos! in een geforceerde krul laten lopen! Scheef dus!

Bijna niets zo vals als een valse krul (met achterbenen die daarbij vaak ver achter de feiten aanlopen)! Of trippelen......

Ik zeg dus niet dat je het niet goed hebt gezien, maar ik constateer dat vrijwel alle ruiters juist met een te lage hand rijden waardoor het paard als reactie zijn rug helemaal opspant (met alle schadelijke gevolgen van dien!). In heel veel lessen is een te lage hand bij bijna iedere ruiter te zien, maar er wordt zelden of nooit iets van gezegd.

"Hand laag!" Deze veelgehoorde opmerking is volgens mij een nachtmerrie voor heel veel paarden.

Ja, de handen zijn uiteindelijk natuurlijk wel laag (net boven de schoft) wanneer het paard door het correct recht te richten zijn rug loslaat en door de ontspanning laag gaat lopen. Maar ja, de instructeurs die steeds "hand laag" roepen, leren je zelden hoe je je paard correct moet rechtrichten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:16

Citaat:
Maar ja de instructeurs die steeds "hand laag"roepen, leren je zelden hoe je je paard correct moet rechtrichten.

En zo is het maar net!!!!!!

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:49

Bets schreef:
Citaat:
Maar ja de instructeurs die steeds "hand laag"roepen, leren je zelden hoe je je paard correct moet rechtrichten.

En zo is het maar net!!!!!!

Misschien vinden veel mensen mijn reactie wat te heftig, maar ik vind het echt ontzettend storend dat mensen niet eens meer weten hoe een paard correct moet lopen! Yulan stelt zich heel dapper en kwetsbaar op met het plaatsen van haar foto's! Dat is op zich al een compliment waard. Ik ben er van overtuigd dat van geen enkele ruiter alle gemaakte foto's perfect zijn.

En ik denk ook dat er van heel veel (top?) ruiters juist zeer makkelijk beroerde foto's te vinden zijn, gewoon voor je neus in de Hoefslag bijvoorbeeld. Maar dat mag je geloof ik nooit zeggen Knipoog

Wanneer een paard voorwaarts neerwaarts wordt gereden en de achterbenen van het paard worden bijna recht onder de voeten van de ruiter geplaatst, zelfs dan zijn er nog mensen die doodleuk durven te beweren dat het paard op de voorhand loopt Boos!

Je kunt mensen wel iets laten zien, maar je kunt ze helaas niet leren kijken Knipoog

Hoewel het boek van Stefan Radtke nog een goede poging waagt met de duidelijke rode lijnen op de voor en achterbenen van het paard.

Komt het door de vele "goede" voorbeelden in deze Moderne tijd, dat wij een correct lopend paard niet meer kunnen herkennen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:56

Nou ik ben het wel met je eens Dreamstreet

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:09

Héhé, wat een hoop reacties!
Om te beginnen ga ik jullie Nederlanders es een Belgisch lesje leren Haha! :
Voltaire bestaat in ponymaat! En het betreft deze prachtige pony:
Afbeelding

Over het 'ongewenste gedrag'. Zoals ik al eerder zei is Donatello allesbehalve een ontspannen, braaf paardje. Hij oogt lekker over de rug op de foto's, maar volgens mij is dat gewoon meebewegend vet Nagelbijten / Gniffelen
Hij kan erg gespannen zijn, en door die spanning gaat ie blokkeren, en zijn manier om dat te uiten = steigeren. Ik ga het allesbehalve afstraffen, ik beschouw het als een alarm. Steigeren = spanning of stress. Hierbij verklaar ik dus ook dat hij (nog) niet zo'n grote springfan is Knipoog Ik heb het 1 x geprobeerd om het af te straffen, in het begin dat ik hem reed, maar het werd alleen maar erger, dus dat gaat er wel een belletje rinkelen. Ondanks dat hij menpony is, vind ik hem op de foto's niet echt op de voorhand lopen. Ok, zijn evenwicht is horizontaal, het plaatje is geheel afgewerkt met een aanleuning en eventueel wat oprichting, maar daar is Donna nog niet aan toe.
De pony zelf is niet simpel te berijden, het geheel is nog helemaal niet correct, maar hou er aub rekening mee dat hij nooit veel is bereden en altijd voor de koets heeft gelopen. Mensen verwachten soms, omdat ik a la Debodt rijd, dat je plaatjes ziet met paarden die niks verkeerd doen of met ruiters die niks opmerkelijks doen (behalve het handen hoger dan gemiddelde ruiters). Het is helemaal niet netjes om de methode zelf af te kraken aan de hand van mijn foto's, ik ben lerende, hé, nobody's perfect!

Voor de rest , bedankt voor jullie reacties! Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:10

yulan schreef:
ik beschouw het als een alarm. Steigeren = spanning of stress.

Dat vind ik mooi uitgelegd/gezegd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:18

noortje schreef:
maar een paard blijft een dier..en die dieren kunnen steigeren., daar heeft opvoeding niks mee te maken.

Dit is dus klinkklare onzin........

Opvoeden heeft daar alles mee te maken. Yulan zegt zelf ook dat paarden steigeren (lees: uitweg zoeken) omdat er stress is of spanning.
Wie brengt deze spanning? Het paard heus niet zelf hoor!

Wij gaan er opzitten en verwachten dingen van zo'n paard wat ik ze in het weiland nog niet echt zie doen.

Steigeren is (over het algemeen) aangeleerd gedrag. Van voor lekker vasthouden (want hij moet in tenslotte in de krul) en van achter flink trappen (even bot gezegd)

En voor dat ik weer half Bokt over me heen krijg......ik zeg niet dat Yulan dit doet! Bij dit paard is het mis gegaan bij de vorige eigenaar.........die kan dus niet opvoeden en dat bedoel ik met dit hele verhaal *zucht*

Succes Yulan! Je komt er vast wel! Knipoog