Belker schreef:Wat een gezeur over de slof. Ik sta op een stal waarbij de slof inderdaad tot de basis uitrusting behoort. Ik verbaas me erover dat mensen met een paard die dagelijks met een strakke slof gereden wordt, geen spieren op zijn lijf heeft toch nog tot in de M2 winstpunten kunnen halen. Steek je hand naar voren en je aanleuning is weg. ik heb een jaar gehangen tussen mijn eigen instructrice en rijden op deze stalmanier en ben er achter dat ik beter mijn instructrice kan volgen dan met de slofmethode mee te gaan. ik ben geen supertalent. mijn paard is geen supertalent en meer een stresskip dan een goed dressuurpaard.
Theorien moeten gestaafd worden aan de praktijk. Daar in die praktijk liggen alle verschillende meningen. Daardoor ontstaan de ruzies. men leest het en interpreteerd het zoals zij dat in hun gezichtveld zien.
Ik vind het raar dat een opgeopperde theorie zo zwaar wordt bekritiseerd en dat het zo persoonlijk wordt getrokken. kijk naar wat er in Joegoslavie is gebeurdt, kijk naar de geloven, denk na en ga dan pas eens reageren.
Mag ik raden waar je op stal staat? Ergens in Maartensdijk toevallig? Ik vind het daar gewoon te zielig voor woorden. Paarden met bijzet in de stapmolen, draait dat ding om hebben ze dus stelling naar buiten en dan niet eens in een normaal stap tempo. Als er les gegeven wordt, hoor je heel vaak: SLOF KORTER DAN JE TEUGELS! Ze kan die lui wel schoppen!
Wat me opvalt is dat sommige mensen een reactie geven van: Oh, ik rijd ook wel eens met slof
Dat vind ik zo raar dat je zo'n reactie geeft! Tuurlijk moet iedereen zonder kunnen rijden, maar af en toe heb je het gewoon nodig. Vooral bij sommige paarden die gaan heel veel steun zoeken als je ze sterker gaat verzamelen. Dan is zo'n extra steuntje wel handig. (en vooral ook fijn) Wat mij betreft rijd iemand de hele dag met slof als hij maar 99,99% van de tijd los hangt en alleen als je hem even nodig hebt er bij pakt, maar altijd op blijven letten dat je de slof langer laat dat je teugels. Alleen de slof vast dan voel je niet dat je paard gaat "hangen" op de teugels en met een trensteugel erbij wel. Maar... Ieder zo zijn eigen manier van rijden. En laten we proberen die andere manieren te respecteren!