Slof kort.....teugels los.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:39

Laura schreef:
Ja, inhakend op Katja:
Pipo, als je meer argumenteerd kom je beter over (je overtuigt sneller) en kwetst minder als je het oneens bent met iemand Haha!

Tot zover cursusje beargumenteren Haha!

Thanks laura, door de opwinding over sommige stellingen ben ik me echt wel bewust dat ik niet even aardig overkom, maar goed, kan er echt boos van worden. Haha!
Hierbij mijn argumentatie:
Mijn stelling blijft dat je de slof zeker niet strakker moet hebben dan de gewone teugel, dit omdat paarden er echt op gaan hangen, en omdat je het paard korter maakt in de hals, en juist niet meer op lengte rijd. Tuurlijk zijn er gevallen waarbij het soms handig is als je een keertje de slof er aan doet, maar algemeen bekend is dat bij langdurig en veel gebruik het paard er alleen maar slechter van word. Vooral taai en traag achter. De mond van het paard is de informatiebron naar jou toe, bij een slof sluit je veel af en voel je veel dingen niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:57

Pipo schreef:
:
De mond van het paard is de informatiebron naar jou toe, bij een slof sluit je veel af en voel je veel dingen niet.

500% mee eens! Ik heb vaak het gevoel gehad dat de slof als een muur tussen mij en het paard in stond. Je voelt niet altijd even goed of een paard echt nageeft, wanneer je in moet komen met je hand of juist moet ontspannen. Ik ken een pony die altijd met slof gereden wordt en die loopt vaak op de kop. Als ze mij vragen om erop te rijden krijg ik steevast ruzie met die slof, waardoor ze hem er maar snel afhalen. En zie! pony en ik verbeteren zienderogen, hij komt dan eindelijk van de hand AF en loopt niet meer op de kop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:00

En je voelt aan de mond niet alleen of hij wel of niet nageeft, maar ook of hij scheef in het achterbeen is, of hij naar de hand is, of hij onder je uit loopt, of hij te langzaam gaat. Tuurlijk voel je het verschil in tempo sowieso wel, maar dat is van bijv. 25 km per uur tot 50 km per uur. Maar het verschil tussen 49 km tot 50 km, dat voel je alleen aan de mond.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:04

Pipo schreef:
De mond van het paard is de informatiebron naar jou toe, bij een slof sluit je veel af en voel je veel dingen niet.

Dat vind ik een heel goed stukje en sluit mooi aan bij mijn stelling dat er geen progressie is in het aanleren van een goede ruiterhand bij slofgebruik!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 14:26

joycje schreef:
maar hoe ik het ook doe. zonder de slof krijg ik haar er gewoon niet doorheen. het is hulpeloos!
maar met de slof zou je toch denken dat ze naar een tijdje doorheeft dat ze haar hoofd in ieder geval naar beneden moet doen. maar als ik de slof er weer afhaal is het meteen weer sterrenkijken...

Ik denk dat als je met slof rijdt je teveel verbloemt dat je paard niet goed nageeft. Ze loopt wel in een houding met de slof maar geeft niet echt na, op het moment dat de slof eraf is dan val je door de mand en gaat ze weer sterrenkijken. Probeer om, las je met slof rijdt, haar lager en ronder in te stellen zonder de slof korter te nemen. Op die manier los je het probleem op en kun je na een poosje ook goed zonder slof rijden. Let er ook op dat je haar goed aan het been hebt dat wil ook wel een boel schelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 14:28

SuperPepeijn"]
[quote="Pipo schreef:

Dat vind ik een heel goed stukje en sluit mooi aan bij mijn stelling dat er geen progressie is in het aanleren van een goede ruiterhand bij slofgebruik!
[/quote]

Het is niet altijd de ruiterhand die moet verbeteren. Vaak wel hoor. Sluit dus weer aan op mijn eerdere conclusie dat een slof best kan maar alleen bij een goede ruiter.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 23:30

Wat ik nou nog wel interessant vind is het verschil tussen longeren met een touwtje (wat ik zelf ook doe) en het rijden op enkel slof (wat niet in me opkomt, maar dat is verder ieders eigen keuze). Dat kan ik echt niet bedenken. Heb het antwoord hier ook nog niet gezien.

Verder: jeetje Katja, je moest wel even moeite doen om duidelijk te maken dat je zelf niet in dit enkel-slof-systeem lesgeeft.....ongelovelijk hoe slecht mensen soms lezen. Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 08:55

Inderdaad. Ze lezen volgens mij wat ze willen lezen. Daarbij zijn er maar weinig mensen met feiten gekomen of inderdaad het verschil tussen longeren en rijden op die manier. Ik denk dat het grootste verschil is dat de meeste ruiters met rijden geneigd zullen zijn om de slof steeds weer korter te pakken zodat het paard niet op lengte blijft op het moment dat hij nageeft. Verder is er genoemd dat het paard onder het zadel er uit elkaar zou gaan lopen maar ik zie er ook teveel die zo aan de longen lopen, je kunt dus niet echt van een verschil spreken.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:00

Dees schreef:
Ik vind dat geweldig, ruiters die de slof er zo lekker kort op hebben dat zo'n paard heel mooi in de nek afbuigt. Ik geniet helemaal als diezelfde ruiters dan stellig de mening zijn toegedaan dat jusit zij weten wat ze doen, omdat ze wel al M rijden bijvoorbeeld.....

Heerlijk Haha!
Ik zou zeggen, mensen, is dat jouw manier, GA zo door...jij komt er wel! Clown

deze reactie is met opzet sarcastisch bedoeld Schijnheilig

ja mee eens hoor....

deze reactie is ook met opzet sarcastisch bedoeld Schijnheilig

Fadima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:38

Hoi ik wilde ook net zeggen dat je juist had gezegd dat jij niet zo les geeft en idd lijkt het mij ook hetzelfde effect met longeren met touwtjes en het met een slof rijden (op een goede manier dan wel te verstaan). En als nou iedereen eens echt alle regels lezen van de berichten, dan kan iemand idd eens antwoord geven op de vraag wat het verschil tussen deze twee technieken.

Fadima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:40

en dan is het gewoon een vraag hoor, niet ermee zeggend dat ik zo rijd, met slof. Want ik weet van mezelf dat ik niet met slof KAN rijden dus doe ik het ook niet, ik merkte na 1 keer dat ik wel de slof korter dee en weet dat dat niet hoort. Het is dus alleen een vraagje.... Knipoog

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:58

Belker schreef:
Wat een gezeur over de slof. Ik sta op een stal waarbij de slof inderdaad tot de basis uitrusting behoort. Ik verbaas me erover dat mensen met een paard die dagelijks met een strakke slof gereden wordt, geen spieren op zijn lijf heeft toch nog tot in de M2 winstpunten kunnen halen. Steek je hand naar voren en je aanleuning is weg. ik heb een jaar gehangen tussen mijn eigen instructrice en rijden op deze stalmanier en ben er achter dat ik beter mijn instructrice kan volgen dan met de slofmethode mee te gaan. ik ben geen supertalent. mijn paard is geen supertalent en meer een stresskip dan een goed dressuurpaard.
Theorien moeten gestaafd worden aan de praktijk. Daar in die praktijk liggen alle verschillende meningen. Daardoor ontstaan de ruzies. men leest het en interpreteerd het zoals zij dat in hun gezichtveld zien.
Ik vind het raar dat een opgeopperde theorie zo zwaar wordt bekritiseerd en dat het zo persoonlijk wordt getrokken. kijk naar wat er in Joegoslavie is gebeurdt, kijk naar de geloven, denk na en ga dan pas eens reageren.

Mag ik raden waar je op stal staat? Ergens in Maartensdijk toevallig? Ik vind het daar gewoon te zielig voor woorden. Paarden met bijzet in de stapmolen, draait dat ding om hebben ze dus stelling naar buiten en dan niet eens in een normaal stap tempo. Als er les gegeven wordt, hoor je heel vaak: SLOF KORTER DAN JE TEUGELS! Ze kan die lui wel schoppen!

Wat me opvalt is dat sommige mensen een reactie geven van: Oh, ik rijd ook wel eens met slof Bloos Dat vind ik zo raar dat je zo'n reactie geeft! Tuurlijk moet iedereen zonder kunnen rijden, maar af en toe heb je het gewoon nodig. Vooral bij sommige paarden die gaan heel veel steun zoeken als je ze sterker gaat verzamelen. Dan is zo'n extra steuntje wel handig. (en vooral ook fijn) Wat mij betreft rijd iemand de hele dag met slof als hij maar 99,99% van de tijd los hangt en alleen als je hem even nodig hebt er bij pakt, maar altijd op blijven letten dat je de slof langer laat dat je teugels. Alleen de slof vast dan voel je niet dat je paard gaat "hangen" op de teugels en met een trensteugel erbij wel. Maar... Ieder zo zijn eigen manier van rijden. En laten we proberen die andere manieren te respecteren!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 10:31

Mikey schreef:

Mag ik raden waar je op stal staat? Ergens in Maartensdijk toevallig? Ik vind het daar gewoon te zielig voor woorden. Paarden met bijzet in de stapmolen, draait dat ding om hebben ze dus stelling naar buiten en dan niet eens in een normaal stap tempo. Als er les gegeven wordt, hoor je heel vaak: SLOF KORTER DAN JE TEUGELS! Ze kan die lui wel schoppen!
!

bah, wat een verschrikkelijke stal, niets voor mij. Ik vind het heel simpel: ga er zelf op zitten en laat het verschil zien. Zo kun je mensen alleen overtuigen dat slof niet nodig is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 11:04

Dat was ik alweer even vergeten, de paarden die vastgebonden in de stapmolen staan. Sommige mensen zijn zo dom en verdiepen zich ook niet in de anatomie van het paard. Misschien dat ze dan beter zouden gaan trainen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:16

Katja schreef:
Inderdaad. Ze lezen volgens mij wat ze willen lezen.

om even in de verdediging te komen van deze mensen, was het erg onduidelijk wat de situatie was. dat had ik al eerder gepost hier, met voorbeelden, maar waarschijnlijk heb je dat zelf ook niet goed gelezen. pot verwijt de ketel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:20

Misschien dat ik het verkeerd heb geinterpeteerd, maar in het lezen was het mij toch duidelijk dat je juist voor deze methode was, en na veel kritiek boog je weer om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:21

het probleemmet bijv. quoten is dat je uitspraken van mensen soms compleet uit hun verband haalt, en je ze dus dingen kunt laten "zeggen" die ze helemaal niet bedoelden.

Daar draait de hele roddel-journalistiek op, en hier op bokt merk je hetzelfde.

miereneuken is ook een vak.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:36

Zep schreef:
het probleem met bijv. quoten is dat je uitspraken van mensen soms compleet uit hun verband haalt, en je ze dus dingen kunt laten "zeggen" die ze helemaal niet bedoelden.

daar heb je wel gelijk in. en het gaat natuurlijk ook om de interpretatie van het gelezen stuk, wat ook verkeerd begrepen kan worden. dit om even te laten zien dat deze mensen het niet (altijd) met opzet doen, of graag willen jennen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 11:37

Pipo schreef:
Misschien dat ik het verkeerd heb geinterpeteerd, maar in het lezen was het mij toch duidelijk dat je juist voor deze methode was, en na veel kritiek boog je weer om.

Dan heb je niet goed begrepen wat ik geschreven heb. Of dat aan mijn manier van schrijven ligt wil ik in het midden laten. Ik ben hier absoluut geen voorstander van van maar vroeg me af wat van twee kwaden de minst kwade is. Nog even voor de duidelijkheid. Slof en teugel vast ..... paard wordt in een houding gefixeerd of slof vast teugel los ..... paard heeft de mogelijkheid om te zakken en wordt minder vast gezet. Ik ben op dat punt niet echt van mening veranderd, wel is het zo dat na jullie reacties ik niet meer de illusie heb dat ik mensen makkelijk van hun standpunt kan brengen. Daarbij heb ik niet veel goede argumenten gekregen om deze mensen van hun standpunt af te brengen behalve dat een slof slecht is in twintig verschillende omschrijvingen, maar daar jaag ik ze toch alleen maar mee op de kast. En ik zit voor de komende tijd wel aan mijn tax van mensen op de kast jagen. Verward

Pepeijn je voorbeelden waren wel erg uit hun verband getrokken, lees de stukjes nog maar eens door. Er zijn veel mensen die me wel begrepen hebben dus het moet jouw vast ook lukken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:42

Katja schreef:
Pepeijn je voorbeelden waren wel erg uit hun verband getrokken, lees de stukjes nog maar eens door. Er zijn veel mensen die me wel begrepen hebben dus het moet jouw vast ook lukken.

als je dit zo opvat mijn excuses, dat was niet mijn bedoeling. overigens was het niet zozeer mijn interesse of jij of wie dan ook dit promootte, maar meer het technische aspect en de alternatieven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 11:53

Pipo schreef:
[Mijn stelling blijft dat je de slof zeker niet strakker moet hebben dan de gewone teugel, dit omdat paarden er echt op gaan hangen, en omdat je het paard korter maakt in de hals, en juist niet meer op lengte rijd.
[/quote]

Even terug on topic. Waarom wrodt het paard korter in de hals als je de gewone teugel loslaat. Aan de lengte van de slof veranderd niets. Hij krijgt dan toch juist meer ruimte?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 11:55

SuperPepeijn"]
[quote="Katja schreef:

als je dit zo opvat mijn excuses, dat was niet mijn bedoeling. overigens was het niet zozeer mijn interesse of jij of wie dan ook dit promootte, maar meer het technische aspect en de alternatieven.
[/quote]

Geeft niet hoor. Ik had alleen een beetje moeite met jouw alternatieven, maar daar kun jij niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:55

Slof kort........teugels los.

De slof is dus kort, daardoor gaat ie in de krul en is ie niet nageeflijk. Je sluit je af van je gevoel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 12:42

Ik heb volgens mij op de eerst bladzij het kort al uitgelegd. Het klonk anders dan dat ik het bedoelde toen ik het doorlas. Wat ik dus bedoel is kort t.o.v. de teugel. Maar wat ik net al schreef. Als de slof evenlang blijft en je laat de teugel los(ser) waarom wordt hij dan korter in de hals? Ik heb het verder niet over ruitergevoel en aanleuning e.d. gewoon deze vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:46

Ik hou er mee op, heb het al meerdere keren beargumenteerd. Ik laat het aan de anderen over.