leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:50

Japke_Z schreef:
Maar je kunt geen les gaan nemen van alle grootheden in de paardensport, je kunt wel hun boeken lezen.

Door het lezen van hun boek kun je voor een paar tientjes de levenservaring van mensen tot je nemen zonder begrenzing van tijd of plaats.
Caprilli, Rarey, Schusdziarra, Kikkuli, De Saunier, Xenophon, Duarte om er willekeurig een paar te noemen hebben allemaal tóp-informatie nagelaten en dit hele rijtje bij elkaar is beschikbaar voor de prijs van een handvol lessen van een ???

Bij Kiley-Worthington en Teblick kun je les nemen maar hun boeken zijn voor iederéén binnen bereik voor een fractie van de kosten.
Bij Solinski kón een geprivilegeerde enkeling tot voor kort in de leer doch zijn kennis heeft hij in zijn boeken nagelaten en is voor iedereen beschikbaar.

Veel kennis is zelfs helemaal nooit toegankelijk geweest via andere bronnen; daar kon en kun je geen les in krijgen. Wat Duarte schrijft is uniek, wat Kikkuli nagelaten heeft geen parallel. Beiden voegen een dimensie toe aan je belevingswereld en kennis waar je in de praktijk véél aan hebt.

Met een goed boek kun je een leven kennis ontsluiten voor de prijs van één lesje: hoe wil je het rendement in vredesnaam serieus vergelijken???

Moe je wel kúnnen studeren ja. Het niet begrijpend kunnen lezen is echter alleen een reden, geen excuus en al helemaal geen argument tegen de waarde van studie.
Als je alleen het NL machtig bent is dat een reden dat jíj de kennis in veel van de meest waardevolle boeken niet voor jezelf kan ontsluiten maar geen argument tegen de waarde daarvan.
Wie wel begrijpend kan lezen en taalvaardig is doch gewoon niet wíl, doet eenvoudigweg zichzelf en diens paarden tekort. Is eenvoudig een gemiste laagdrempelige kans dan.
Bedenk dat ervaring in het zadel héél beperkt is: is alleen maar jouw subjectieve waarneming en dan nog binnen de beperking van jouw mini-referentiekader.

HC

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:24

Leren paardrijden uit een boek is net zo iets als leren koken uit een boek, jemoet het in de praktijk ervaren.

Paardrijden draait om gevoel en dat kun je alleen maar ervaren in de praktijk onder goede begeleiding. Als je je hele leven alleen maar brood te eten hebt gehad kun je enkel gissen naar de smaak van cake. Misschien kun je wel heel gedetailleerd vertellen wat de ingredienten zijn en hoeje het beslag maakt en je zult zelfs nog wel een klein beetje een omschrijving kunnen geven hoe het moet smaken. Maar het blijft gissen want eigenlijk weet je niet waar je het over hebt. En smaak en gevoel zijn nu juist van die subjectieve dingen die je echt persoonlijk zult moeten ervaren voordat je begrijpt waar het over gaat.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:30

runningkawa schreef:
Een boek kan daar niet op inspelen.

Dat moet jíj ook doen
Ook met de beste instructeur van de wereld in de buurt moet jíj dat doen.

Neem Nancy Nicolson als voorbeeld. Geen klassieker, geen 'grootheid', wel iemand met een unieke combinatie aan kennis, ervaring en vaardigheid.
Wellicht dat ze naar ons toekomt en ja, dan kan ik dingen van haar leren die ik niet uit haar boek of mails kan leren. Wat ze in haar boek schrijft echter kan ze me hier in een máánd nog niet met les overdragen.
Ik studeer dus op haar schriftelijke informatie, geef daar onder het zadel praktijkinvulling aan en hoop, hoop, hóóp dat ze in persoon ooit de dát element toevoegt.

Zo is er van De Saunier een leerzaam boek, is er over De Saunier een boek dat context verchaft en kan je er zelf praktijkinvilling aan geven. De Saunier zelf is al een paar eeuwen dood en kan dus nooit persoonlijk puntjes op de 'i'zetten.
Ik ken geen andere bron voor zijn verhaal en geen persoon die me het in den lijve kan overdragen. Moet je daarom zijn kennis in de vergetelheid laten zakken?

Er is mbt paardrijden op veel punten geen alternatief voor studie.

Dus:
- paardrijden leren uit alléén een boek? Nee, voor niet bijzondere autodidacten niet.
- paardrijden leren zonder studie? Nee, binnen mijn definitie van paardrijden niet.

HC

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:39

Ik vraag me af hoeveel Kikkuli had gelezen...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:46

Huertecilla schreef:
Ik studeer dus op haar schriftelijke informatie, geef daar onder het zadel praktijkinvulling aan en hoop, hoop, hóóp dat ze in persoon ooit de dát element toevoegt.

Als jij zelf niet beschikt over uitzonderlijk veel talent dan is de kans heel erg groot dat je de plank helemaal mis slaat tijdens de praktijkinvulling. En iedereen weet dat het veel moeilijker is om iets fouts af teleren dan iets goeds aan te leren.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:48

_Romana_ schreef:
runningkawa schreef:

Dat er helaas lesgevers zijn die er weinig aandacht aan geven, moet ik helaas beamen...
Maar dan is er eigenlijk maar 1 ding te doen...op zoek naar een ander.

Maarja vind ze maar

*Meld zich*

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:29

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

LieveLotje

Re: leren rijden uit een boek wie deed of doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:31

Ik lees regelmatig paardenencyclopedieën, en haal er vaak ook hulp en tips uit. Ik persoonlijk heb vrij veel geleerd uit zo'n boeken, maar inderdaad: een instructeur vervangt het niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:05

Japke_Z schreef:
Nog iets dat hier veel over het hoofd gezien wordt: niet iedereen heeft de luxe van dagelijkse instructie of zelfs maar dagelijks rijden, maar iedereen kan dagelijks een uurtje in de boeken duiken.

Je kunt veel beter een uurtje aan de kant gaan kijken bijiemand die je bewonderd en die je ter plekke iets kan vertellen over wat er gebeurt.

Bokt staat vol met verhalen van mensen die met hun neus in de boeken zitten en verhalen vertellen over verzameling terwijl ze nog nooit hebben gevoeld wat nageeflijkheid is.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:06

Japke_Z schreef:
Nog iets dat hier veel over het hoofd gezien wordt: niet iedereen heeft de luxe van dagelijkse instructie of zelfs maar dagelijks rijden, maar iedereen kan dagelijks een uurtje in de boeken duiken.

Studeren is niet door tijd of plaats gebonden.
Ik heb inderdaad vrijwel geen mogelijkheid tot het volgen van zinvolle les. Moet daarvoor vér, >1000 km., weg en kan bovendien moeilijk van de boerderij weg.
Voor een paar punten waar ik tegenaan hik zou ik 3.000 resp. 15.000 km. moeten reizen. Geld- en tijdbudget zijn daarvoor niet toereikend.
Zelfstudie is tot op een zeker punt een goed alternatief. Daarna is les mega-effectief binnen een kleiner tijd- en geldbudget te realiseren en meestal door deelgebieden aan te pakken ook regionaal in te vullen.

@SP: Kikkuli leefde in een tijd dat men sámenleefde met paarden, dat paarden essentieel waren voor het dagelijks overleven en hij stamde uit een stam van paardentrainers, een assusanni van de Mittani. Hij was daarbij een genie in zijn tijd.

Hij was destijds voor de supermachten belangrijker dan Werner von Braun en zijn hele team bij elkaar voor de VS waren. Vergelijkbaar met raket- en atoomtechnologie in één. Kennis en kunde mbt paarden waar wij niet eens van kunnen drómen omdat het buiten ons referentiekader ligt. Zijn methode geeft ons een glímp van wat deze man in zijn gereedschapskist gehad moet hebben.
Dat hij zijn methode liet opschrijven, in een tijd dat niet zo vanzelfsprekend, geeft aan welk belang hij en de machtige koning Suppiluliuma daaraan hechtten. Het belang van het vastleggen voor latere studie door anderen, daarmee aangevend welk belang voor hen studie had.

Twee héél grote en wijze mensen waar ik diep voor buig en graag naar luister. Ik neem zonder meer van hen aan dat studie belangrijk is en heb met verbíjstering van de methode kennis genomen.
Ik heb van praktijkervaring ermee veel geleerd en alleen maar meer onder de indruk geraakt. Ik werk dagelijks met de kennis uit de methode, op bais van de fundamentele pricipes.
Ík heb in deze tijd de beschikking over technische hulpmiddelen zoals een HSM met interface naar een pc en dat geeft me alleen maar bevestigende info; zó briljant is de methode.

Er is bij mij geen twijfel over dat les van Kikkuli me nog veel meer zou kunnen leren doch de man is al 33 eeuwen dood.
Hij en zijn baas verdienen een standbeeld voor hun wijsheid op zich en hun wijsheid deze vast te leggen.
Degenen die niet over de wijsheid beschikken dit te begrijpen en er hun profijt mee te doen, tja, die zijn niet goed wijs

Ik zou er trouwens prima les in kunnen geven

HC

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:20

Jippie schreef:
... terwijl ze nog nooit hebben gevoeld wat nageeflijkheid is.

... en dan al die mensen nog die niet weten wat het typische jargonwoord 'nageeflijkheid' inhoudt of zou moeten inhouden

Tussendoor overigens de fudge mat geklopt en gestort: een handvol recepten van internet en doén

HC

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:19

Jippie schreef:
Leren paardrijden uit een boek is net zo iets als leren koken uit een boek, jemoet het in de praktijk ervaren.

Paardrijden draait om gevoel en dat kun je alleen maar ervaren in de praktijk onder goede begeleiding. Als je je hele leven alleen maar brood te eten hebt gehad kun je enkel gissen naar de smaak van cake. Misschien kun je wel heel gedetailleerd vertellen wat de ingredienten zijn en hoeje het beslag maakt en je zult zelfs nog wel een klein beetje een omschrijving kunnen geven hoe het moet smaken. Maar het blijft gissen want eigenlijk weet je niet waar je het over hebt. En smaak en gevoel zijn nu juist van die subjectieve dingen die je echt persoonlijk zult moeten ervaren voordat je begrijpt waar het over gaat.

Het is dan ook én-én
Als je alleen maar kookles van je Hollandse-kost-moeder krijgt, leer je misschien wel nooit dat Surinaams, Indisch, Italiaans etc ook heel makkelijk en lekker klaar te maken is.
Dat is denk ik wat HC bedoelde: Met boeken kan je je verbreden. Je doet nieuwe ideeën op, en dan kan je gericht op zoek naar iemand die je daar in de praktijk mee verder kan helpen.
Jippie schreef:
Als jij zelf niet beschikt over uitzonderlijk veel talent dan is de kans heel erg groot dat je de plank helemaal mis slaat tijdens de praktijkinvulling. En iedereen weet dat het veel moeilijker is om iets fouts af teleren dan iets goeds aan te leren.
Daarom kan een boek goede les ook niet vervangen, maar andersom geldt hetzelfde...

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:36

QQQQ schreef:
Daarom kan een boek goede les ook niet
vervangen
, maar andersom geldt hetzelfde...

De valse adder onder het gras daarbij QQQQ is dat het 'goede' van die goede instructeurs relatief is.

Een voor de modale ruiter beschikbare, bereikbare en betaalbare instructeur heet doorgaans geen Kottas of Klimke. Hun boeken en videos zijn echter betaalbaar binnen bereik van iedereen.
Tot de Spaanse Rijschool toegelaten kun je héél veel van héél goede instructeurs leren (en krijg je voor 50% theoretische studie )maar de meest ruiters zullen het moeten doen met de erkende lesgeefpersonen in de regio die in hun erkende opleiding geleerd hebben mensen op een twijfelachtigen manier op te leren stappen en zich aan veel onzin moeten houden vanwege hun erkenning.
Het handboek van 'Wenen' is echter wel te koop op papier.
Ook beperkt instructie je logischerwijze tot de levende instructeurs terwijl er met name in voorgaande eeuwen zeker zoveel mogelijkheden tot diepgang waren en dat zich in het niveau van de uitschieters vertaalt.

Les van instructeurs beperkt de modale ruiter tot hoogst conventionele instructie in hoofdstroom rijden binnen een hoofdstroom kadertje.
Studeren geeft de modale ruiter toegang tot de kennis en ervaring van de briljante geesten uit 33 eeuwen, ongehinderd door tijd, plaats en geld.

Van de instructeurs binnen mijn bereik wil ik geen les, Solinski is overleden en voor de rest zit er door de afstand en het daarmee verbonden tijd-/geld-budget niet meer in dan een week per jaar zonder eigen paard.
Ik studeer vooral 's nachts, Lang, Diep en in het Rond, in boeken van over de hele wereld, vaak goedkoop via ebay, gewoon in de keuken van mijn oude bergboerderij.
De info-technologie is ge-wel-dig!
Overdag (en soms 's nachts) praktijk.
Paarden zijn ge-wel-dig!

Ja, zelfstudie houft een klein risico van dwaalwegen in doch bij brede studie wordt dit kleiner en er veel bij rijden elimineert het haast.
Instructie van erkende hoofdstroom intructeurs zou mij zéker wegen aanleren die ik juist als zijnde dwaalwegen geleerd heb van mijn niet-hoofdstroom instructeurs

HC

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:05

Huertecilla schreef:
De valse adder onder het gras daarbij QQQQ is dat het 'goede' van die goede instructeurs relatief is.
Om een "goede" te vinden, moet je kritisch genoeg zijn. Je kan je een goed beeld vormen van hoe je zou willen leren rijden van kennis uit boeken en van wat je verder ziet (bezoek veel clinics en demo's van allerlei aard om voor jezelf te bepalen wat je wilt).
Zoek vervolgens actief naar iemand die je met het bereiken van dit ideaal kan helpen. Die zijn vaak wat lastiger te vinden, ook wat duurder, maar liever ééns per maand GOEDE les, dan elke dag slechte.
Voor zo weinig les, moet je wel zelf de discipline hebben om ook zonder het oog van de instructeur aan jezelf verder te werken. Niet iedereen heeft die drive, of kan dit. Vaak heeft men ook niet het geduld.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:54

QQQQ schreef:
Die zijn vaak wat lastiger te vinden, ook wat duurder, maar liever ééns per maand GOEDE les, dan elke dag slechte.

Citaat:
Voor zo weinig les, moet je wel zelf de discipline hebben om ook zonder het oog van de instructeur aan jezelf verder te werken.

Citaat:
Niet iedereen heeft die drive, of kan dit. Vaak heeft men ook niet het geduld.

Zoals Koning Duarte in 1438 schrijft: Will, Power(lichamelijk, geestelijk, middelen), Guts _/-o_

Hij heeft het ook heel duidelijk over studie, studie en studie, oefenen, oefenen en oefenen. Verrassend genoeg hecht hij zéér veel waarde aan een oefentoestel in elk van zijn verblijven om in vorm te blijven in de tijden dat zijn bestuurlijke verantwoordelijkheden hem uit het zadel houden. Hij moét tiptop in optima forma zijn want vocht met zijn vader en broers met het zwaard daadwerkelijk in de hand aan het letterlijke hoofd van zijn troepen. Deze man wist waar hij over schreef, niet uit hobby maar uit noodzaak.
Een échte ridder van koninklijke bloede die opschrijft waarom hij tijd vrij maakt een boek over Bem Cavalgar te schrijven en zich dat boek op de ruíter richt. Helemaal 'verbeter je paard, begin bij jezelf'.

Ja, maar = Nee, want = .... laat maar. Schrijft ook, met andere woorden, Duarte

HC

CPereira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:33

Ik heb op internet wat gezocht naar meer informatie over het boek van Duarte, maar kon erg weinig vinden. Heb jij misschien links of andere informatie hierover?

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:37

Ik vind idd dat je er tips kan vinden ik zoek ook af en toe wat op, dan onhoud ik het wel. Maar het vervangt echt een lesgever niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:00

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:28

leren paardrijden uit een boek is onmogelijk. Paardrijden leer je slechts door heel veel kilometers te maken op heel veel verschillende paarden.

Een boek is altijd gebaseerd op de doorsnee paard, met de doorsnee "problemen"en de daarbij behorende doorsnee oplossing.

Dus als je geen andere ambitie hebt dan freewheelen met je doorsnee paard, kan je best een eind komen met het handboek soldaat in je hand...... maar wil je je ontwikkelen als ruiter, dan zal je toch echt het boek in de kast moeten leggen en vooral heel =, heel veel kilometers maken

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:29

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 24-03-22 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:35

Als je kilometers maakt zonder ooit les, leer je dat niet.
Maar maak je kilometers met alleen een boek leer je het ook niet.
Want volgens je gevoel zit je misschien heel recht.
Terwijl gevoel en wat er te zien is nogal kan verschillen.
Daarvoor heb je toch echt iemand nodig, die misschien wel 100 keer in een les zegt, let op je houding, kijk niet naar beneden enz enz

CPereira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:44

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:02

Japke_Z schreef:
KiWiKo schreef:
leren paardrijden uit een boek is onmogelijk. Paardrijden leer je slechts door heel veel kilometers te maken op heel veel verschillende paarden.

Een boek is altijd gebaseerd op de doorsnee paard, met de doorsnee "problemen"en de daarbij behorende doorsnee oplossing.

Dus als je geen andere ambitie hebt dan freewheelen met je doorsnee paard, kan je best een eind komen met het handboek soldaat in je hand...... maar wil je je ontwikkelen als ruiter, dan zal je toch echt het boek in de kast moeten leggen en vooral heel =, heel veel kilometers maken

Als je heel=, heel veel kilometers maakt, maar altijd krom zit en nooit nadenkt over het wat, hoe en waarom je iets doet zul je je echt niet ontwikkelen.

Sorrie was even vergeten dat je hier soms tot in detail uiteen moet zetten wat je bedoeld

Kilometers maken MET een goede instructeur naast je

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:13

KiWiKo schreef:
Kilometers maken MET een goede instructeur naast je

Het spijt me maar ik neem in principe geen leerlingen mee en wellicht dat een Mevrouw Nicholson in de toekomst mij onder de vleugels wil nemen tijdens een vakantiebezoek hier.

Oh, en nee, een boek is niet per definitie generiek. Van mijn persoonlijke top vijf gaan er vier niet over het rijden en twee niet eens over het paard. Alle vijf gelden ze evenwel altijd voor elke situatie, voor elke ruiter voor elk paard.

HC

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:58

leren paardrijden uit een boek? góed leren paardrijden uit een boek? ONMOGELIJK! praktijk en theorie zijn twee heeel verschillende dingen vb: er zijn zooveel boeken over hoe je probleem paarden bijv. in de trailer kunt krijgen, allemaal leuk en prachtig, maar dat werkt niet! íeder paard is anders, íeder paard heeft een andere benadering nodig, íeder paard vraagt om een andere rijstijl! rijden kun je niet leren uit een boek, dat moet je doen, voelen, ervaren!