aan het longeren + foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:16

Sjonge jonge, het zal bokt wel weer niet zijn om overal op door te zeuren hoor.
Ik ken Leonie, en ik weet ook best wel hoe ze met der paarden omgaat. Dat in de mond trekken valt ook nog best wel mee, en dat ze geen verstand heeft van paarden etc. Echt typisch weer hoor..

Maar Leonie, welke paarden heb je nog meer ingereden dan ? en volgens mij rijd jij ook nog lang geen Z! je zit nog maar in de L en in de B dressuur hoor, dus dat snap ik niet helemaal .. ?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:18

Nikj schreef:
Ik ken Leonie, en ik weet ook best wel hoe ze met der paarden omgaat. Dat in de mond trekken valt ook nog best wel mee, en dat ze geen verstand heeft van paarden etc. Echt typisch weer hoor..

Maar Leonie, welke paarden heb je nog meer ingereden dan ? en volgens mij rijd jij ook nog lang geen Z! je zit nog maar in de L en in de B dressuur hoor, dus dat snap ik niet helemaal .. ?

PaysBas

Re: aan het longeren + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:26

Foto's zijn moment-opname maar inderdaad op Bokt wordt
er heerlijk neergesabeld...

Veel succes met je paardje. Misschien is met een Monty Roberts
halster voorlopig iets handiger.

Nikj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:31

youngster schreef:
Nikj schreef:

??

Nikitaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:34

oeps.. nu is leonie stil

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 01:56

Ik heb enige tijd niets van mij laten weten ik was nl. nieuwsgierig naar wat de rest van paardenminnend nederland te melden had.

Ik vind dat er conclusies getrokken worden gebaseerd op foto´s die weinig zeggen en dat de kennis van een bijna 14-jarige erg laag ingeschat wordt terwijl ik veel volwassen mensen maar aan zie kloten met hun paarden alleen omdat die denken dat als je volwassen bent weet je het beter maar juist daarom gaan er veel paarden naar de KLOTE en ik ben bang dat een bepaald percentage van die volwassen mensen hier reageren.

Ik ga persoonlijk voor ontwikkeling en dat bereik je nooit door mensen op te weinig feiten af te schieten maar juist wel door info te verzameling en opbouwend door te gaan met elkaar en hopenlijk blijft er zo dadelijk een groepje mensen over die samen met diegene die dit ingebracht heeft gaan voor ontwikkeling van paard en eigenaresse.

Ik ben iemand die door het zadelmak maken vanaf jonge leeftijd tot een paar jaren terug het een en ander heeft meegemaakt (natuurlijk ook fouten gemaakt) en mijn lichaam wil niet meer zo mee op mijn leeftijd van 42 jaar en vandaar dat ik op tijd ben overgeschakeld naar longeerwerk en dat van een prof heb mogen leren.

Het longeren wordt vaak als iets gezien waar je standaard methodes voor moet hanteren en vandaar dat ik niet gelijk begin te KIFTEN op iemenad die zelfs zichzelf met haar manier van werken op BOKT.NL zet.

Ook longeren is nooit standaard ik krijg iedere dag aanvragen om paarden of pony´s te longeren die helemaal in de kreukels zitten en op ieder dier heb ik een andere manier van werken in het begin en pas later kom je weer op de gewone lijn uit dus waar staat het dier en op welke problemen komt de eigeraesse uit?

Diegen die blijven denken in het standaard rijden of longeren van hun paard zijn meestal verkeerd bezig ( ieder paard is anders)

Graag hier reactie op

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:58

eeuhj.. tien punten voor jou
ik vind dat ze gelijk heeft,
jullie kunnen alles ook 'zo goed' op die foto's zien
maja, jullie moeten zelf weten als jullie denken dat jullie beter weten
ik doe het op mijn longeer manier, gewoon door het bit heen halen over het hoofd, achter de oren langs en dan vast maken aan de andere kant van het bit. eerst kyken waneer je iets zegt!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:24

Ik vind het helemaal niet goed gaan.

ten eerste: Je bent erg triest bezig
ten tweede: Ken jij wel een verantwoordelijkheids gevoel?
ten derde: en je zit er volgende week al op.

Dat arme beest weet niet wat hem overkomt. Je rijd hem voor zij leven kapot. Hoe triest? laat dat paard nog lekker in de wei staan bij zijn maatjes, Ik heb eentje die in mei 2 word. en die blijft zo nog een jaar staan. Maarja zelf weten. ga zo door. Over een jaartje gaat je pony staken en doet niks meer. zo gaat dat. Dat paard weet niet wat hem gebeurd.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:29

leOnie__ schreef:
[***] schreef:
Het enige advies dat ik voor haar heb is dat ze iemand inschakeld die wel paarden kan beleren.

ik kan zelf wel paarden beleren hoor al 2 ingereden dus niet zeuren
kijk eerst maar is goed hoe het hoofdstel zit, en ik trek hem niet in z'n mond, hij gaat over zijn hoofd naar de buitenste ring

2 paarden SLECHT beleren is nog geen paardrijden. Ik vind dat je slecht longeert. dus zullen van die andere beestjes ook heel weinig terecht gekomen zijn.

Trouwens. Keek ff in je profiel, je hebt het allemaal wel mooi uitgestippeld. met de ene ga je Z springen rijden etc. woow, je schat je zelf erug hoog in. Maar eh is dit een PAARD?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:36

trouwens, het gaat er niet om hóe jij je longeerlijn doet, het gaat erom dat op sommige foto's het er niet zo vriendelijk uitziet, oa bit en de jonge leeftijd van het dier ff te verduidelijking .. ik heb er niet zo erg veel verstand van, vooral omdat dit dus momentopnamens zijn .. maar het gaat niet om je manier van longeren maar hoe je die manier gebruikt

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:12

Ik heb de foto's nogmaals bestudeerd, en snap waar het fout gaat....

de longeermanier die jij gebruikt is niets mis mee op zich, ik longeer ook weleens zo.
De manier is: longeerlijn door bitring, over hoofd, en dan aan de buitenste ring vast klikken, alleen heb jij aan de binnenkant de longeerlijn via de verkeerde kant door de bitring heengehaald, waardoor de ring in de lijn klem zit, en je dus het bit door zn mond trekt.

deze foto zie je het het best: Afbeelding

Dus eerst longeerlijn door ring, zodat de longeerlijn naast het bakstuk omhoog loopt, dan over hoofd, en dan aan de ring vastklikken, zodat de ring en het bit niet gaan kantelen of meegetrokken worden door de lijn.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg.

Verder denk ik, en dit is niet aanvallend bedoeld, dat als je deze methoden nog niet helemaal onder de knie hebt, je het beste een ervaren iemand erbij kunt vragen, niet omdat je het absoluut niet zelf kunt....maar omdat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:26

door_ denk je dat dit helpt(vind je uitleg trouwens top, je hebt helemaal gelijk! Maar zij vind dat ze zo Z kan rijden. Bekijkhaar profiel en haar reacties op alles maar. ze trekt zich er niks van aan.

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:29

wat een leuk paardje! lijkt al heel erg volgroeid.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:34

@ Karoliefje: advies is nooit verkeerd, wie weet komt het aan...
tegen beter weten in.... ;)

en bedankt dat je mn uitleg goed vond...vind het zo zonder paard naast me lastig uitleggen....
Laatst bijgewerkt door _Spooky_ op 14-04-06 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:35

Jaa idd. Wist het ook niet echt bepaald te omschrijven.. Maarja ze moet vooral zo door gaan.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:39

leOnie__'s profiel 'interesses' schreef:
hates: mensen die denken dat ze allesvan paarden afweten maar er dus geen zak vanaf weteu:P

*proest*

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:40

In dr profiel stond.. ze is nu 2 jaar oud, word bijna 3!
Nou als ze bijna 3 is is er niets mis met longeren. Vind alleen wel dat je je beugels moet opsteken, en als je je longeerlijn door allebei de bitringen heen doet, kan je het bit er niet zo aan 1 kant uit trekken.
En voorderest doe het lekker rustig aan met een jong beestje, je heb de tijd

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:43

dat ze zei dat ze Z reed vond ik wel grappig, zoo niet waar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:52

Als ik het goed begrijp gaat ze nog naar het Z met haar 16-jarige pony .. En dan stopt ze met wedstrijden als die pony als die 23 is .. geen dag eerder of later Of zoiets ...

Maar over de rest:
Leuk paardje

Als die inderdaad 3 is (of bijna) kan longeren geen kwaad, en je zegt dat je het maar af en toe even doet dus dat kan al helemaal geen kwaad ... Maar toch kan professionele hulp nooit kwaad bij het beleren/inrijden van paarden, ookal heb je zelf nog zoveel ervaring...

Ik ben 21 jaar, rij bijna 13 jaar, heb in deze tijd veel verschillende paarden gereden en ook een paard helpen inrijden, of oudere paarden omgeschoold naar het dressuurrijden enzo .. En toch zou ik zelf nooit alleen beginnen met een paard te beleren, omdat ik vind dat ik hiervoor de ervaring niet heb ... (maar dat is ieder voor zich natuurlijk).

De manier van longeren is ook goed, alleen zit je longeerlijn inderdaad verkeerd. Ik doe het ook op deze manier, maar als die goed steekt dan krijg je die vouw niet waardoor het bit ook gewoon blijft liggen in de mond .. Je moet de longeerlijn gewoon als je bij je paard staat zo door de bitring steken, niet langs de achterkant .. (alle ja, hoe moet ik dat zeggen ) Dus dat wat Door_ ook heeft proberen uit te leggen, maar het is moeilijk uit te leggen achter de pc
Dus de manier van longeren op zich is niet verkeerd, maar je hebt de longeerlijn wel verkeerd gedaan

Heb geprobeerd om een foto te vinden, natuurlijk vind je ze niet als je ze nodig hebt Maar ik heb deze foto:
Afbeelding
Hier gaat de longeerlijn wel naar het zadel, maar denk gewoon dat deze over het hoofd gaat Als je dit vergelijkt met jouw foto's zie je dat jij het langs de andere kant gedaan hebt ... (waardoor het bit dus zo raar geplooit wordt en het lijkt alsof je eraan trekt)
Hopelijk is het wat duidelijk

(foto is overigens niet van mijzelf, hier op bokt gevonden... aangezien de foto ook gewoon bij HAW staat denk ik niet dat een probleem is?)

Dit bovenstaande allemaal gewoon goed bedoelt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-06 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:58

'Voordat ik met Jolieke begin, ga ik naar de Z springen met Remy'

Ja, túúrlijk...sorry hoor...Volgens mij denk je dat je heel wat kan ofzo? Sorry maar doe eens rustig aan, denk niet alleen aan; 'Ik moet naar de Z! ik moet Jolieke snel inrijden want ze is een springtalent' Oké, misschien denk je dit wel niet, maar je komt wel zo over op mij..

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:11

Woow; en ze is ook al 14! ..

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:17

Dit word onze toekomstige springruiter die Nl gaat vertegenwoordigen

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:53

Ik schrok ook even bij 2 jaar leeftijd, maar als hij dit jaar 3 wordt zie ik er geen probleem in. Door_ heeft het goed uitgelegd, een volgende x op de goede manier door het bit heen zal een hoop schelen, want het bitje ziet er alles behalve fijn uit zo op de fotos... Krijg ik wat kriebels van.

Overigens dacht ik te lezen dat iemand zat te miepen over de beugels? Ik ben met mn bijna-3-jarige bezig, en sinds een paar x nu ook dat ik de beugels wat naar beneden laat hangen. Zo went ze wat aan 'klapperen' van de beugels, wat in de toekomst ook wel eens zou kunnen gebeuren

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:09

Die miep van die beugels, dat was ik ook.... ik snap dat je het doet en waarom mensen het doen, maar dat een 13 jarige die en de longeerlijn verkeerd gebruikt ook de beugels lot laat slingeren, wijst bij mij niet op BEWUST laten hangen van de beugels, en daarom maakte ik er een opmerking over...

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 23:25

jullie zijn egt waar zielig besig:P
ik kan tog gewoon met mijn andere pony binnekort Z gaan springen? so what? problemen mee dan? hebben jullie geen last van,

ik zal er aan denken om het door het bit heen te halen en dan aan het zadel, ik weet nie meer precies wie dat was
maja,
ik ben gewoon 14 en spring M, byna Z, maakt dat wat uit dan?
jullie weten dus niet hoe ik spring of verder dressuur rij, dus niet zeuren