yrsa schreef:ooo, ik ben ook aan het denken om men verzorgpaard zoiets te leren maar ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen.... heb je misschien een tip, (bv: heb je het uit een boek geleerd of weet je een goed boek ofzo???)
Ik heb op sites gekeken van VD en Het boek Paardenschool van Nathalie Penquit gelezen..
Binnenkort komt er trouwens weer een nieuw VD boek uit van Xyzutu2..
Blue_Star schreef:Neem nou het buigen.Je vraagt je paard te buigen dmv snoepjes,later vraag je haar te buigen zonder snoepjes maar met commando,beloon je dan nog met snoepjes of niet meer??
En bv bij het buigen en het compliment,heb je geen schrik dat je paard zou vallen en dus zijn nek zou breken?
Gewoon nieuwsgierigheid,niet bedoelt om aan te vallen hoor
Over die vraag van het buigen: Ik beloon haar nog steeds met snoepjes.. Odin is namelijk een fjord die érg van snoepjes houd, en ik vind dat goed gedrag altijd moet worden beloond.. Voor elk paard is dat natuurlijk anders, het ene paard neemt genoegen met een klopje op de hals..maar Odin niet
En bij het compliment ben ik niet bang dat ze valt, het compliment los zit er nu zo goed bij haar in, dat ze heel goed haar balans weet te vinden.
Behalve als ik erop zit, dan is die balans nog onstabiel.. maar ze zal niet zo snel vallen