2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idooltjuhJarig

Re: 2.5 jarige Fries Laura @ work [longe]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:28

hoi
ick ben het met hun eens het beesje is nog veel te jong om met bijzet te longeren.
laat hem eerst nog een jaartjuh met zijn hooft omhoog lopen. en dan kan je kijken om hem een beetjuh nagefelijk te laten lopen .
maarjh het is wel een heel leuk beesje

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:36

@idooltjuh msntaal is niet toegestaan!

verder ben ik het eens met de reacties over de bijzet maar in de titel staat dat de fries 2.5 jaar is en op pagina één zegt ts ineens dat ze over een maand 3 wordt hoe kan ze dan 2.5 zijn?

aniekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:28

Leuk friesje:D Wat een grote bak zeg!

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:02

Ik heb geen gezijk;).. leuke fries..!! en nog en naamgenood ook

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:10

Allegra schreef:
wjerdo schreef:
p.s nog even over de gemiddelde leeftijd van een kwpn-er die zou op 8 jaar liggen? Mensen wordt eens realistisch... pak alle KWPN-ers op bokt en pak daar het gemiddelde van, geloof me die komt boven de 8 dus als je blieft, blijf realistisch.
overdrijven is ook een kunst appart

Groetjes Lara

Dit is uit onderzoek gebleken. Alle KWPNners van bokt nemen is nou niet bepaald een gedegen basis voor zo'n onderzoek, dus als jij nou ook even realistisch blijft

alle kwpn-ers van bokt+ de kwpn-ers die op wedstrijden lopen + die van de manege's dan zit je echt boven de 8 jaar hoor..
Welke paarden hebben zij gepakt met dit onderzoek? Ook die die nooit een wedstrijd gelopen hebben die lekker recreatief gereden worden? Of hebben ze de kwpners gepakt die op top niveau lopen met een jonge leeftijd? ALs je het over een gemiddelde hebt, dan kun je overal het gemiddelde van pakken, dus ook van bokt , een provincie, een kring.. Dat moet dan allemaal rond de 8 jaar liggen... Ik denk dat ik hier misschien wel realistischer over ben dan de mensen die menen dat een kwpn er niet veel ouder wordt dan 8 jaar wanneer je deze met 3 voorzichtig inrijdt

Maar on topic.. Blijf er bij wat ik gezegt heb, arbeid kan geen kwaad op deze leeftijd maar pas de arbeid aan, aan de leeftijd.. een kleutertje stapt ook op een fietsje met zijwieltjes omdat deze naar school moet kunnen fietsen zodra ze van de peuterspeelzaal af is..

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:04

Nikki_jimmy schreef:
Ik hou niet van friesen, en ik vind het jammer dat ze
altijd
heel trots omhoog lopen met hun hals waardoor álles verkeerd gebruikt wordt.

Mag ik hier even tegenin gaan? Er zijn genoeg mensen die hun Fries ook laag, diep en lang losrijden (waaronder ik). Ze gaan dan zeker hun spieren wel heel goed gebruiken, dat is duidelijk te zien aan de halsspier die dan gaat uitpuilen. Tuurlijk zijn er mensen die hun Fries niet lekker over de rug hebben lopen, maar zo zijn er ook genoeg met hun chique KWPN'ers.. Dus niet alles over 1 kam scheren, want een Fries kan ook prima dresuurmatig worden gereden en daar ook goed zijn spieren bij gebruiken

Verder TS, het is een hele mooie Fries. Ik denk dat commentaar geven over de manier niet veel zin heeft, jij zou dat toch niet kunnen veranderen omdat het jou paard niet is

UltimOo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 18:05

aniekje schreef:
Leuk friesje:D Wat een grote bak zeg!

dat is onze mega buitenbak.. is net zo groot als een voetbalveld

just4me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:58

Ik zat net te kijken naar die foto's van jou, maar is dat wel elastiek, het lijkt namelijk net of je die teugels aan de longeersingel hebt geknupt. Verder vind ik het wel een heel leuk paardje.

Mellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:29

mijn 3 jarige hoeft zelfs nog niet zo te lopen.
het is ten eerste een fries, die zijn zowiezo laat uit gegroeid, ten tweede vind ik dat je teveel vraagt van haar.
zet haar nog even aan de kant en begin over een half jaartje weer.

heb verder niet het hele topic door gelezen en val je bij deze ook niet aan maar denk er goed over na wat hier word gezegd, zitten vast een paar goede tips tussen.

MrsSoliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:58

Citaat:
hmm.. als je alles GOED hebt gelezen, weet je ook dat het niet echt rijden is wat ik doe.. ik stap alleen maar en af en toe een stukje draf.. ik "trek" haar niet in de krul, maar heb lange teugels.. en dat maar 2x 20 minuutjes per week.. soms zelfs maar 10

Je stapt alleen maar en draaft een beetje, hoe noem jij dat dan?
Als dat geen rijden is wat is het dan??????????????????????
Wat is volgens jou rijden dan???
Maakt niet uit of je haar in de krul trekt of niet, je zit er nog steeds op. Friezen zijn zo i zo over het algemeen laat volwassen!!
[/quote]

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:03

MrsSoliana schreef:
Citaat:
hmm.. als je alles GOED hebt gelezen, weet je ook dat het niet echt rijden is wat ik doe.. ik stap alleen maar en af en toe een stukje draf.. ik "trek" haar niet in de krul, maar heb lange teugels.. en dat maar 2x 20 minuutjes per week.. soms zelfs maar 10

Je stapt alleen maar en draaft een beetje, hoe noem jij dat dan?
Als dat geen rijden is wat is het dan??????????????????????
Wat is volgens jou rijden dan???
Maakt niet uit of je haar in de krul trekt of niet, je zit er nog steeds op. Friezen zijn zo i zo over het algemeen laat volwassen!!

[/quote]

als je echt rijd, werk je ook, rijd je figuren, probeer je ze naar beneden te rijden enz. teminste das mijn bedoeling van "Rijden" dit wat ik doe ik alleen maar recht uit recht aan over de hoefslag stappen en van hand veranderen en af en toe een stukje draf.. meer in de zin van goed zadelmak maken zeg maar.. ik hoop dat je mij zo begrijpt??? }>

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:40

Wjerdo, ze hebben gekeken naar gegevens in het stamboek en bij dierenartsen. Dit waren allerlei soorten paarden, sport, recreatie, veulens, vanalles.
Dat een paard wat netjes ingereden word niet ouder dan 3 word is een verkeerde conclusie. Die gemiddelde leeftijd is zo laag omdat veel memsen een paard dus niet netjes beleren met drie jaar, waardoor het dier allerlei medische problemen krijgt en voortijdig naar de slacht moet. Natuurlijk ook door andere oorzaken als ziekte e.d., maar dit speelt wel een hele grote rol dat paarden vaak niet oud worden, helemaal in de (hogere) sport niet.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:58

* niet hele topic gelezen..

Mij is geleerd dat bijzetten van een jong paard de foute weg is. Sowieso is longeren best belastend voor een jong paard. Een jong paard moet eerst zelf op eigen benen kunnen lopen. Met bijzet leert een paard al teveel steun te zoeken bij die bijzet.

En als je er al op rijdt? Het veel vragen van het paard aan oefeningen is meetsla niet hetgene wat kwaad kan, maar vooral de belasting op de onderontwikkelde spieren op de rug.. De motoriek en controle over het eigen lichaam klopt nog niet..

Kleuters kunnen verhoudingsgewijs ook een stuk minder hebben in bv een rugzak dan volwassenen..

Een paard heeft een boel jaren te leven, waarom de eerste 2,5 jaar al beginnen als je vanaf 3,5 ook nog tijd zat heb om plezier te hebben van zo'n paardje.. Heeft zo'n paardje ook plezier van

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:02

whatever01 schreef:
Cinnepin schreef:
ik vind het een mooi paard, maar te jong om er bijzets aan te hangen

eeuhm zoals hierboven staat.. het is geen bijzet.

ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan word..kijk naar de hengstenkeuringen.. die zijn ook 2.5 en die worden elkde dag getraind aan de "bijzet" en dan niet alleen rijpaarden, maar ook tuigpaarden en FRIEZEN.. en de merrie keuringen die er zomers zijn.. die beesten zijn ook allemaal 2.5 en die worden ook elke dag getraind aan de bijzet >;)

Sorry, toevoeging

Dat het gedaan wordt betekend nog lang niet dat het goed is..

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:22

wat een gezeur allemaal, er is al zoveel over gezegt, en telkens hetzelfde,
ik zeg je alleen maar dat het een mooie fries is,

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:21

Allemachtig wat een (bokt)gezeik weer zeg! Ik denk dat stamboeken maar moeten worden afgeschaft! Wat denk je dat er nu gebeurt met de KWPN hengsten die door de derde bezichtiging zijn gekomen?? Die lopen echt niet gezellig samen in de wei hoor! Er zijn laat geboren hengsten bij en die lopen volop onder het zadel aan de longe en de springers springen ook onder de man! Ik zeg niet dat ik het de beste manier vind maar volgens mij gebeurt er op deze fotos weinig fouts!! (als haar eigen commentaar klopt in ieder geval!!) Enkele keren per week longeren met elastiek (zonder bijzet of iets dergelijks heeft longeren HELEMAAL geen zin, dan is het je paard in het rond slingeren!) en af en toe lekker vertrouwd maken onder de man: Geen problemen mee!! Ben ik heel wat meer voor dan de paarden die drie jaar de wei in gegooid worden dan uit de klei gerukt en in drie weken hun eerste wedstrijd moeten kunnen lopen!! Oke ik praat weer teveel! En let wel: dit is MIJN mening!
Ontopic: Succes met je paardje! En zorg dat ze er perfect uitziet met de keuring!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:53

laat lekker je paard paard zijn. En niet al beginnen met rijden op hun 2,5 ze zijn nog volop in de groei.

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:32

wat een gezeik allemaal zeg.....

ik ken haar, en ze weet donders goed waar ze mee bezig is
ze werkt voor een hengstenhouder (noem geen namen)en die zal dr heus wel verstand van hebben(weet et wel ceker ). deze merrie die ze traint moet dus voor de keuring en moet daarom getraint worden...logisch!! elk jong paard dat voor de keuring gaat word getraint en dan heb ik et nog niet eens over de jonge hengsten die nu verichting moeten lopen..

ook al zei ze dat de merrie na de keuring weer 4 maanden in het land komt om bij te komen,..snap eigenlijk niet waar jullie je zo druk om maken,...dus jullie zeggen nu eigenlijk dat jullie et allemaal zo goed weten en goed doen?? laat me toch niet lachen zeg
iedereen die hier nog wat in dit topic zet kan alleen maar zeggen hoe fout et wel niet allemaal is waar ze mee bezig is heb verdorie toch es een eigen mening in plaats iedereen na te apen,..en te zeggen dat et niet goed is,..tuurlijk is et paard nog maar 3 jaar maar een beetje training kan heus geen kwaad,..en als ze nu 2 keer bereden (gehobbelt) word word het er na die 4 maanden alleen maar makkelijker van..

kort om we weten nu jullie mening allemaal wel, dus hou a.u.b op over het gezeik dat het niet goed is voor een jong paard

nou ES ik vind et een mooie merrie !!!! suc6 met haar

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:34

ohjah iedereen met een ''leuke reactie'' dank U

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:53

Ik vind het er best leuk uit zien hoor. Wij hebben met onze paarden het zelfde gedaan. Iets voor dat ze 3 werden begonnen zodat ze een stevige achterhand kregen. Neem aan dat jij en de baas van je wel weet waar ze mee bezig zijn. Succes straks met je keuring!

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 20:00

zo kan et dus ook....dank u

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:35

Dautsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:37

Beetje jammer dat iedereen hierover door blijft gaan. In elk berichtje staat wel dat ze "gek" is om dit paard al op deze leeftijd aan het werk te zetten. Zou een keer niet genoeg zijn? Ik denk dat ze het nu wel weet. Mooie Fries!

Agneta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:20

Aller eerst, ik vind Laura een mooie Fries. Je hebt geluk dat je zo'n leuk beestje mag verzorgen.

Ik heb her en der wat reacties gelezen in dit topic, en ze zijn soms wat aggressief. Maar ik vind jouw reactie nóg aggressiever. Ik denk dat jij moet beseffen dat iedereen hier een groot paarden liefhebber is. (Net als jij ,neem ik aan!) Ik geef toe, de reacties komen af en toe wat hard aan, maar vergeet niet: de kritiek is niet op jou persoonlijk, maar op je aanpak. Ik weet niet hoe oud/jong je bent, en hoe lang je al met paarden in de weer bent, maar fouten maken kan, toch? Jij kunt ook niet alles weten, maar accepteer kritiekpunten van anderen, en leer ervan. Ik weet niet hoe jou baas in elkaar zit, maar misschien kun je hem eens vragen wáárom je dit van hem, op deze manier moet doen. Vertel hem van de kritiekpunten die jou ten gehore is gekomen. Wees niet bang om dit te doen, hij zal je heus niet ontslaan toch? En zowel.. wees dan blij dat je van zo'n man/vrouw af bent, dan kun je beter krijgen. Probeer je echt te realiseren dat iedereen dingen zegt die het paard helpen, get rit of your anger managment problem, en leer van adviezen en kritiek! DURF TE VERANDEREN!

Denk er over na, wat je met Laura gaat doen. Trouwens, leuke naam! Naar het liedje vernoemd? Ik wens je veel succes met Laura, en met je baas. Ik hoop dat alles goed komt.
Groetjes van Agneta.

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:26

ben het helemaal eens met agneta .

verder wel een leuk paardje hoor.