marije en ik @ een fries die 3 jaar stil gestaan heeft !!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:20

Voor het minder zien van de hulpen die je geeft. Bv op wedstrijden of met het trainen van de wedstrijden om je paard eraan gemaakt te laten raken. En ik denk dat het absoluut niet bedoelt is om je paard sneller aan je been te krijgen want dat moet hij al zijn als je met sporen rijdt. Dus je moet niet met sporen rijden omdat je apard sloom is e.d. maar dat zal jij ook wel niet bedoelen .

clintloveyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:23

ik denk dat het een merrie is

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:23

nee dat bedoel ik inderdaad niet , sporen zijn ter verfijning van je hulpen maw je hoeft een minder grote hulp te geven

een paard dat 3 jaar niet ohz is geweest zal niet flitsend aan de hulpen staan, das logisch maar om het dier toch niet zn lucht uit zijn longen te hoeven schoppen kan je dan dus beter een spoortje om doen

ElineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:29

jullie stonden toch open voor commentaar. Daar hoort kritiek ook bij..
Maar goed ikzelf heb sowieso een hekel aan sporen. Mijn mening is dat als je met sporen moet rijden je je paard gewoon niet aankan. Maar niet iedereen heeft die mening en dat is logisch..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:31

Wie kan van buiten zien dat een paard sporen niet aankan. We prikken hem niet lek ofzo hoor. En ze zijn stomp en niet lang, maar we zullen het een keer zonder proberen, misschien dat het helpt.
We hebben nu trouwens een ander bitje en een andere neusriem. Wat je namelijk op de foto ziet is dat hij zijn mond open deed en we hebben nou een neusriem met sperriempje.

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:32

ik heb altijd geleerd dat losrijden niet is :trek je paard in de krul zoals op de 1e rij foto te zien is?
voor de rest is het commentaar al gegeven.

ik denk merrie

esziiY

Re: marije en ik @ een fries die 3 jaar stil gestaan heeft !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:36

Nou, dat in de krul trekken valt echt ebst mee hoor. Vind het er voor de rest echt keurig uitzien

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:48

Dank je, joepie, postieve reacties!!! Tis idd een merrie..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:24

Marijuhhhhh schreef:
Wie kan van buiten zien dat een paard sporen niet aankan. We prikken hem niet lek ofzo hoor. En ze zijn stomp en niet lang, maar we zullen het een keer zonder proberen, misschien dat het helpt.
We hebben nu trouwens een ander bitje en een andere neusriem. Wat je namelijk op de foto ziet is dat hij zijn mond open deed en we hebben nou een neusriem met sperriempje.

Pas op met denken dat je door het flink aansnoeren van de neusriem je het probleem van het opensperren van de mond hebt verholpen.
Dit is namelijk een probleem dat veroorzaakt wordt door de ruiter.

Het eerste wat ik ook moest doen toen ik met lessen begon bij mijn huidige instructeur was de neus- en sperriem een paar gaatjes losser doen.
Geef je paard de ruimte om los te laten in plaats van zijn kaken vast te snoeren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:25

ben dit ook wel met Yenneke eens

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:28

Als ie drie jaar stil gestaan heeft HOE weet je dan of sporen nodig zijn? Waarom ga je er van uit dat die nodig zijn? Gewoon eerst conditie en balans weer opbouwen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:29

hmzz weet je niet, maar ik stap overal met sporen op........ niet nodig is niet gebruiken, wel nodig is wel gebruiken tis niet zo moeilijk

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:30

beetje erg penny dit volgens mij

Ik vindt dat je niet de eerste kee rop vreemd paard meteen met sporen moet rijden en al helemaal niet als je niet weet hoe je er mee om moet gaan

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:42

Marijuhhhhh schreef:
@joycie: we rijden onze eigen pony's al jaren met sporen en we weten echt wel hoe we ze moeten gebruiken.

@Wan: je heb gelijk, het is idd een merrie, al dachten de voorbijgangers daar anders over

@milo: fouten maken is ten eerste nog altijd menselijk. Dit is helemaal geen terugkrabbelen deze paarden staan gewoon in het voorjaar voor de kar en in de winter hebben ze rust. Dat 3 jaar stil gestaan, daar bedoelen wij mee dat ie 3 jaar niet onder het zadel aan het werk is geweest, staat er misschien een beetje raar, maar toch.

Deze paarden lopen een hoog niveau voor de kar. Ze zijn niet van ons en de man waarvan ze wel zijn is super trots op zijn paardjes en hij had ze vast niet op haar laten rijden als hij dacht dat we zijn paard zouden mishandelen, want daar komt het volgens de meesten al aardig op neer.

We zijn niet achterlijk hoor, rijden allebei al bijna 10 jaar en we weten best wat we doen.

Nou aan de fotos te zien heb je geen idee waar je sporen voor gebruiken moet!!
Je prikt hem constant. En of je 10 jaar rijd zegt me weinig. Iemand die 2 jaar goede privelessen krijgt of iemand die 10 jaar een keer in de week op de manege een groepsles volgt... daar zit toch duidelijk verschil in. Maar goed, het is verder wel een mooi paardje, maar ik stuur me aan jullie houding en dan vooral de voeten van het laatste meisje!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:50

hihi wat erg

Lil90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:53

Liennuh schreef:
Maar goed ikzelf heb sowieso een hekel aan sporen. Mijn mening is dat als je met sporen moet rijden je je paard gewoon niet aankan. Maar niet iedereen heeft die mening en dat is logisch..

nou, sorry hoor, maar dat slaat nergens op.. en al die z-ruiters dan?! die kunnen hun paard vast zeker niet aan........... misschien dat alle vooroordelen tegen sporen uit onwetenheid en onkunde komen..?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:55

commentaar mag, maar dit gaat nergens over

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:40

vivigirl schreef:
wij kunnen heel keurig rijden hoor.. !!
misschien zijn dit toch echt wat momentopnames en nog wat gewenning voor ons op zo'n groot dier !

kapsones!

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:50

@KiWiKo: ik rijd ook alle paarden met sporen. Of ik ze gebruik is een ander verhaal, jullie moeten er wel bij bedenken dat er 2 meisjes op rijden die allebei een andere rijstijl hebben. Die allebei verschillend rijden.

LuckyRemi

Re: marije en ik @ een fries die 3 jaar stil gestaan heeft !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:42

Heey Marije Ziet er leuk uit hoor

Lindsey probeer idd aan je tenen en handen te werken.

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:04

Linsey.. sorry naam verkeerd

Nettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:08

't Lijkt me wel duidelijk he Spoortjes af, teugels wat losser en lol hebben. Ik neem aan dat deze meisjes hun best doen en de volgende keer zich zullen verbeteren? Misschien kunnen ze dan een topic openen en wat positiever commentaar krijgen.

Linsey24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 01:12

okee ik ga er aan werken !!
kom maar op met wat positieve reacties dat hebben marije en ik wel verdiend !!
kus linsey

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:30

vivigirl schreef:
en dat is dat ie L heeft gereden en ALLEEN maar heeft stil gestaan !!
kan dus alles al wel !!

Ik denk dat jij iets vergeet...

Ook al heeft je paard 3 jaar ALLEEN maar stil gestaan. Fijn als je er al gelijk op gaat zitten met sporen en noem maar op. Maar naar mijn mening is dat je eerst de basis 200% weer opnieuw moet aanpakken, Dus aan het been, recht stellen, proberen naar nagevelijk heid en dan meer gaan uitleggen (neusje naar de grond) en zeker niet in de krul.

Paardrijden is geen spoor prikken, zoals er al eerder gezecht is dit paard heeft totaal geen spieren, en dus geen conditie.

een spoor is voor een hulp verfijning, niet voor het prik prik gedoe. paardrijden is een samenwerking tussen mens en paard. Je moet je paard aanvoelen en het paard jou. je moet het paard dus uiteraard niet vooruit prikken. dit is zonde van je paard en daar krijg je dadelijk ook fikse problemen mee met de basis. Waarom? Simpel zat, je paard is niet aan het been. Ook al heeft die ALLEEn maar 3 Jaar stilgestaan??

Weet je wat drie jaar is? voor een paard zonder spieren? ook dan moet een paard leren begrijpen door een goede basis, de sporen werken hierbij alleen maar tegen.

Sorry dit is niet aanvallend bedoeld wel een tip voor jullie, wat ik ook geleerd heb van een vakdeskundige.

Leer je paard te begeleiden zonder hulpmiddelen, leren aanvoelen, weten waneer je te ver gaat of niet.

Of je het wil aanemen is ten tweede, het is jullie paard dus als die door de sporen dadelijk niet aan het been is? niet mijn probleem maar wel weer een verpest paard.

en nogmaals dit is mijn mening en niet aanvallend bedoeld.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:34

Liennuh schreef:

Liennuh? Ik meende dat als je met sporen kan rijden dat je ze gewoon gebruikt al verfijning van de hulpen?

Ik rij ook met sporen maar kan me paard heus wel aan hoor, die kan ik ook zonder sporen rijden. het ligt er maar net aan op wat voorn manier je je sporen gebruikt