Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:51

KiWiKo schreef:
Dat iemand dat soort dingen kan zien is natuurlijk gewoon...... alleen heeft die persoon helemaal geen kennis van de problemen die de ruiter/paard onderweg hebben moeten overwinnen. Hoe moeilijk het eigenlijk is, hoeveel uren trainen erin zit om hoe dan ook al in die ring te verschijnen...... en hoeveel er verkeerd kan gaan in die ring, omdat simpelweg een stoeltje ipv blauw rood is..... of er ergens een niet strategisch geplaatste camera staat.

En dan kan iedereen wel banketstaaf over band met, en grondwerk maar geloof me de band met is echt wel goed, en met het grondwerk zit het bij deze mensen ook echt wel goed....... alleen heb je te maken met hele hete, zeer karaktervolle, lenige atleten...... en om op dat niveau te presteren moet je net als alle andere top atleten toch echt wel een beetje gek zijn....

Zo een peerd bouwt dan enorm veel spanning op, iets wat we niet willen zien in de GP ring....... en met ons had ie van gekkigheid de tribune op geklommen, en bij deze ruiters blijft het dier met 4 benen op de grond......... alleen dat is al een prestatie op zich.

Het is dus zo makkelijk roepen

Ben het helemaal met je eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:00

Dat ben ik ook met je eens

Maar ook die paarden hebben gewoon een basis nodig
nogmaals, die motor zit ook bij een lenig karaktervol paard van achter

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:01

klopt absoluut

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:02

Maar waarom zie je dat dan veranderen de laatse jaren?

En hobbelt de basis sport daar achter na?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:04

omdat het rondje voor de fokkers net even te populair is geworden

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:07

De paarden veranderen en de mensen ook....
sommige veranderingen zijn niet altijd goed,maar men komt toch terug op de verkeerde veranderingen.

Zo ook het paard in stallen zetten - nu moeten ze meedere keren uit de box om te werken,lopen en ook ontspannen de bossen is ..
Dat deden ze vroeger ook en wordt nu opnieuw uitgevonden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:10

Ik snap niet dat de fokkers gaan voor een knol die alleen voorbeen zwiept
dat was de laatse hengst die bij mij in de buurt zou komen.
GP of niet
bekende ruiter of niet...

En ik weet dat aan de populariteit van sommige hengsten dat niet te zien is...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:12

tja, helaas wordt er toch gekeken naar hoe ver dat voorpootje naar de neus kan......... ipv het toch echt veel belangrijkere achterbeen....

Al die voorbeen zwaaiers hebben nagenoeg geen achterbeen gebruik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:24

Juist
En dat is alles wat ik bedoel
Dat mag toch niet scoren
Dat heeft toch niks te maken met correct dressuur.
En dat zie je als zijnde niet GP ruiter toch ook wel.

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:24

Misschien slaat het niet echt op het bovenstaande maar wel op het onderwerp: ik vind het zonde dat paarden die hoog dressuur rijden de neiging hebben om meteen een of andere moeilijke truuk te doen als je alleen al je been een beetje naar achter legt. (beetje overdreven, maar hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel). Dat vind ik jammer aan hoog dressuur, al weet ik niet of alle paarden die dat doen dat hebben. Ik denk dat ze dat niet zo snel zouden doen als ze zomaar in de natuur rondliepen maar ik denk dat ze er wel plezier in hebben. Ikzelf rijd overigens helemaal geen wedstrijden, wel dressuur.
Groetjes, Laura

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:26

Dat is alleen maar fijn
Dat betekend dat ze goed aan de hulpen zijn en daar is niks mis mee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:34

ze staan dan juist goed aan de hulpen......... ik heb onbedoeld in changementen om de pas gezeten...... om de doodsimpele reden dat IK uit balans zat krijg je dan even de deksel op je neus

@ Rk, dat is het manco in het huidige fokbeleid........... zo spectaculair mogelijk, technisch goed is minder belangrijk. Het ligt niet zo zeer aan de ruiter, maar meer aan de beperkingen die spectaculair met zich meebrengt EN de kromme kijk op zaken

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van paarden in hogere dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:53

berthe schreef:
Heb net drie bladzijden zitten doorlezen en het valt me op dat in een hoge klasse rijden en hoge dressuur rijden door elkaar wordt gehaald. je hoeft niet grand prix te starten om hoge dressuur te rijden.
Neem bijvoorbeel Bent Branderup en veel van zijn leerlingen. Die kom je in de wedstrijdring niet tegen en rijden toch echt hoge dressuur, waarbij het welzijn van het paard voorop staat.
Mijn instructrice (florien de graaf) gebruikt dressuur om haar paarden lichamelijk te verbeteren. Zij heeft een arabier met heel lichamelijke beperkingen (o.a. doorgezakte rug door een carriere op de renbaan voordat zij hem had) die door de dressuur (goed opgebouwd), nu nog steeds leeft en een goede piaffe kan uitvoeren. Ook heeft ze een atactisch paard zo goed getraind dat er nu niets meer van te merken is.

alex66 schreef:
en dat is nou de bedoeling van dressuur, een paard zo trainen dat hij een ruiter kan dragen.

dressuur dient in eerste instantie niet te worden beoefend om wedstrijden te kunnen rijden maar om een paard te trainen.

als je daar bij ook nog wedstrijden wil rijden;veel plezier; maar hou het doel voor ogen en dat is een goed getraint paard dat het gevraagde werk aan kan.

Hier ben ik het helemaal mee eens! En waar komt dit gedachtengoed oorspronkelijk vandaan? Vanuit de Klassieke Rijkunst.

Wedstrijd rijden is geen doel op zich, maar een voortvloeisel uit het goed opleiden van een paard. (Heb ik al eens eerder geschreven)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:57

wedstrijd rijden is geen doel.......... maar wel een beoordeling van je werk.... en die beoordeling kan voor sommige mensen best frustrerend zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:00

Ik denk dat het nog frustredender zou zijn als de voorbeen zwiepers ineens eens 2en gingen krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:07

Hi hi, ja. Ik herinner mij ook nog eens iets van toen ik nog klein was en een onderlinge wedstrijd op de manege reed. Ik moest toen geloof van hand veranderen over de diagonaal en daarbij wat passen verruimen ofzo, maar die pony hoorde iets buiten en schoot ervandoor. Ik heb mijn rondje afgemaakt en herhaalde het onderdeel nog eens. Dit keer ging het wel goed. Wat stond er op mijn protocol, een 2 met daarachter de opmerking 'niet getoond'. Maar dat is dan toch een 0? Dus de manier van becijferen moet ook al gerechtvaardigd worden. Niet getoond is een 0, klaar uit.

Maar ja, dit staat alleen helemaal los van het topic. Moest er alleen ineens aan denken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:08

Hé waar is mijn onderschrift ineens gebleven?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:10

hihi lang leven de nieuwe proeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:13

Ook na de Z2?

Zou dat helpen in de basis?
Zouden jury's, instructeurs en ruiters omschakelen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:18

najaa je weet nu als nieuwkomer dat ALS je het naar het Z skupt dat het dan ook wel correct gereden is........... althans, mits de juryleden begrepen hebben waarom de proeven veranderd worden en wat nou de wezenlijke verschillen zijn.

Op het moment dat ze gewoon zo door jureren zoals nu........... heeft het allemaal helemaal geen zin gehad

Ik ben allang blij dat ik als instructeur nu moet zeggen tegen de starters........ "goed voorbereiden, het juiste moment uitzoeken en dan je overgang rijden" ipv "gewoon secuur op de letter"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:20

En helaas verwacht ik je 2e zin...

Als we nu in de hogere klasses (en dat is bij mij niet Z)
De voorbeelden blijven zien die nu in zijn, zal de basis sport nooit veranderen, want dat is waar men zich aan vergaapt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:23

ik kan het wel met je eens zijn, maar als het in de basis nu beter gaat worden wordt de top straks ook beter.........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:28

Voor sprookjes kun je beter naar de Efteling
Droomvlucht is wel wat

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:29

hmzzzz zucht

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:49

Wel weer een kip/ei situatie eigenlijk.
Maar ik vrees ook dat als het bij de pi/pa ruiters niet verandert, de goede basisruiters nooit aan die Pi en Pa toekomen en dus blijft alles weer bij het oude
Willen we het PAVO-lawaai kwijt, tja dan zullen we ook de fokkers lief moeten aankijken
Maar ja, voorbeenlawaai brengt op en zo zijn we weer terug bij het ei