Eva (ijslander) @work!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:11

Ik weet al dat je het gaat veranderen maar sporen zou ik helemaal niet handig vinden maakt niet uit op welk ras, want je spoort tog aan met je kuiten? ik iddg wel. En een ijslander is meestal voorwaarts genoeg en je voeten hangen meestal onder de buik van je paard dus sporen zouden zoiezo niet handig zijn lijkt me
Je hebt wel een leuk paard Het is misschien ook leuk om een keer naar een wedstrijd te gaan dan zie je gelijk hoe bijzonder ze met die extra gangen zijn op internet en in boeken vind ik tog anders
Succes verder

Edit: zadel veel verder naar achteren doen, een ijslander zadel ligt zoiezo al verder naar achteren dan een dressuurzadel.
Laatst bijgewerkt door BleikjA op 12-02-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 15:12

@Bleikja: ik vind het ook super gaaf om te zien hoor die gangen! maar ik denk dat ik eerst mar goed moet leren hoe je dat aangeeft enzo voordat ik dat ga doen! bedankt verder!

miss_annetjj

Re: Eva (ijslander) @work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:16

gewoon aan je houding werken
iedereen vind andere dingen moeilijk,
leuk beesje en idd gewoon doen wat jij wil hoor..
daar moete andere zich niet mee bemoeie!..
en als je sporen goed gebruikt kan het geen kwaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:58

Hoi,

@ Kvika ( ) Waarom een IJslander geen dressuur zou kunnen rijden is mij even een raadsel? Want bij ons op stal ( ) werd de wildkleurbruine Kjáni bij de onderlinge wedstrijd (dressuur en hindernisbaan) eerste met Merel (en liet de kwpn'ers, Nrps'ers en dergelijk achter zich). Lýsingur (ook een IJslander) werd eerste bij de hindernisbaan en jawel... Shetlander Blacky werd met Carolien die bij beide onderdelen 2de werd... 1ste overall....

Maar je tijd continu verdoen met dressuur terwijl je een IJslander hebt (wat al een mega + is!!!! HET IS EEN IJSLANDER!!! )?. Het rijden van de gangen en het steeds verder uitbouwen van tempo, oprichting, actie is gewoon super. Er is gewoon geen gaver paard dan een IJslander (al moet ik nog een aantal gangenpaarden proberen... hihi). En gymnastiseren kan tijdens een buitenrit ook hoor!

Dus dressuur om te gymnastiseren is niks mis mee. Het is voor een goede tölter belangrijk om goed te kunnen buigen, zijn achterhand goed onder te brengen en alle benen bewust afzonderlijk te kunnen bewegen (oefen de wending om de voorhand, zijgangen, 8-tjes rijden). Alleen.... zoals al een paar keer gezegd is... Je zadel ligt veel te ver naar voren. Dit zou het geval al zijn als het een dressuur zadel zou zijn op een kwpn'er! Maar dit is een IJslanderzadel waarbij het zwaartepunt... de kuil waar je zeg maar zit... verder naar achteren ligt. Tussen de voorbenen en de singel moet ongeveer een hand breedte zitten. de boog van het zweetblad (uiterste voorste puntje) moet (meestal) liggen waar de manen beginnen). Je houding is eigenlijk ook niet je van het.... en tja... de sporen... Ik heb vorige week nog een dame van een IJslander gehaald hier omdat ze sporen begon te dragen. Sporen en hulpteugels zou je pas moeten gaan gebruiken als je echt kán rijden (à la Anky?).... en dan heb je ze absoluut niet meer nodig!!!

Kan het kwaad? Hoe doof wil je je paardje maken? Ze moet gewoon leren reageren op de kleinste hulpen en haar bij iedere poging in de goede richting belonen helpt haar en sporen dus niet.... of je fluistert of je schreeuwt zit nogal wat verschil in.

Over het algemeen zijn IJslanders goed voorwaarts en worden normaal gesproken gereden met signalen. Je geeft een hulp en meteen het been er weer af. Dus niet blijven drukken en zeker niet knijpen. Hakken naar beneden.... en ontspannen je benen laten hangen.

Groetjes [***]

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:31

Ik heb met mijn instructrice gesproken, en het spoortje is dus van mijn laars hoor! Ik vraag woensdag of er andere foto's gemaakt kunnen worden, en ik leg mijn zadel een stukje naar achter!

groetjes Kimmy

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:32

dekje staat er mooi bij
mooi paardje

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:34

sindbad schreef:
dekje staat er mooi bij
mooi paardje

bedankt!!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:43

tja... waarom een ijslander.. .als je op je pony dr nek wil zitten en continue je hakken erin zet..

Zoeyj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:47

Een (constructieve!) tip om het benen optrekken af te leren: Rijd eens zonder zadel; dan moet je wel! Bijvoorbeeld in de bak. En dan veel figuren rijden; 8tjes en ander voltes. Op die manier moet je goed werken aan je balans en laat je je benen vanzelf hangen.
Sporen zijn dan ook overbodig; je kuiten zullen dan netjes naast je paard hangen en wanneer nodig kan je op die manier drijvende hulpen geven. IJslanders zijn van nature voorwaarts en als je merkt dat ze sloom worden, zal je wat actiever moeten rijden. Dan kan het namelijk zijn dat ze is slaap is gevallen van verveling! Zo heb ik mijn ijslander gekregen; lang, sloom, hangend en zwaar in de hand. Dat is er nu helemaal van af; hij is wakker! Supergaaf!

Verras ze, wissel van gangen, hou het speels!
Succes!

[Ik vind het trouwens niet zo netjes om iemand zo af te bokken, zoals sommige mensen doen! Ze is nog jong en heeft haar paardje net pas.]
Laatst bijgewerkt door Zoeyj op 12-02-06 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:50

Zoeyj schreef:
Nog een tip om het benen optrekken af te leren: Rijd eens zonder zadel; dan moet je wel! Bijvoorbeeld in de bak. En dan veel figuren rijden; 8tjes en ander voltes. Op die manier moet je goed werken aan je balans en laat je je benen vanzelf hangen.
Sporen zijn dan ook overbodig; je kuiten zullen dan netjes naast je paard hangen en wanneer nodig kan je op die manier drijvende hulpen geven. IJslanders zijn van nature voorwaarts en als je merkt dat ze sloom worden, zal je wat actiever moeten rijden. Dan kan het namelijk zijn dat ze is slaap is gevallen van verveling! Zo heb ik mijn ijslander gekregen; lang, sloom, hangend en zwaar in de hand. Dat is er nu helemaal van af; hij is wakker! Supergaaf!

Verras ze, wissel van gangen, hou het speels!

Succes!

Kijk hier heb ik wat aan! niet aan de reactie van Majoeisla... bedankt hoor! zal ook eens zonder zadel gaan oefenen.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:57

Hoi,
Vraagje
Waarom heb je voor een ijslander gekozen??????

Het is gewoon superleuk om naast je dressuurles ook les voor je gangen te hebben van iemand met Ijslanderervaring.

Die sporen, lijkt me niet iets voor je leer eerst goed zitten, waarschijnlijk heb je die sporen nooit meer nodig als je zelf weer wat verder bent.
Veel plezier met rijden!!!!!!!!!!
Groetjes Angelica.

ps WAt is de afstamming van je Ijslander?

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:01

@angelica2: Ze heet eva fra Solskinni, maar dan moet ik de stamboom erbij pakken en die kan ik zo gauw niet vinden, sorry!
Ik ben heel erg gehecht aan Eva na bijna 2 jaar, en ik zou niet weten waar ze terecht komt....
Ik krijg normaal complimenten over mijn zit! Maar op deze foto's is hij echt bagger.
De volgende foto's zijn zeker beter.

groetjes

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:14

he wiek!
ff als mijn post van dit topic lezen a.u.b!

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:16

Farandi vom Wiesenhof
DE 1986106706 is de papa van eva
Kola fra Fuglsang
DK 1980200072 is de mama
heb ik ff opgezocht voor je!

groetjes

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:19

kvika schreef:
Farandi vom Wiesenhof
DE 1986106706 is de papa van eva
Kola fra Fuglsang
DK 1980200072 is de mama
heb ik ff opgezocht voor je!

groetjes

leuk hoor bedankt! hoef ik die stamboom ook niet te zoeken!

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:22

leuk beesitje

Tsummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:23

wat een leive pony
ik heet ook Eva
siet er goed uit hoor
leuk besie hoor

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:30

Ik kan geef foto vinden van Kola fra Fuglsang

sjimmeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:58

hey kim ik ga sebiet de foto's plaatsen!!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 00:57

Tja, alles is al gezegt wat er verandert moet worden... Van wie heb je les? Wel van iemand met IJslander ervaring? Want dat zou niet onverstandig zijn. Dressuren hoeft geen probleem te zijn. Je moet lekken doen wat je zelf wil toch? Ik ken wel IJslanders als die te veel dressuurmatig gereden worden dat de extra gangen moeilijker worden. Daar bedoel ik dan mee alleen dressuur en geen tölt. Maar zo te horen tölt je ook nog niet? Ik zou lekker door gaan met dressuren en als het wat makkelijker gaat rustig met de tölt beginnen. Het zou niet onverstandig zijn om haar weg te brengen omdat je nog geen IJslander ervaring hebt. Maar je zou ook zeker les moeten nemen van een IJslanderinstructeur. Veel plezier met je paard

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:17

Jee Kim, ik heb een hoop gemist... Wat een discussie over een paar foto's. Ik kan ze helaas niet zien (heb je ze expres weg gehaald?), dus kan geen commentaar geven.

Mooi dat die sporen eraf zijn, Linda zei tijdens je les al dat je er teveel een gwoonte van had gemaakt om met je sporen te drijven ipv met je kuit. Ze kunnen er zo weer aan! Ik zou nu alleen wel een zweep meenemen als je naar buiten gaat, ze heeft echt af en toe een correctie nodig als ze ineens omdraait ofzo.

Voor wat betreft het dressuurijden op een Ijs, waarom niet? Ze heeft een goede achterhand en als lijkt er zeker lol in te hebben. Je weet waar je aan begint, dat je nooit hoge ogen zal gooien en misschein wel altijd in de L blijft hangen, maar Who cares? Als jullie maar lol hebben toch?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:07

Glossi schreef:
Tja, alles is al gezegt wat er verandert moet worden... Van wie heb je les? Wel van iemand met IJslander ervaring? Want dat zou niet onverstandig zijn. Dressuren hoeft geen probleem te zijn. Je moet lekken doen wat je zelf wil toch? Ik ken wel IJslanders als die te veel dressuurmatig gereden worden dat de extra gangen moeilijker worden. Daar bedoel ik dan mee alleen dressuur en geen tölt. Maar zo te horen tölt je ook nog niet? Ik zou lekker door gaan met dressuren en als het wat makkelijker gaat rustig met de tölt beginnen. Het zou niet onverstandig zijn om haar weg te brengen omdat je nog geen IJslander ervaring hebt. Maar je zou ook zeker les moeten nemen van een IJslanderinstructeur. Veel plezier met je paard

Ik ga haar echt niet wegbrengen hoor! sorry!
van die paar foto's kunnen jullie nooit zeggen hoe ik rijd en hoe mijn pony het doet enz. Jullie hebben mijn nog nooit zien rijden...
Ik vind al jullie tips heel erg goed hoor, maar ik ga haar echt niet wegbrenden. Waar ik les van heb heeft geen ijslander, maar ikzelf rijd al 2 jaar met ijslanders, en dat wil niet zeggen dat ik ervaring heb, maar ik weet wel hoe ik met mijn pony om moet gaan.
Toch bedankt voor je reactie.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:09

Marijn4045 schreef:
Jee Kim, ik heb een hoop gemist... Wat een discussie over een paar foto's. Ik kan ze helaas niet zien (heb je ze expres weg gehaald?), dus kan geen commentaar geven.

Mooi dat die sporen eraf zijn, Linda zei tijdens je les al dat je er teveel een gwoonte van had gemaakt om met je sporen te drijven ipv met je kuit. Ze kunnen er zo weer aan! Ik zou nu alleen wel een zweep meenemen als je naar buiten gaat, ze heeft echt af en toe een correctie nodig als ze ineens omdraait ofzo.

Voor wat betreft het dressuurijden op een Ijs, waarom niet? Ze heeft een goede achterhand en als lijkt er zeker lol in te hebben. Je weet waar je aan begint, dat je nooit hoge ogen zal gooien en misschein wel altijd in de L blijft hangen, maar Who cares? Als jullie maar lol hebben toch?

Ik zie ze wel Marijn haha! Maar ik had ze op mijn album verwijdert en nu blijken ze dus hier ook weg te zijn.
Ja dat klopt idd van die spoor! maar van een zweepje gaat eva altijd zo hard rennen omdat ze er nog geen vertrouwen in heeft en er gewoon bang van is..
Heb het er met linda over gehad, en zei vind ook door het zweep probleem dat ik gewoon met sporen kan blijven rijden! Maar als ik dan te bezig ben met het rijden! wel op mijn been moet letten, maar dat is iets om aan de werken toch?

Eva is zeker een leuk paard, en ze loopt altijd met de oren naar voor!

groetjes

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:31

ik+pambri schreef:
Een ijslander met sporen ? dat heb ik nog nooit gezien....

Dat komt omdat de meeste mensen (KUCHzoalsikKUCH) veels te lange benen hebben om bij zo'n IJslandertje effect te hebben met sporen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 20:35

Roskur schreef:
ik+pambri schreef:
Een ijslander met sporen ? dat heb ik nog nooit gezien....

Dat komt omdat de meeste mensen (KUCHzoalsikKUCH) veels te lange benen hebben om bij zo'n IJslandertje effect te hebben met sporen.

dat klopt!