Primeur: Tisjoe en Tjeerd [ 2,3/4 jaar, shets] @ 'longeren'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:34

Ik verzorg een tinker van nu inmiddels 4 jaar..
Ik ben met hem beginnen te spelen toen hij 2 jaar was..

Op een gegeven moment liep hij ook gewoon rondjes om mij heen..En dan liep/sprong/ rende ik ook wel eens naar hem toe. Om om te laten draaien of om hem op de rem te zetten.

Dit noem ik spelenderwijs leren, uitdagen, spelen, knuffelen, laten weten dat t niet eng is, etc.

Ik joeg hem op met een lange zweep, en na het 'los longeren' / spelen haalde ik de zweep over zijn benen, rug, hoofd, kont om hem te laten weten dat het niet iets was om bang voor te zijn..

jezus, Bokt is in paniek hoor

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:37

Dat wat jij noemt is neit te vergelijken wat deze meisjes doen hoor. Kan me een redelijk beeld vormen wat je bedoeld en dat lijkt in de verste verte niet op wat de TS doet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:46

Wat is het verschil dan
Ze houd hem lopende met een zweep, ze speelt met hem en een bal, en ze laat hem daarna rustig weer die bal zien en 'voelen'..
In mijn ogen niet zoveel fouts

Aan de foto's kan ik trouwens ook niet zien dat dit paard compleet in paniek is oid..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:51

Ik kan dat van de foto's geen spelen noemen, een pony in de hoek drijven totdat hij uit paniek op de noodrem gaat en de andere kant op scheurt. Ik snap best de goede bedoeling van de TS maar vind wel dat het zo zeer zeker niet kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:52

Sorry maar dit versta ik niet oonder grondwerk of iets dergelijks. Het is gewoon wij rennen blij achter de shet aan..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:56

karoliena schreef:
Ik kan dat van de foto's geen spelen noemen, een pony in de hoek drijven totdat hij uit paniek op de noodrem gaat en de andere kant op scheurt. Ik snap best de goede bedoeling van de TS maar vind wel dat het zo zeer zeker niet kan.

wat nou paniek

Je wil niet weten hoe vaak ik wel niet achter mijn verzorgpony aan heb gereden om zijn energie eruit te halen
Ook wel eens in de hoek gedreven zodat hij om zou draaien hoor
En ik kan niet zeggen dat ie dood ongelukkig is oid

heb jij nog nooit met je pony gespeeld? als je er dan voor gaat staan als hij gallopeerd, stopt ie en draait ie om, meestal dan..

Anneke

Re: Primeur: Tisjoe en Tjeerd [ 2,3/4 jaar, shets] @ 'longer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:00

Ik snap nooit zo goed waarom dit soort inimieni shetjes gelongeerd moeten worden. En op een van de eerste foto's gaat die kleine zowat door het hek heen, echt geen fijne foto.
Dat andere topic, waar je 'zogenaamd'op die shet zit, vind ik echt om misselijk van te worden. Die shet heeft dus zadel en hoofdstel, en ik durf er eigenlijk wel om te wedden dat jullie al op die pony zitten/ rijden.

Sneu hoor, pony'tje heeft ook niets te vertellen, da's het banketstaaf.
Zijn er geen leuke grotere pony's in de buurt waar je dit soort dingen op kan doen of zo?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:02

Lauss schreef:
karoliena schreef:

wat nou paniek

Je wil niet weten hoe vaak ik wel niet achter mijn verzorgpony aan heb gereden om zijn energie eruit te halen
Ook wel eens in de hoek gedreven zodat hij om zou draaien hoor
En ik kan niet zeggen dat ie dood ongelukkig is oid

heb jij nog nooit met je pony gespeeld? als je er dan voor gaat staan als hij gallopeerd, stopt ie en draait ie om, meestal dan..

Ik ben juist voor om met je paarden te spelen en doe dit zelf ook. Maar mijn paarden zien er echt geen lol van in als ik achter ze aan ren en ze dan de hoek in drijf en dan ze gauw laat omdraaien. Dan kan ik wel zeggen dat wij iets paard vriendelijker spelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:04

karoliena schreef:
Ik ben juist voor om met je paarden te spelen en doe dit zelf ook. Maar mijn paarden zien er echt geen lol van in als ik achter ze aan ren en ze dan de hoek in drijf en dan ze gauw laat omdraaien. Dan kan ik wel zeggen dat wij iets paard vriendelijker spelen.

Tja, de een heeft iets sneller door dan een ander..Ik drijf mijn verzorgpony ook niet in een hoek, die snap het als ik gewoon 50 meter voor hem op de zijde ga staan..
Maar ja, dat is mijn mening, ik zie dit niet als 'zielig' oid..
Maar goed, zo denkt een ieder wat anders

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:04

Nou wat een primeur
Is dit jullie manier van longeren?
Oh ik snap de titel al; ''primeur, nieuwe manier van longeren!''

Jeetje meiden, gaan jullie zo met die pony's om?

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:05

Citaat:

Ja idd, ik vind het heel leuk voor die kleintjes als er wat met ze gespeeld wordt, alleen dat gejaag en dat opzadelen snap ik niet zo.

Ik heb ook een heel klein shetje, en een grote van ruim 1 meter.
Maar op die kleine wordt niet gereden, of er moet zich een inimini meisje aanmelden
[/quote]

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:16

leuke beestjes!

En die opmerkingen van anderen, trek je er niks van aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:59

Pfff eindelijk eens mensen die mijn mening delen zeg... was al bang dat ik de enigste was die schrok van deze topics...

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:55

TJTlover schreef:
TongeR schreef:
vind het beeld niet erg prettig om naar te kijken.
de hekken en het opjagen van die 2 jarige, laat het beestje lekker 2 jaar zijn.
sorry vind het geen fijn beeld.

Hekken heb ik al gezegt, kunnen wij niets aan doen.
We zijn ze niet aan het opjagen, maar aan het los longeren.
Het is maar hoe je het ziet.
En eehm..wij doen juist verschrikkelijk rustig aan en met liefde.
Je ziet zoveel mensen al rijden op hun paardje op die leeftijd, en daar word niets van gezegt dussee...
Ze worden ook pas met 4 jarige leeftijd ingereden

Sorry maar ik ben het eens op het allereerste berichtje ik vind het ook niet zo'n prettig beeld om naar te kijken ik duid zelf niet op de hekken want daar is nl al over gesproken maar het lijkt niet op longeren meer op opjagen, maar vind het zelf ook geen prettig beeld om naar te kijken.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:10

Heb je jezelf afgevraagd waarom die andere shet over de omheining springt?
Enig idee hoe een pony in elkaar zit? wat de eigenschappen zijn van een kuddedier? (oke, ze zijn gedomesticeerd, maar het instinct zit er nog steeds voor een heel groot gedeelte!)

Als je het niet precies weet, neem ik het je niet kwalijk, ik heb het zelf ook moeten leren. Je begint met 0,0 kennis en na lezen, commentaar van andere, etc etc leer je steeds meer over de pony/het paard in het algemeen en hun eigenschappen.

Zo las ik in een ander topic een erg nuttige uitleg van Cassidy

Citaat:
Een paard is een kuddedier, en in de massa van de kudde vindt hij zijn veiligheid. Een paard dat uitgestoten is van de kudde, is voor roofdieren een welkome prooi.

Paarden die in de kudde iets hebben misdaan, worden door de leidende merrie uit de kudde gezet. En afhankelijk van de zwaarte van het vergrijp, mogen ze dan op een gegeven moment weer de veiligheid van de kudde in.

Door het wegjagen van het paard uit de kudde (en gedurende het rondjagen in de round pen ben jij het andere lid in jullie kudde van twee) jaag jij hem dus bij je vandaan. Zonder dat er ook maar een reden is dat je zo ontzettend kwaad op hem bent dat je weg stuurt. Voor het paard dus een psychologische dreun van heb-ik-jou-daar. Dat is hetzelfde als dat ik jou in het midden van de nacht van je bed licht en een pak rammel geef, terwijl jij niet weet wat je verkeerd hebt gedaan. Zou jij dat pikken? Verwacht je van een paard dat hij dat pikt?

Op het moment dat jij na het wegjagen jezelf passief opstelt, wil het paard weer bij je terug. Terug naar jullie kudde van twee. Niet omdat hij het vertrouwen heeft dat jij geen roofdier bent, maar omdat hij geen andere keus heeft. " Goed" zo zegt hij door het gedrag " Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan dat je me zo straft, maar mag ik alsjeblieft weer bij je terugkomen, want alleen red ik het niet" .

Ik weet niet of jij dat een leuke benadering vind van een paard. Je slaat hem niet met een zweep, maar je geeft hem wel een ontzettende aframmeling. En er zijn bokkers die deze methode eenmaal op hun paard hebben toegepast, en dit nooit meer doen, omdat hun paard na deze join-up nooit meer hetzelfde is geworden dan voorheen. En er zijn ook mensen die het eens in de week standaard meenemen, omdat het zo schattig is dat hij na afloop als een hondje achter je aanloopt.
Dan kan ik alleen maar zeggen: Paard, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

wel iets om even bij stil te staan, of niet

Valeria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:11

Eerst lees ik dit....
(staat ergens tussen in de foto's)
Omdat meneer doodgewoon over de onze gefabriceerde omheining heensprong (zo'n 1.10 meter hoog, meneer zelf is 90 cm), en we dat toch niet zo'n veilig idee vonden, hem maar even aan de leadrope gedaa

e dan staat er dat je zelf niks aan de hekken kan doen echt vaag hoor!!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:15

@Rhiannon, dat vindt ik een hele goede uitleg.
ik zou zeggen TJTlover koop eens een boek over natural horsemanschip ofzo, daar staat het vast ook allemaal in. misschien dat dat helpt. want wij komen blijkbaar niet tot jou door als zo'n beetje iedereen zegt dat dit een foute manier is om je pony te "beleren" er worden steeds tips gegeven ook voor jou maar volgens mij trek jij je daar niks van aan, vindje het gek dat mensen dan ook zo gaan reageren op je topic.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:25

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:34

TJTlover schreef:
Echt ik snap jullie berichten niet..

Citaat:
Meid, laat die shetjes toch lekker in de wei lopen en lekker spelen. Dit ziet er niet leuk uit. Ga gewoon met ze wandelen ofzo, je hoeft een shet toch niet te longeren en al zeker niet op die leeftijd?

Ze zijn bijna 3, en we wandelen al van jongs af aan met ze, ze kennen de stem commando's enz. Dus dit is echt pure onzin...

Citaat:
uhm.. longeren, opjagen? Dit beessie reageert angstig op je!! Vind je dit leuk om te doen ..?

Arme pony.. Als iemand bij mij in de buurt dit doet, en ik zie het geheid dat ze stoppen!! zoniet help ik ze

dit is om van te huilen.....

Het is geen opjagen, maar los longeren.

Dat is veel beter voor de benen, omdat ze niet zo'n klein rondje hoeven te lopen.

En alleen de galop foto's waren we aan het spelen.
Hij is absoluut niet bang voor de bal en heeft er juist plezier in.
Hij bokt vrolijk, heeft oortjes naar voren enz.
Hij is absoluut niet bang voor de bal, maar ziet het als aanleiding om te gaan rennen.
En dat omkeren, ik sta echt heel ver van hem af, hij zou in feite gewoon door kunnen lopen.
Alleen reageert hij op wat ik doe, en keert dus om.
De bedoeling was ook dat hij een grotere bocht zou nemen.
Alleen was de hulp misschien iets te duidelijk.
Sorry hoor, maar hij is echt absoluut niet zielig.
Ik kijk juist altijd eerst naar mezelf, en dan pas naar mn paard..

Wist je dat van te voren al of zeg je dat nou omdat iemand anders het eerder in het topic zei?
En over het omdraaien...Jij staat er dan misschien niet dicht bij, maar die bal waar hij de heletijd voor moet weg rennen ligt wel in de weg!
Ik vind dit ook absoluut geen longeren
En jij adviseerd Angela (magic_lover op bokt) om Whitney met rust te laten en er niet meer op te rijden...en jij laat hier 2 nog jongere paardjes maar rond rennen onder het mum van "longeren"

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:43

[quote="Anneke"]Ik snap nooit zo goed waarom dit soort inimieni shetjes gelongeerd moeten worden.

ik heb zelf ook een inimini shetje maar hij word net als mijn paard gewoon aan de longe gezet
alleen ben ik het wel met veel bokkers eens dat het niet op een goeie manier gaat
het kan wel op een leuke speelse manier maar niet opjagen dat is heel anders ik heb mijn shet gewoon aan het longeerlijn gedaan en alleen maar laten stappen en laten draaien gaat dat goed neem de draf erbij en leer de overgangen daarna de galop en blijf de overgangen oefenen zo kom je verder als hoe je het nu doet
alleen die fotos ik hoop echt dat het alleen voor de foto was en niet voor het echte rijden want dan kan echt niet ik laat er ook kleine kinderen een beetje op hobbelen me shetje heb er echt plezier in die van jullie moeten er nog plezier in krijgen en het belangrijkste plezier in blijven houden

nou succes met anders oefenen en ik hoop dat je wel naar de meeste bokkers luisterd hier

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:51

en nog wat je moet een normale longeer zweep nemen die bal is voor paarden een speel ding en nu moeten ze er ineens voor weg rennen die ponys snappen dat niet meer
een zweep is anders als die later laat zien dat die niet eng is die word alleen voor longeren gebruikt die bal niet
daar moeten ze ook nog mee spelen
ik zie het al voor me dat ik met mijn paard zijn pion waar hij altijd mee speelt ineens achter hem aan gaat zitten dan denk hij ook van heeee wat is dit eerst kan ik er mee spelen en nu moet ik er voor wegrennen
nou normaals succes en luister nou eens naar de bokkers

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:15

Het ergste van dit alles vind ik eigenlijk nog; dat de hele naam van los longeren verpest word.
Het kan zo goed zijn; los longeren, maar door dit soort gedoe blijft daar niks meer van over..

Triest, heel triest.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:38

Anneke schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom dit soort inimieni shetjes gelongeerd moeten worden. En op een van de eerste foto's gaat die kleine zowat door het hek heen, echt geen fijne foto.
Dat andere topic, waar je 'zogenaamd'op die shet zit, vind ik echt om misselijk van te worden. Die shet heeft dus zadel en hoofdstel, en ik durf er eigenlijk wel om te wedden dat jullie al op die pony zitten/ rijden.

Sneu hoor, pony'tje heeft ook niets te vertellen, da's het banketstaaf.
Zijn er geen leuke grotere pony's in de buurt waar je dit soort dingen op kan doen of zo?

whahaha, om deze reactie moet ik ff lachen, nu ga ik er me effe mee bemoeien ..

ten eerste; waarom wel een groot paard, maar geen shet?
en dan zijn er van die mensen die zeggen; veel mensen nemen een shet omdat het minder te eten, en minder verzorging nodig heb...nee een shet is ook een paard (pony) hoor, waarom nou meteen weer een shet niet longeren?

ten tweede; waarom zeg je dat hier, dit topic is dit topic, zeg dat ff in het andere topic (Over op de shet zitten )

ten derde; waarom meteen dat ze erop rijden enzo, de beugels hangen slap, gewoon als geintje, en om te laten zien hoe het NIET moet

ten vierde; Waarom meteen ''omdat er een zadel en hoofstel inzit'' ?
Ze hebben misschien 2shetjes , of je leent spullen, of heb het van je vorige, of heb het alvast voor over een jaartje omdat je er nu aan kan komen..die zin slaat werkelijk nergens op
Ik had voor me shet ook een zadel, terwijl me shet nog 1 was maar me andere shet was al 5 ofzo
pff die zin is echt....*geen woorden voor..*

ten vijfde; ik wil verder niet me in gaan mengen (wat ik nu al doe) maar sommige reacties zijn triest, het hoeft niet 4paginá's lang gezegt te worden, nee 3/4/5/6 keer is al méér dan genoeg, dan weet ze het al wel hoor verder hou ik me stil, tenzij er op mij commentaar wordt gelevert, dan kom ik nog wel ff terug

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:41

Wat een leuke naam: Tisjoe!

Je kunt het op 2 manieren lezen: This U! en tisue.. um zo'n snotterdoekje.. umm.. oohjaah zakdoek!! een tisue

Hahah maar hoe spreek jij de naam uit?? Kun je dat een beetje typpen ??

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:42

@TJTlover

als jij dit longeren noemt.. ben je echt achtelijk.. dit vind ik niet normaal.. dat beest rend het liefst door dat hek heen om jou te ontwijken. Trappen naar die skippybal en oren naar voren doen kan ook uit ANGST!

Dom Dom Dom... Hoe je er mee bezig bent