Baron (friesje) @ Grondwerk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:34

Ik longeer mijn draver ook op deze manier. Ik kan duidelijk aan hem zien dat hij zo prettiger en beter loopt. De leidsels die ik ervoor gebruikt glijden op zijn rug heen en weer, en het is duidelijk zichtbaar dat dit hem niet belemmert of zijn rug beknelt.

Buxy

Re: Baron (friesje) @ Grondwerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 08:21

broadway schreef:
eindelijk....de uitleg van hoe wel en hoe niet komt, voor diegene die wél aanklooien,die onervaren zijn, dát wou ik graag bij de foto's lezen.......dan gaat het ineens achter de schermen.......gooi het naar buiten, als ze het willen doen laten ze het dan alsjeblieft verantwoord doen en niet halfgebakken!Het lijkt zo simpel een halster, een touwtje, vastknopen en rondjes rennen....
onwetendheid, onervarenheid en een samenloop van omstandigheden
soms domme pech, niemand kiest voor een ongeluk.....
Geef duidelijke uitleg om dit te voorkomen........

zo je mischien iets duiderlijke kunnen zijn in je comentaar.. waarschijnlijk ben ik niet de enige die dit begrijpt.

zoals je het nu formuleerd komt het over dat ik onervaren, afgebakken met mijn paard om ga.. vind je dat niet een beetje snel geconcludeert? je kent mij verder helemaal niet, en weet niet hoe ik verder met paarden omga.. zou het fijn vinden als je dit berichtje even wat verduidelijkt!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:34

Ik longeer zelf niet zo.
maar ik weet wel dat op welke manier je een paard ook vast zet het risico dat hij omhoog komt en achteroverklapt en daardoor zijn rug breekt is altijd aanwezig.
Ook met slof, touw achter de kont, elastiek, bijzet enz..
Ik longeer vaak met slof, met een jong paard beginnen we met een los stiekje en dat bouwen we langzaam op.
Zelf heb ik het gelukkig nog nooit meegemaakt dat een paard z'n nek brak.
Bij de mensen waar ik heb leren rijden wel.
Daar was een paard losjes bijgezt met een elastiek.
Paard klapte achterover en brak zijn nek.

ik weet niet of je persee met deze methode meer risico loopt, maar risico heb je iig altijd als je een paard vastzet!

Ontopic, erg leuk beestje.
Ziet er mooi uit en zo te zien lekkere energie.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:16

leg jij (!!!) eens uit wáárom je het zo doet, wanneer is de lengte van het touw goed, kunnen ze er niet op gaan staan of been eroverheen gooien,schuurt het touw niet bij de voorbenen,komt er géén druk op de rug, en als er géén tegendruk is op de rug, hoe werkt het touwtje dan ???
Gewoon een simpele uitleg van hoe en waarom voor diegene die hier wel voor willen kiezen.....
hoe corrigeer je het (als hij los loopt) tegendraads loopt of hij aanstalten zou maken om omhoog te gaan, kun je zonder touwtje niet hetzelfde bereiken (lichaamstaal + de tempo die bij het paard past)
Doe je het altijd al zo of heb je al andere manieren uitgeprobeerd ?
Zijn er uitzonderingen, dat je zegt , dán zou ik het afraden????
longeer je hem ook zo aan de lijn (of dubbele longe)?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:21

Volgens mij heeft ze allang aangegeven waarom ze zo longeert, omdat het paard op die manier het beste loopt, niet opgekropt, zonder druk.
Als het zijn hoofd omhoog doet krijg je wel druk achter de oren door het touwhalster. Als het paard bekend is met het principe van wijken voor druk, weet ie meteen dat ie er niet tegenin moet gaan, maar hoofd weer omlaag.
Het staat of valt volgens mij met de africhting van het paard qua wijken voor druk.

Ik zie inderdaad ook nergens druk, maar een paard wat lekker aan het sjouwen is, mooi beeld!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:36

Tja, ik heb dit altijd al een aparte manier van bijzetten gevonden Sommige mensen doen 't zo en sommige mensen anders, ik kies niet voor bijzet, zoals ik al vaker zeg, je moet niet de ontspanning in zijn mond vinden, maar jouw paard moet de ontspanning in jouw hand vinden en tja losgooien kan heus geen kwaad op deze manier, maar aan elke methode zit wel eens een + en een-.
Ik zeg nee tegen deze manier Maar dat betekent niet dat juilie dat hoeven te doen, ik kies broadway's kant.

Ik vind dat je 'n hele mooie fries hebt, en ik weet zeker dat je er goed mee omgaat, en ik weet zeker dat hij oud wordt, maar weet waar je aan begint, en lees goed de adviezen van de mensen die het alleen maar goed bedoelen(ookal komt 't niet altijd zo over.)
Heel veel succeS!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:05

mooie fries vind ik het, kan ook mooi lopen
ik longeerde mijn vorige paardje volgens mij in het begin ook een tijdje zo. Daar ben ik eigenlijk zonder rede mee gestopt, maar bij mij is er nooit iets fout gegaan, nu longeer ik altijd zonder bij te zetten.
veel succes met je paardje

off-topic: volgens mij weten we nu wel dat deze methode een paar tegenstanders heeft hier op bokt misschien kan er dan verder gewoon gereageerd worden op de foto's

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:56

Evne een vraagje, snijd dit niet in zijn oksels?

Het is wel een heel mooi dier!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:09

Taaclover schreef:
Evne een vraagje, snijd dit niet in zijn oksels?

Het is wel een heel mooi dier!

hi taaclover! nee hoor in principe als je het juiste touw gebruikt op de juiste manier (geldt voor alle hulpteugels uiteraard) dan hoef je hier niet bang voor te zijn. er is hier al eerder een topic gewest op bokt met zulke touwtjes en die hadden ook nergens geen schuurplekken. maar ik geloof dat veel western ruiters deze methode gebruiken. ik zelf zie er geen kwaad in zolang het op de goede manier gebruikt wordt. maar zoals ik al zei dat geldt voor alles.

misschien is het voor BROADWAY een idee om even op het western-gedeelte de vraag neer te zetten die zij stelt? want TS heeft al duidelijk aangegeven wat en hoe en waarom ze het gebruikt, maar broadway snapt het nog steeds niet wellicht is daar nog een geduldig persoon aanwezig die haar teksten wel begrijpt...schrijven is geloof ik niet haar sterkste kant (niet bepaald subtiel of onderbouwend)

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:25

Ik kende deze manier van ongeren nog niet! Ik zou het zelf nooit doen denk ik, maar meer omdat mijn pony juist heel erg ontspant, waardoor de touwen dan wel heel erg dicht bij de grond komen (zodat hij erin kan stappen).
Ik vind het er verder niet gevaarlijk uit zien, maar nogmaals ik ken deze methode niet.

MissRoxyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:31

Sorry hoor maar Broadway wat heb jij EEN ONGELOFELIJKE PLAAT VOOR JE KOP ZEG!
Oscar heeft toch al gevraagd om te stoppen Laatste waarschuwing
Bespreek dit dan lekker via pm ipv dit topic te verknallen

Excuses ,moest dit toch even kwijt.. kan niet tegen mensen die alleen maar aan hun zelf denken en doordrammen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:05

broadway schreef:
leg jij (!!!) eens uit wáárom je het zo doet, wanneer is de lengte van het touw goed, kunnen ze er niet op gaan staan of been eroverheen gooien,schuurt het touw niet bij de voorbenen,komt er géén druk op de rug, en als er géén tegendruk is op de rug, hoe werkt het touwtje dan ???
Gewoon een simpele uitleg van hoe en waarom voor diegene die hier wel voor willen kiezen.....
hoe corrigeer je het (als hij los loopt) tegendraads loopt of hij aanstalten zou maken om omhoog te gaan, kun je zonder touwtje niet hetzelfde bereiken (lichaamstaal + de tempo die bij het paard past)
Doe je het altijd al zo of heb je al andere manieren uitgeprobeerd ?
Zijn er uitzonderingen, dat je zegt , dán zou ik het afraden????
longeer je hem ook zo aan de lijn (of dubbele longe)?

miss door een eerste keer trainen ermee en dan kijken hoe het werkt
een zadel pas je ook eerst ff 10 min laten lopen en de afdruk bekijken
dat kan hiermee ook wat een problemen maak jij dervan zeg ik lees voor het eerst je berichten maar irriteer me nu al aan je sorry moest eruit

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:18

een paard met een martingaal om kan ook achterover klappen en zijn nek breken, maar toch rijden heel veel mensen met een martingaal!!
zij weet zelf wel waar haar paard het beste bij voelt! en vind het gewoon jammer dat je in haar topic helemaal lost barst over wat jou niet aanstaat, maak dan zelf een topic ergens aan en ga daar je irritatie neer zetten!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:26

marijkuh schreef:
een paard met een martingaal om kan ook achterover klappen en zijn nek breken, maar toch rijden heel veel mensen met een martingaal!!
zij weet zelf wel waar haar paard het beste bij voelt! en vind het gewoon jammer dat je in haar topic helemaal lost barst over wat jou niet aanstaat, maak dan zelf een topic ergens aan en ga daar je irritatie neer zetten!!

idd!! en ik maar denken dat ik de enigste was die zich mateloos stoorde aan mevrouw Broadway! ik vind het vooral treurig voor de TS! hele topic wordt vergalt door iemand met een heel groot bord voor der kop.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:34

Ik vind het niet zo heel erg raar eigenlijk deze methode.
Baron blijft een mooi paard en ts is er gewoon superblij mee. Lekker belangrijk op welke manier ze haar paard longeert. De een doet het zus en de ander zo. Laat elkaar lekker in de waarde en zeg gewoon wat over haar paard.
Ik zal toch eens foto's van z'n "kleine broertje" neerzetten hier.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:48

in het begin heb ik regel matig gekeken of het touw inderdaad niet schuurde.. maar heb nooit wat kunnen ontdekken zowel op rug als oxels niet, en heb er eigenlijk bij me zelf een gewoonte van gemaakt om na het werken met me paard (wat ik ook gedaan heb) even overal te voelen of er niks opgezwollen, warm of wat dan ook was, dus ik denk niet dat hij last van het touwtje heeft.
tevens hoorde ik nicky_jimmy zeggen dat zij kiest voor ontspanning in de hand en niet door druk in de mond, wil er graag even duidelijk bij zeggen dat ik dit doe met een halster en niet met een bit, juist omdat ik ook niet van getrek in de mond hou..

nogmaals bedankt voor de leuke reactie's, ik snap best dat er voor en tegen standers van deze methode zijn, en natuurlijk probeer ik van jullie comentaar ook wat op te steken, nogmaals bedankt..

tevens heb ik broadway even een pb'tje gestuurt op de hoop dat hij zich daar even wil uiten inplaats van in dit topic..

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:54

hele mooie fries, heb gehoord dat je op deze manier kunt trainen, als ik het zo deed, dan doe ik het echt wel aan de longeerlijn hoor, dit is best gevaarlijk. je kunt hem zo niet naar je toe halen, en hij kan dr keihard vandoor gaan, en dan heb je ook nog weer de gevolgen.. maarja jij moet het zelf kiezen hoe je traint, gebruik liever een longeersingel. maarja jou keus,
maar verder echt leuk paardje, en loopt lekker

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:07

Bij grondwerk is een van de grootste aspecten VRIJHEID
zo ik heb genoeg gezecht

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:15

Nate_4_life.. Helemaal mee eens..

en alilover, ga ergens anders onzin taal uitspreken, en denk tevens dat ik jou maar even ga temmen, want dit slaat echt weer alles..

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:39

Had deze methode nog niet gezien, maar kan er niet echt nadelen aan ontdekken.
vind dat je een onwijs leuke Fries hebt, met nog leukere gangen! Een paardje om trots op te zijn.

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:45

Buxy heb je een foto van mij waar ik kan zien hoe het precies in elkaar zit? Dat ''tuig'' zeg maar?
ben benieuwt:)
Groetjes..

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:46

zoals hier boven al gezecht zou ik binnenkort keer foto's maken om te laten zien hoe het presies in elkaar zit..

Ro0sje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:14

Broadway, overdrijf je neit een beetje? Prima dat jij het gevaarlijk vind. En dat jij nooit van je leven deze methode zou gebruiken.
Maar respecteer andermans mening ook. Als zij deze methode fijn vind mag ze dat toch doen. wie ben jij dan om te zeggen dat dat slecht is?

Jij hebt hier nare ervaringen mee, zij niet. Ik begrijp dat je jouw ervaring wilt delen, maar accepteer dan ook van een ander dat zij deze mening niet delen!!
laat iedereen toch gewoon in zijn waarde.

weer offtopic: wat een mooie fries. volgens mij kan hij echt super lopen. Hoe oud istie?

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:18

Baron is nu 5jaar en word over 4 maanden 6.. hij is nu net een jaartje onder het zadel en goed 1,5 jaar voor de kar..

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:24

Ik vind het er heel ontspannen uitzien
en je hebt zeker een erg mooi paard!

Misschien kun je onder het touw een dekje op zijn rug leggen?
(is maar een idee hoor )

Veel succes nog met je paarje