Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:31

ook 6 jarige hengsten????? sportboed paarden die graag de man willen zijn en ook nog mogen dekken?????

Purtje

Re: Auke Friesche hengst voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:43

Yenneke schreef:
Oh jij staat daar ook?
Ik sta privé in Maasdijk.

nee ik sta daar niet maar iemand die ik ken staat daar met haar paard.

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:44

ditchie schreef:
Purtje schreef:
nou moet ik zeggen voor een fries vind ik het totaal niet verkeerd. dat zijn echt vaak lastige portretten met rijden.
Maar even over hengsten opvoeden. Ik heb zelf een 6 jarige hengst. die van mij mag echt niet tijdens het rijden hinneken naar een merrie of als ik met hem langs een merrie loopt. Hij moet echt respect voor mij hebben. En zodra hij dat niet heeft krijgt ie echt klappen. En hij is echt super braaf en luistert!

Off topic: Klinkt respectvol naar je paard toe.. "klappen"

ja hoor. hij moet gewoon luisteren naar mij en als hij de fout ik gaat word hij gestraft. hij krijgt alleen klappen als hij het verdient.

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:47

KiWiKo schreef:
Hallohooo je hebt het hier over hengsten......... ik skup mijn klompen kapot als ze het idee hebben dat ze scheit aan me kunnen hebben......

En inderdaad, hij zal wel braaf MOETEN zijn.......... en of ze me vertrouwen zal me een worst wezen

helemaal mee eens. als hengsten eenmaal door hebben dat ze de baas zijn nou berg je dan maar. Ik sta op een pensionstal en daar hadden we toen ook 2 hengsten. Nou geen respect en der was geen land mee te bezeilen. Dan heb ik liever een goed opgevoede brave hengst. Dan een hengst die constant op me nek springt of tijdens het rijden op een merrie springt.

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:49

en idd belonen als hij het goed doet. EN ik weet zeker dat mijn paard respect voor me heeft maar ook echt niet bang voor me is.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:13

Purtje schreef:
en idd belonen als hij het goed doet. EN ik weet zeker dat mijn paard respect voor me heeft maar ook echt niet bang voor me is.

idd duidelijkheid brengt vertrouwen...het paard weet immers waar hij aan toe is en wat hij wel en niet mag!

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:18

klopt. Zo werkt het ook bij van baalen. Als die van mij iest in zijn hoofd haalt wat niet mag moet ik hem echt straffen. maar doet hij het goed gelijk belonen. Hij weet waar hij aan toe is en luistert.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:43

Citaat:
hij is heel voorwaarts en zoekt ook vooral zelf de teugel op als je goed kijkt zal je zien dat op 2 alles loshangt en dat hij gewoon netjes blijft lopen.

ik heb ook een fries gereden die ook heel erg opkropte, zoals al veel word gezegd goed voorwaarts rijden en ik ben voorstander om een fries lag en laag te rijden. en wat je eens moet proberen is de teugel eens naar voren doen en ijken of ie jou hand wil volgen, als dit het geval is loopt ie ws goed aan de teugel, als ie dit niet doet loopt ie dus gewoon in zijn zelfhouding en dat is juist de verkeerde houding omdat je niet goed de hulpen door kunt geven.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:22

Ik ben het helemaal met KiWiKo eens .

@ iedereen die dat niet is, ik weet hoe het gaat als dit niet gebeurd, heb eventueel nog wel snoezige foto's.

nuri_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:51

leuk paard..!!!
ik rij zelf ook een friese hengst..
maar ik heb ik tipje..
als het paard begint te hobbelen..
moet je hem met een slof gaan rijden..
en dan heel diep..
dan komt de rug helemaal weer los
en kun je er alles weer mee!!
heb ik zelf ook mee gemaakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:02

beenyman schreef:
Citaat:
hij is heel voorwaarts en zoekt ook vooral zelf de teugel op als je goed kijkt zal je zien dat op 2 alles loshangt en dat hij gewoon netjes blijft lopen.

ik heb ook een fries gereden die ook heel erg opkropte, zoals al veel word gezegd goed voorwaarts rijden en ik ben voorstander om een fries lag en laag te rijden. en wat je eens moet proberen is de teugel eens naar voren doen en ijken of ie jou hand wil volgen, als dit het geval is loopt ie ws goed aan de teugel, als ie dit niet doet loopt ie dus gewoon in zijn zelfhouding en dat is juist de verkeerde houding omdat je niet goed de hulpen door kunt geven.

Dit is allemaal het geval. Maar het is ook zo dat een paard daar moet lopen en blijven lopen waar jij het wil. Anders duikt hij gelijk naar beneden.

Hij loopt zelf ook graag lekker laag, dat is makkelijk hoeft ie zijn rug minder te gebruiken. Gaat net zo met mijn eigen paard.

Die foto van het losse teugeltje is precies in de stelling wanneer hij los laat door zijn hele lijf en ik toe sta. Dit gebaar gaat nog wat groot om hem duidelijk te maken dat wanneer hij loslaat ook werkelijk ruimte krijgt. Blijf jij vasthouden dan houdt hij ook vast en hierdoor gaat een paard nou op de hand hangen.

En van dat voorwaartse, daar heb ik al meerdere keren over geschreven..

Viper03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:19

Aan iedereen die vindt dat deze fries te hoog wordt ingesteld: Hoe kan je in godsnaam een fries die voor de 2e keer onder het zadel is, lang laag en diep rijden??!!
Dat komt allemaal pas later, hij moet eerst gehoorzaam worden!! En de rest komt vanzelf.....succes, er mooie fries!!!

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:25

Citaat:
Aan iedereen die vindt dat deze fries te hoog wordt ingesteld: Hoe kan je in godsnaam een fries die voor de 2e keer onder het zadel is, lang laag en diep rijden??!!
Dat komt allemaal pas later, hij moet eerst gehoorzaam worden!! En de rest komt vanzelf.....succes, er mooie fries!!!

waarom niet lang en laag maar wel al opgericht? ik begrijp dat het moeilijk is, maar dit zou ik doen. ik hou er niet van een paard gelijk opgericht te rijden!! ik wil nog wel even zeggen dat ik wel een mooie fries vind en als je hem goed gaat rijden die nog veel mooier kan worden!

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:30

nog even een toelichting, ik zou heelmaal niet beginnen met aan de teugel rijden gewoon eerst wat rond laten kijken, goed op de hulpen laten reageren, en verder gewoon rustig opbouwen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:31

De titel van deze topic klopt niet helemaal. Zoals ik al eerder verteld heb is hij al eerder onder de man geweest, maar is er bijna een jaar niks meer mee gedaan i.v.m. een ongeluk met zijn eigenaar (wat overigens niet door het rijden kwam). De foto's zijn van de 2e keer na het ongeluk sinds dat de training weer opgepakt is.

Lang, laag en diep, enz. Dat kan hij allemaal al. Dat heb ik al een paar keer gezegd. Hij kan strekken op welke hoogte dan ook en met zijn neus tot op de grond.

Tijdens het loswerken aan de dubbele longe wordt hij ook eerst laag getraind en wanneer hij los is wordt de longe pas hoger opgestoken.

Maar goed, ik kan geloof ik wel in herhaling blijven vallen.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:35

zo is het verhaal wel veel andrs natuurlijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:40

Klopt, ik ben ook niet degene die de topic heeft aangemaakt, maar degene die het paard heeft bereden.

Ik probeer alleen duidelijk te maken hoe ik het heb ervaren en hoe ik het heb gevoeld. En werkelijk waar het is echt een super goed gevoel hoe dat paard onder je loopt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:43

zonder de lijnen oogt het veel beter.......vind dat wel heel gevaarlijk met de dubb. lijnen hoor!!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:02

De lijnen hangen los omdat ik het zelf moest doen op dat moment. Hij is in het begin nog aangelijnd om hem te laten wennen aan de ruiter op zijn rug en mocht hij iets uithalen dat we dan nog meer controle hebben en ik niet gelijk alle hoeken van de bak te zien krijg. Hij werkt ook al zo lang met de dubbele longe en is daar zo handig in dat er niks kan gebeuren.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:07

ik zou het zelf nooit zo doen!!!!!ik raad het dus ook anderen af om het zo te doen!!!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:08

Dat is dan jouw mening en die respecteer ik. Ikzelf heb hele andere ervaringen met het werken aan de dubbele longe.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:18

JIJ wel misschien, maar als jij niks meer te zeggen hebt dan kunnen er vreselijke dingen gebeuren, dan hangen er wel 2 lange lijnen om het paard heen te slingeren met iemand erop, met alle gevolgen van dien!!!!!
Ik werk alle dagen met longeerlijnen en probleempaarden en kan maar 1 conclusie trekken.......de braafste paarden kunnen schrikken en er vandoor gaan.....dit is de 2de keer met iemand erop....is gelukkig niet mijn verantwoording, maar toch hoop ik dat anderen dit niet doen....wel met dubb.lijnen maar niet bij het inrijden!!!!

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:26

Die uitroeptekens maken 't erg dreigend, ik vind 't allemaal erg overdreven, tuurlijk kan er wat gebeuren met dubbele longe, maar er kan ook genoeg gebeuren zondfer, of met een enkelen, mijn paard keerde me gewoon de kont toe (1 longe) en ging gewoon keihard rennen Zo ook met een ruiter. Gewoon omdat hij zo opstandig was tegenover de longe. Met alles kan wat gebeuren, maar dat betekent niet dat 't gebeurt!
Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:31

Val ik weer in herhaling en verwijs ik naar eerdere stukjes die ik hier in deze topic heb gezet; het is niet pas de 2e keer met iemand erop. Het is de 2e keer na de tussenstop.

Jammer dat dit zo'n eindeloze discussie wordt. Zijn we over het een uitgepraat is er weer iets anders niet goed. Erg jammer.

paula1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:52

he tessa mooie foto,s van jen. wist niet dat je ook bok verslaaft was. groetjes paula