slofteugel in het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niemandweet

Re: slofteugel in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:31

Tja hier kan je flink over blijven discuseren.

Ik heb dit probleem ook gehad.
In de bak luistert ze prima, ik kan haar zo zonder zadel en hoofdstel, puur alleen op mn stem rijden. Alle overgangen, halthouden achterwaarts etc voert ze zonder problemen uit.

Maar buiten, tja dan is het een heel ander verhaal.
Ik kan proberen wat ik wil maar als mevrouw de kolder in dr kop heeft dan stopt ze gewoon niet. Ook niet met stemgebruik of als je een ophouding geeft. Dit komt tevens door haar vorige eigenaar, want die kon haar nooit inhouden dus liet ze haar gewoon haar gang gaan. Dit heeft ze ook letterlijk gezegt.

Toen heb ik besloten om een slofteugel erbij te gebruiken, en ik neem hem ook alleen maar erbij als ze echt niet normaal te remmen is. Voor de rest hangt hij gewoon losjes, en doe ik alles met mn normale teugel.

Verder las ik hier dat samen met anderepaarden rijden nog wel eens wil helpen, maar dit geld dus ook absoluut niet voor mij. Mijn merrie wil alleen maar wedstrijdjes houden in draf en galop. Stappen gaat nog wel redelijk.

Vind het eigelijk ook complete onzin dat mensen meteen suggeren dat als je paard buiten druk is, dat je basis dan niet goed is. Hoop dat mijn verhaal het een beetje duidelijk maakt.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:58

Desiree schreef:
Ik vind buiten rijden met slof omdat de rem anders niet werkt een goede reden om hem te gebruiken. .

Ik niet, de slof werkt niet als (nood-)rem. Spreek uit ervaring
Toen ik buiten ging rijden met slof en mijn paard ging er vandoor, kon ik niets met die slof. Ik kon haar alleen nog maar over de kop trekken met die slof, geen optie dus

Ik heb een tip gekregen van een renpaardentrainen. Een paard wat harder gaat heeft ruimte in de hals nodig. Om dat dus tegen te gaan moet je een brug maken, of je handen vast zetten. Hij KAN dan gewoon niet harder

Verder rijd ik met pessoa-bitje buiten omdat die van mij ook een houten bek heeft als hij wil racen... Moet alleen eerlijk zeggen dat de pessoa geen indruk op hem maakt (misschien omdat ik zonder neusriem rijd, maar met een halsterhoofdstel), maar als ik daarbij ook nog een brug maak, kan hij gewoon niet harder

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:28

Maar ja, het ene paard is het andere niet he. Ik zou nog eerder een slof gebruiken als gelijk een scherper bit gebruiken.
Ik denk dat de meeste mensen op deze manier (slof oppakken als het paard gaat racen) beter met een slof kunnen omgaan als met een scherper bit. Die gebruik je denk ik toch sneller op een eng moment als een slof denk ik.
Maar goed, ook niet ieder mens is hetzelfde

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:01

Niemandweet schreef:
Vind het eigelijk ook complete onzin dat mensen meteen suggeren dat als je paard buiten druk is, dat je basis dan niet goed is. Hoop dat mijn verhaal het een beetje duidelijk maakt.

Dat ben ik met je eens.
Ons mannetje is in de bak goed te rijden. Hij heeft wel een gebruiksaanwijzging, maar dat heeft ieder paard wel een beetje.
Buiten is hij gewoonweg niet te houden. Hij loopt zichzelf echt kapot.
Hij houdt het zo 4 tot 5 uur achter elkaar vol. In stap is het dribbelen en draven en galopperen is maar 1 knop..........HARD!

Dan komt er wel een slof bij te pas om hem enigszins bij je te houden. Dan werkt een martingaal ook niet meer. Hij doet geen pas fout, bokt niet, stijgert niet, maar hij wil graag hard. Tja, zie dat er maar eens uit te rijden.
En dat heeft dus NIKS met basis te maken, maar puur met karakter van het paard.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:56

Aangezien ik dus totaal geen goede ervaringen heb met een slof buiten zal ik die ook nooit meer meenemen. Ik wil niet verongelukken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:57

ik gooi er in elke onzekere situatie een slof om, voor MIJN gemoedsrust zodat ik lekker ontspannen kan werken

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:00

ik snap jouw redenen wel. Ik zelf hoef gelukkig niet buiten te rijden met slof. Overigens, met Paddy ga ik niet alleen buiten hoor. Met of zonder slof: het wordt toch verongelukken. Ze is zo bang voor alles.... In de bak echter gebruikte ik vroeger wel een slof als rem. Het was echt nodig. Gelukkig is dat verleden tijd, want rijden met een slof is eigenlijk niets voor mij.

Eens is paddy er met mij langs het kanaal vandoor gegaan. En ze moest daarna naar beneden links af over het asfalt met een bocht van 90 graden. Ik wist dat dit nooit goed kon gaan, we zouden dan zeker onderuit gaan. Met TWEE handen aan de rechterkant vlak bij het bit gaan hangen.... ze kon niet naar links, maar rende gewoon als een gek door, alsof ik helemaal niet bestond. Ik ging er geweldadig aan rukken en eindelijk, ik kreeg haar terug. En ik was K-A-P-O-T! En WOEST! Man, ik wilde haar zo naar de slacht brengen. Ik vond het zo'n misselijke k.tstreek van haar! Sindsdien vertrouw ik haar nooit meer. Ze verdient mijn vertrouwen ook niet.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:04

Bedoel je mijn redenen of die van Kim?
En toen ik met jou buiten ben wezen rijden... Is Paddy wel braver met een ander paard erbij?
Oh Desiree, je moet echt een keer mee naar Belgie

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:42

zou ook geen slof om doen buiten het is iets waar je mee moet kunnen rijden zodra jij aan die slof gaat trekken word je paard kort in ze hals en zal echt niet gaan ontspannen en met risico dat je dus over de kop gaat ja . ik vind dat als je paard een gevaar op de weg is omdat je hem niet onder controlle hebt moet je nog niet de weg op gaan levens gevaarlijk en dit los je echt niet op met een slof . een slof moet inwerken zodra je paard/pony zijn hoofd omhoog gooit en dus niet om omlaag te trekken.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 05:33

je moet ook niet trekken aan een slof Gewoon een ferme ruk geven en weer loslaten! Eraan blijven hangen heeft nooit zin Hoe harder jij gaat hangen, hou harder het paard terug trekt, en op zulke momenten kun je wel ongelukken krijgen!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:48

In noodsituaties doe je weleens dingen die je eigenlijk niet hoort te doen. Het paard waar toen ik op zat ging aan de kletter in het bos over drukke fietspaden heen en richting een weg. En dan wil je echt wel trekken aan die slof. Niets hielp meer...
Om even een indruk te geven, ik zat op een vos, en toen ik bij de rest terug kwam had ik een wit paard van al het schuim wat over haar HELE lijf zat. Kun je nagaan wat er is gebeurd.
Dit was trouwens een paard wat in paniek raakte, en daarom aan de kletter ging.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:13

Denk dat we allemaal wel eens iets doen wat niet moet We hangen, trekken, of duwen allemaal wel eens een keer teveel of te hard.

Desiree.........je verhaal klinkt eng, is ze nog wel jouw paard?

Mijn vriend was met iemand anders op het strand. Iemand die geen rekening hield met anderen. Dus hij deed compleet zijn eigen ding. Heel apart. Op een gegeven moment in rengalop.............(mijn vriend wilde dat niet, maar zijn paard was niet te houden omdat die man al 100 meter verder was met zijn merrie) en breekt de teugel!!
Hoe hij het heeft gedaan, weet ik niet. Maar met het kleine stompje wat hij nog over had heeft hij Nic op de volte kunnen sturen en tot stil stand kunnen brengen met HOOOOOOO. Super paardje.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:05

misschien heb je helemaal geen scherper bit of hulpteugel nodig naar gezond verstand

ga niet naar buiten als je je paard in de bak niet eens fatsoenlijk onder controle hebt. je brengt zo jezelf, je paard en anderen onnodig in gevaar, zeker langs drukke wegen.

ga werken aan de contole in de bak obv een instructeur en ga evt met diegene ook naar buiten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:50

patsur schreef:
misschien heb je helemaal geen scherper bit of hulpteugel nodig naar gezond verstand

ga niet naar buiten als je je paard in de bak niet eens fatsoenlijk onder controle hebt. je brengt zo jezelf, je paard en anderen onnodig in gevaar, zeker langs drukke wegen.

ga werken aan de contole in de bak obv een instructeur en ga evt met diegene ook naar buiten.

Gel*l.

Mijn paard is thuis ontzettend lief en werkwillig in de bak. We springen thuis al een M-parcours en dat kan ik echt niet als ik hem niet fatsoenlijk onder controle zou hebben! Zodra ik het erf af ben is het een ander paard, een draak, hij komt overeind en klapt op zijn rug omdat hij (waarschijnlijk) terug naar de kudde wil. Het maakt niet uit of ik alleen ga of met andere en hulpmiddelen mogen ook niet baten. Ik ga dus niet meer met hem naar buiten omdat ik zeker weet dat we verongelukken en geloof mij maar, ik ben niet snel bang.
Het is dus niet zo simpel als in de bak alle knopjes erop zetten en dan kun je ermee naar buiten!

Niemandweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:16

patsur schreef:

dit vind ik ook complee onzin!
zoals je misschien helemaal bovenaan kunt lezen ( op deze pagina) lees je dat mijn basis helemaal prima is, alleen buiten gaat er gewoon een knopje om.

Misschien eens verder lezen voor je gaat reageren?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:58

_/-o_

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:33

Ik heb tzelfde als sommige hierboven en ik vind dat van patsur dus ook niet waar.
Thuis is ze super onder controle.. maar als ik de bossen in ga dan komt ze omhoog draait ze vliegensvlug om pakt bit vast en rent weg. wanneer ik een slofteugeltje om heb kan ze niet zo makkelijk omhoog en kan ik wat veiliger de bossen in..

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:33

Cer schreef:
Zijn er geen paarden die buiten fris zijn,en in de bak een doetje?
Jahoor, zo een heb ik er!
thuis zo braaf, in galop moet ik haar aansporen, om te blijven galopperen (het is een dravertje) maar buiten....
Er gaat een knop om! In stap, super braaf! In draf.. wel steeds harder willen, maar met veel tempowisselingen gaat dat best wel. In galop... NIET te houden!
Niet met een slof, kin op de borst en GAAN met die banaan!
Niet met een martingaal.. dat ding stelt echt niks voor.
Niet met een thiedemann, zie 'slof'.
Extra halster over het hoofdstel met teugels eraan, helpt ook niet.
Pessoa bit, dat leek me wel wat. Eerst natuurlijk mee in de bak gereden. Oh wat heb ik een braaf paard. Naar buiten ermee. Bit tussen de kiezen en.. GAAN met die banaan!
Pelham.. daar heb ik mee in de bak gereden, en ga ik dinsdag mee naar buiten. Ben benieuwd! Ik heb er goede hoop op

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:39

@Dabo: En als dat niet helpt, kan je misschien eens een anker proberen

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:40

De slofteugel veroorzaak je eerder ongelukken dan dat je ze voorkomt. Maar, het kan wel zorgen dat de ruiter meer vertrouwen heeft en dát werkt weer wel. Kiwiko, heeft dat tenminste duidelijk door. Een slofteugel is geen rem.
Let op:een paard gaat aan de race , bit pijnigt hem, wil alleen maar weglopen voor de pijn. Dat zorgt er niet voor dat een paard nou echt accuut wil stoppen. Bit wordt met kracht op de lagen gedrukt. Hoofd wordt naar beneden gedwongen, paard ziet niet meer waar hij gaat, wordt op de voorhand getrokken, dat is vragen om struikel partijen en over de kop slaan. Verder weet ik van een dressurpony die zijn been er in kreeg bij het bokken (wat ze nog gewoon kunnen) en afgemaakt kon worden wegens ongeneeslijke schouder blessure. Dat soort gein heb je dus niet als je een bit in doet met hef. Pelham ofzo. Je hoeft nl niet te blijven trekken, dus als het al pijn doet, is het maar een seconde, in tegenstelling tot een hulpteugel die de boel naar beneden trekt.
Hoe een ruiter reageert op fratsen buiten is belangrijker dan welke middelen hij gebruikt, maar dat is een ander verhaal.

Maar, je kunt niet zeggen het is goed of het is slecht. Ieder moet het voor zich weten, we kunnen hier wel onze ideeën en ervaringen posten.

Dabo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:45

Wranglerbutt schreef:
@Dabo: En als dat niet helpt, kan je misschien eens een anker proberen
Hee ja! Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip hoor!

Ik weet ook wel dat als je zelf ontspannen naar buiten gaat, je al op de helft bent!
Ik ga ook ontspannen naar buiten, want ik kan heerlijk buiten rijden, hier in het Twiske. De meeste ritten doe ik alleen in stap, en draf. En dan komen we samen heel blij thuis. Maar ik wil zo af en toe wel eens een galopje doen he. Goed voor mijn zelfvertrouwen, en de hare.
En, als die Pelham niet werkt? Ook geen probleem hoor, dan blijven we gewoon lekker stappen en draven no worries.
(met als 'noodrem' dan dat anker in mijn kontzak!)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:49

REMPARACHUTE?
Nee serieus er is hier een reclame voor een of andere olijfolie en een ezeltje moet dan allerlei proeven doen, slalom en in de windtunnel enzo en op een gegeven moment in volle galop en dan op de stop, met remparachute. Natuurlijk allemaal met de computer in elkaar gezet , maar wel lachen.
Sorry, even off-topic

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:46

Ik ree mijn paard ook altijd met de slof buiten maar dan dee ik er gewoon een knoop in en ree hem er niet mee alleen voor het geval dat

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:04

Maar Lusitana, aan een slof hoef je ook niet perse te blijven trekken. Die kan je ook weer loslaten als je paard iets vaart mindert.
Volgens mij heeft de TS ook helemaal niet de bedoeling het paard met de neus op de borst te trekken, maar de slof alleen te gebruiken om beter in te werken als het nodig is. Net als je zou doen met een bit met hef.
En als het paard blijft lopen voor de pijn in zijn mond (wat waarschijnlijk niet de rede is dat ie gaat racen trouwens) met een slof, zal ie ook voor de pijn in zijn mond blijven lopen met een hefboom bit. Denk ik.
Maar zoals met alles is het wel heel belangrijk dat je kan loslaten, zeker met een slof, maar ook zeker met een bit met hefboom. Anders leert je paard er natuurlijk niks van. Maar dat is ook al een paar keer benadrukt.
Er zitten idd wel wat meer risico's wat betreft er in stappen enz.