Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dieuwke1989 schreef:Mij is altijd geleerddat het geen verschil maakt.
De 2e teugels zijn om een martingaal om te doen, zodat de spanning van de martingaal geen effect heeft op de teugeldruk van de eerste teugels, waar je dus mee moet sturen.
Citaat:Pas toen de springteugel ook was toegestaan bij dressuur

horse_girl schreef:Dieuwke1989 schreef:Mij is altijd geleerddat het geen verschil maakt.
De 2e teugels zijn om een martingaal om te doen, zodat de spanning van de martingaal geen effect heeft op de teugeldruk van de eerste teugels, waar je dus mee moet sturen.
Als het goed is werkt de martingaal helemaal niet in op de teugels als je paard gewoon loopt...

Noukie schreef:*zucht*
het is best vermoeiend als je een antwoord geeft met de uitleg hoe het zit, inclusief de natuurkundige vergelijking die erbij hoort en dan mensen dan nog gewoon keihard blijven roepen dat het geen verschil maakt of je enkele of dubbele teuegel gebruikt...
soms vraag ik me werkelijk af waarom ik het uberhaupt nog probeer hier...

)

Urielle schreef:Tussen wijsvinger en duim is toch puur 'het restant teugels wegwerken'?
Normaal is er alleen contact dus geen druk, ringvinger geopend.
Wanneer je een ophouding maakt sluit je de ringvinger aan, moet het nog wat meer inwerken dan kantel je de hand in meer of mindere mate.
Dus je hebt dan toch idd druk op
bij een teugel: de ringvinger;
bij twee teugels: ringvinger en pink of ringvinger en middelvinger?

Carly22 schreef:maar het werkt maar minimaal in! (die 2 teugels)

runningkawa schreef:Juist bij de ruiters die op zoek zijn naar iets om hun paard beter te kunnen houden, betwijffel ik dat ook direct

Urielle schreef:Nou, als ik in dit topic al lees dat ze de manegekinderen aanleren met slof te rijden denk ik toch wel even omg! Wat moet dat nog worden?!