Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:01

MirandaFuego schreef:
MirandaFuego schreef:
Hoi hoi!
Wat ik zou doen met zo'n paard?
Eerst wéér een hele zomer op de wei knallen, verder niks, laat hem maar lekker gaan en kijk alleen of het goed gaat, verder niet borstelen, laat hem je maar missen.
Dan ga je beginnen als een jong paard, niet longeren, maar buitenrijden, lekkere ritjes maken en niks geen dressuur, gewoon lopen.

Kelz_Lagune schreef:
Nee, een paard zal jou ook echt missen wanneer je hem niet komt borstelen. Sterker nog ik denk juist dat het in veel gevallen averechts zal werken... Een paard dat al reeds gewend is aan de dagelijkse aandacht met knuffels en borstelbeurten zal in sommige gevallen misschien juist wegkwijnen (dat zou mijn paard dus gebeuren) waardoor ze uit pure verveling alleen nog maar meer gaan lopen stinkmodder, maar dit heeft niets te maken met jou missen! Ik ken paarden die hele hekwerken en stallen vernield hebben omdat de eigenaren zo nodig 6 weken lang op vakantie wilde en ook daarna een zomerlang geen aandacht aan hun dieren besteed hebben: 'Want och ze waren toch al vervelend, laten we ze maar het land op gooien want dan voelen ze zich vast een stuk fijner'.. Hoezzé wat zaten die er naast, allemaal... Maanden zijn ze bezig geweest om de boel weer op orde te krijgen.

Alles daarbij komend; een goed wedstrijdpaard kan je niet zomaar even het land opgooien... Eén met het risico op blessures als ze met veel andere staan, twee kan je daarna weer maanden opbouwen, drie zullen de meeste wedstrijdruiters die ik ken echt niet beginnen met bosritjes en dressuur aan de lange lijnen en dat maandenlang. Vier los je op deze manier imo niets op simpelweg omdat het veelal op rijtechnische problemen gaat (zeker bij een hoger geschoold dier), zelfs na maanden weidegang hebben ze binnen 3 weken weer uitgevogeld hoe het trucje stilstaan- achterwaarts- met specialeffects bokken ookal weer werkte.

Inplaats van het paard maanden het land op te gooien, en jij als ruiter niet eens meer de moeite te nemen om voor hem te zorgen, lijkt mij de enige remedie: Trainen en héél veel les.

Vaak zijn 'hoger geschoolde' paarden geen paarden meer.....jammer genoeg blijkt dit ook weer uit het verhaal.....
Als je een goede band hebt met je paard zal hij je zeker WEL missen!
Maar dat kan je alleen weten als je een band opbouwd, niet als je je paard gebruikt als 'ding' waar je zo mooi mogelijk op gaat rijden ten koste van zijn lichaam en geest.
Paarden die geestelijk helemaal gestoord zijn en niet meer 'normaal' reageren als de mens iets vraagt, willen de trailer niet meer in, gaan constant net doen of ze moeten plassen als ze op concours zijn, gaan overal tegen in en zijn heel gespannen, altijd lichamelijke problemen die niks uitwijzen, ja dat los je op door nóg meer te trainen en heel veel les!
Dat is ook het verschil tussen onze denkwijze, jij vind dat jouw relatie met je paard is ruiter-paard, ik wéét dat de relatie tussen mij en mijn paard is dat we vrienden zijn......

Mag ik je er even op wijzen dat jij hier degene bent die 1. intepreteert dat ik geen band heb met mijn paard, 2. Intepreteert dat ik mijn paard zie als 'ding' of 'gebruiksvoorwerp' voor de sport die ik graag beoefen, en dat ik 3. Geen tijd voor hem zou nemen, en zijn problemen.

Klinklare onzin en ik zal je ook eventjes uitleggen waarom. Mijn dieren staan altijd luid te hinneken wanneer ik ze roep; Ik ben aan ze gehecht en vertrouw ze volkomen. Soms zit ik urenlang bij ze in de stal hele verhalen tegen ze te houden, soms hang ik huilend om hun hals omdat ik me zo rot voel, soms ben ik uren bij ze om ze flink te knuffelen, soms zit ik dagenlang bij Lagune in het paddock mijn tentamens te leren terwijl hij lekker met wat vriendjes rondbanjerd, en soms ben ik geregeld maanden tot soms zelfs jaren bezig om het ze volledig en pijnloos naar hun zin te maken. Mijn paard en ik zijn vriendjes, heus.

Menig wedstrijdruiter had een dergelijk paard misschien een keer of wat door een veearts na laten kijken, was nog eens wat extra gaan trainen en lessen... Maar als hun 'gebruiksvoorwerp' dan te lang uit de running zou zijn dan knikkeren ze hem er binnen een paar maanden uit en kopen gewoon een nieuwe, die nog niet verziekt is. Als ik geen band met mijn dieren had gehad, was dit misschien ook wel een optie geweest ja. Helaas ben ook ik er eentje die eerst wil kunnen zeggen: "Ik heb al het mogelijke geprobeerd" alvorens ik tot verkoop over zal gaan... Ik ben niet voor niets al 1,5 jaar bezig. Een gemiddeld wedstrijdruiter zal je dan ook niet dagelijks grondwerk zien doen, terwijl Lagune en ik hier wel degelijk veel mee bezig zijn.

Zonder goede band, bestaat er naar mijn mening niet eens een combinatie, laat staan sport! Daarbij is het toch veelal de ruiter die het probleem is en het overgrote deel van de lichamelijke klachten kan doen laten afnemen, dat verklaart ook een toenemende hoeveel les en training. Als je een paard 6 maanden het land op donderd en hem naderhand weer oppakt, zal jij als ruiter naar alle waarschijnlijkheid wederom een groot deel van het probleem zijn.

Verder ben ik het met Kendra eens dat het een illusie is om te denken dat een paard jou zal missen, tuurlijk kan een dier blij zijn om je te zien (dat zijn mijn dieren ook), maar 'missen' is toch echt een ander verhaal.

Weetje wat jij zou moeten doen? Alle wedstrijdruiters eens persoonlijk bekijken en niet zo generaliseren, jeetje zeg.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:06

Veel tips hier weer. (Ik lift een beetje mee op dit topic )

Ik ben vandaag naar de zadelmaker geweest. Mijn oude zadel had boommaat 2 en het zadel wat ik vandaag gekocht heb heeft boommaat 4!!! Exact hetzelfde zadel (Euroriding Luxor). Het zadel zat opeens ook een stuk beter, omdat het zwaartepunt nu wel goed lag.
Mijn oude zadel heb ik gekocht bij een zeer goed aangeschreven ruitersportzaak, waar ik ook nog nooit van iemand klachten over gehoord heb. Ook niet hier op bokt, alleen maar positief. Dus wel raar. Ik kan ook niet geloven dat een paard opeens zo veranderd dat hij 2 boommaten groter nodig heeft (het zadel had ik net dik 1,5 jaar).
Maar ik ga het zo eerst even proberen, zonder opnieuw door de "medische" molen te gaan. Nieuw zadel, nieuwe instructrice en hij krijgt Maxh. Dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat verlopen.

Ohw en Kelz_Lagune, ik hoorde iemand het laatst hebben over een typische KN zit (in negatieve zin). Het was hier op bokt. Dus misschien even uitzoeken?

Kelz_Lagune

Re: Staking om oververklaarbare reden(en), help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:20

@ MirandaFuego nogmaals: Als je het hele topic had gelezen, dan had je ook geweten dat ik druk ben met het zoeken naar een stal waar mogelijkheden zijn tot weidegang (iets wat binnen mijn omgeving niet echt meevalt) en dat mijn motivatie hierachter o.a. is dat ik persoonlijk van mening ben dat dit goed is voor het geestelijk welzijn van een (sport)paard. Mijn paard zal het tot die tijd moeten doen met het bijna dagelijkse contact mét soortgenoten in een paddock, tuurlijk baal ik hier ook van.

Mijn paard zou dus gek worden wanneer ik hem weken niet borstel en geen persoonlijke aandacht geef. Hij vindt het leuk om met zijn vriendjes buiten te zijn, maar na een week of 2 staat hij tegen het hekwerk aan te schoppen omdat hij aan het 'werk' wil. Volgens vele wordt mijn paard gewoon een irritantje als hij de hele dag op de wei moet staan; De combinatie: Dagelijks werk + weidegang is wel een échte treffer, en dan is hij op zijn gelukkigst. Maar tot op heden heb ik nergens in deze omgeving die mogelijkheid gekregen...

Daarbij zou ik heel graag met hem naar buiten gaan, maar ik vrees dat hij dit gewoon niet gewend is. In maart beginnen we elk seizoen weer met een dagelijkse poging, en dit jaar neem ik hem mee naar de Loonse- en Drunense duinen... Maar hij is al herhaaldelijk ruiterloos teruggekomen, ook zal hij deze zomer voor de kar beleerd worden in zowel enkel- als tweespan. Dit deels op aanraden van de veearts (goed voor zijn rug), en deels omdat we denken dat hij dan gemakkelijker aan het bos gewend zal raken.

Je kan veel van hem zeggen, maar contactgestoord is hij echt niet hoor.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:36

@ Clitia: De spieren zijn wel degelijk nagekeken; Fysiotherpeuten, osteopaten, veeartsen, instructeurs, bloedonderzoeken en heel veel weidegang.

Hoe ik de spierverzuring in zijn rugspieren heb verholpen? Ik ben begonnen met een bloedonderzoek, hier kwam eigenlijk niets bijzonders uit. Maar toch wilde de kliniek geen enkel risico lopen en gewoon een makkelijker lopend paard zien, zo is hij ingespoten met o.a. ontstekingsremmers en iets tegen spierverzuring. Verder heb ik hem (vorig jaar al) op orthopedisch beslag laten zetten, dit omdat de hoefsmid totaal niet te spreken was over de hoefstand en de manier van bekappen gedurende de laatste +- 5 jaar. Door het nieuwe beslag hebben we zijn hielen uiteindelijk 4cm lager gezet, iets wat maanden heeft het gekost om zijn pezen en spieren zover op te kunnen rekken... Maar het is gelukt: Zijn voorvoeten deden geen pijn meer, want door zijn veranderde voetpositie ging hij zijn rug op de juiste manier gebruiken. Hierdoor werd de verzuring dus ook een heel stuk minder, in combinatie met fysiotherapeutische behandeling en verschillende massages.

De artsen waren te vrede en dus gingen we weer voorzichtig aan het werk. Ik besloot hem tijdelijk bij mijn trainer te stallen zodat er zo min mogelijk verziekt kon worden... We kozen voor de combinatie: Veel weidegang + dagelijks licht werk, wat we steeds iets uitbouwde om zo zijn conditie weer op peil te brengen. Ondertussen had ik veel les. Eenmaal thuis was hij zoals hij behoorde te zijn en zijn we gaan kijken naar een nieuw zadel. Ook ben ik hem bij gaan voeren met wat voedingsupplementen die spierverzuring verhelpen of de kans hierop verkleinen, daarnaast gaat hij regelmatig onder het solarium en loopt hij altijd onder uitstapdekens om zo te voorkomen dat de kou erop slaat.

Sportmassage zou misschien een idee zijn, maar is het écht zo heel erg veel anders dan het werk wat de osteopaten en fysiotherapeuten uitvoeren?

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:38

ponyzotje schreef:
Het is geen antwoord en je hebt een langere weg dan dat te gaan, maar wat gebeurt er als je hem gewoon laat doen? ik bedoel stilstaan, achteruitlopen, en verder uitzitten? wat doet hij als hij mag kiezen?
Verder veel succes en anders toch nog maar eens de harde aanpak als dat helpt.

Als ik hem gewoon zijn gang laat gaan, gaat hij stilstaan en kan ik de komende 7 dagen om me heen zitten kijken totdat hij honger krijgt en opzoek gaat naar eten, haha.

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:42

Vonnie84 schreef:
Veel tips hier weer. (Ik lift een beetje mee op dit topic )

Ik ben vandaag naar de zadelmaker geweest. Mijn oude zadel had boommaat 2 en het zadel wat ik vandaag gekocht heb heeft boommaat 4!!! Exact hetzelfde zadel (Euroriding Luxor). Het zadel zat opeens ook een stuk beter, omdat het zwaartepunt nu wel goed lag.
Mijn oude zadel heb ik gekocht bij een zeer goed aangeschreven ruitersportzaak, waar ik ook nog nooit van iemand klachten over gehoord heb. Ook niet hier op bokt, alleen maar positief. Dus wel raar. Ik kan ook niet geloven dat een paard opeens zo veranderd dat hij 2 boommaten groter nodig heeft (het zadel had ik net dik 1,5 jaar).
Maar ik ga het zo eerst even proberen, zonder opnieuw door de "medische" molen te gaan. Nieuw zadel, nieuwe instructrice en hij krijgt Maxh. Dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat verlopen.

Ohw en Kelz_Lagune, ik hoorde iemand het laatst hebben over een typische KN zit (in negatieve zin). Het was hier op bokt. Dus misschien even uitzoeken?

Inderdaad vreemd dat je boommaat ineens zo veranderd is. :|
Hopelijk gaat het straks echt een stuk beter, heel veel succes in iedergeval!

Hmm ja, ik vind het ook erg opvallend om te zien dat veel mensen die ik ken die KN rijden, (in 1e instantie) allemaal op dezelfde manier gaan zitten. Ga maar eens kijken of ik daar meer over kan vinden!

Bedankt in iedergeval

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:29

Kelz_Lagune]
Klinklare onzin en ik zal je ook eventjes uitleggen waarom. Mijn dieren staan altijd luid te hinneken wanneer ik ze roep; Ik ben aan ze gehecht en vertrouw ze volkomen. Soms zit ik urenlang bij ze in de stal hele verhalen tegen ze te houden, soms hang ik huilend om hun hals omdat ik me zo rot voel, soms ben ik uren bij ze om ze flink te knuffelen, soms zit ik dagenlang bij Lagune in het paddock mijn tentamens te leren terwijl hij lekker met wat vriendjes rondbanjerd, en soms ben ik geregeld maanden tot soms zelfs jaren bezig om het ze volledig en pijnloos naar hun zin te maken. Mijn paard en ik zijn vriendjes, heus.
[/quote]
Hierop wil ik dit zeggen:
Als je paard op stal staat heeft hij niet veel keus: Hij is volkomen afhankelijk van je en kán niet eens weggaan als hij het niet leuk meer vind.
Dat van jouw band vind ik dus geen duidelijk voorbeeld.
Want dít is een voorbeeld dat jíj aan hem gehecht bent, maar of hij er ook zo over denkt kun je hier niet uit opmaken.( bedoel ik dus niet mee dat het niet zo is, maar is gewoon geen goed voorbeeld)
Maar ik ben wel blij dat je veel om je dieren geeft, hoor!
En als het voor jouw paard een goede oplossing zou zijn om land en werk te combineren moet je dat zeker gaan doen!
( de tekst was niet allemaal op jou persoonlijk gericht, maar op de wedstrijdruiters/paarden met problemen die ik al ben tegengekomen)
Je liet het op mij overkomen dat een wedstrijdpaard ivm blessures niet op de wei kon, en dat wedstrijdruiters geen zin hebben om er veel tijd aan te besteden, zie dit stukje:

[quote="Kelz_Lagune schreef:
.Alles daarbij komend; een goed wedstrijdpaard kan je niet zomaar even het land opgooien... Eén met het risico op blessures als ze met veel andere staan, twee kan je daarna weer maanden opbouwen, drie zullen de meeste wedstrijdruiters die ik ken echt niet beginnen met bosritjes en dressuur aan de lange lijnen en dat maandenlang. Vier los je op deze manier imo niets op simpelweg omdat het veelal op rijtechnische problemen gaat (zeker bij een hoger geschoold dier), zelfs na maanden weidegang hebben ze binnen 3 weken weer uitgevogeld hoe het trucje stilstaan- achterwaarts- met specialeffects bokken ookal weer werkte.

Inplaats van het paard maanden het land op te gooien, en jij als ruiter niet eens meer de moeite te nemen om voor hem te zorgen, lijkt mij de enige remedie: Trainen en héél veel les.

Daar heb ik op te zeggen:
Zelf heb ik óók gezegd dát je dan terwijl je met je eigen paard op een andere toer gaat, jijzelf kan gaan trainen om te zorgen dat je daarna op een misschien wat beter voorbereide manier het nog een kan gaan proberen, maar dan vanuit een andere basis!
Het 'missen probleem' zullen we maar zo laten, paarden kunnen óók andere paarden missen, dat is wel duidelijk een gevoel wat paarden kunnen hebben, maar goed, daar gaan we het verder maar niet over hebben.
Ik heb mijn zegje wel gedaan, ik hoop dat je tevreden bent met mijn laatste antwoord want ik ga fftjes stoppen, ik wens je heel veel sterkte én inzicht en hoop dat je eruit komt met je paard!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:32

Kelz_Lagune schreef:
Inderdaad vreemd dat je boommaat ineens zo veranderd is. :|
Hopelijk gaat het straks echt een stuk beter, heel veel succes in iedergeval!

Dank je wel.

Citaat:
Hmm ja, ik vind het ook erg opvallend om te zien dat veel mensen die ik ken die KN rijden, (in 1e instantie) allemaal op dezelfde manier gaan zitten. Ga maar eens kijken of ik daar meer over kan vinden!

Bedankt in iedergeval

En graag gedaan. Ik moet zeggen dat ik nu even geen toevoegingen voor je weet. Ik heb alles gezegd wat ik weet en kan bedenken.
En mijn zadel is echt een aanrader. Wordt ook veel aangeraden door fysiotherapeuten, omdat hij zo goed op de rug ligt (heel breed kussenkanaal). En het zit ook geweldig. Ik heb er echt nog niets negatiefs over gehoord en ik zie de zadels steeds meer verschijnen op wedstrijden en stallen. Hier is het zadel verkrijgbaar: http://www.euroriding.de/Bezugsquellen.htm

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:46

Veel tips dat heb ik al gelezen en heb ook heel je verhaal gelezen!
Wat ik wel kan zeggen is dat je een bijzonder paard hebt! haha

Ik heb gezien dat er veel word gepraat over weidegang oke in de winter is dat hartstikke lekker als dat kan. Maar goed bij mij kan het ook niet op stal en vind dan ook dat zo'n paard maar mee moet leven.
Als het niet kan kan het niet. punt.
Vind eigenlijk al dat als ik het zo lees je zo je best doet om alles uit te sluiten of die pijn heeft of alles te bekijken van wat evt een probleem zei kunnen zijn.

Maar denk ook dat het op een gegeven moment ophoud.
Zoals ik jou verhaal nu lees en hoe dat je verschillende aanpakken bij hem aanslaan zou ik ook kiezen voor 'erdoorheenrijden' Ja ik weet het ook absoluut niet wat ik prettig vind maar denk dat dat de beste oplossing is.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:01

Tooske schreef:
Ik heb gezien dat er veel word gepraat over weidegang. Oke, in de winter is dat hartstikke lekker als dat kan. Maar goed bij mij kan het ook niet op stal en vind dan ook dat zo'n paard maar mee moet leven.

En hoe maak je je paard dat dan wijs? En als hij daar niet mee kan leven en dat problemen geeft. Ik vind dit een beetje een botte opmerking tegenover een paard. Als dat het hele probleem is, dan is het voor mij niet punt uit.
Overigens is dit niet tegen de TS bedoelt. Ik weet hoe hard ze op zoek is en hoe graag ze het wil (lees het maar na in het topic).

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:10

@ MirandaFuego: Ik ben blij dat je je zegje nu gedaan hebt, want dan hoef ik je blaatverhalen niet meer te lezen. TS doet er alles aan om het houden van haar paard ook voor zichzelf leuk te maken, en omdat zij niet vindt dat jij gelijk hebt, trek je conclusies waar geen touw aan vast te knopen is. Prima. Maar nou even ssst.

@ Kelz_Lagune: Je zou denken van niet he? Het hangt er ook heel sterk vanaf welke paardenmasseuse je voor je hebt. De dingen die de Jack Meagher methode onderscheiden van al het andere:
- Het hele lichaam wordt behandeld. Zo wordt elke mogelijke nieuwe oorzaak van verzuringen weggenomen, zodat, als het paard eenmaal los is, de problemen ook voorlopig wegblijven.
- Er wordt geconcentreerd op de plaats waar de verkleving zit (de verkleving is een beschadiging, veroorzaakt door een val/vastliggen/overbelasting/ander trauma). Hierdoor wordt de bloedtoevoer van en naar de spier gestimuleerd, waardoor de verzuring kan wegtrekken.
- In de behandeling wordt ook de training betrokken. Om alle spieren zo goed mogelijk te gebruiken en te stimuleren wordt veel vwnw gereden, veel gegaloppeerd, en rustige passen, zodat elke pas goed afgemaakt wordt.

Kelz_lagune schreef:
Ik ben begonnen met een bloedonderzoek, hier kwam eigenlijk niets bijzonders uit. Maar toch wilde de kliniek geen enkel risico lopen en gewoon een makkelijker lopend paard zien, zo is hij ingespoten met o.a. ontstekingsremmers en iets tegen spierverzuring.
(...)
Hierdoor werd de verzuring dus ook een heel stuk minder, in combinatie met fysiotherapeutische behandeling en verschillende massages.

Ik geloof niet dat er iets bekend is wat in het bloed zou moeten vertellen dat een paard spierproblemen heeft. Bij spierbevangenheid ja, maar heeft een andere oorzaak en andere symptomen. Hierdoor is spierbevangenheid wel in het bloed te vinden, maar zijn spierproblemen dat niet. (Ik ben van plan hier onderzoek naar te gaan doen - er moet toch iets te vinden zijn.)
Spierverzuring is geen ontsteking, dus de ontstekingsremmers zullen niets uitgehaald hebben.
Wat voor iets tegen spierverzuring? Als je toevallig nog de naam weet, kan ik even Googlen over wat 't is. Ik had er nog nooit van gehoord namelijk . (Dus niet: onzin, dat bestaat niet, maar: interessant, daar wil ik meer over weten!)
Sportmassage wordt vaak verward met fysiotherapie. Stiekem een beetje terecht, mijn moeder is fysiotherapeute, en heeft in haar opleiding ook massage geleerd. Maar wel frustrerend, want zeker bij paarden zijn methoden en resultaten zeer verschillend.

Het is een beetje lastig uitleggen over internet, hoe jou paard gemasseerd is. Ik ga dan ook slechts 1 vraag stellen over de massages die Lagune al gehad heeft: deden die massages pijn? (Dit is voor mij het verschil tussen bloedsomloop stimuleren en verklevingen te lijf gaan.)

Wat ik dus probeer te zeggen: ja, er is behoorlijk wat verschil. Op de site staat alles duidelijk(er) uitgelegd.

Ik vind het jammer dat je zo veel geprobeerd hebt, maar hier de grens trekt...

@ Vonnie84: ik denk dat Tooske bedoelt dat we in Nederland niet makkelijk 's winters weidegang kunnen regelen. En dat, mocht 's winters op stal staan problemen geven, daar weinig aan te doen is. En dat "paard verkopen" dan weinig nut heeft, aangezien de kopers waarschijnlijk 's winters ook geen weidegang hebben. En ik denk dat Tooske daarbij een ietsjepietsje botter overkwam dan bedoeld. Net als ik hierboven tegen MirandaFuego

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:15

@ Vonnie84: ik denk dat Tooske bedoelt dat we in Nederland niet makkelijk 's winters weidegang kunnen regelen. En dat, mocht 's winters op stal staan problemen geven, daar weinig aan te doen is. En dat "paard verkopen" dan weinig nut heeft, aangezien de kopers waarschijnlijk 's winters ook geen weidegang hebben. En ik denk dat Tooske daarbij een ietsjepietsje botter overkwam dan bedoeld. Net als ik hierboven tegen MirandaFuego\

Ja kwam er ietwat rot uit haha..
Maar idd als je niet anders kunt ja dan kan het gewoon niet anders.
Op mijn stal kan het ook niet en tja al zou ik het wel heel graag willen kan er ook niks aan doen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:38

Tooske schreef:
@ Vonnie84: ik denk dat Tooske bedoelt dat we in Nederland niet makkelijk 's winters weidegang kunnen regelen. En dat, mocht 's winters op stal staan problemen geven, daar weinig aan te doen is. En dat "paard verkopen" dan weinig nut heeft, aangezien de kopers waarschijnlijk 's winters ook geen weidegang hebben. En ik denk dat Tooske daarbij een ietsjepietsje botter overkwam dan bedoeld. Net als ik hierboven tegen MirandaFuego\

Ja kwam er ietwat rot uit haha..
Maar idd als je niet anders kunt ja dan kan het gewoon niet anders.
Op mijn stal kan het ook niet en tja al zou ik het wel heel graag willen kan er ook niks aan doen.

Jaah, dat 'blaten was niet echt aardig he??
Omdat ik niks meer op het onderwerp weet te zeggen behalve mezelf te verduidelijken, betekent natuurlijk niet dat ik het niet meer lees of door iemand die bijna 20 jaar minder ervaring heeft met paarden dan ik beledigd hoef te worden!
En Tooske mag óók wel eens bot zijn, haha!
Tooske, over je mening: ik denk dat dat ook wel kan, met paarden die niet zoveel problemen hebben als de TS, er zijn genoeg paarden die het zo wel allemaal redden! Je moet tenslotte roeien met de riemen die je hebt!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:50

Tja, ik voel met je mee Kelz_lagune, het is super rot als je een heel fijn paard hebt maar je kunt er niet fijn mee rijden.
Als er geen medische oorzaak is zou ik blijven proberen je rijstijl te verfijnen en hopen dat het steeds minder wordt.
Misschien is hij gewoon heel slim, en zodra hij of jij je iets minder prettig voelen, dat hij daar sterk op reageert?

Ik heb niet alles gelezen.

Ik kan je helaas niet aan de gouden tip helpen.
Ik kan je wel vertellen, dat toen ik met mijn huidige paard begon, hij ook regelmatig erg lastig was. Iedere keer vonden we wel wat, waar hij misschien last van zou kunnen hebben. Zadel, kraker e.d. UIteindelijk is hij door training gewoon sterker geworden en is hij nu wel veel frisser (dus nog steeds niet door iedereen te rijden ) maar super fijn te bewerken en niet meer echt lastig. Die zogenaamde medische klachten, dat heeft weinig geholpen, maar het betere rijden en spieren opbouwen, dat heeft de oplossing geboden. Hij was gewoon te slim voor mij in het begin en hij had gewoon te weinig spieren, ondanks zijn springcarriere, om een ruiter fatsoenlijk te dragen, en hij had wat weinig vertrouwen in de ruiter.

Hij is ook wel eens zo erg achteruit gegaan zoals jij zei. De eerste keer wist ik niet wat ik moest doen. Ik was wanhopig. Uiteindelijk heb ik iets heel vals gedaan hehehe. Ik heb hem met zijn kont tegen het schrikdraad aan laten komen. We kregen beide een schok maar hij heeft het thuis nooit meer gedaan. In de les probeerde hij het nogmaals, maar toen was mijn instructeur erbij en daarna was het definitief over.
Op stal en in de omgang is hij overigens altijd super geweest.

Heel veel succes en laat je de vorderingen hier steeds even weten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:58

@Clitia:
Ik hou niet zo van dat stiekeme beledigen op pb, bovendien hoef ík mijn gram niet te halen?
Jíj bent namelijk degene die mij vind blaten?
Dit komt waarschijnlijk omdat jij niet begrijpt wat ik bedoel.
Maar iedereen die jouw profiel bekijkt weet wel wie hier de 'blater' is

/knip
Edit Lielle: PBS openbaar maken is niet toegestaan!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-01-06 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: PB tekst verwijderd

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:01

Van wie is dit topic nou, van jullie 2 of van TS die serieuze problemen heeft met haar paard?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:18

Zeg mensen, kunnen we het gezellig houden?
TS heeft een serieus probleem en ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat topic bijna verpest wordt door anderen.

@TS; heb je al geprobeerd om hem gewoon eens een weekje op de wei te gooien? Ik snap dat je daar de mogelijkheid eigenlijk niet voor hebt, maar mss mag hij van je instructrice wel een weekje bij haar in de wei. Misschien verandert hij er enorm van. Je kan het wellicht proberen. Vind het trouwens wel knap dat je al zo ver gegaan bent om met oplossingen te komen. Ik weet hoe het is. Ik heb mijn paardje nu twee jaar en het eerste jaar was het alleen maar vechten en daarna allee het 1e kwartiertje, als je dan gewonnen had kon je heerlijk rijden. Inmiddels zijn we zo ver dat we nooit meer bonje hebben samen, maar dat heeft wel twee jaar geduurd. Heel veel succes in ieder geval.

Kelz_Lagune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:24

@ Amondi: Ach als hun er gelukkig van worden, laat ze dan vooral hun ding doen.

@ Venetia: Ja, mijn paard heb ik vorig jaar eens tegen het schrikdraad aangeparkeerd omdat hij ging staken toen hij het bos niet in wou. Die banketstaaf ging er van schrik bij zitten (net een lusitano die alle trucjes beheerst ) waardoor ik degene was die de stroomschok kreeg (ik greep me vast aan het lint... En als hij had kunnen lachen, dan had hij dat gedaan. :p Och hij is gewoon bijzonder!

Kleine update: Gisteren is de osteopaat geweest, hij was te spreken over zijn huidige toestand, aangezien zijn laatste 'blokkade' die zich achter in zijn rug bevond totaal verdwenen is. Maar doordat hij telkens zijn hoofd de lucht in gooit is hij nu alles bij zijn schoft vast gaan zetten... Zijn spieren, organen en wervels zijn weer behandeld en ik heb even uitleg gekregen over een bepaalde techniek zodat ik hem dagelijks zelf kan behandelen (als extra'tje zegmaar, en om hem bij z'n schoft weer soepel te krijgen ).

Lagune mag nu de komende 5 dagen even niets doen, behalve wat stappen en buiten in het paddock staan. Daarna rustig een keer aan de longe, dagje op zijn rug stappen, daarna stap/draf aan een lange teugel, daarna stap/draf/galop aan lange teugel, en daarna mag ik hem voorzichtig op proberen te pakken. Ik ben heel benieuwd of deze keer wel effectief zal zijn! Ook deze osteopaat zat geloof ik te denken aan een 'hoog intelligente, eigenwijze factor' haha, maja.

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 12:29

Kris25 schreef:
Zeg mensen, kunnen we het gezellig houden?
TS heeft een serieus probleem en ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat topic bijna verpest wordt door anderen.

@TS; heb je al geprobeerd om hem gewoon eens een weekje op de wei te gooien? Ik snap dat je daar de mogelijkheid eigenlijk niet voor hebt, maar mss mag hij van je instructrice wel een weekje bij haar in de wei. Misschien verandert hij er enorm van. Je kan het wellicht proberen. Vind het trouwens wel knap dat je al zo ver gegaan bent om met oplossingen te komen. Ik weet hoe het is. Ik heb mijn paardje nu twee jaar en het eerste jaar was het alleen maar vechten en daarna allee het 1e kwartiertje, als je dan gewonnen had kon je heerlijk rijden. Inmiddels zijn we zo ver dat we nooit meer bonje hebben samen, maar dat heeft wel twee jaar geduurd. Heel veel succes in ieder geval.

Hij heeft wel eens 2 weken lang niets hoeven doen en alleen maar op de wei gestaan, hij begon zich te vervelen en dus hebben ze hem toen uit het land gehaald om hem weer aan het werk te kunnen zetten.

Het frustreerde is juist dat ik heel goed weet en heb mogen ervaren hoe hij is zonder bonje, en alles is alleen maar in positieve zin veranderd, behalve zijn manier van gedragen. Ach ik bijt me er ook nog wel een jaartje of wat doorheen... :d

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:34

op de wei zetten hoeft niet te betekenen neerzetten en met rus laten. Onze 4 jarige is flink opgeknapt nu hij op het land gaat en gewoon aan het werk blijft. Afbeelding

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:43

Willen de dames de discussie beleefd en on-topic houden?
Persoonlijke vetes kunnen beter persoonlijk (dus via PB of MSN of whatever) uitgevochten worden.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:50

Sorry als dit al eens eerder gezegd is; maar het topic is verwoekerd geraakt door allemaal wel waar - niet waar reactie's.
Je zegt dat je paard tot het ZZ licht getraind is, heeft je paard dit soort kuren ook gehad bij de ruiter die haar zover heeft 'opgeleid'?
Als je kunt achterhalen wie haar toen heeft gereden, zou je eventueel kunnen bekijken wat die persoon er van denkt en wat jullie anders doen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:58

Ik heb niet het hele topic gelezen maar heb een soortgelijk verhaal meegemaakt die ik je niet wil onthouden....

Een aantal jaren geleden kreeg ik mijn eerste paard, een echte hengst waarmee de bedoeling was dat dat mijn junioren paard zou gaan worden.... Ik ben in het M2 gestart maar nooit verder gekomen dan het Z1.... (met dit paard dan, met opvolger van deze heb ik internationaal bij de junioren gestart)

Dit paard was al een wat oudere hengst (12 jaar) en was ontzettend braaf voor een hengst! hij liep gewoon bij merries in de molen etcetera.. hij wist gewoon het verschil niet...
Maar ook hij kwam in de staak... stond recht overeind en het is wonderbaarlijke dat hij onder het zadel nooit achterover geklapt is.. Aan de longe wel, dan kwam hij ook omhoog en liet hij zichzelf gewoon vallen... (dit was overigens wel pas aan het einde...)
Wij dachten: ' ja het is een hengst en die gaan nogal snel in de staak dus hier moeten we gewoon even doorheen...' Dus van alles ook geprobeerd zoals jij ook gedaan hebt en ik reed elke dag onder begeleiding. Maar het werd van kwaad tot erger en het werd gewoon levensgevaarlijk...

Achteraf is gebleken dat hij lichamelijk niet in orde was.. hij had onder andere problemen met zijn schouder waar hij ook meerdere malen voor behandeld is maar wat steeds terug bleef komen.. Nou om een lang verhaal kort te maken is hij uiteindelijk in Utrecht terrecht gekomen waar de doktoren erachter kwam dat hij BHS (beautifull horse syndrom) had. Dit houdt in dat zijn hals zo kort was dat hij niet met zijn hoofd op de grond kon komen zonder 1 been opzij te zetten (schuin opzij naar achter).. Hierdoor werd dus continu 1 schouder zwaar belast en kreeg hij hier problemen mee.. maar ook zijn rug kreeg hierdoor problemen veroorzaakt door die te korte hals..
Er was niks meer aan te doen en helaas hebben wij hem in moeten laten slapen met een gebroken hart...

Wat ik nou eigenlijk wil zeggen met dit verhaal is dat een paard over het algemeen zoiets wat jouw paard doet niet zo snel uit zichzelf zal doen. Er moet wel een aanleiding zijn. Karakter kan een grote rol spelen maar als ook andere goede ruiters het niet voor elkaar krijgen moet er toch echt iets anders aan de hand zijn...
Je hebt er al meerdere mensen naar laten kijken maar begrijp dat er niks concreets uitgekomen is. Ik begrijp ook dat het niet echt meer leuk is om op deze manier steeds het gevecht met je paard aan te moeten gaan.. (weet er alles van)
Maar door mijn eigen ervaringen zou ik, als het mijn paard was, nogmaals helemaal binneste buiten laten keren (en dan ook echt helemaal! van top tot teen!). Al ben ik bang dat je hiervoor behoorlijk je portemonnaie open zal moeten trekken...

Ik wens je nog heel veel sterkte en hoop voor je dat er nog ergens een duidelijke aanleiding naar voren komt..

Kelz_Lagune

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 13:43

Cadish schreef:
Sorry als dit al eens eerder gezegd is; maar het topic is verwoekerd geraakt door allemaal wel waar - niet waar reactie's.
Je zegt dat je paard tot het ZZ licht getraind is, heeft je paard dit soort kuren ook gehad bij de ruiter die haar zover heeft 'opgeleid'?
Als je kunt achterhalen wie haar toen heeft gereden, zou je eventueel kunnen bekijken wat die persoon er van denkt en wat jullie anders doen.

Toen ik mijn paard kocht, 2 jaar geleden inmiddels, was hij Z1 opgeleid. Na mijn ongeluk heb ik hem in training moeten zetten, en omdat mijn paard altijd heel graag wil werken zaten er al snel 'meer' knoppen op dan dat ze verwacht hadden.

Toen ik hem terug kreeg beheerste hij alles tot het ZZ-L, gedurende die training reden we gemiddeld 3 keer in de week naar Antwerpen af om Lagune daar te zien lopen. De persoon die hem toen trainde (en wie mijn instructeur nu nog steeds is) heeft weleens gezegd dat hij de 1e 3 dagen het behoorlijk met hem te voorduren heeft gehad (Lagune heeft toen dus ook zijn complete trucendoos opengetrokken). Toen moest ik nog lachen en zei toen ook tegen mijn instructeur: "De makkelijkste is het niet hea?" waarop hij zei: "Meisje, ik rijd gemiddeld zo'n 10 paarden per dag en heb nooit ergens last van. Maar als ik jouw paard heb gereden voel zelfs ik mijn complete onderrug!" Enfin je zou denken; dat zegt al voldoende...

Een halfjaar later heb ik Lagune wederom in Antwerpen geparkeerd, ditmaal om hem een goede 'revalidatie' te gunnen, omdat hij net een maand lang behandeld was door een stel artsen en het mij belangrijk leek dat hij een goede start maakte. Achteraf bleek dat dit nergens voor nodig was geweest, want toen mijn instructeur eens belde met de kliniek werd er gezegd: "Ow maar dat hebben we allemaal uit pure voorzorg gedaan, het hele paard mankeert niets meer" Maar er lag wel een rekening van 1000 hele euri's.

Lagune werd weer aan het werk gezet onder het zadel, en dus kregen we een paar keer in de week privéles. Hij was op dat moment erg zwaar voor mij om te rijden, omdat mijn knieen toen eigenlijk finaal in de soep lagen. Met een bepaalde oefening; rechtstellen, stukje schouderbinnenwaarts, kleine volte 10 meter, laatste 15 meter uitgestrekte draf rechtuit en dan weer stelling om de slangenvoltes in te zetten - Kwam ik er echt niet meer uit, en sloeg mijn knie op slot.

Mijn instructeur besloot er eventjes op te gaan zitten zodat ik even op adem kon komen en hij mij even wat kon laten zien. Bij het opstappen had Lagune gelijk als reactie: In m'n achteruit en bokken. Hij weet het dondersgoed wanneer hij écht aan het werk wordt gezet en wanneer hij wél op moet letten, maar gewoon in sukkelgang kan lopen (zoals bij mij dus ) Hij ging dus ook bij degene die hem opgeleid heeft even flink in zijn achteruit... Dat heb ik meerdere malen gezien, maar dat gebeurde alleen wanneer ik er eerst op had gezeten. Vandaar ook het veler vermoeden dat Lagune de boel gewoon besodemieterd.

We zijn al zolang bezig geweest om Lagune ook onder mij actiever te laten werken, probleem is dat mijn lichaam gewoon niet meewerkt. Binnenkort begin ook ik met 3x in de week fitness met begeleiding om mijn lichaam op die manier hopelijk wat sterker te kunnen maken, zodat ik Lagune ook beter aan kan.

Op stal en aan de longe heb ik nooit geen problemen met goentje; hij weet heel erg goed dat hij dan niets hoeft te proberen, en wie de baas is. Onder het zadel ligt het gewoon anders... Ik weet dus wel wát ik anders doe, maar te veranderen is het bijna niet. Een combinatie van vele factoren dus... Helaas.

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:24

Kelz_Lagune schreef:
Hij ging dus ook bij degene die hem opgeleid heeft even flink in zijn achteruit... Dat heb ik meerdere malen gezien, maar dat gebeurde alleen wanneer ik er eerst op had gezeten.
Vandaar ook het veler vermoeden dat Lagune de boel gewoon besodemieterd
.

Een paard zal je nooit besodemieteren, dat is erg vanuit de mens geredeneerd.
Wanneer een paard echt aan het werk wordt gezet, is het vooral de vraag op welke manier hij aan het werk wordt gezet. Wanneer dit goed gebeurt, zal een paard niet snel rare dingen gaan doen (onder voorbehoud van lichamelijke problemen) .
Maar goed, dat is verder moeilijk uit te leggen via de computer.

Eigenlijk is het voor jou gewoon het allerbelangrijkste om aan je zit te gaan werken (Goofy heeft dat heel goed uitgelegd). Ik denk dat je dan al het grootste gedeelte hebt opgelost (wederom wanneer lichamelijke problemen echt uitgesloten zijn).
Mijn advies zou zijn om eens te gaan zoeken naar een instructeur die zich hierin gespecialiseerd heeft (eigenlijk zou elke instructeur dit moeten kunnen, maar goed, de praktijk is nu eenmaal anders).