voor het eerst aangespannen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jonne

Re: voor het eerst aangespannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:23

tuurlijk het is fout wat ze deed maar dat betekend niet dat je haar gelijk af moet zeiken? ze doet het voor 1× ( als wat ze zegt waar is) en het is goed gegaan klaar. laat dat paard nu gewoon in t land staan genieten en spelen en ga over een tijd pas weer mennen.
en idd in het echt zou hier vast niet zo heftig op gereageerd worden!!

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:26

Nou ik zou er in het echt ook wat van zeggen hoor..

De TS is gewoon onverantwoord bezig en dat word haar hield vertelt, alleen door de één wat vriendelijker dan door de ander. Maar ik denk dat ik namens iedereen kan spreken als ik zeg dat we haar haar fouten laten inzien, zodat ze het voortaan beter kan doen

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:14

Jonne, ik denk dat iedereen haar zo afkraakt omdat ze het fout doet, en ze dat weet!
Maar toch blijft ze zichzelf verdedigen, als ze nou zij ''ja ik weet het (nu), ik zit fout..''
dan zou dat gezeik ophouden!
Zolang zij zichzelf blijft verdedigen met die fout, zal ze alleen maar meer commentaar krijgen!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:17

Zou mischien helpen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 07:43

Pimlover schreef:
Wat denk je van dravers en renpaarden? Die worden ook al met 2 jaar op de renbaan gepleurd, die hebben het zwaar!Dan maakt het tog niet uit als een shetlander een keertje voor een kar staat..wat een gezeur, laat die meisjes toch lekker bezig zijn met hun pony's

Mooi hoor, al die mensen die denken er verstand van te hebben. Ik zal eerst even melden dat ik vind dat wat de TS doet, niet kan. Om de volgende reden: een draverjaarling wordt inderdaad vaak (lang niet altijd!) al beleerd. Maar een draver is heel iets anders als een shetlander. Dravers worden gefokt op vroegrijpheid, dat ze dus sneller volwassen zijn. Geestelijk zijn een hoop dat nog niet, die komen dus ook niet als tweejarige in de baan. Verder zijn er voor de tweejarigen beperkingen: max 1x in de twee weken koersen, kortere afstanden en een langzamere kwalificatietijd.
Dat de leeftijd van een draver gemiddeld 7 jaar is, vind ik klinkklare onzin. Er worden namelijk wel een hoop paarden bij het stamboek opgegeven als zijnde dood of verkocht zonder papieren, maar deze paarden gaan het rijpaardencircuit in. Er lopen er zat rond van in de 20 waar niemand van weet dat het een draver is.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:01

Jonne schreef:
tuurlijk het is fout wat ze deed maar dat betekend niet dat je haar gelijk af moet zeiken? ze doet het voor 1× ( als wat ze zegt waar is) en het is goed gegaan klaar. laat dat paard nu gewoon in t land staan genieten en spelen en ga over een tijd pas weer mennen.

Ach dat ze het vertouwen van een jonge pony schaadt is ook helemaal niet erg

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:50

Nee want het was alleen om te proberen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:10

Te jong, inderdaad ik ga er in mee. Maar denk je ook nog eens om je eigen veiligheid? Je zet dat jonge ding er zo voor maar als je al zegt dat hij onhandelbaar is dan zou ik eerst toch even meer aan dat probleem gaan werken. Ook met een kar kun je je nek breken hoor

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:44

Jonne schreef:

in het echt zou ik er ook wat van zeggen ze doet het dan misschien voor het eerst maar toch laat je een onhandelbaar paardje dan door een ervaren iemand rijden of ben ik nou gek heel veel mensen die zeggen wel dat mennen meevalt en ze denken het zelf goed te kunnen maar ik sta zelf op een stal waar iedereen ment en het is best moeilijk hoor

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:07

Weetje, ik heb hier gewoon geen woorden voor...
Als je shet al goed (en dus niet twee keer opgehad heeft) aan het tuig gewend was hoe oud was ie dan toen je daar mee begon?
Je zegt eerst dat ie wel aan de langen lijnen loopt, daarna zeg je weer dat dat niet kan om bepaalde redenen... Laten we maar van het laatste uit gaan... Als je pony niet tussen twee lijnen heeft leren lopen hoe moet ie dan de hulpen kennen die jij geeft al ie voor de kar gedondert word?
Nee, hij heeft het tuigje al een paar keer op gehad, dan kan hij best voor de kar, de hulpen leren we dan wel aan, heb je zeker gedacht? Nee, daar win je het vertrouwen van de pony mee... Helemaal als het dier al zo onhandelbaar is, dus ontzettend veel heeft mee gemaakt. Dan moet je rustig aan doen en het vertrouwen opbouwen. En niet 'even snel' kijken of ie 'geschikt is'. Wat ik trouwens ook onzin vind, er zijn maar heel weinig shetten die niet geschikt zijn voor een recreatief ritje met de kar. En dat kan je al helemaal niet zien bij een shet die pas 2 is, een moeilijk karakter heeft, niet passend en verkeerd aangebracht tuig om heeft, de hulpen niet kent, en voor een te grote kar gegooid word.
Nee, ga zo door, jij bent echt goed voor je paardje.
Man, vind je het gek dat die pony onhandelbaar is. Als ik die pony was had ik jou ook is goed laten weten wie de baas is ja.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:28

Met allegra eens!
Je zegt dat je je pony gered hebt van de slacht.. nou dan kan je er toch van uit gaan dat dat beestje al veel heeft meegemaakt op zo'n jonge leeftijd..
En je zegt dat ie zo onhandelbaar is, dus span je hem meteen in. Dit vind ik toch bijna wel het meest onlogische wat ik ooit heb gehoord. Ga eerst zorgen dat je paardje volwassen is, je vertrouwd, en vooral respecteert dat jij de baas bent! Anders kan je hem straks zelf naar de slacht brengen..

Maar toch denk ik dat je het beste met je paardjes voor hebt, als je wist dat het niet goed was zou je je foto's niet plaatsen.
Maar als je al zoveel reacties hebt gehad dat je iets niet goed doet, waarom blijf je dan volhouden dat het wel goed is?
Veel succes met je shetten en ik hoop voor jullie allemaal dat je je bedenkt..

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:01

linda_shadow, ik denk dat je in plaats van je zo op te winden, je beter eens diep kan ademhalen en proberen te luisteren naar de adviezen. Kijk goed naar de mensen die dat doen, er zijn een aantal bij die veel kennis hebben op het gebied van mennen en met jonge pony's omgaan, en die willen je alleen maar helpen. Houd altijd in je achterhoofd dat commentaar als dit niet bedoelt is om jouw af te zeiken, maar om je pony te helpen, alles altijd voor het beste voor de pony.

En de leeftijd is niet direct het eerste om over te vallen, er kan wel een kleine discussie zijn daarover, maar de grootste zorg van iedereen is de manier waarop het is gebeurd.

Je zegt ten eerste dat je pony gered is van de slacht. Dat wil zeggen dat de pony heel waarschijnlijk al een verleden met zich meedraagt, daarom zou je er eigenlijk juist veel rustiger en geduldiger mee moeten omgaan, dan zo snel alles willen 'uitproberen'.

Dan zeg je dat je pony anders onhandelbaar is. Logisch, je pony is twee jaar. Die is niet volwassen, dat is een rasechte puber. Een 2-jarige mag wat speels zijn. Hij moet wel luisteren, maar dat los je niet op met hem maar te laten werken. Dat leer je door hem respect voor je te laten krijgen, gehoorzaamheidsoefeningen, en daar heb je geen kar voor nodig.

Als laatste zeg je dat je weet dat de kar te groot is maar dat je gewoon wilt uitproberen. Laat het dan gewoon. Dit is het grootste struikelblok voor de meeste. Vergeet niet dat de eerste keer voor een pony van enorm groot belang is dat hij het fijn en leuk vind. De pony moet plezier hebben. Maar deze kar past helemaal niet goed. Verder ken ik niet veel van het optomen, maar een van de menners heeft je al aangewezen dat je hem ook nog verkeerd omhebt, waardoor de druk verkeerd verdeeld wordt. Daarna zie je op de steigerfoto ook nog eens enorm verzet. De pony kan de eerste keer voor de kar dus als bijzonder ongemakkelijk ondervinden. Dus je kan hier misschien niet veel lichamelijk verkeerd doen, maar geestelijk wel.

Doe in het vervolg dus niets meer als het materiaal niet perfect past of niet goed zit. En denk eraan dat een onhandelbaar jong paard niet handelbaar gemaakt moet worden door hem maar te laten werken, laat hem vooral genieten van zijn jonge vrijheid en vraag niet te veel van hem, alleen als je iets vraagt moet hij voor 100% gehoorzamen. En doet hij dat niet, dan laat je de kar nog maar even binnen staan

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:24

xKatleentjex
Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. Erg goed verwoord.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:30

Het is wel zeer triest dat als ik in het profiel van deze dame kijk .
Zij deze nare fotos heeft geplaatst en er ook nog heel trots op is

Verder heb ook ik er niets meer aan toe te voegen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:32

OemmiejO schreef:
Die steigerfoto!!

Dat is inderdaad een hele mooie foto. Beentjes mooi gestrekt, zonnetje erop. Nou nog het tuig, de kar en het hek weg foto-shoppen, een mooi achtergrondje erbij, en tadaa, een actiefoto waar je trots op mag zijn.

xKatleentjex schreef:
Dan zeg je dat je pony anders onhandelbaar is. Logisch, je pony is twee jaar. Die is niet volwassen, dat is een rasechte puber. Een 2-jarige mag wat speels zijn. Hij moet wel luisteren, maar dat los je niet op met hem maar te laten werken. Dat leer je door hem respect voor je te laten krijgen, gehoorzaamheidsoefeningen, en daar heb je geen kar voor nodig.

Inderdaad hebben we het hier over een puber. Factor 1 van de gedragsverklaring.

Factor 2 is dat het om een hengst gaat. Hengsten die niet goed opgevoed worden, zullen in de toekomst alleen maar erger en erger geworden. Dat is bij "de grote sterke rassen" zo, maar ook bij "die schattige shetjes". Er is wel wat meer nodig dan een enthousiast kind om van een opgroeiende hengst een "Dennis" te maken.

Dus nou kan de TS meerdere dingen doen. Een optie daarvan is de hengst met het moeilijke karakter die ze van de slacht heeft gered te temmen, en er de wereld mee te veroveren. Een andere is een hele simpele ingreep, die veel problemen met 'n paar weken oplost. "Castratie".

Edit: als je toch aan 't fotoshoppen bent, 't verzet tegen 't bit kun je beter ook weghalen. Zou misschien ook wel een beetje opvallen, een open mond maar geen bit meer (die had je tenslotte al weggehaald).

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:09

En dan kom ik er ook nog achter dat TS 17 is....dacht toch echt met een jonger iemand te maken te hebben

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:40

Dat verbaasde mij ook idd...