Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ik zou het zo even niet meer weten waar het daar over ging.
ik wordt niet boos als iets niet gaat, ik ga bij mezelf te rade waarom het niet gaat, wat doe IK fout. Nou is het natuurlijk wel zo dat als een paard gewoon even lekker dwars is dat ik dan wel "van leer trek" maar dan alsnog zal ik niet boos zijn
Dan zeg ik heel duidelijk, tot hier en niet verder!
Urielle schreef:@HC - dat impliceert dus dat 99,99% van de ruiters maar het best niet in aanraking komt met welk levend wezen dan ooken zodoende dus nooit zichzelf leert beheersen.
Citaat:Ja, als ik terug kijk op al die jaren kan ik me best triest voelen over alles wat ik een paard heb aangedaan, het meeste zelfs nog onbewust doordat je zelf nog niet goed kon rijden.
Citaat:En ik weet zeker dat als ik over 10 jaar terug kijk dat ik nu nog steeds dingen doe waar ik achteraf van denk 'Ocharm die paarden toch. En ik dacht dat ik goed bezig was!'

en daarbij ben jíj niet bang voor jouw leven; dat paard raakt instictief van jouw boosheid wél in een diepgewortelde stress omdat deze die boosheid niet kán begrijpen. 
We hebben ook wel eens een discussie gehad waarbij we het uiteindelijk eens waren 

Huertecilla schreef:Urielle schreef:@HC - dat impliceert dus dat 99,99% van de ruiters maar het best niet in aanraking komt met welk levend wezen dan ooken zodoende dus nooit zichzelf leert beheersen.
Het eerste is wellicht waar, het tweede onderschrijf ik niét; je kan ook op andere manieren dan 'over de rug' van andere creaturen jezelf emotioneel in evenwicht brengen.
Moet je echter wel jezelf wíllen ontwikkelen en bijvóóbeeld ZZZZZZzzzzénnnnnnn lézen![]()

dutske schreef:HC: nu zeg je dat ik mijn paard niet mag afstraffen als ze kliert?
Citaat:maar oke, ik sta wel open voor andere methodes, dus vertel me eens hoe jij het zou oplossen met een paard dat het erf niet afwil,bokt, stijgert, achterit loopt, als wat je kunt denken.

Urielle schreef:Pas wanneer je je aantrekt wat je een ander ermee aandoet kun je gedreven zijn om die zelfbeheersing te veroveren (imo).