paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:21

Neem de tijd! denk bij zo'n dier in weken en maanden en niet in uren en dagen. Het paard moet eerst vertrouwen opbouwen. Wellicht kun je een grondwerktraining volgen om meer ervaring hiermee op te doen of iemand met ervaring zoeken die je hiermee helpt. Dit kost veel tijd en als zo'n joekel leert dat die weg kan door zijn kracht en grootte heb je pas echt een probleem.

succes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:10

Als ik hoor dat het paard behalve die ene keer niets traumatisch heeft meegemaakt, en van nature al heel schrikachtig is, denk ik meteen aan Natural Horsemanship. De verhoudingen moeten op de grond al goed zijn voordat je er op kruipt.

Neem even contact op met Eddy Modde, www.parelli.nl

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:17

Cassidy schreef:
Als ik hoor dat het paard behalve die ene keer niets traumatisch heeft meegemaakt, en van nature al heel schrikachtig is, denk ik meteen aan Natural Horsemanship. De verhoudingen moeten op de grond al goed zijn voordat je er op kruipt.

Neem even contact op met Eddy Modde, www.parelli.nl

Helemaal mee eens. Maar ik meen gelezen te hebben dat het niet hààr eigen paard is
Voor de rest is mijn intresse ook zo aan Parelli gekomen.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 00:21

ja klopt het is niet mijn eigen paard maar die vrouw komt nooit en zou er ook nooit wat leuks mee kunnen doen ze heeft 2 kunst heupen en daarom heeft ze mij gevraagd ik heb haar ook al gevraagd het paard te kopen maar ze leeft voor dit paard zegt ze tewijl ze er niets mee doet maar in ieder geval ik beschouw het als mijn eigen!!!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 00:21

Daniella schreef:
ja klopt het is niet mijn eigen paard maar die vrouw komt nooit en zou er ook nooit wat leuks mee kunnen doen ze heeft 2 kunst heupen en daarom heeft ze mij gevraagd ik heb haar ook al gevraagd het paard te kopen maar ze leeft voor dit paard zegt ze tewijl ze er niets mee doet maar in ieder geval ik beschouw het als mijn eigen!!!

Maar grondwerk wat bedoel je daar precies mee het is zo uitgebreid!!!!

Karl66

Re: paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal probl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:41

Ik denk dat het verhaal van al de andere posters wel duidelijk is, het gaat om het opbouwen van vertrouwen, waar je de tijd voor moet nemen en wat je gemakkelijker kwijtraakt dan opbouwt.

Wat mij opvalt is dat je een aantal keren zegt "goed idee, dat ga ik morgen uitproberen"of "ik heb je tip vandaag uitgeprobeerd".

Ik denk dat het goed zou zijn om eerst eens rustig te gaan zitten en voor jezelf te gaan bedenken op wat voor manier je het vertrouwen met het paard op wilt gaan bouwen.

Ik denk namelijk dat het voor het paard veel duidelijker is als jij vanuit een bepaald idee en dus aldoor op dezelfde manier het paard benadert dan dat je alle tips gaat uitproberen en het paard alleen nog maar onzekerder wordt doordat je elke tip gaat uitproberen en het paard daardoor elke keer weer op een andere manier gaat benaderen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 01:10

Mee eens; er moet een systeem in zitten een systeem dat duidelijk voor beide partijen iets oplost.

Bestel eens het gratis dvd tje bij www.Parelli.nl, wellicht dat dan duidelijk word waar het om gaat.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 01:12

heb het aangevraagd zal er een naar kijken!!!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:34

ook diverse goede boeken te koop of te leen bij bibliotheek over grondwerk en werken aan de hand.

Emiel voest methode kun je ook gebruiken evenals Parelli's seven games. Kies iets en laat je begeleiden voordat er ongelukken gebeuren. Succes

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:25

Even een vraag; wáár moet dit paard eigenlijk vertrouwen in krijgen?

Jij hebt helemaal geen voor hém goede bedoelingen.... Je bent bezig om hem ervan te overtuigen dat jij er op moet kunnen zitten en hij met een stuk ijzer in zijn mond door een zandbak moet lopen waar jij wil.

Jíj wil wat. Wat zit daar voor hém in?! Waarom zou hij dat moeten doen, waarom zou hij jou moeten vertrouwen? Je wil alleen maar wat van hem wat hij niet wil.

Vertrouwen Waarin???? Wat zit er voor het páárd in??? Je krijgt wat je beloont

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 10:33

Huertecilla schreef:
Even een vraag; wáár moet dit paard eigenlijk vertrouwen in krijgen?

Jij hebt helemaal geen voor hém goede bedoelingen.... Je bent bezig om hem ervan te overtuigen dat jij er op moet kunnen zitten en hij met een stuk ijzer in zijn mond door een zandbak moet lopen waar jij wil.

Jíj wil wat. Wat zit daar voor hém in?! Waarom zou hij dat moeten doen, waarom zou hij jou moeten vertrouwen? Je wil alleen maar wat van hem wat hij niet wil.

Vertrouwen Waarin???? Wat zit er voor het páárd in??? Je krijgt wat je beloont

Bescherming, eten, drinken, medische zorg, oftewel veiligheid en de kans op overleven. Dé belangrijkste behoefte voor een paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:02

Karl66 schreef:
Bescherming, eten, drinken, medische zorg, oftewel veiligheid en de kans op overleven. Dé belangrijkste behoefte voor een paard.

Denk je dat dit páárd dat weet?! Denk je dat dié deze ruil snapt? Dat jij dat vindt is irrelevant.

Dé belangrijkste behoeften voor het welzijn voor het páárd zijn een gevoel van veiligheid, paardgerichte voeding, directe interactie met soortgenoten en zo onbeperkt mogelijke leefruimte.

Voelt dit paard zich veilig?? Is de topicstarter de veilige haven voor dit paard?
Dat gevoel van veiligheid is waar het om draait. De topicstarter wil alleen maar meer en andere 'enge' dingen. En daarna weer meer en enger.
Vetrouwen in een mens als veilige leider is niet zo vanzelfsprekend. De mens ís zelden werkelijk te vertrouwen voor het paard.

De topicstarter bv zal het zonder meer allemaal goed bedoelen maar heeft geen idéé; niet de capaciteit om de solide leider te zijn waar dit paard zich veilig achter kan verschuilen, als een rots in de branding waar het paard bij ervaring van 'bedreiging' te allen tijde steun uit haalt.
Het vertrouwen dáárin gaat het om en dat zit er m.i. niet in.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:13

Dat het paard dat vertrouwen moet krijgen, daar gaat het dit hele topic al over, maar ik vind het wel erg kort door de bocht dat jij vanachter je pc kan bepalen dat dat vertrouwen er niet inzit.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:28

De wereld zit vol verrassingen

Ik ben ook zo,n leraar aan het zoeken die pasklare antwoorden heeft op
alles op dit gebied vooral via de pc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:29

...dat is joú niet duidelijk dan??? Ok, kan blijkbaar.

Het is niet zo lastig toch?! Niet iedereen heeft dezelfde kennis, - vaardigheden noch capaciteiten. Laten we wel zijn; lang niet alle ruiters zouden zelfs maar bij een paard in de búúrt gelaten moeten worden.
Dit is niet de meest simpele situatie en de topicstarter heeft géén gedegen uitgangpunt.
1 + 1 =
In míjn ogen is het een potentieel ramprecept om onervaren, onkundige mensen met lastige paardsituaties om te laten gaan. EEn paard is geen kwaadwillend dier, maar wel gewoon 500plus en in dit geval PLUS, kilo en daardoor potentieel gevaarlijk.
dan heb ik het nog niet eens over de geestelijke schade die door gemodder bij het paard wordt aangericht.

1 + 1 = 2.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 11:51

Huertecilla schreef:

Het is niet zo lastig toch?! Niet iedereen heeft dezelfde kennis, - vaardigheden noch capaciteiten. Laten we wel zijn; lang niet alle ruiters zouden zelfs maar bij een paard in de búúrt gelaten moeten worden.

Door ze uit de buurt te houden, zullen ze er nooit mee leren omgaan

Huertecilla schreef:
Dit is niet de meest simpele situatie en de topicstarter heeft géén gedegen uitgangpunt.
1 + 1 =
In míjn ogen is het een potentieel ramprecept om onervaren, onkundige mensen met lastige paardsituaties om te laten gaan. EEn paard is geen kwaadwillend dier, maar wel gewoon 500plus en in dit geval PLUS, kilo en daardoor potentieel gevaarlijk.
dan heb ik het nog niet eens over de geestelijke schade die door gemodder bij het paard wordt aangericht.

1 + 1 = 2.

Al heb je in het algemeen gelijk, jij kan dat niet vanachter jouw kant van de pc bepalen. Tenzij jij de TS persoonlijk kent en op basis daarvan een inschatting van haar capaciteiten kan maken.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:37

Huertecilla schreef:

1 + 1 =

1 + 1 = 2.

Laat ik het anders stellen, vanachter de pc kan jouw niet veel duidelijk worden gemaakt temeer je de essentie van de vraag niet hebt gelezen.
Ik zou zeggen lees eerst eens even de vraag goed en geef dan net als alle andere hier gewoon het advies een-of-andere vakman life in te schakelen bij haar in de buurt als het kan want het is niet haar eigen paard. 2-0 Verder heb ik haar niet zien of horen modderen maar ze heeft haar probleem hier gedeponeerd in de hoop een aantal handvatten aangereikt te krijgen. 3-0

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:47

Daniella schreef:
Wij hebben net een paard bij ons op stal en is 7 jaar onbeleerd en gigantisch groot paard 1.86
ik heb er al een keer op gezeten maar daarna is er iemand mee bezig geweest die probeerde het zadel er op te doen maar paard schrok,
zo het zadel achterover van de kont af .

Helemaal in paniek natuurlijk sinds dien staat hij te shaken als ik een longeersingeltje om doe.

In de Box kan ik het zadel nog wel om doen wel een beetje gek maar zodra hij de bak in gaat is hij gewoon blind. recht op de draden af tegen de deuren aan vliegen. en mij niet zien staan .
Komt er zoo groot kasteel op je af vliegen.

weet iemand misschien iets waardoor ik hem rustig aan weer kan laten wennen aan een longeer singeltje.

Of heeft iemand ook zoon gek paard gehad? of heeft zo eentje nog..

En het paard staat ook al te shaken als je hem aan het poetsen bent dus totaal geen vertrouwen in je en totaal geen respect voor je hij loopt gewoon over je heen!!!

Hoop dat jullie hier wat op weten.

Dan hoef je niet te zoeken HC 4-0
Laatst bijgewerkt door johnnie op 13-12-05 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:51

Om er nog maar even een term bij te gooien, reversed psychology. Maak van iets engs iets leuks bv mbv clickertraining.
Zorg dat die singel/zadel iets wordt waar hij juist graag bij wil zijn.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:18

Daniella schreef:
het is begonnen vanaf 7 jarige toen hij echt in de handen kwam van mensen er is altijd wel mee omgepield maar niet echt serrieus!!!!
nadat dat zadel er van af is gedonderd is hij helemaal van slag!!!

Daniella, ik snap heel goed wat het probleem is, ik snap ook heel goed dat je iets voelt voor dit paard en graag een pasklare oplossing zoekt.
Dit is helaas onder de gegeven omstandigheden niet een-twee-drie op te lossen. Duidelijk zou volgens mijn bescheiden mening moeten zijn tot hoever je bevoegdheid reikt om met dit paard zeer serieus aan de slag te kunnen gaan. dat is mijn eerste opmerking.

Het paard is niet van jouw en je zegd zelf de eigenaresse geeft dit paard niet uit handen.

Het probleem in zoverre als ik dit vanaf mijn pc kan beoordelen, ligt duidelijk niet aan het paard. Een paard is van nature een dier dat elke confrontatie met iets vreemds uit de weg gaat. De kunst is, en de meeste mensen die vaker met dit bijltje hebben gehakt kunnen dit beamen, is om in de taal die het paard begrijpt aan de slag te gaan.
Waarom doet een paard zo, en waarom doet een paard zus, allemaal dingen die voor de meeste paardeliefhebbers vreemd zijn.

Ik ga nu het volgende voor je analyseren.

Je zegt, het paard heeft het zadel opgelegd gekregen en direct hierop reageerd het paard met vluchten. Tuurlijk, dat is een natuurlijk gedrag, een gedrag wat je een paard ook niet kwalijk moet nemen gezien het feit dat het paard een vluchtdier is.

Cornely zegt het al heel duidelijk en dat is dat het paard het prettig moet ervaren niet niet als onprettig. Een zadel opleggen is niet een natuurlijke gang van zaken voor een paard.

Verder ga ik met Cassidy mee, ook een persoon met veel ervaring en ik zou zeggen hou je aan dit advies. Bekijk eerst eens rustig de gratis dvd van Parelli en lees eens iets over paardengedrag. Via Google kun je de site paard natuurlijk bekijken en hier leer je eigenlijk al erg veel van.

De meeste mensen hier op je topic begrijpen je vraag heel goed en nogmaals hou je aan het advies wat je van diverse mods en kundige bokkers krijgt. Veel succes en ik hoop dat je met dit antwoord net als ik een heel leuke en liefdevolle relatie met dit paard kunt opbouwen.

ook ik was tot voor kort een nul op paardengebied en soms klikt het om met de juiste personen dat te vinden wat je zoekt. Succes ermee.

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:23

cornelie schreef:
Om er nog maar even een term bij te gooien, reversed psychology. Maak van iets engs iets leuks bv mbv clickertraining.

Ik zou zo in de auto kunnen springen cornelie omdat te leren wat jij presteerd met jouw paarden. Petje af hoor.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:36

Nou vier pagina's bijgelezen en diverse goede in minder goede adviezen voorbij zien komen.
Om te beginnen heeft de maat van een paard niets te maken met het probleem. Je moet alleen meer vanaf een krukje doen en opletten dat je het hoekje boven de staart wel meepoetst.

ik heb zelf een tweejarige die inmiddels al 180 is, maar in zijn hoofd nog een ukkie. Vertrouwen opbouwen is wellicht het enige dat op dit moment van belang is. Daarbij kan natural horsemanship helpen, of freestyle, of clickertraining, maar ook iemand met gewoon goed boerenverstand van paarden.

Het volgens mij meest zinvolle advies dat ik je kan geven is: zoek hulp die bij je past en waarvan je relatief zeker weet dat het ook hulp is die je niet van de wal in de sloot doet belanden. Dit paard klinkt bang, angstig en niet-vertrouwend. En als je niet heel zeker weet dat jij degene bent die dit op kan lossen, moet je er in mijn optiek niet aan beginnen. Omdat je dan het risioco van misgaan inbouwt. Dus als je eraan begint, doe het dan samen met een goede instructeur. En zet het zadelmak maken uit je hoofd. Dat is een bijdingetje van het resultaat dat je eigenlijk wilt bereiken. Immers een paard dat je vertrouwt, dat in staat is op de grond met je te werken, kijkt ook niet op van een zadeltje, dekje, mens op zijn rug.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes, maar vooral ook wijsheid toe.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:48

cornelie schreef:

hmmm cickertraining???
vertel... wil ik meer over weten !!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:51

johnnie schreef:
Daniella schreef:
het is begonnen vanaf 7 jarige toen hij echt in de handen kwam van mensen er is altijd wel mee omgepield maar niet echt serrieus!!!!
nadat dat zadel er van af is gedonderd is hij helemaal van slag!!!

Daniella, ik snap heel goed wat het probleem is, ik snap ook heel goed dat je iets voelt voor dit paard en graag een pasklare oplossing zoekt.
Dit is helaas onder de gegeven omstandigheden niet een-twee-drie op te lossen. Duidelijk zou volgens mijn bescheiden mening moeten zijn tot hoever je bevoegdheid reikt om met dit paard zeer serieus aan de slag te kunnen gaan. dat is mijn eerste opmerking.

Het paard is niet van jouw en je zegd zelf de eigenaresse geeft dit paard niet uit handen.

Het probleem in zoverre als ik dit vanaf mijn pc kan beoordelen, ligt duidelijk niet aan het paard. Een paard is van nature een dier dat elke confrontatie met iets vreemds uit de weg gaat. De kunst is, en de meeste mensen die vaker met dit bijltje hebben gehakt kunnen dit beamen, is om in de taal die het paard begrijpt aan de slag te gaan.
Waarom doet een paard zo, en waarom doet een paard zus, allemaal dingen die voor de meeste paardeliefhebbers vreemd zijn.

Ik ga nu het volgende voor je analyseren.

Je zegt, het paard heeft het zadel opgelegd gekregen en direct hierop reageerd het paard met vluchten. Tuurlijk, dat is een natuurlijk gedrag, een gedrag wat je een paard ook niet kwalijk moet nemen gezien het feit dat het paard een vluchtdier is.

Cornely zegt het al heel duidelijk en dat is dat het paard het prettig moet ervaren niet niet als onprettig. Een zadel opleggen is niet een natuurlijke gang van zaken voor een paard.

Verder ga ik met Cassidy mee, ook een persoon met veel ervaring en ik zou zeggen hou je aan dit advies. Bekijk eerst eens rustig de gratis dvd van Parelli en lees eens iets over paardengedrag. Via Google kun je de site paard natuurlijk bekijken en hier leer je eigenlijk al erg veel van.

De meeste mensen hier op je topic begrijpen je vraag heel goed en nogmaals hou je aan het advies wat je van diverse mods en kundige bokkers krijgt. Veel succes en ik hoop dat je met dit antwoord net als ik een heel leuke en liefdevolle relatie met dit paard kunt opbouwen.

ook ik was tot voor kort een nul op paardengebied en soms klikt het om met de juiste personen dat te vinden wat je zoekt. Succes ermee.

Dank je wel ik ben al veel met hem bezig en ik moet zeggen dat hij er toch best op reageerd aan de positieve kat ik heb de cd ook al aangevraagd en zou em eerst goed gaan bekijken.. er bedankt voor je tekst en uitleg..

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 18:59

Anya schreef:
Nou vier pagina's bijgelezen en diverse goede in minder goede adviezen voorbij zien komen.
Om te beginnen heeft de maat van een paard niets te maken met het probleem. Je moet alleen meer vanaf een krukje doen en opletten dat je het hoekje boven de staart wel meepoetst.

ik heb zelf een tweejarige die inmiddels al 180 is, maar in zijn hoofd nog een ukkie. Vertrouwen opbouwen is wellicht het enige dat op dit moment van belang is. Daarbij kan natural horsemanship helpen, of freestyle, of clickertraining, maar ook iemand met gewoon goed boerenverstand van paarden.

Het volgens mij meest zinvolle advies dat ik je kan geven is: zoek hulp die bij je past en waarvan je relatief zeker weet dat het ook hulp is die je niet van de wal in de sloot doet belanden. Dit paard klinkt bang, angstig en niet-vertrouwend. En als je niet heel zeker weet dat jij degene bent die dit op kan lossen, moet je er in mijn optiek niet aan beginnen. Omdat je dan het risioco van misgaan inbouwt. Dus als je eraan begint, doe het dan samen met een goede instructeur. En zet het zadelmak maken uit je hoofd. Dat is een bijdingetje van het resultaat dat je eigenlijk wilt bereiken. Immers een paard dat je vertrouwt, dat in staat is op de grond met je te werken, kijkt ook niet op van een zadeltje, dekje, mens op zijn rug.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes, maar vooral ook wijsheid toe.

en ook jij heel erg bedankt voor je advies ik ben eer eergister lekker bezig geweest met poetsen hij vind/ vond borstel heel erg eng .. nou had iemand tegen mij gezegd leg maar eenborstel in zijn stal of voerbak neer dus dat heb ik gedaan ik kwam de volgende ochtend bij hem en ik zou de borstel pakken en hij blijft braaf staan terwijl hij anders altijd dacht wooooooow eng ding... daar stond ik al heel erg van op te kijken !!! verder ben ik bezig geweest ( dat heeft die man ook ij mijn eigen paard gedaan zoon horse whisper) een deken op de grond neer gelegd in de bak en hij heeft een half uur in het hoekje gestaan toen ben ik erbij gaan zitten op de deken en steeds een stapje dichter bij kwam hij .... na een uur tijd kwam hij bij me staan en stond helemaal te snuffelen aan de deken wel grote ogen en grote neusgaten maar hij bleef staan ik hem echt SUPER belonen !!!!! braaaaaaaaaaaf en goeeeeed zoooooo!!!! daarna dag later heb ik de deken over zijn nek heen gelegd na een lange tijd stond hij helemaal ontspannen bij mij... dus dat vind ik al heel wat heb hem vandaag een dag vrij gegeven!!!!