Waventy @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:08

2, maar dan geef ik een paard ook steun als ik mn teugels er zo aanhoudt als jij doet met de dubbele longe gezien deze foto's!

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:09

goed hier blijven de meningen toch over verdeeld.. Weet zeker dat er meer mensen zijn die het zo doen als mij.. En weet ook dat er genoeg zijn die het anders doen.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:12

wjerdo schreef:
goed hier blijven de meningen toch over verdeeld.. Weet zeker dat er meer mensen zijn die het zo doen als mij.. En weet ook dat er genoeg zijn die het anders doen.

laten we er maar overop houden idd veel succes ermee...

m_goodluck

Re: Waventy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:14

tss wat een gezever allemaal weer.. 't is voor zo'n 2,5 jarige echt niet hard 'werken' hoor, om per maand 20 minuutjes te lopen. veel plezier ermee in ieder geval, en ga zo door!

Djuukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:16

Bij Monty Roberts (In JIM)
Werd ook een paard van 2,5 jaar met zadel en al er op gelongeerd en daarna zelfs met ruiter!
Dus denk niet dat het veel kwaad kan.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:18

Ik ken nog iemand die zijn paard zo heeft ingereden , is nu een superfijn beestje geworden!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:21

Die van mij is net zo oud en mag van mij alleen nog maar grazen en spelen..
Wil hem graag wat langer heel houden

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:22

Fijn dat niet iedereen zijn paard op dezelfde methode hoeft in te rijden.... Ik vind het een leuk paard, maar des te meer reden om er juist rustiger ermee aan te doen.
Ik heb ook ervaring met de beesten, maar dat zegt niet veel, het gaat erom wat je hebt gedaan die jaren.
Dit is iniedergeval niet mijn manier

Ach je moet wat in deze prestatie gerichte tijden, 6 jaar en Z is al te oud.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:24

Hij mag ook spelen, staat uren op de wei.. Maar hij mag wel leren.. Rustig aan alles op zijn tijd....*zucht*

Hoop dat die van mij pas 9 is wanneer hij een Z proefje loopt.. Ik heb meerdere paarden ingereden.. Met een gemiddeld niveau van nu m1.. Dus zo slecht zal het niet geweest zijn.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:26

Die van mij leert ook, maar dit hoeft hij pas te doen als hij over de 3 is. Laat hem eerst maar eens rechtuit leren lopen en op zijn eigen benen
Zelfs onze 3,5 jarige doet dit werk nog niet eens. Daar zitten we 4 keer in de week een half uurtje op.

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:28

sorry.. maar ik longeer liever dan dat ik er opklim.. Longeren is heel belangrijk en goed voor een paard.. Hoewel je de zwaarte van het werk aan moet passen aan je paard.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:29

Wel eens gedacht aan de eenzijdige belasting voor de pezen met het longeren??

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:30

Ik zie het probleem echt niet zo. Vroeger werden alle paarden met 2,5 jaar ingereden en dan gewoon een jaar lang rustig voorwaarts neerwaarts draven. Tegenwoordig beginnen we allemaal pas met 3 jaar, maar dan moeten ze wel met een week kunnen galopperen.

Bovendien worden alle veelbelovende sportpaarden die naar de hengstenkeuring of volgend jaar aan jonge paarden wedstrijden moeten meedoen ook gewoon met 2,5 ingereden. Voor sommige paarden is dat zelfs beter omdat ze dan nog wat minder praatjes kunnen hebben, zeker met dominante paarden.
En dan heb ik het natuurlijk niet over vol in het werk, maar over gewoon rustig 10-15 minuutjes wat rechte lijnen en grote voltes.

Ik zou dit paard misschien nog wel iedere week 10 minuten aan de longe durven laten lopen, nog wel 2 keer per week ook.Daar heb ik minder moeite mee als met iemand die een 3-4 jarige gewoon een uur per dag aan het werk zet.
Ik zou er mischien wel eerder een bijzetteugeltje aan doen in plaats van een dubbele longe, maar dat is meer omdat ik daar zelf niet fijn mee overweg kan. Bovendien vind ik het onzin om te stellen dat de TS haar paard zonder dubbele longe moet laten lopen, want wat is nou precies het probleem?? Ik vind het paardje ook absoluut niet slecht aan de lijnen lopen. Er zijn zoveel mensen die hun paard eerst aan de dubbele longe leren voordat ze erop stappen. De paarden zijn dan al wat gewend aan de druk op het bit, aan beide zijden en je kunt ze zelfs vaak ook wat beter sturen. Het lijkt mij dus eerder een logische stap.

En het is echt bullshit dat wanneer je een paard op deze leeftijd wat laat doen dat hij dan ook maar eerder kapot gaat. Dat ligt eerder aan de intensiteit van het werk dan aan het werk zelf. En eenzijdige belasting van de pezen, bij eens in de week een rondje longeren!!!! Het paard draait in zijn stal ook rondjes hoor

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 19:31

ja hoor... daarom 10 minuten en niet meer dan een rondje rechts rondje links. Hoe groter de cirkel hoe beter.. Aangezien wij een mega cirkel hebben en ik meer rondjes loop dan mijn paard, dat daar het gevaar niet inzitten..

Thnx frunnik, jij hebt mijn punt..

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:32

youngster schreef:
Wel eens gedacht aan de eenzijdige belasting voor de pezen met het longeren??

Je haalt me de woorden uit de mond.
En TS, ik vind nik speels aan longeren met zadel en dubbele longe, al dan niet bijgezet.
Waarom die haast?
Wil jij je paard snel versleten hebben?
En fijn dat je al meerdere paarden zadelmak gemaakt hebt, maar dat betekend niet dat je de wijsheid in pacht hebt.
Bovendien vergt ieder dier een andere aanpak.
Sorry, ik vind dit echt niet kunnen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:33

Ik vind het prima dat iedereen zijn eigen mening heeft maar voor de mensen die vinden dat een paard pas met 3.5 ingereden hoort te worden. Dat is jullie mening er is nergens bewisj of wat dan ook dat het een paard schade toe brengt als je er met 3 jaar op stapt.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:33

Nee, maar wat jij zegt is ook totaal niet onderbouwd.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:34

Het is zelfs wel bewezen dat jonge paarden die op jongere leeftijd al wel wat lichte arbeid doen, juist beter ontwikkelen

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:34

Wjerdo van mij mag jij je paard longeren hoor 2 keer in de week, maar doe dit dan los. Zo kan het dier tenminste leren lopen op zijn eigen benen.

frunnik yeah right.. vroegah was alles beter niet waar. De paarden worden nu heel anders gefokt ( groter) dan vroeger. En er zijn nu iets meer onderzoeken gedaan naar het vroeg beleren van je paard.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:35

Een paard van bijan drie jaar kan je prima een paar keer per week longeren hoor daar houden ze echt niet iets van over.

@ Frunnik, dat van jou is toch ook niet onderbouwd? Er zijn helemaal geen onderzoeken die aantonen dat een paard met inrijden van 2.5/3 jaar later eerder versleten of wat dan ook is

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:35

karoliena schreef:
Ik vind het prima dat iedereen zijn eigen mening heeft maar voor de mensen die vinden dat een paard pas met 3.5 ingereden hoort te worden. Dat is jullie mening er is nergens bewisj of wat dan ook dat het een paard schade toe brengt als je er met 3 jaar op stapt.

Hmm, bij ons op stal kijkt men niet maar leeftijd, maar naar het paard zelf.
Als ze nog slap zijn bij 3 jaar, gaan ze nog lekker een jaartje het land op om door te groeien.
En er is wel degelijk een link tussen te jong te zwaar belasten, en vroegtijdige slijtage.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:36

youngster schreef:
Wjerdo van mij mag jij je paard longeren hoor 2 keer in de week, maar doe dit dan los. Zo kan het dier tenminste leren lopen op zijn eigen benen.

frunnik yeah right.. vroegah was alles beter niet waar. De paarden worden nu heel anders gefokt ( groter) dan vroeger. En er zijn nu iets meer onderzoeken gedaan naar het vroeg beleren van je paard.

En er worden ook al redelijk wat vraagtekens gezet bij de vroegtijdige belasting van de jonge paarden tijdens de keuringen, dus die vliegr gaat ook niet helemaal op.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:37

MissJ schreef:
karoliena schreef:

Hmm, bij ons op stal kijkt men niet maar leeftijd, maar naar het paard zelf.
Als ze nog slap zijn bij 3 jaar, gaan ze nog lekker een jaartje het land op om door te groeien.
En er is wel degelijk een link tussen te jong te zwaar belasten, en vroegtijdige slijtage.

en ja daar zijn onderzoeken naar gedaan(als ik mijn DA mag geloven?!)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:37

Ja dat zeg je goed te zwaar belasten. Mijn paardje was vroeg rijp daarmee ben ik ook met 2.5 jaar begonnen met longeren, meerdere keren per week en met drie jaar zijn we erop gestapt. Mijn andere paardje is veel later met alles dus daar beginnen we waarschijnlijk later mee met erop stappen.

Welke leeftijd dan ook overbelasting is nooit goed, maar dit is echt geen overbelasting hoor.

Dan had die van mij al lang een peesblessure gehad of zo

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 19:38

Poeh! wat jong nog..
maar ziet er op zich wel goed uiit.. amar al helemaal alstie zo jong nog is wene dan al meteen bijzet eraan doet... vind ik een beetje ver gaan als ik eerlijk ben..
Krijg je later last mee (rug ed.)