Foto's van deze zomer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re: Foto's van deze zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:55

Pattypaard schreef:
rowo schreef:
waarom rijden manegeruiters met een passoa-bit

mogen alle ruiters die een eigen/verzorg paard hebben dan wel met pessoa-bit rijden?

ontopic,
ziet er leuk uit commentaar is al gegeven. al vind ik de bitten tog wel scherp maarja, k ken de paardjes niet 't viel me idd ook al op van de chaps?!
leuke pony trouwens

Sommige manegeruiters hebben geen idee wat zo een pessoa-bit voor inwerking heeft.
En de MEESTE; waar jij en je vriendin dus niet onder vallen, paardeneigenaren/verzorgers weten dat wél.

Leuke pony!
Hakken uitdrukken, benen langmaken, ellebogen in een knikje .
Voorderest erg netjes.
Wat vreemd trouwens dat je op die manege met alleen stalschoenen mag rijden. Bij ons op de manege, rijd er nu niet meer, mag dat ABSOLUUT niet!

poes

Re: Foto's van deze zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 03:19

Sorry, ik heb niet alles gelezen.

Op mijn manege loopt elk paard en elke pony op een simpele dubbelgebroken trens. Of het nu een vierjarige die nog in opleiding is, of een 14jarige die van een springstal komt waar hij altijd met zwaar bit/slofteugel/... is. Maakt niet.

En moeilijk dat die paarden daar zijn. Niet te geloven. Hoe meer je loslaat, hoe trager/rustiger ze al gauw gaan. Niet omdat er een scherp bit in hun mond hangt, maar omdat de ruiters er allemaal durven zeggen: Loop jij nou maar gewoon fijn op eigen benen, zoek fijn even je eigen ritme, en ik doe wel mee.
Wegcrossen, bokken, steigeren, ... kom je bij ons niet tegen, tenzij je aan de teugels gaat trekken. Dan durvenz e je echt het plafond van heel dichbij tonen.

Wat je bij ons leert? Dat GELIJK WELK PAARD, ongeacht training en vorige ervaringen, kan leren om vol vertrouwen rustig te lopen, zonder 800kg gewicht in zijn mond mee te nemen.

Het is zo jammer dat soort maneges maar blijft draaien, steun van Blose ontvangen, enz.

Laatst in een les bij ons moest iedereen bij het losrijden even galopperen met volledig losse teugels (gewoon door elkaar, we rijden nooit achter elkaar). Dit om te zien of het paard voldoende bleef ondertreden, zichzelf bleef dragen, er niet vandoor ging, rustig ritme hield, ... Elk paard, zelfs die met wat bloed in, zie je dan op een leuk tempo de bak door gaan, de een mss wat vlot, maar nooit gejaagd, en altijd in ontspanning, neus op boeghoogte of dieper.

Eigenaar of manege maakt NIKS uit. Het gaat er gewoon om HOE de paarden en vooral de ruiters getraind worden.
IMO kan ELK paard op een simpel bit lopen in een piste, ook al vraagt het wat training. Meestal valt bij paarden na een half uur al het muntje van 'he hier wordt niet getrokken' en kweken ze al wat vertrouwen.

Paardrijden gaat om GEVEN, niet om nemen.