Urbie (v. Polansky) eindelijk weer onder het zadel. (veel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ro0sj

Re: Urbie (v. Polansky) eindelijk weer onder het zadel. (vee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:15

nina62 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VH6MCDRO

Dit is de enige foto die ik er een beetje op vind lijken. Maar ook hier moet zijn neus er nog meer uit, liefst een klein beetje voor de loodlijn.
Zeker als je paard al last van zijn rug gehad heeft, zou ik hem de eerste tijd alleen maar laag rijden (richting halsstrekken) met zijn neus voor de loodlijn. En er dan steeds heel goed opletten dat je hem niet te rond vraagt, dus veel meer aan halsstrekken denken dan aan de teugel rijden.
Nu loopt ie op bijna alle foto's te diep en dat is op zich niet zo erg, maar hij drukt ook zijn rug weg op die momenten. Ik denk dat je meer resultaat zult bereiken zonder slof (ben absoluut niet tegen slof hoor), omdat je dan veel makkelijker de neus eruit kunt rijden. Bovendien zag ik op de ene galopfoto zijn tong buitenboord; dat duidt meestal op een aanleuningsprobleem.

Hier sluit ik me bij aan...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:20

Ro0sj schreef:
nina62 schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VH6MCDRO

Dit is de enige foto die ik er een beetje op vind lijken. Maar ook hier moet zijn neus er nog meer uit, liefst een klein beetje voor de loodlijn.
Zeker als je paard al last van zijn rug gehad heeft, zou ik hem de eerste tijd alleen maar laag rijden (richting halsstrekken) met zijn neus voor de loodlijn. En er dan steeds heel goed opletten dat je hem niet te rond vraagt, dus veel meer aan halsstrekken denken dan aan de teugel rijden.
Nu loopt ie op bijna alle foto's te diep en dat is op zich niet zo erg, maar hij drukt ook zijn rug weg op die momenten. Ik denk dat je meer resultaat zult bereiken zonder slof (ben absoluut niet tegen slof hoor), omdat je dan veel makkelijker de neus eruit kunt rijden. Bovendien zag ik op de ene galopfoto zijn tong buitenboord; dat duidt meestal op een aanleuningsprobleem.

Hier sluit ik me bij aan...

Juist met zo'n hals is het ontzettend moeilijk om de neus eruit te rijden.

Op een gegeven moment is het kiezen tussen 2 kwaden:
Of de teugels los gooien en hopen dat ie het neusje eruit gooit (wat dus hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd)
Of contact en aansluiting van achter naar voren zoeken en via die manier meer de hand laten opzoeken.

Ik kies in dat geval ook voor de laatste optie bij dit paard.

Wat je ook goed kunt zien op elke foto is dat Katja een zeer vriendelijk hand heeft. Maw: ze biedt het paard constant aan om de neus eruit te laten lopen. Alleen is het paard nog zo groen dat hier dus nog aan gesleuteld moet worden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 23:21

Jeetje wat een drukte opeens weer in dit topic. Ik zal eens even wat antwoorden geven.

Batje: dank je. Vergeet niet dat ik ook al een maand of drie bezig ben met aan de hand stappen en longeren en dat heeft zeker een positieve bijdrage aan zijn herstel geleverd.

Lacuna: hij heeft niet echt een extreem zachte vacht maar wel lekker glad en makkelijk schoon te houden.

Nimmedor: Dank je. Ik vind het niet zo'n probleem om bij een vierjarige een slof te gebruiken mits je ze er niet mee overvraagd. Ik rijd hem niet zo heel gek lang en stap enorm veel om te voorkomen dat het teveel wordt.

nina62 en Ro0sj: in de ideale wereld zou hij lekker aan een lang teugeltje met de neus helemaal naar voren lopen en dan ook nog zonder slof eraan. Helaas is dit een paard die op jonge leeftijd al verreden is en daarna ook nog door een ongeluk een probleem in de rug heeft. Doordat hij slecht gereden was krijg ik heel slecht verbinding aan de voorkant omdat hij nog te licht is. Als ik alleen maar met been naar mijn hand zou gaan rijden krijg je een paard die heel hard de bak doorvliegt met zijn hoofd heel hoog in de lucht. Op die manier zou hij alleen nog maar meer rugklachten krijgen dus dat doen we maar niet. Het rond rijden is in overleg met dierenarts en manueel om er voor de zorgen dat hij het middenstuk toch meer gaat opbollen.
Ik zie overigens op geen enkele foto de tong eruit.

Anzjuhlaa: dank je. Ik probeer het zo te doen als jij het omschrijft.

ocianx: klopt dat je met een fries gezien hebt. Dat is mijn bijrijdproject ik heb haar voor de komende paar jaar te rijden tot ze Z is en alleen nog maar voor de fokkerij zal worden ingezet.

mOmmii: beugels zitten inmiddels een gat langer.

Tyrza: jij omschrijft heel erg mooi wat ik probeer.

Iedereen die ik niet met naam genoemd heb bedankt voor de complimenten.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:29

Wat een lekkerding
Erg zwart!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 01:54

http://www.mijnalbum.nl/Foto=GBZWTGZY
Ik dacht dat ie hier de tong eruit had, maar dan zal het wel schuim zijn?
Misschien heb ik wat te snel geoordeeld, maar dat was zo'n beetje mijn mening nadat ik al je foto's had gezien. Maar wat ik dan niet begrijp is dat je dan toch met een slof rijdt! Als je paard al heel erg licht is en geen verbinding met de hand zoekt, wordt dat met een slof juist niets beter. Het lijkt me dat ie daar alleen maar sneller op doorknikt.
Maar goed, ik denk dat les nemen sowieso een goeie optie is, en wens je veel succes met je paard.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:39

Dank je Dreamy.

Nina62: Ik heb even het origineel bekeken van de foto die jij hierboven noemt maar hij heeft daar echt niet de tong naar buiten. Hij kauwt even op het bit daar en ik denk dat je dat ziet.
Als ik op dit moment zonder slof rijdt is hij eerder korter dan langer in de hals, hij krult zich dan helemaal bovin op. Doordat ik hem veel gelongeerd heb met touwtjes kent hij het prinicipe van de slof heel goed en weet dat hij op die druk moet zakken.

Les nemen zit uiteraard in de planning maar hij staat nu eerst op cursus om fatsoenlijk de trailer op de lopen. Ik heb helaas niemand hier in de buurt zitten die ik op voldoende niveau les vind geven om daarbij te lessen dus moet ik met de trailer op stap.
Toen hij opgehaald weer voor de cursus heeft het meer dan drie uur gekost om hem erop te krijgen dus je begrijpt waarom ik nog niet weg geweest ben met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:55

Hoe gaat het met de cursus, heb je al iets gehoord over vooruitgang met het laden?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 10:48

Ik ben afgelopen vrijdag naar hem toe geweest en toen waren ze op een punt waar ik zelf ook al geweest ben. Ik wil even overleggen hoever ze nu zijn en of hij van het weekend naar huis mag. Heb zelf het idee dat het wel eens wat langer zou kunnen duren.
Ik wilde zelf een paard met een sterk karakter maar met dit soort dingen is het wel heel erg lastig.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:49

wat les geven in de buurt betrefd
ken je marian gregorius
geeft hier les en ook in het gooi
ze komt zelf uit bussum

wat de hals van je paard betrefd komt erg overeen
met de zwarte merrie die ik rijd
die heeft ook zo een een moeilijke hals
liep liever naar de sterren te kijken
dan dan ze het zand van dichtbij wilde bekijken.
heb toen gekozen om een paar keer met slof te rijden.
toen viel het kwartje een beetje.
ze wil nu wel naar beneden.
kruipt wel af en toe achter het bit
dat neem ik dan af en toe als compromie.
ze gebruikt haar rug daar wel.
en uiteindelijk gaat het neusje er wel uit.
tis ook een paardje dat og niet zolang onder het zadel is.
vind het er bij jou goed uitzien hoor
dat zakken komt vanzelf wel
Laatst bijgewerkt door terorita op 01-12-05 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 10:54

Ik heb je even een pb'tje gestuurd.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:54

Ooooh Katja, wat ziet Urbie er weer super uit.
Heel knap paard. Dar neusje dat komt wel, ik snap eigenlijk niet dat mensen daar zo op doordrammen gezien zijn verleden en zijn leeftijd.
Je hebt een 4 jarige gewoon niet in 5 keer rijden voor elkaar, en zeker niet op een vriendelijke manier
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, en als je een keer gaat starten moet je het maar melden, want ik wil hem graag een keer in het echt zien
Mooie laarzen btw, maar ze halen het niet bij het paard

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:46

Billy schreef:
Ooooh Katja, wat ziet Urbie er weer super uit.
Heel knap paard. Dar neusje dat komt wel, ik snap eigenlijk niet dat mensen daar zo op doordrammen gezien zijn verleden en zijn leeftijd.
Je hebt een 4 jarige gewoon niet in 5 keer rijden voor elkaar, en zeker niet op een vriendelijke manier
Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, en als je een keer gaat starten moet je het maar melden, want ik wil hem graag een keer in het echt zien
Mooie laarzen btw, maar ze halen het niet bij het paard

Mijn adviezen waren echt niet als doordrammen bedoeld hoor. Maar ik neem aan dat als je je foto's op Bokt zet dat je daar graag commentaar op hebt. Wat ik zie is een paard wat te ver doorknikt in z'n hals en daar heb ik wat van gezegd. Ik ben blij dat Katja mijn opmerkingen gelukkig niet zo negatief heeft opgevat en er normaal op heeft gereageerd.
Laatst bijgewerkt door yvonnepuntnl op 01-12-05 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:47

Ik heb nergens namen genoemd, wel vreemd dat je je aangesproken voelt

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:50

Billy schreef:
Ik heb nergens namen genoemd, wel vreemd dat je je aangesproken voelt

Pfffff, doe effe moeilijk

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:07

Leukhoor, fijn dat het weer goed gaat.
Vind dat hij wel wat erg in de krul loopt, iets meer opgericht zou beter zijn, maarja het is al tijdje terug lees ik. Op die galop foto dat z'n manen de lucht in staan ziet het er beter uit vind ik.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:10

oud topic