Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

visca

Re: Oleander voor de vierde keer onder het zadel (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:11

Heleendje schreef:

Citaat:
ik weet niet of je de andere berichtjes hebt gelezen maar zoveel tijd heb je niet als mensen een paard bij je neerzetten om hem te beleren.

En dat is het hem nou juist. Een paard moet niet even snel ingereden worden. Een paard leeft en voelt dus, je kan niet aan de lopende band paarden gaan inrijden.

Ik weet het niet maar wie moet hier de training betalen jij of ik
Het gaat mij erom dat ze zadelmak is en de rest doe ik zelf wel.
En ik vind dat Impala het goed doet dus hou A.U.B op met zeiken.

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:15

Tja, als je het niet kan betalen moet je geen paard nemen he?

visca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:21

Heleendje schreef:
Tja, als je het niet kan betalen moet je geen paard nemen he?

Ik kan het zat betalen en daar gaat het topic niet over !!!!!!!!!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:32

visca schreef:

En ik vind dat Impala het goed doet dus hou A.U.B op met zeiken.

Vind jij dat rukken in de mond goed?
Vind je dat schoppen goed?
En je mag commentaar verwachten als je hier een filmpje plaatst.

Als Impala Z dressuur is dan ben ik de paus.
Als ze bij ieder paard zo loopt te rukken en de schoppen zou ik eerst eens de basis dressuur terug gaan leren

Heleendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:33

Haha, sorry hoor, maar daar begin jij toch over...

Citaat:
Als Impala Z dressuur is dan ben ik de paus.

Whaha!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:13

En nog steeds heb ik vragen aan de eigenaresse en de ruiter...

Aan de ruiter ;
- waarom alles zo snel mogelijk ?
- waarom zo hard het hoofd omhoog trekken en niet rustig de hand omhoog brengen ?

Aan de eigenaresse:

- Vind jij het dan geen naar beeld om te zien ?
- Zou jij zelf ook zo hard trekken en schoppen als de ruiter hier doet?

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:23

dit is dus zoooo NIET paardvriendelijk,dit vind ik echt vervelend om naar te kijken, als je een paard inrijd moet je zachtjes zijn met je hulpen, want over een paar jaar heeft ze zo'n harde mond dat er niks meer mee is te beginnen!! leer eerst is rijden voordat je paarden van iemand anders gaat inrijden, want je verziekt ze zo stuk voor stuk!!! en ook al rijd je Z het gaat om de manier hoe je de Z hebt bereikt!!! echt doodzonde om zo'n paardje bij zo iemand in te laten rijden!!
want het paardje verdient wel iets beters!!!!

groeten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:33

slotje zou beter zijn op dit topic!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:41

Mijn paard heb ik voor een deel ook door iemand anders af laten richten. Het heeft 3maanden geduurt. Die man die de paarden africht zei dat hij het altijd rustig aan doet, en als er een maand voorbij is en het paard nog niet goed genoeg is heeft de eigenaar gewoon pech...hij doet liever iets goed. als eigenaar wil je toch ook niet dat iemand even snel binnen een maand je paard africht, ik heb liever dat het goed gebeurd en dan staat ze maar wat langer dan heb ik teminste een paard dat netjes afgericht is. Ik loop er nu stage en vind dat ze het daar op een hele andere manier doen. Als ze voor het eerst op een paard zitten gaan ze er niet diezelfde dag al mee stappen. Zelfde geld voor de draf en stap, ze rijden even een paar rondjes(nog niet eens 10min. bij elkaar) belonen het paard en dan gaat ie weer op stal.

Heb nog wel erger gezien dan dit...vind het nog wel mee vallen. Paard van de buren werd gewoon vanaf t begin al met allerlei hulpteugels beleerd(van die man werd ook gezegd dat hij er ervaring mee heeft....) toen hij klaar was kon t paard alleen nog maar met z'n hoofd omhoog lopen, man was gewoon te hard voor t beest trok teveel in de mond.
paard sloeg erg met t hoofd en raakte de buurvrouw, was haast niet normaal op te rijden dus hebben ze haar maar verkocht.

Maakt niet uit of je Z rijd....dat wil niet altijd zeggen dat je dan goed genoeg bent om een paard goed in te rijden.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:43

Ik ga hier niet echt op in gaan, vind het alleen zonde dat het paard zo laat word ingereden.

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:17

Tjonge wat een reacties allemaal, volgens mij hebben jullie nog nooit gezien hoe jonge paarden ingereden worden want volgens mij gaat dit bij de meeste mensen zo en ik zie het probleem niet zo, het paard mag zich niet zelf in de krul trekken want als ie dan gaat bokken dan krijg je hem niet meer omhoog en gooit ie je er zo af; dus ze zorgt dat ie dat niet doet, en dat 'schoppen' tja dat hoort er ook bij, een jong paard snapt er in het begin nog niets van dat ie moet blijven lopen dus daar moet jij voor zorgen en in het begin moet dat wat lomp en vaak maar in de loop der dagen snapt het paard het steeds beter en zal het steeds meer op zijn eigen benen gaan lopen, ik denk dat als je nog nooit zelf een paard ingereden hebt je er eigenlijk geen commentaar over kunt geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:51

Ik heb zat jonge paarden ingereden zien worden, dat is gewoon los teugeltje en het paard zijn balans laten vinden. Of het paard nu jong of oud ingereden word, het paard moet zijn balans kunnen vinden met een ruiter op zijn rug.

Ik zie hier in de wilde weg een beetje schoppen, dan krijgt de ruiter reactie, en klapt ze helemaal achterover aan de teugels trekkend in het zadel, je schopt het beest toch vooruit, je bereid je er toch al op voor dat ze naar voren gaat? De ruiter heeft dus zelfs nieteens de balans over zichzelf, laat staan over het paard.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:55

Ik ben het dus ook niet eens met gietdepiet. Ik heb ook zat paarden ingereden zien worden, en heb er zelf ook zat ingereden.. Maar gelukkig niet op deze manier..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:48

Ik zal mijn paardin iedergeval niet door diegene laten inrijden maar dat is mijn gedachte over de rijstijl van deze persoon, en hier is verder genoeg over gezegd

Bij mij op stal zijn er de laatste jaar zeker drie paarden ingerenden door 1 persoon en die doen het op de volgende manier

*Eerst longeren voor conditie en speren en stemcommando`s leren
aarna met een dekje en een singel (longeersingel ) zodat ze leren dat er wat op hun rug ligt en er een singel onder hun buik door komt.
* daarna het zaderl er bij en gewoon verder longeren met stemcommando`s
*Hoofdstel er bij met bit in. Als dit allemaal goed gaat,ga je
*Voor afwisseling nu het eens proberen met dubbele longe(heb je al een beetje sturen er bij geleerd ) leert het paard meteen dingen achter zijn kont langs te hebben en dat er dingen tegen zijn buik komen
*als paardje goed reageerd op stemcommando`s en zadel en het al een beetje conditie heeft (het hang van de ontspanning van je paard af hoe lang alles duurd en vooral veel herhalen is belangrijk en hoe het paard overal op reageerd)
*vul eens een oude tas met stro en knoop dit op je paard en ga er mee longeren (gewicht en iets hoog boven op je rug ) net zo lang tot het paard ontspannen is en jah gewoon relext overal op reageerd
*daarna ga je er eens heel even aan hangen en tegen alles aan kloppen met je handen terwijl je er op hangt (nadat je bijna klaar bent met longeren )
* volgende keer gaat iemand je helpen met vasthouden terwijl jij hangt een klein stukje lopen en daarna stilstaan beleonen na het longeren uiterraard
(dit allemaal doe je ook net zo lang totoda het paardje gewoon ontspannen is )
*nu ga je nadat je het paard hebt gelongeerd even opzitten en iemnd anders gaat gewoon al stappend het paardje effe longeren (alleen stappen )
Dit ga je langzaam uitbouwen tot een draf en daarna los door de bak (voordeel met dubbele longe paard weet al een beetje wat sturen is)
Doordat je bent begonnen aan de onge met iemand er bij leert paard been is harder

Dit was wat ik er over te zeggen heb zo zou ik mijn paardje inrijden ook al is ie jong of al wat ouder
OOk ik zal er foutjes in hebben zitten want zelf heb ik dit nog nooit gedaan. Ik weet dit allemaal omdat het me interesserd en ik heb gezien hoe iemand drie totaal verschillende paarden zo in heeft ingereden (diegene die dat trouwens heeft gedaan is orun instructrice gecertificeerd en geeft mij ook les )
Hoop dat jij (en misschin ook anderen wat hebben aan mijn advies)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:58

Rowy schreef:
Ik vind het nogal meevallen hoor, ik zie dr wel trekken, maar dat is volgens mij omdat het paard af en toe veel te diep duikt. Ze probeert hem dan te corrigeren. Veel mensen zeggen dan van laat hem toch lopen, maar als een paard eenmaal zich zoiets aangeleerd heeft, probeer het dan maar eens af te leren als je het eerst steeds toelaat. Ik vind het by the way een supermooi paardje.

Je moet een paard naar de hand toe rijden; dus de moter die achterin zit aan het werk zetten. Dus het probleem niet met je handen maar met je benen oplossen.
Niet dom weg blijven klikken en schoppen en rukken aan de teugel, maar naar de hand toe rijden, duidelijke stemhulpen geven, reageert het paard niet op been, dan tegelijkertijd stemhulp, kuithulp en een tikje met de zweep.
Paard ook de gelegenheid geven om te ontspannen, dit is een beloning voor het werk wat hij doet.

visca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:08

veraA schreef:

Aan de eigenaresse:

Als ik alles zo slecht vond gaan zoals jullie erover denken dan had ik mijn paard allang ergens anders heen gebracht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:10

Passionato schreef:
Ik kan alleen maar zeggen: braaaaf paard..

Heel veel zeggende opmerking, helaas..........

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:10

Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vragen..

visca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 22:24

veraA schreef:
Maar dan heb ik nog geen antwoord op mijn vragen..

Ik heb hierboven al antwoord gegeven en verder ga ik hier niet op in.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:43

Ik vind het geen goed antwoord . Maargoed, als je er verder niet op in wil gaan kan ik je ook niet dwingen..

SjAnnepAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:45

veraA schreef:

Aan de ruiter ;
- waarom alles zo snel mogelijk ?
- waarom zo hard het hoofd omhoog trekken en niet rustig de hand omhoog brengen ?

Aan de eigenaresse:

Zou ik ook wel eens willen weten ..
Maar daar krijgen we denk ik geen antwoord op vera

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:00

Ik heb werkelijk met ogen op steeltjes naar deze filmpjes zitten kijken... ik wist niet dat er zúlke brave paarden op deze aardbol rondliepen!
Als ik deze manier van inrijden had toegepast (/ toe had láten passen) op mijn paard, had die betreffende ruiter het waarschijnlijk niet meer na kunnen vertellen.
Dat was na een eerste ruk/schop zoals in het filmpje einde van het ritje geweest.
Overigens is mijn paard tijdens inrijden (niet de vierde keer) ook weleens een pirouetje rondgeschopt terwijl haar hoofd met een slof bijna tussen haar voorbenen werd getrokken, dus ik ben absoluut niet van de 'paarden zijn van suiker'-club. ( Voor toelichting, PB maar even)
Maar ik durf nog steeds wél te beweren dat ik altijd eerlijk met mijn paard ben omgegaan.
En ik vind een paard in één maand totaal rijklaar maken niet eerlijk. Of het nou door een B of door een ZZ ruiter gebeurt.

Ik vind het overigens behalve een braaf ook een erg mooi paard... doe een stapje terug, dan heeft het paard er ook nog lol in... en uiteindelijk betaalt wat meer tijd zich toch wel terug!

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:36

tegenwoordig kan iedereen dus Z rijden..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:37

Ik begrijp al die commotie hier eigenlijk niet. Als ik het filmpje bekijk (laatste, voor de rest ben ik te ongeduldig om op het laden te wachten ) dan vind ik dat er helemaal niet verkeerd uit zien. Dacht je echt dat die jonge dingen gelijk lekker voor het been zijn? Sommige misschien wel maar het gros van de paarden niet. Ik heb al heel vaak jonge (of in dit geval; onbeleerde) paarden de bak door zien geschopt worden, en laat ik je vertellen dat dat ook echt nodig was!! Probeer jij je 6 jarige paard nog maar eens een keertje aan het been te krijgen. Succes ermee, dan ben je veel te laat! Ik heb de 4jarige waar ik nu op rij ook vorig jaar de hele baan door geschopt. Niet vooruit te branden, maar die is nu wel voor het been! En mijn driejarige zelfde verhaal. Het zijn nou eenmaal 2 luie flemminghs, die moet je aan het lopen houden!

Voor het mooie zou ik de amazone iets liever de handen wat lager geplaatst zien hebben. Maar verder vind ik het er netjes uit zien. Paard loopt erg braaf zijn rondjes, er wordt veel met de stem gedaan en het beeld oogt fijn. Persoonlijk zou ik van het inrijden geen haast werk maken, maar ieder zn eigen. Mocht het voor dit paard niet de geschikte manier zijn, dan komt de amazone haarzelf weer tegen. Als ze het zo goed doet, dan beleeft ze er ongetwijfeld nog veel plezier aan. Ik denk niet dat dat aan ons te beoordelen is hoe zij met haar paard om gaat vanaf een filmpje.

Succes er nog mee! Dat voorwaartse komt vanzelf

luna_cockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:53

VValar schreef:
Ik begrijp al die commotie hier eigenlijk niet. Als ik het filmpje bekijk (laatste, voor de rest ben ik te ongeduldig om op het laden te wachten ) dan vind ik dat er helemaal niet verkeerd uit zien. Dacht je echt dat die jonge dingen gelijk lekker voor het been zijn? Sommige misschien wel maar het gros van de paarden niet. Ik heb al heel vaak jonge (of in dit geval; onbeleerde) paarden de bak door zien geschopt worden, en laat ik je vertellen dat dat ook echt nodig was!! Probeer jij je 6 jarige paard nog maar eens een keertje aan het been te krijgen. Succes ermee, dan ben je veel te laat! Ik heb de 4jarige waar ik nu op rij ook vorig jaar de hele baan door geschopt. Niet vooruit te branden, maar die is nu wel voor het been! En mijn driejarige zelfde verhaal. Het zijn nou eenmaal 2 luie flemminghs, die moet je aan het lopen houden!

Voor het mooie zou ik de amazone iets liever de handen wat lager geplaatst zien hebben. Maar verder vind ik het er netjes uit zien. Paard loopt erg braaf zijn rondjes, er wordt veel met de stem gedaan en het beeld oogt fijn. Persoonlijk zou ik van het inrijden geen haast werk maken, maar ieder zn eigen. Mocht het voor dit paard niet de geschikte manier zijn, dan komt de amazone haarzelf weer tegen. Als ze het zo goed doet, dan beleeft ze er ongetwijfeld nog veel plezier aan. Ik denk niet dat dat aan ons te beoordelen is hoe zij met haar paard om gaat vanaf een filmpje.

Succes er nog mee! Dat voorwaartse komt vanzelf

Mij is altijd geleerd dat een paard pas nagevelijk kan lopen als hij voorwaards is, dus lijkt het voorwaardse mij toch echt het belangrijkste