Rond de berg met een superwelsh :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diva

Re: Rond de berg met een superwelsh :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:39

Ten eerste: faas leuke foto's van de kleine!

Ten tweede: Onze paarden hebben een hf van ong 90 in stap, de een 135-145 in draf, de ander 145-155, en in galop zit de een op 155 de ander zeker wel op de 160.
Max hf die ik gemeten heb tot nu toe is 210 (Galop, klapzand). Hier heb ik eens naartoe gereden om aan de hand van die max hf de juiste trainings waarden te kunnen bepalen en zo verantwoord te trainen.

Toch komen ze door de keuringen bij de endurance (waarbij ze direct bij finish gemeten worden en dus niet na 15 min) en zijn ze niet uitgeput/afgemat en leven nog steeds in zeer goede gezondheid. Zijn hele normale waardes voor koudbloeden.
Bloedpaarden ligt het vaak wat lager. Blijkbaar heb je geen benul van een hf van een paard onder het rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:47

Merens schreef:
Toch komen ze door de keuringen bij de endurance (waarbij ze direct bij finish gemeten worden en dus niet na 15 min)

Maar vergeet niet dat wij (iig in klasse 1) zélf een staptraject inbouwen in de laatste kilometers naar de finish om die hartslag naar de 60 of lager te krijgen, zeker bij 'koudbloeden'. En dat staptraject duurt dan ook regelmatig zo'n 10-20 minuten (afhankelijk van of je de volle 2 km naar de P/A of finish stapt of een gedeelte daarvan).

Dravend of galopperend over de finish komen met een hartslag van op of rond de 60, dat lukt alleen de extreem getrainde endurancepaarden. En zelfs onder de 'toppers' zullen er veel nog eerder tussen de 70 en 80 zitten dan rond de 60.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:54

nee dat vergeet ik niet

maar imo is dat toch wel anders dan op het terrein zelf. Tenminste wat ik van de marathons herrinner.
Je stapt toch door, omdat de tijd zo meespeelt, er lopen andere paarden voor je waar ze achteraan willen. Je wordt ingehaald. Je mag niet stilstaan... etc.

Als ik mocht kiezen dan koos ik voor 15 min na binnenkomst meten en dan onder de 90.

maargoed daar ging het nu niet om, het ging erom of 160 achterlijk hoog was. niet dus vind ik.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 00:52

Ik heb in de cross ooit eens met een geleende hartslagmeter gereden en toen zat ik sommige stukken door wat zwaarder terrein op een hartslag van 210. Was met een zeer goed doorgetrainde E-pony.

150-160 is zo gek nog niet hoor, zeker niet voor zo'n kleintje.

Wat een geweldige pony Faas!
Ik vind jullie trouwens heel dapper op zo'n karretje Mij krijg je er niet op

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 05:40

Karin schreef:
Merens schreef:
Toch komen ze door de keuringen bij de endurance (waarbij ze direct bij finish gemeten worden en dus niet na 15 min)

Maar vergeet niet dat wij (iig in klasse 1) zélf een staptraject inbouwen in de laatste kilometers naar de finish om die hartslag naar de 60 of lager te krijgen, zeker bij 'koudbloeden'. En dat staptraject duurt dan ook regelmatig zo'n 10-20 minuten (afhankelijk van of je de volle 2 km naar de P/A of finish stapt of een gedeelte daarvan).

Dravend of galopperend over de finish komen met een hartslag van op of rond de 60, dat lukt alleen de extreem getrainde endurancepaarden. En zelfs onder de 'toppers' zullen er veel nog eerder tussen de 70 en 80 zitten dan rond de 60.

Maar.. stel wij bouwen dat staptraject niet in. Dan nog hebben onze paarden beslist geen 15 minuten nodig om onder 60!! te komen. Ik vind een hartslag van 90 na 15 minuten (even ervan uitgaande dat het na 15 minuten gemeten wordt) eigenlijk te hoog. Ik vind dat een hartslag binnen een minuut of twee al moet kunnen zakken onder de 70. In Raak's (en ik denk ook Ret's ) geval zal dat al dik onder de 60 zijn. Voor koudbloeden ligt dat uiteraard iets anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 07:12

Klopt. In klasse II en III ben ik zelden met een HF van meer dan 80 (vanuit draf of galop) direct na finish gemeten. En als je nog 5 minuten stilstaat, op z'n hoogst, is de HF al onder de 60.

Maar zoals ik al eerder elders schreef: het was niet voor niets dat er, zeker de eerste Mendurance in KWB, zovelen uitvielen met een te hoge HF. Allemaal goed getrainde marathon- en aangespannen SGW-rijders, die zich er vies op verkeken dat HF 90 na 15 minuten iets héél anders is dan HF 60 direct na aankomst. Lukte dat niet, dan moest er een verplicht staptraject van 10 minuten worden afgelegd, en dan redden ze het soms nóg niet.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:36

Ibbel schreef:
Klopt. In klasse II en III ben ik zelden met een HF van meer dan 80 (vanuit draf of galop) direct na finish gemeten. En als je nog 5 minuten stilstaat, op z'n hoogst, is de HF al onder de 60.

.

Dat zou me met Latoy dus nooit lukken!
Daarom stappen we ook altijd minimaal 500 meter voor de Vetgate/ Finish!
Latoy is een grote tuiger van 1.76 (wel goed getraint) en haar HF waarden zijn in een fikse draf rond de 135, galop tussen de 150 en 180 en in stap tussen 75 en 85!
Ik moet er wel bij vermelden dat de galop haar minst economische gang is en dat ze galopperen ook best moeilijk vindt.
Daarom galopperen wij niet veel tijdens wedstrijden, kost veel te veel energie!
Haar maximale HF (wat ik tot nu toe heb kunnen opzoeken is 216 maar daar moet je echt wel moeite voor doen om die te bereiken.
Maar 206 over de zandverstuiving van KWB is vrij normaal!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:42

mazzeltje schreef:
Dat zou me met Latoy dus nooit lukken!
Daarom stappen we ook altijd minimaal 500 meter voor de Vetgate/ Finish!

Ik had het over klasse II en III.

Maar we dwalen af van de Welsh.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:44

Ik heb het idd ook over de klasse 2!!
Wil ik een mooie HF hebben bij de nakeuring!

Vergeet ik helemaal nog te zeggen dat ik de foto's super leuk vind en Myr echt een vreselijk leuke poowny!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:20

Faas schreef:
Maar.. stel wij bouwen dat staptraject niet in. Dan nog hebben onze paarden beslist geen 15 minuten nodig om onder 60!! te komen.

Idd niet als je 15 minuten gaat stilstaan. Voor sommige paarden geldt dat wel als je blijft rondstappen.

Citaat:
Ik vind dat een hartslag binnen een minuut of twee al moet kunnen zakken onder de 70. In Raak's (en ik denk ook Ret's ) geval zal dat al dik onder de 60 zijn.

Ik krijg de HF van Ret onder het zadel in stap echt niet binnen twee minuten onder de 60 hoor. Zelfs niet onder de 70. Ja, als ik ga stilstaan - dan zakt-ie doorgaans in een halve minuut naar 52. Maar dat krijg ik bij die koudbloed ook meestal wel voor elkaar, iig binnen twee minuten . Je krijgt in de endurance alleen niet vaak de kans om in klasse 1 tot het eind door te draven en dan de HF in twee minuten te laten zakken: meestal heeft je paard al een stethoscoop tussen z'n ribben te pakken als-ie net de eerste stap over P/A-lijn of finish zet.

Langer dan een minuut stilstaan met een warm c.q. bezweet paard vind ik zelf overigens niet echt aan te raden, zeker niet als het koud is of als er een vies windje staat. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dan liever blijven stappen (en dat de HF dan wat hoger is). Of je moet even een dekentje over de kont gooien, maar dan nog houd ik zelf liever de spieren wat in beweging.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:48

Mooie foto's Faas!
Mennen lijkt mij ook zo leuk met 1 van onze pony's (of allebei! )
Vooral met die kleinste (ongeveer 78cm) lijkt het me een prachtig gezicht maar we hebben geen karretje, kunnen nou eenmaal niet álles wat we willen en misschien moet ik het haar ook gewoon niet 'aandoen!'

Over hartslagen: Als mijn paard 15 minuten na het lopen nog een hartslag van 90 heeft maak ik me enorme zorgen!
Terwijl Jive een zenuwpees is en het voor ons best een opgave om iedere keer onder de voorgeschreven 60 te komen.

In Austerlitz was ze om een of andere vage reden (wat het was weet ik nog steeds niet maar ze was bloednerveus en niet te stoppen!) heel druk en de hartslag iets in de 70 op de p/a. Na 10 minuten nog steeds, gediskwalificeerd dus ) en na een half uur nóg ergens in de 60.
die diskwalificatie kon me niks schelen maar ik maakte me enorme zorgen om mijn paard dat ook nog eens stond te trillen alsof ze het koud had. (misschien was ze wel ziek?)
Ik maakte me dus enorme zorgen en kan me om die reden een hartslag die na 15 minuten stilstaan nog op bijvoorbeeld 88 zit en een paard dat daarmee goed gekeurd wordt niet echt serieus nemen.
Het lijkt me gewoon niet gezond! Welke sport hebben we het hier over?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:54

De marathon (het hindernistraject) van het mennen.

Ik denk alleen niet dat het eerlijk is om de rijders hier op aan te kijken. Reglementair is een HF van 90 na 15 minuten namelijk gewoon toegestaan.

Natuurlijk is het vanuit het oogpunt van een enduranceruiter 'beter' c.q. 'gezonder' wanneer de HF meer richting 60 zit dan richting 90. Maar dan kun je ook redeneren dat een HF van 40 in de endurance zou moeten worden nagestreefd (ook al is 60 toegestaan) omdat dat 'altijd nog weer beter' is dan 60.

Je moet toch érgens een grens trekken. Voor de endurance ligt die op 60 bij de finish, bij het mennen op 90 na een kwartier en bij de eventing wordt 80 na tien minuten als 'goed' aangehouden. En dat heeft met 'serieus nemen' IMO niets te maken. Andere discipline, andere historie en andere uitgangspunten.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:58

Leuke foto's en mooie pony

Ik heb je een pm gestuurd.. met die lichtere versie van de foto
Ik plaats hem hier ook even
Ik heb hem even lichter gemaakt

Afbeelding

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:05

Nóg lager is natuurlijk nóg beter maar het moet wel reeel blijven (maf, ik krijg de puntjes niet meer op de e)

Natuurlijk kijk ik de deelnemers daar niet op aan, het zijn immers de regels maar.
Maar dan vraag ik me toch af hoe die tot stand komen. Ik dacht dat daar wel een beetje onderzoek naar gedaan is.
Tuurlijk heb je met verschillende takken van sport, verschillende mate van belasting / inspanning te maken en zul je misschien verschillen krijgen maar deze verschillen (60 meteen na het finishen, danwel na hooguit 10 minuten en 90 na 15 minuten) wel érg groot!
Of de eisen zijn bij de endurance gewoon veeeeel te streng (maar dat vind ik eigenlijk niet zozeer), misschien zouden ze weer 64 kunnen worden, (zou voor Jive en mij al heel wat schelen ) maar ook voor die verlaging zullen ze toch wel goeie redenen gehad hebben?
En daarbij mijn eigen ervaring in Austerlitz met een hartslag die tussen de 60 en 80 bleef maakt dat ik meer neig naar een lager maximum.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:33

Als redelijk ervaren SGW-ruiter wil ik hier toch nog even een opmerking over maken Mijn ervaring is dus dat de hartslag van mijn paard met endurance makkelijker zakt op de vetgate/bij de finish dan na de cross. Zoals ik hierboven al een keer gezegd heb worden waardes van 210 in de cross vaak wel gehaald op zware stukken, zo hoog komt mijn paard met een endurance echt niet en zeker geen 4-5 minuten lang hoog(B-SGW).

Meestal heb ik bij de nakeuring van het SGW een hartslag van 68 na vijf minuten stappen, zondag in Vasse werd hij dacht ik met 90 goedgekeurd(maar volgens mij hoort het idd 80 te zijn), maar toen ben ik na de finish honderd meter gaan draven, eraf gesprongen, singel los en aangeboden. Anders moest ik zolang gaan wachten en het was een heel eind stappen naar de trailer dus ik vond het wel mooi Had ik trouwens ook gelijk in, toen ik bij de trailer kwam heb ik de meter er nog een keer opgezet(in Holten had ik er zo'n ruzie mee nl) en toen had hij netjes 48, ondanks een hoop gestuiter onderweg naar de trailer.
Bij de eerste keuring(tussen springen en cross) heeft hij trouwens altijd 72-78, erna meestal 68. Ben wel blij dat hij met de voorkeuring van de endurance wat lager zit, anders kwam het niet goed

Terwijl ik met de endurance ook echt geen problemen met de 60 heb Het is in mijn ogen toch een heel andere belasting, zeker in de hogere klasses van de SGW. (aangespannen weet ik niet )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:49

Aha! (kijk, we komen er wel )

Vind dit wl intressant eigenlijk. (sorry van je topic Faas! )

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:13

Karin schreef:
Ik krijg de HF van Ret onder het zadel in stap echt niet binnen twee minuten onder de 60 hoor. Zelfs niet onder de 70.

Ik bedoelde ook bij stilstaan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:16

Geeft niets hoor Bert. Zo'n topic kan heel leerzaam worden zo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:02

Faas schreef:
Karin schreef:
Ik krijg de HF van Ret onder het zadel in stap echt niet binnen twee minuten onder de 60 hoor. Zelfs niet onder de 70.

Ik bedoelde ook bij stilstaan.

Maar wanneer mag je een paar minuten stilstaan voor een keuring? Alleen in de vetgate. In klasse 1 moet je maar net het 'geluk' hebben dat er niet voldoende vets aanwezig zijn bij P/A of finish zodat je een paar minuten (stilstaand) kunt wachten.

Als er na een marathon een verplicht staptraject van een kilometer is en direct daarna wordt de HF gemeten, dan is er van stilstaan ook geen sprake. Dan is zo'n procedure beter te vergelijken met het laatste stuk stappen voor P/A of finish in de endurance en direct daarna de meting. Doorrijden tot aan de meting dus.

Overigens krijg ik de HF van de Haf echt niet binnen twee minuten stilstaan op 52 (ik realiseer me net dat mijn bewering op de vorige pagina wat verwarrend kan zijn). Ik doelde op die 70, die haalt ze wel, maar dat laatste stukje tot onder de 60 heeft relatief veel tijd nodig. Bij de marathon (waarin zij ook uitgebracht wordt) zou 70 trouwens ruim voldoende zijn, maar in de endurance krijg ik daarvoor straftijd of ik lig uit de wedstrijd.

Maar goed, dan kom je weer op de discussie 'wat is goed'. Misschien is het marathonreglement 'te soepel' of het endurancereglement 'te streng'.

Feit blijft (en daar begon deze discussie mee) dat hartslagen tussen de 100 en 200 tijdens arbeid veelvuldig voorkomen, zelfs normaal zijn - of het nou endurance, mennen of eventing betreft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:34

Het was voor mij heel leerzaam de HF van Rowan in de gaten te houden tijdens het tellen op de P/A, en bij de finish. Ik had m'n horloge nl aan het zadel gehangen, en de meter aangelaten (foei!).

In het staptraject naar de finish toe had ik zeker 20 minuten lang al een constante hartslag van 68, onder de man. Daar bleef hij met stilstaan bij de finish (duurde heel even voordat de DA er was) eigenlijk op hangen, maar tijdens het tellen daalde hij naar 50. DA kwam op 52 uit, dat kan natuurlijk kloppen, dat is een gemiddelde over een langere periode dan de HF meter nodig heeft om een getal te berekenen. Maar wel leerzaam dus, om te zien hoe dat gaat met een koudbloedje.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:59

Die HF van 90 bij het mennen na de marathon is wel nog met de kar erachter hé.Je komt binnen na het e-trajekt en moet binnen max 15 min je paard aan bieden.
Ik heb vroeger endurance gereden met hetzelfde paard als waar ik nu marathons mee rijdt.Een drift kikker.Met de endurance kwam ik altijd binnen met 80 en na vijf min was het netjes 64(mocht toen nog)
Maar met de marathon kom ik binnen (en de laatste hindernis zit op max 500 meter van de finish)en na een kwartier stappen zit ik op (de laatste keer)84.Ga ik daarna naar de trailer en span hem uit dan is ie zo onder de 60.
Dus daar zit veel verschil in.

Ibbel dank je voor de uitleg.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:05

Interessant, ik heb niet de ervaring dat aangespannen rijden een zwaardere belasting is als onder het zadel. Tenzij je een zware kar over een zware ondergrond laat trekken. Voor Rowan lijkt het in ieder geval minder vermoeiend te zijn.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:31

wat een mooi welshje zeg !!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:42

ArwenLune schreef:
Interessant, ik heb niet de ervaring dat aangespannen rijden een zwaardere belasting is als onder het zadel. Tenzij je een zware kar over een zware ondergrond laat trekken. Voor Rowan lijkt het in ieder geval minder vermoeiend te zijn.

Dat ligt er aan hoe je hem rijdt voor de kar.
Maar ik vindt 70 kg(gem ruiter) en 300 kg toch erg veel verschil.

En bij de endurance krijg je een herkansing als je niet binnen die hf 60 zit.Je hebt geloof ik 20 min en dan mag je je paard 2 keer aanbieden of zo.Bij aangespannen moet het gelijk goed zijn.

Faas ik wil je toch adviseren om als je geen rem hebt een broek bij je pony aan te doen.Zeker als er heuvel zijn(lemelerberg enzo)
Het karretje mag dan niet zoveel wegen maar jij en je vriend zitten er ook nog op.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:36

baudyh schreef:
hee faas,heb jij eigenlijk een rem op jou kar.En inderdaad ik vindt het lamoen vrij breed.Maar verder ziet het er super uit.
Een concurent dus voor de mendurance.Ook weer niet want ik start bij de paarden en jij bij de pony's.
Ik zou blij zijn met zulke waardes.
Bij de laatste marathon had ted voor het e-traject 76 en na e 84 en daar was ik al blij mee.Want die wedstrijd daarvoor was het nog 92 en 104!!!!!!!
Ik heb wel eens gehoord(dat weten de endurance mensen vast wel)dat je een paard pas goed traint als je hem boven de 130 hartslagen laat lopen.Interval training zeg maar,klopt dat.Dat je hem dan pas op conditie traint.

Faas waarom kom je niet een keer gezellig naar olthuis,kunnen we samen mendurance training doen.

Bestaat er mendurance? Als dat zou is, dan denk ik dat ik een goeie heb, waar kan je info erover vinden?