4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: 4 jarig paard springt over de 2.15m !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:18

lowara schreef:
dit zijn paarden van rond de 30.000 euro,
die gaan ze echt niet zomaar voor de lol zo hoog laten springen

.

Nee, dat doen ze uit puur winstbejag... Ik persoonlijk vind het intens triest dat grof geld verdienen in de wedstrijdsport belangrijker is dan de gezondheid van de paarden. Maar ach, wie ben ik...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:19

vikki schreef:
lowara schreef:
dit zijn paarden van rond de 30.000 euro,
die gaan ze echt niet zomaar voor de lol zo hoog laten springen

.

Nee, dat doen ze uit puur winstbejag... Ik persoonlijk vind het intens triest dat grof geld verdienen in de wedstrijdsport belangrijker is dan de gezondheid van de paarden. Maar ach, wie ben ik...

Sluit ik me bij aan; dus ach wie zijn wij...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:20

ben ik het helemaal mee eens...

ik wil ook nog even zeggen dat ik de TS'er niet aanviel. maar dat heeft ze zelf in een pb ook wel gelezen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:21

dank je wel zack

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:21

geen dank hoor
word er alleen wel erg boos om hoe sommige mensen met paarden om gaan..
het is diep triest.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:21

Stoer dat die paarden zo hoog kunnen maar ik vind het toch minder dat het 4 jarige zijn, hoor! De pezen en spieren zijn nog niet getraind om de krachten die bij zo'n sprong vrijkomen op te vangen dus je kan met dit soort acties makkelijk o.a. pezen onherstelbaar beschadigen.

Overigens ligt de gemiddelde leeftijd van (top) sportpaarden nog onder de 10 jaar (stond laatst in de Bit).

Uiteraard gaan dit soort shows om financiele belangen. Als iedereen het echter acceptabel vindt dat er dit soort eisen aan een 4 jarige gesteld worden dan gebeurt het ook steeds vaker! Consequentie is gewoon dat de paarden eerder versleten zijn.

Uit het oogpunt van paardenwelzijn houd ik niet van dit soort shows.
Overigens heeft het niks met "in de watten leggen" te maken maar wel met verstandig nadenken over wat je van dieren vraagt.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:22

Noon schreef:
Hey, ik was er gisteren ook weer! zoals ieder jaar haha! was de winnaar niet de Monaco x alme die vond ik wel heel erg gaaf, die sprong in het begin ook over de hindernis waar die niet overheen moest haha, maar ze waren ook echt wel aan het klungelen hoor! zag er eerlijk gezegd niet uit maar goed. (en dan heb ik het over die lui die de paarden aan het opjagen waren....) jammer dat de foto's niet zo mooi zijn geworden.

het paard sprong over een hindernis die 10 meter verderdop stond waar de cameraman blij stond te filmen. dus het paard moest even terug naar de plek worden gedreven waar de goede sprong stond. en ja, hoe denk je dat het gemiddelde paard die hoog in het bloed staat zal reageren? ik spring er niet voor hoor!
er was eigenlijk maar 1 ding wat mij tegenstond, maar dat komt helaas doordat er nogal wat mensen van de oude garde waren die hielpen. ze hadden bezems en duwden dat paard daarmee weg bij de verkeerde hindernis vandaan. als eigenaar zijnde had ik dat niet gepikt.
[/quote]

nou, ik en heel wat anderen...want we waren met zijn allen lekker aan het discusseren haha! vonden dat het idd heel wat beter kon. als het ergens anders kan waarom daar niet? maar ze hadden ook helemaal geen mooie kooi oid, dan kan je verwachten dat het zo gaat en dat zie je dan wel weer aan die 1e eigenaar die zijn paard terug trok!
[/quote]

ennuh...btw dat was echt geen 10 meter
Laatst bijgewerkt door Noon op 30-09-05 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:23

poehpoeh,,, je zou het nu dus kunnen vergelijken dat ze bij ons zo over de deur heen springen.. pffff

maar super joh !

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:34

Zoo hee wat knap, ga vooral zo door.....

....als je dat paard over 2 jaar naar de slacht wil brengen!
ECHT ZWAAR TRIEST

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:52

ben zeer met wedstrijd sport bezig maar dit??? vindt dit ook niet echt eerlijk.
mijn 3 jarige heeft mee gedaan met een vrijspring compitie in zuid holland, maar daar gaan ze niet over 2.15m heen !!!!!

maar gewoon over max 1.20m daar aan kunnen ze ook zien of het een goede is.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:59

ik ga mee met abcde, wat weet je hiermee nu?
Ok, het paard kan springen, maar dat zie je opeen lagere hoogte ook. En wat weet je over of hij later een goed parcours kan lopen? Niets toch...

Heeft helemaal geen nut dit

ps: niks tegen TS hoor, goed dat je die foto's toont, weten we alweer wat er zo allemaal gebeurt overal en het IS indrukwekkend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:04

idd erg idrukwekkend maar of het goed is dat betwijfel ik ten zeerste. maar als het maar een keer is...

zoveel kwaad kan het du nou ook weer niet denk ik...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:11

@ topicstartster.. hoe lang rijd je er al ? en springles of dressuur?

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:13

Dit topic gaat hard man

Vind het wel mooi om te zien, maar denk idd ook niet dat het heel goed voor de benen is

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:18

Jammer dat ze zo wazig zijn geworden, maar het was echt gaaf

En tjah, het geld waar iedereen hier over spreekt... Als ik me neit vergist werden minstens 2 paarden eruit gehaald omdat de eigenaar vond dat het te hoog werd, nadat dat betreffende paard een balk afgooide. en het winnende paard sprong, net als wat lowara zei, toch echt uit complete vrije wil, 2 keer maar liefst, over een hindernis die een eind verderop stond. Hij had er met gemak overheen gekunt, maar hij sprong echt zelf. Dus dat echte opjagen waar hier over gesproken word, is niet van belang. (Idd op die harken en bezems na...)

Nouja, ik ga me er verder niet druk om maken Het was trouwens een ontzettend mooi beestje, die die gewonnen heeft

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:32

Theake schreef:
ik ga mee met abcde, wat weet je hiermee nu?
Ok, het paard kan springen, maar dat zie je opeen lagere hoogte ook. En wat weet je over of hij later een goed parcours kan lopen? Niets toch...

Heeft helemaal geen nut dit

ps: niks tegen TS hoor, goed dat je die foto's toont, weten we alweer wat er zo allemaal gebeurt overal en het IS indrukwekkend

Precies... zoiets kan je moeilijk daaraan zien..
Maar goed, wat doe je ertegen? we kunnen nu allemaal wel zeggen dat we er niet tegen kunnen dat 't gebeurt, maar lui die lopente gooien met duizenden euro's die weerhoud je er zeker niet van om paarden zo te "martelen" En iedereen zegt wel dat 't 1 keer niet uitmaakt, maar hij moet 't toch geleerd hebben?

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:39

Jeetje, WAAROM?
Waarom, wil jij dat paard over 2 jaar naar de slacht brengen?
Dat beest over 1.20 gaat, daarme kan je toch ook bewijzen dat die kan springen?

Ik vind dit echt TE zielig voor woorden, BAHH
Maarja idd , wie ben ik...

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:41

Jah, maar alles moet tegenwoordig, hoger, sneller, breder, groter en 't liefst net zo snel, over 5 jaar zal 't paardje wel weer "niet meer in de mode" zijn en moet een ander 4 jarig paard zich bewijzen om even over 2,50 heen te gaan... :S Daar worden ze op gefokt... beetje tever gaat 't allemaal

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:42

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:43

Verstandig of niet, dit doen ze echt niet elke dag. Sterker nog warschijnlijk zal die het voorlopig niet weer doen. Deze hoogtes.
Deze paarden zijn veel geld waard en er wordt echt wel voorzichtig mee omgegaan. Daar zijn ze te duur voor om zomaar even voor de lol risico´s te nemen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:44

Dus voorzichtig is even een 4 jarig paard over 2.15 te laten
springen voor geld ?! .....

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:45

Citaat:
Maar goed, wat doe je ertegen? we kunnen nu allemaal wel zeggen dat we er niet tegen kunnen dat 't gebeurt, maar lui die lopente gooien met duizenden euro's die weerhoud je er zeker niet van om paarden zo te "martelen".
En iedereen zegt wel dat 't 1 keer niet uitmaakt

Nou ik vind 'martelen' wel een beetje ver gaan hoor maar heel onverstandig zou ik het wel willen noemen. Daarbij is 1 keer inderdaad juist wel erg, de paarden worden dan plotseling overbelast en dat is logischerwijs dus veel schadelijker dan wanneer dit soort dingen langzaam opgebouwd worden (en bij een 4 jarige met 2.15m praat je dan over jaren opbouwtijd).

Wat kunnen wij er aan doen? Hoe meer mensen dit niet acceptabel vinden hoe minder vaak het voor komt. Dit soort shows zijn een stuk minder aantrekkelijk om te organiseren als er geen publiek is!

Citaat:
mensen, denken jullie nou werkelijk dat de springtoppers hun paarden de stront in helpen voor ze hun aankoopbedrag teruggewonnen hebben?? Die dieren moeten nog jaren mee in de topsport, vooral in belang van de eigenaren, die gaan ze echt geen dingen laten doen waardoor ze regelrecht naar de slacht kunnen!

De paarden hoeven echt niet regelrecht naar de slacht. Ze kunnen nog zo'n 5 jaar mee en kunnen dus precies hun aankoopbedrag terugverdienen!
Wel een beetje sneu dat zo'n paard 9 wordt i.p.v. 19 of 29, he?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:46

dat is wel erg hoog zeg :|

maar als het paard het te hoog vind springt ie niet

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:50

Citaat:
Deze paarden zijn veel geld waard en er wordt echt wel voorzichtig mee omgegaan. Daar zijn ze te duur voor om zomaar even voor de lol risico´s te nemen.

Beetje naieve beredening. De eigenaren zijn meestal investeerders (tenminste als je over echte toppers praat) en geen ruiters of iets dergelijks.
De eigenaren doen gewoon aan kansberekening. De kans is bijvoorbeeld 20% dat het paard er direct of later schade van ondervindt. De kans dat de prijs met 50% of meer stijgt na een springsessie is bijvoorbeeld 60%. Nou, als investeerder zou ik het dan ook wel weten!!!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:53

het paard gaat er echt niet dood aan hoor, tegen deze hoge sprongen staat tegenover dat het welzijn van deze paarden hoger is al bijv. die van mij.