Fotoshoot; MsMarit @ work op haar nieuwe Gelderse Merrie!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fotoshoot; MsMarit @ work op haar nieuwe Gelderse Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:33

Wat een intelligentie zeg

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:17

Na bladzijde 1 mijn buik al vol van de negatieve reacties.......Dit paard is altijd ingespannen geweest begrijp ik dan is het heel moeilijk om met rijden een mooie aanleuning te krijgen.
En als je een paard nog maar 3 wkn hebt ben je zoekende en verre van perfectie.
Ik zie in ieder geval een leuke Gelderse merrie (tuigers hebben een streepje voor )
Succes en plezier met haar

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:43

ShannaY schreef:
Marije1984 schreef:
Als een paard achter de teugel loopt moet je juist niet je ruegels lang gooien! Dan krijg je de aangenomen houding van het paard er niet uit. Laag rijden naar het halsstrekken toe.
Daar is de TS mee bezig en je lan niet na 2 weken verwachten dat het paard al de hele training in die houding loopt waar je hem moet hebben.

Dan krijgen wij toch echt op een hele andere manier les, toen mijn paard dit grapje ook weleens deed, moest ik hem juist eens even op zijn eigen benen laten lopen, door mijn teugels lang te laten en alleen maar voorwaarts te rijden. Hoe wil jij je paard laten halstrekken als hij achter de teugel loopt? Erin trekken? Dat krijg je alleen maar door voorwaarts te rijden en de mond even te laten voor wat het is, en het vertrouwen erin terug zien te krijgen.

Wat je nu zegt is wat anders dan dan de teugels losgooien en voorwaarts rijden. Ik weet niet of jij dat zei.
Je kan je paard geen verbinding naar beneden op laten zoeken als je de teugels losgooit.
Dus zoek je juist contact op met de mond en vanuit daaruit rijd je hem naar beneden. Altijd je paard begeleiden. Als je leert fietsen gaat dat ook eerst met zijwieltjes en later los. Dat is met dit hetzelfde principe. Gooi je je paard los kukkelt hij. Begeleidt je hem daarbij gaat het goed en vervolgens stapje voor stapje steeds minder tot het paard op eigen benen loopt. We hebben hier met aangeleerd gedrag te maken niet met een jong paard dat nog niks kan. qua oplieding zit daar toch echt het nodige verschil in.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:47

er kan een beter een slotje op dit topic! er word toch alleen maar gezeurt, maarja dat weet je van te voren, als je foto's plaatst van je rijden!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:03

Discussie voeren over hoe dit paard het beste gereden kan worden om de TS te helpen is wat anders dan zeuren, maar dat kan aan mij liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:02

ff alleen een reactie op de fotograaf...

probeer het hoofd van de ruiter/amazonne er ook op te zetten, dat maakt het geheel mooi af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:40

Marije1984 schreef:

Wat je nu zegt is wat anders dan dan de teugels losgooien en voorwaarts rijden. Ik weet niet of jij dat zei.
Je kan je paard geen verbinding naar beneden op laten zoeken als je de teugels losgooit.
Dus zoek je juist contact op met de mond en vanuit daaruit rijd je hem naar beneden. Altijd je paard begeleiden. Als je leert fietsen gaat dat ook eerst met zijwieltjes en later los. Dat is met dit hetzelfde principe. Gooi je je paard los kukkelt hij. Begeleidt je hem daarbij gaat het goed en vervolgens stapje voor stapje steeds minder tot het paard op eigen benen loopt. We hebben hier met aangeleerd gedrag te maken niet met een jong paard dat nog niks kan. qua oplieding zit daar toch echt het nodige verschil in.

Ik heb in het begin ook mijn teugels losgegooid, ze moest die teugel eerst op gaan zoeken en leren op hun eigen benen te lopen, het maakt het allemaal wat makkelijker voor een paard om zo te lopen als je de teugels straks maat pakt. Laat het paard eerste maar even uitschuiven uit zichzelf, je kan niet van een paard verwachten dat hij meteen je hand volgt als jij een beetje ruimte geeft, zeker niet bij een paard dat een valse krul aanneemt.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:53

Citaat:

Ik weet niet of ik dit zo mag zeggen, maar probeer het toch maar. Als ik deze foto's goed bekijk, ziet het er niet naar uit dat we te maken hebben met een super ervaren ruiter. In dit geval wordt het ook een stuk lastiger om de juiste begeleiding te bieden en is het wél degelijk een juiste manier om de teugels lang te laten en net zo lang te blijven rijden tot hij zelf die druk gaat zoeken. In principe zal ieder gezond paard dit toch doen?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 08:20

talented schreef:
Citaat:

Ik weet niet of ik dit zo mag zeggen, maar probeer het toch maar. Als ik deze foto's goed bekijk, ziet het er niet naar uit dat we te maken hebben met een super ervaren ruiter. In dit geval wordt het ook een stuk lastiger om de juiste begeleiding te bieden en is het wél degelijk een juiste manier om de teugels lang te laten en net zo lang te blijven rijden tot hij zelf die druk gaat zoeken. In principe zal ieder gezond paard dit toch doen?

Hmmm dan zou ik toch maar íets beter gaan kijken. Deze dame rijd al meer dan 14 jaar paard, en heeft écht genoeg ervaring, en zó ontzettend veel moeilijke paarden gereden, die allemaal uiteindelijk tóch goed uit de verf gekomen zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:56

Dan zou ze toch moeten weten dat je dit soort paarden even zelf de weg moet laten vinden! En ze niet moet helpen om die lekker houdingkje aan te nemen..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 08:59

Als je goed had gelezen, had je gelezen dat ze dat allang geprobeerd had, maar dat niet werkte, dat beest alleen maar keihard ging rennen! En zoals ze het nu doet, ze uiteindelijk toch ontspannen en op de goede manier naar beneden loopt..

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:11

Pff wat een commentaar allemaal
Ik vind dat jullie een leuke combinatie zijn... Super mooi paard heb je daar! Natuurlijk zijn er altijd wel dingen op en aan te merken, maarja we kunnen niet allemaal Z-ruiters (of hoger ) zijn En voor het feit dat je haar nog maar zo kort hebt, daar kunnen vele bokkers nog wel wat van leren.
Ik vind t trouwens niet storend dat MsMarit niet met haar hoofd op de foto staat... Ik weet van mezelf dat mijn hoofd juist de rijfoto's verpest haha, als je ziet hoe je soms raar kijkt tijdens t rijden. Nu concentreren de foto's zich meer op paard / houding.
Heel veel plezier met elkaar de komende tijd en hou je ons op de hoogte van jullie vorderingen? Weet zeker dat t er over een paar weken weer beter uit zal zien, dat komt wel goed.

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:30

ShannaY schreef:
Dan zou ze toch moeten weten dat je dit soort paarden even zelf de weg moet laten vinden! En ze niet moet helpen om die lekker houdingkje aan te nemen..

mogmaals niet elk paard kun je op dezelfde manier rijden. Dat jij en je paard dat zo hebben opgelost is heel erg fijn voor je. maar bij dit paard werkt het echt niet. Op een andere manier zullen we hetzelfde doel bereiken enne der zijn meer wegen die naar rome leiden !!!! Dus dat wil niet zeggen dat jou wmanier de enige juiste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:15

Ik heb het bij meerdere paarden zo opgelost zien worden, paarden die dit doen moeten vertrouwen in de hand krijgen en leren de hand op te zoeken, dat bereik dus alleen maar door veel op je been te rijden, wat dus betekend voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts, het feit dat ze gaat rennen, is een bewijs dat ze dus niet gewend is op haar eigen benen te lopen, omdat ze normaal strak gehouden worden, en dus continu ingehouden worden. Jullie verwachten niet veel van een paard dat net 3 weken bij haar is, maar je kan ook niet verwachten van een paard dat dat meteen werkt, dat gaat gewoon niet binnen 1 lesje of 3 lesjes. Dat heeft tijd nodig, oke, dan rij je maar even als een beginner rond, maar wat wil je liever, een paard dat de hand volgt, en zijn hals durft uit te schuiven, of een paard dat achter de teugel loopt en zijn kin op zijn borst klemt? Dat is niet van voor naar achteren gereden. Ik blijf van mening dat je een paard alleen maar van voor naar achter kunt rijden als je helemaal back to basic gaat en niet gelijk verwacht dat het beestje naar beneden loopt. En dat heeft niks te maken met mijn paard, maar dat is een algemeen begrip van correct paardrijden.

En gezeur? Een goede discussie over paardrijden is nooit weg, dat hij eenzijdig is, is dan een ander verhaal. De topicstarter + vriendinnetjes gaan overal in de strijd, terwijl dit een vrij forum is, en er foto’s worden geplaatst van een paard dat naar mijn mening niet correct aangepakt word. We kunnen niet allemaal O en A zeggen. Ps, het feit dat iemand al 14 jaar rijd hoeft niks te zeggen… dat is een getal, dat zegt niks over ervaring..

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:34

Euhhhh gelo0f dat je zelf nu toch een GROTE fout maakt ShannY.... volgens mij moet je namelijk je paard van Achter naar voor rijden en niet van Voor naar achter!!!!!!!!!

We zijn nu bijna 4 weken bezig met lessen op de manier zoals ik daarmee ben begonne dus teugels korter zonder druk en op dit moment schuift mijn paard met haar neus over de grond als ik mijn teugels langer laat worden.... Denk dat ze toch wel mijn handen volgd.... kortom Deze manier werkt primaaaaaa en ze loopt totaal niet meer in die nep krul.. heel af en toe schiet hij er nog wel eens in maar over het algemeen kan ik nu lekker met haar verder werken en loopt ze in een ontspanne lage hoofd/hals houding......

Ik denk dat de DISCUSSIE dus wel gesloten is!!!!!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:51

MsMarit schreef:
Euhhhh gelo0f dat je zelf nu toch een GROTE fout maakt ShannY.... volgens mij moet je namelijk je paard van Achter naar voor rijden en niet van Voor naar achter!!!!!!!!!

We zijn nu bijna 4 weken bezig met lessen op de manier zoals ik daarmee ben begonne dus teugels korter zonder druk en op dit moment schuift mijn paard met haar neus over de grond als ik mijn teugels langer laat worden.... Denk dat ze toch wel mijn handen volgd.... kortom Deze manier werkt primaaaaaa en ze loopt totaal niet meer in die nep krul.. heel af en toe schiet hij er nog wel eens in maar over het algemeen kan ik nu lekker met haar verder werken en loopt ze in een ontspanne lage hoofd/hals houding......

Ik denk dat de DISCUSSIE dus wel gesloten is!!!!!

*Amen!* groot gelijk sgat!

eszie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:02

ik wil zeggen dat ik vind dat je hem best netjes rijd maar nog van elkaar moet leren en kijken hoe het gaat;) leuk paard vind k trouwens hoe is die in springen al uit geprobeerd??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:04

Citaat:

Goh sorry, we zijn niet allemaal zo intelligent als jullie dat ik nooit een typfout maak.. Als je een beetje nagedacht had, had je ook wel kunnen begrijpen dat dat een typfout is, want ik leg uit dat je een paard alleen maar naar je hand krijgt als je voorwaarts rijd, en dat is dus van achter naar voor, en niet andersom. Goh.. doe je wel erg snel.. net zitten jullie nog te gillen dat je binnen 3 weken niks kan verwachten, en nu doet ze het totaal niet meer. Goed zo! En nu nog foto’s van een mooi nageeflijke hals die uitgeschoven kan worden!

Ps. Misschien kunnen jullie echt eens leren volwassen te reageren.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:18

Tsjaa ik weet ook niet hoe het komt dat ze het nu wel door heeft.. maar goed we zijn der nog lang niet ho0r.. we zijn nu zover dat ze redelijk in die ontspanne houding kan blijven zonder trug te schieten in die krul.. maar goed nou de rest nog heb geen idee hoe dat gaat en hoe ze dat oppakt.....

En ja het is wel waar we waren ook al wel 3 weken bezig en ze deed het nog niet en nu gaat het steeds makkelijker om haar zo te kunne rijden..........

En euhh Eszie: Ik begrijp je vraag niet helemaal?! het gaat over springen maar wat je nou wil weten weet ik niet?!

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:20

Wat een leuk diertje heb je gekocht joh! Leuk koppie zit er op!

Enne het is idd niet makkelijk om een tuig/gelders type te rijden,heb er ervaring mee,maar met les kom je een heel eind! Heel veel plezier met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:27

Ik denk dat ze bedoeld, of je al gesprongen hebt, en hoe dat gegaan is?

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:33

Ahaaa dat zou best eens kunne...

Ik vind Springen niet leuk dus zou het ook niet gaan doen... maar goed ze kan het ook niet.. de jongen waar ze van was heeft ermee geprobeerd te springen maar dat was geen succes...

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:41

Goh, ik denk dat de verwachtingen hier wel erg hoog gespannen zijn.
Ooit wel eens een verreden paard gereden? Dit is geen jong, correct aangereden sportpaardje, maar een merrie met een verleden, lijkt me. Dan is niets nog vanzelfsprekend.

Mij lijkt het me dat de ruiter zich bewust is van het probleem. Dit is al een eerste belangrijke stap, maar wil nog niet zeggen dat alles dan opeens maar een fluitje van een cent is. Hier zal tijd moeten overgaan, en kms zullen moeten gereden worden.

Verder vind ik wel dat ShannaY enkele goede tips geeft.
Ik zou er graag nog eentje aan toevoegen ... longeer je haar af en toe bijgezet? Dit kan helpen om haar meer over de rug en door de hals te krijgen.

Ik wens je alleszins zeer veel succes, en laat af en toe eens weten hoe het vordert, he .

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:04

MsMarit schreef:

Haar Afstamming is
Video x Brook acres silversul....
Kortom KWPN x Hackney!

en in de naam van dit topic staat nog dat het een gelderse merrie is
en tuiger is absoluut iets anders als gelders

over het rijden ga ik niet veel commentaar geven want ik vind niet dat er getrokken word probeer wel je handen iets omhoog te doen en met een iets langere teugel te rijden laat haar dan maar even rennen totdat ze zelf iets terugkomt.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:32

Citaat:
Ik weet niet of ik dit zo mag zeggen, maar probeer het toch maar. Als ik deze foto's goed bekijk,
ziet het er niet naar uit dat we te maken hebben met een super ervaren ruiter
. In dit geval wordt het ook een stuk lastiger om de juiste begeleiding te bieden en is het wél degelijk een juiste manier om de teugels lang te laten en net zo lang te blijven rijden tot hij zelf die druk gaat zoeken. In principe zal ieder gezond paard dit toch doen?

Citaat:
Hmmm dan zou ik toch maar íets beter gaan kijken. Deze dame rijd al meer dan 14 jaar paard, en heeft écht genoeg ervaring, en zó ontzettend veel moeilijke paarden gereden, die allemaal uiteindelijk tóch goed uit de verf gekomen zijn!

Ik ken mensen die al 40 jaar paardrijden en er werkelijk waar nog niks van snappen, dus dit is wel een heel bekrompen argument!
En tevens, al kijk ik 100 keer naar deze foto's, het gaat er echt niet beter uitzien! Shannay heeft wel degelijk gelijk in dit topic, ga er verder niet eens meer over in discussie aangezien het "niveau"in dit topic overduidelijk verschilt!