joyce B schreef:Hahaha, tjonge, wat een commentaar...
En nog heel herkenbaar ook.
Ik zelf krijg ook altijd commentaar over dat ik laag rijd als ik foto's van de training plaats...
Deze instructrice haar manier van loswerken en paarden trainen komt heel erg overeen met mijn instructrice en beide bereiken ze gewoon goede resultaten met hun paarden in de wedstrijden en hun leerlingen ook en bovendien worden ze zelf ook heel goed begeleid in hun eigen rijden/training door zeer ervaren instructeurs/ruiters op het hoogste niveau. (sorry Michella, kon het niet laten)
Deze paarden worden niet naar beneden getrokken, de paarden worden uitgenodigd hun rug te ontspannen en hals te laten zakken en vanuit die ontspanning weer aan te spannen. De mate van oprichting wordt bepaald door hoe sterk ze zijn in het achterbeen, en hoe dat achterbeen geactiveerd kan worden door de ruiter en niet door hoe sterk de ruiter ze naar boven duwt en tegenhoud van voor... Die kracht en balans moet groeien, dat bereik je niet in een paar weken. En een ruiter moet het ook leren.
Ik zie liever een ontspannen laag en lang over de rug lopend paard, (die waarschijnlijk inderdaad afhankelijk van africhting nog op de voorhand kan lopen) dan 1 die in hoog tempo met strakke rug en hals loopt... (en vaak ook nog op de voorhand, maar dan wel in een hoog/strak krulletje)...
Die oprichting die je in de proef nodig hebt is bij een fijn nagevelijk paard dat je geleerd hebt te activeren echt niet het grootste probleem... Ook al rijd je in de training misschien maar 10% opgericht. De kunst is juist in de proef die ontspannen aanspanning te behouden.
De punten en resultaten op wedstrijden (ook mijn eigen ervaring) lijken mij een redelijke graadmeter dat je met deze training een heel fijne basis krijgt...
Lekker doorlessen en genieten van een soepel, ontspannen en op eigen benen leren lopend paard!
Prachtig geschreven.Ik heb ook vaak commentaar maar ik blijf lekker zo door rijden.Er zijn genoeg ruiters die hun paard niet eens zo laag kunnen rijden.
Klein min puntje ik vind wel dat de paarden allebei de oren wel veel achter in de nek hebben liggen wat niet op veel plezier wijst maar mss heb ik het mis.
)

zeker wel kijk maar eens naar al die LDR topics over Anky en Edward...paaaaagiiinaaaa's vol ge-ouwehoerd