Zien jullie verschil met eerst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Zien jullie verschil met eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:38

joyce B schreef:
Hahaha, tjonge, wat een commentaar...
En nog heel herkenbaar ook.
Ik zelf krijg ook altijd commentaar over dat ik laag rijd als ik foto's van de training plaats...

Deze instructrice haar manier van loswerken en paarden trainen komt heel erg overeen met mijn instructrice en beide bereiken ze gewoon goede resultaten met hun paarden in de wedstrijden en hun leerlingen ook en bovendien worden ze zelf ook heel goed begeleid in hun eigen rijden/training door zeer ervaren instructeurs/ruiters op het hoogste niveau. (sorry Michella, kon het niet laten )

Deze paarden worden niet naar beneden getrokken, de paarden worden uitgenodigd hun rug te ontspannen en hals te laten zakken en vanuit die ontspanning weer aan te spannen. De mate van oprichting wordt bepaald door hoe sterk ze zijn in het achterbeen, en hoe dat achterbeen geactiveerd kan worden door de ruiter en niet door hoe sterk de ruiter ze naar boven duwt en tegenhoud van voor... Die kracht en balans moet groeien, dat bereik je niet in een paar weken. En een ruiter moet het ook leren.

Ik zie liever een ontspannen laag en lang over de rug lopend paard, (die waarschijnlijk inderdaad afhankelijk van africhting nog op de voorhand kan lopen) dan 1 die in hoog tempo met strakke rug en hals loopt... (en vaak ook nog op de voorhand, maar dan wel in een hoog/strak krulletje)...

Die oprichting die je in de proef nodig hebt is bij een fijn nagevelijk paard dat je geleerd hebt te activeren echt niet het grootste probleem... Ook al rijd je in de training misschien maar 10% opgericht. De kunst is juist in de proef die ontspannen aanspanning te behouden.
De punten en resultaten op wedstrijden (ook mijn eigen ervaring) lijken mij een redelijke graadmeter dat je met deze training een heel fijne basis krijgt...

Lekker doorlessen en genieten van een soepel, ontspannen en op eigen benen leren lopend paard!

Prachtig geschreven.Ik heb ook vaak commentaar maar ik blijf lekker zo door rijden.Er zijn genoeg ruiters die hun paard niet eens zo laag kunnen rijden.

Klein min puntje ik vind wel dat de paarden allebei de oren wel veel achter in de nek hebben liggen wat niet op veel plezier wijst maar mss heb ik het mis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:56

Pipo schreef:

Een paard is een gewoontedier. Het moment dat het dier op de kop mag lopen 90% van de tijd, kan je het dier daarna nooit wijs maken dat ie ineens op het achterbeen moet lopen.

Lichamelijk is het onmogelijk ( anatomie) om een paard zo laag te rijden en op dezelfde tijd een doortredend achterbeen te hebben. Ik weet niet wat jij hoog nivo vind. Maar deze manier van rijden is niet iets wat ik op hoog nivo tegen kom.

Ik geef dacht ik ook aan dat dit het begin is vanuit waar je het achterbeen gaat activeren en sterker gaat maken. Tijdens het losrijden wil je eerst dat het paard lekker ontspannen de hals laat vallen en de rug los laat. Je laat hem van voor niet te grote passen maken om te voorkomen dat het op de voorhand valt, en het achterbeen dus nog wel genoeg onder kan treden. Al stappend, dravend of galoperend, waarbij de tact/het ritme heel belangrijk is loopt het paard zichzelf los. rekt de bovenlijn op. Dat is dus doel 1. Vervolgens ga je het paard langzaamaan steeds meer aan het werk zetten. Als je dan leert hoe je vanuit de ontspanning aan het achterbeen komt (volte openen/sluiten, overgangen en kleine tempowisselingen rijden, schoudervoor rijden enz.) wordt je paard actiever en langzaamaan steeds sterker in het achterbeen waardoor de balans van de voorhand (natuurlijke balans) steeds meer teruggebracht wordt op de achterhand.
Naarmate het achterbeen meer geactiveerd wordt en sterker wordt zal het paard zich ook steeds meer kunnen gaan oprichten, zonder strak te worden.

Op hoog niveau rijden vind ik als de ruiters/instructrices zelf meerdere paarden vanaf zadelmak succesvol opgeleid hebben naar het Z2 dressuur of hoger. En zelf worden begeleid door Grand-Prix-ruiters/trainers. (de mijne gaat sinds een jaar vrijwel elke 1 a 2 weken naar CvB)
Misschien dat hun manier zoals het op de foto's te zien is niet in de boekjes staat, maar de uitgangspunten van in elk geval mijn instructrice, en ik denk ook van Mies7 wel de normale serie mooie duitse termen zijn waarbij mijn instructrice de volgende heel belangrijk vind: Ontspanning, Takt, Losgelassenheit en Schwung.

Ik wil gewoon benadrukken dat wat je hier ziet een begin is, en niet het einddoel. Er leiden meerdere wegen naar Rome en het is maar net welke weg je het beste past.
En als je in de wedstrijdsport het goed doet, en jij en je paard zich er happy bij voelen, terwijl als je je proefje rijd er niet bij staat op welke manier je traint... Dan is zo'n juryoordeel tot de meest onpartijdige graadmeter die we tot nu toe hebben? De kwaliteit van juryleden even buiten beschouwing gelaten...

Je kunt het rijden van topruiters niet vergelijken met het rijden van onervaren basisruiters. "Wij" moeten nog leren hoe we dat paard op de achterhand kunnen krijgen, en afhankelijk van het paard en de mogelijkheden van de combinatie kies je de manier die het beste werkt.

In het begin is dit lage werk misschien 90 % van wat je doet. In mijn lessen met moenira is dit lage werk de eerste 10 tot 15 minuten totdat ze los heeft gelaten, waarna ik haar meer op moet spannen/ronder moet vragen in een lage halslijn. Dat is de volgende 20 minuten tot halve uur afgewisseld met even halsstrekken. het laatste gedeelte is dan proefgerichte training waarin "opgericht" wordt gereden waarbij oprichting een relatief begrip is, afhankelijk van africhtingsniveau en trainingsconditie.

Een ene zal het voorwaarts jagen met de teugels kort en het hoofd van het paard hoog en uitgaan van de benadering dat door snelheid die kont eronder komt en het paard in die aanspanning moet leren nageven.
een andere benadering is dat een paard eerstmoet ontspannen en vanuit die ontspanning moet leren aanspannen. Het uiteindelijke plaatje dat men voor ogen heeft is hetzelfde, maar je werkt vanuit een hele andere hoek er naar toe...
Persoonlijk ligt die tweede manier van rijden mij beter en zolang dat we vooruit gaan en ook met plezier blijven rijden, zal het me een worst zijn dat andere deze manier zo tegenstaat. Voor mij telt of het goed voelt, en of we in het wedstrijdniveau ook met het werk mee kunnen groeien.

Maar dit gaat niet over mij persoonlijk.
Ik wens iedereen nogmaals veel les- rij- en wedstrijdplezier toe.
Lijkt mi heel leuk om wedstrijdfoto's te zien ter vergelijking, maar met zoveel kritiek, zou ik ze persoonlijk al niet meer durven plaatsen ...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-09-05 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:59

Mooi foto's en leuke paardjes!
vind alleen wel dat ze ze allbei erg laag rijden of was dit alleen van het losrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:54

Juist een basisruiter moet leren dat een paard niet op de kop mag lopen. Juist een instructeur die een basisruiter wil leren paardrijden, moet zo'n ruiter dit soort dingen niet leren.

Anatomisch gezien laat je het paard gruweljk op de voorhand lopen. Zo zit een paard niet in elkaar, zo krijg je hem JUIST NIET los in het lijf. En dat zijn dingen die de fotos juist bevestigen.

En het wedstrijdnivo van de basiswedstrijden ligt dusdanig laag, dat er niet echt gezegd kan worden dat je het goed doet als je punten rijd. Zelfs in het Z worden kreupele paarden met winst naar huis gestuurd.

Leer eerst maar eens volgens het basisprincipe paardrijden. Verdiep je in de anatomie van een paard, in de psyche van een paard. En ga dan nog eens nadenken over waarom je een paard zo laag moet instellen. Dan zul je erachter komen dat je een paard leert, om te gaan afzetten met het achterbeen, ipv onderzetten met het achterbeen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 02:02

hahhaa lachwekkend commentaar staat er in dit topic...

ten eerste ik vind het best een leuk paard en de ruiter zit er ook zeker wel netjes op..... maar....... lang en laag rijden is dus meer dan alleen de kop naar beneden en dat word hier vergeten, dit paard loopt op deze foto;s op de voorhand... en ook nog niet eens lekker lang en laag....

zoek een instructeur/trice die er verstand van heeft en ga daar lekker mee aan de slag.. dit is zonde van het paard en de ruiter...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:35

missnynke schreef:
OrissE_GipsY schreef:
ik zeik niet en ik heb gelezen, en ik weet dat jij het niet bent... dus wat is jou probleem dan.... ik vind gewoon dat beide paarden tevee op de voorhand lopen, en dat is mijn mening, discussie gesloten.

dit is een vrij land, jaa nog steeds , wara ieder zijn eigen mening mag voremen en dit was die van kij en als je dat niet aankan, is dat niet mijn schuld pf mijn zorg, maar je eigen probleem, om dan gelijk mensen voor dom uit te maken, kinderachtig hoor...

hoe kun je nou de uitleg lezen van mijn instructrice over deze twee (dus niet ikzelf, zou willen dat ik zo kon rijden), en dan zeg je dat ik geen les heb??? ja dan vind ik je inderdaad dom en vaag ja. Dat ik geen les heb ed. is geen mening, maar gewoon een domme opmerking

uhm, ik had het over degene op de foto's en ik heb wel degelijk het commentaar allemaal gelezen, en blijf erbij, dat vooral het 2e paard ( waar het meisje op zit met dat roze vest ze maar ) veel te erg op de kop loopt, die ander gaat nog wel die is nog enigsinds actief.. maar die 2e..nee sorry, die verziek je op deze manier in mijn ogen, en de uitleg van je instructie tjah, ieder zijn rijstijl laten we zeggen, hoe moeilijk je paard ook is, de motor blijft altijd van achteren zitten, dus op deze manier berijk je vrij weinig, en zullen je paard zijn voorbenen dalijk een stuk eerder versleten zijn als je zo doorgaat, een paard draagt van nature al veel mer gewicht op de voor dan op de achterhand, plus dat jij zelf ook nog eens op de voorhand loopt te hangen, en hem op de vorhand rijd, kan nooit goed zijn toch..

maargoed nog veel succes ermee

benedict

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:30

ik ben nu das gymnasium des pferdes aan het lezen en daar staat ook in dat het rijden zo lang en laag goed is , het gaat er om dat de rug los laat, ik zie genoeg mensen op wedstrijd die aan het doorzitten en dan bijna naats het paard huppelt omdat het paard gewoon ontzettend gespannen is, en daardoor kun je dus ook niet goed meeveren met je paard! nu ben ik het er wel mee eens dat op de voorhand lopene helemaal niet goed is... maar we zijn hier allebij aan het loswerken naarmate we langer rijden wordzen ze meer opgepakt en hoger gereden waardoor de achterhand der ook beter bij is.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:02

Kan intressant worden dit! Eerst en vooral ben ik voor het VW_NW rijden, maar dit is daar geen voorbeeld van jammergenoeg. Het paard loopt op zijn kop en dendert als een locomotief voort. Ik zou persoonlijk het neusje meer eruit laten komen, dan kan je het echt losrijden noemen en niet in de krul trekken. Op het einde zitten er een paar goede fotos bij waarbij het paard duidelijk niet over de kop loopt. Ik vind het gewonn jammer dat mensen doelbewust hun paard zo op de voorhand rijden.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:13

Tigger schreef:
Over op de kop rijden gesproken.
Lang en laag is prima, maar niet wanneer je paard volledig op de kop loopt.
Je moet het paard veel activer van achter rijden. Hij duikelt nu gewoon ondersteboven....

Ook voor het losrijden is dit niet de manier. Wat ik zeg, lang en laag is niets mee, mits het juist gebeurd.
Kijk eens goed naar de foto´s, op alle foto´s zie je je paard naar voren duiken. Het gewicht ligt op de voorkant en niet achter. Zonde. Want je heb een leuk dier.

Probeer je niet teveel te focussen op de voorkant. Maar focus op de achterkant. Succes!

Helemaal mee eens.
Mijn instructeur leert me om mijn paard van achter naar voren te rijden.
Zodat het ruggebruik optimaal is.
Ook met losrijden,dan ook die achterhand er lekker onder.

Alie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:57

Bah bah bah

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:23

Jeetje verschil is zeker te zien

Erg leuk paardje !! Vind het echt een knapperd .. vind hem op sommige plaatsen wel erg diep lopen.. of is dat allemaal nog losrijden? Ziet er netjes uit !

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:25

Alie21 schreef:
Bah bah bah

pardonn..?

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:10

baroen schreef:
hahhaa lachwekkend commentaar staat er in dit topic...

ten eerste ik vind het best een leuk paard en de ruiter zit er ook zeker wel netjes op..... maar....... lang en laag rijden is dus meer dan alleen de kop naar beneden en dat word hier vergeten, dit paard loopt op deze foto;s op de voorhand... en ook nog niet eens lekker lang en laag....

zoek een instructeur/trice die er verstand van heeft en ga daar lekker mee aan de slag.. dit is zonde van het paard en de ruiter...

Wijs gesproken. Dit kan nooit zo bedoeld zijn. het paard loopt op de voorhand en niet te weinig.

Verder geinig paard, leuke combi, maar deze manier van training doet afbreuk aan het paard.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:02

Wouw, ik ben even een weekje op vakantie en er zijn 3 pagina's met commentaar bij gekomen...
Joyce, bedankt voor jouw heldere commentaar en aanvulling op het topic.
Pipo, ik weet nog een erg interessant boek voor jou om te lezen, namelijk Der Reiter formt das Pferd. In het Duits geschreven, geen Nederlandse vertaling helaas, maar hierin wordt haarfijn uitgelegd wat het nut is van voorwaarts-neerwaarts rijden, hoe de spieropbouw van het paard verloopt, hoe je de juiste spieren kunt ontwikkelen en hoe je mbv over de rug rijden toch de draagkracht van de achterhand kunt ontwikkelen. Bovendien heb ik op pagina 1 al uitgelegd waarom Benedict nog niet voluit kan rijden --> Grenadier gaat dan namelijk met een weggedrukte rug wegdribbelen waardoor Benedict helemaal niet meer aan de achterbenen kan komen!
Van jouw commentaar krijg ik een beetje het gevoel dat jij denkt dat ik 1 of andere huis-tuin-en-keuken-juffie ben, maar ik train zelf bij een Grand-Prixruiter, heb de Paardensportopleiding gevolgd en rijd zelf ook Z2-dressuur... Hiermee wil ik echt niet zeggen dat ik precies weet hoe alles moet, ik sta er open voor om te leren en ik probeer mezelf verder te ontwikkelen. Zowel in mijn eigen rijden als in het lesgeven. Daarvoor is het noodzakelijk om veel (juiste) achtergrondkennis te hebben, en die krijg je door oa veel te lezen!
Iemand suggereerde dat een paard niet voorwaarts-neerwaarts op de achterhand kan lopen, maar ik weet zeker dat Anky (die toch al een paar x voorbij is gekomen in dit topic) haar paarden best in een verzamelde galop kan rijden, terwijl ze niet opgericht lopen...
Het gaat hierbij vooral om de balans van het paard en de graad van africhting. Naarmate de graad van africhting vordert, is het paard tot steeds moeilijker oefeningen in staat en neemt de draagkracht van de achterhand steeds meer toe.
Goed hier laat ik het even bij, ben benieuwd naar verdere reacties...

Hoewel, ik wilde het daar bij laten, maar het volgende wil ik ook nog even kwijt, want het lijkt me wel van belang:
Jullie hebben het steeds over op de voorhand lopen...
Een jong (zadelmak) paard leert eerst om zijn natuurlijke evenwicht terug te vinden (dus het evenwicht waarin hij in staat is de ruiter te dragen, zonder zelf uit balans te raken).
Daarna komt het horizontale evenwicht (dus gewicht verdeeld over voor- en achterhand). Tot en met de klasse M1 kunnen ruiter en paard in dit stadium blijven zitten. Bovendien zie je in de klasse Z nog erg veel paarden die nog steeds in het horizontale evenwicht lopen en nog niet zo zeer echt op de achterhand gaan.
Verzameling kom je niet voor niets pas tegen vanaf de klasse M2!!!
Laatst bijgewerkt door Mies7 op 03-10-05 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

benedict

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:04

goed gedaan mies

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:22

gooooh miesie!!!!!

Pipo- veel leesplezier!!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:45

benedict schreef:
en wat als anky der nu op had gezeten?? dan hadden jullie vast niet zoveel komentaar gehad..(weet ik wel cker)

zeker wel kijk maar eens naar al die LDR topics over Anky en Edward...paaaaagiiinaaaa's vol ge-ouwehoerd
Anky zelf zegt: "benadrukte Van Grunsven dat aan die extreme mate van rond en diep rijden jaren van spieropbouw en training vooraf is gaan en dat die mate beslist niet voor alle paarden nuttig en nodig is en al helemaal niet voor paarden in de basissport." bron knhs

Zo en nu even ontopic: Ik vind het heel goed dat je het paard laag, diep en rond probeert te rijden! Maar je moet het in de training ook eens afwisselen met wat opgerichter in te stellen.. Als je dit bijv 10 min. hebt gedaan gaan je weer lekker LDR rijden..Hou de afwisseling er in !!
Verder vind ik het zo'n gezeik over die eeuwige discussie's over het LDR rijden.

Het is een leuk beest maar plaats de volgende keer maar opgerichte foto's iets anders willen de beste medebokkers toch niet zien

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:06

Ik denk dat je wel goed bezig bent.
De paarden zitten nog niet zo ver in de africhting dat ze al meteen goed de achterhand er onder kunnen zetten.
En wat betreft dat op de kop lopen, dat voel jij zelf het beste aan of dat juist net wel of net niet kan.

Ik zelf rijd mijn jonge paard (bijna 4) de eerste 20 minuten ook zo laag, diep en rond (wel iets meer met het neusje eruit) en daarna 10 minuten wat hoger. Zei zette zich ook vast in de rug en in de hals waardoor ook heel haar gangen verloren gingen. Heb er heel wat tijd aan moeten besteden voordat ze mijn hand ging volgen naar beneden. Het achterhand gebruik werd wel iets minder, maar als een paard zich vast gaat zitten als deze wat hogerop loopt gebruikt deze zijn achterhand ook niet goed meer.
Vooral bij zo'n jong paard is de rug zo kwetsbaar en is het goed dat je dit doet.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:21

Nou, ik vind t heel mooi hoor!!! laat al die mensen maar lekker zeuren!!!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:23

Hihi, leuke foto's! Ik dacht eerst wat een muts, gaat ze gewoon de beugelverstel-momenten en de vliegen-wegjaag punten vergelijken, met het échte rijden

Maar ik vind dat jullie dr goed mee bezig zijn hoor.. Beter laag en diep dan het in de krul trekken van..! en dat zi je helaas te veel, dus ik kan alleen zeggen, ga zo door!

benedict

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:41

bedankt mensen

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:03

baroen schreef:

beetje grof zeggen, aangezien de instructrice zich eerder in dit topic ook heeft gemeld. volgens mij stond er zelfs in haar onderschrift dat ze een opleiding bij deurne heeft gehad(weet ik niet meer zeker). dus dan mag je aannemen dat ze er wel verstand van heeft.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:05

Ziet er best ontspannen uit, maar ze lopen wel wat op de voorhand, paardjes zouden iets meer naar de oprichting gereden mogen worden. Vind het overigs wel leuke combi's

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:05

Hihi, 2 duikboten

Verders wel leuke dieren.

Alie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:10

Go Mies, Go Mies, Go Mies!!!

Eindelijk weer mensen op bokt die eerst gehele topic lezen voordat ze hier wat neerknallen!!