Goede tips die je gehad hebt in je les. Hier in dit topic !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juco

Re: Goede tips die je gehad hebt in je les. Hier in dit topi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:03

Op je kont zitten, dat lukt je de rest van de week ook!!!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:04

Middendraf denken in je zijgangen!! (omdat Ky soms ineens terugkomt in tempo, geen achterbeen meer heeft en zich daardoor niet wil buigen. Als ik naar voren ga rijden blijft hij mooi aan elkaar en laat zich buigen.)
Handen voor houden (dus gewoon je hand stil voor je houden, het rijden komt vanuit je been)

En bij de eenvoudige wissels:
Sluiten, sluiten, sluiten, ZIT, HAND WEG, en aangaloperen.
Vooral het hand weg is erg belangrijk, anders dribbelt Ky snel aan. Op het moment dat ik zwaar ga zitten moet mijn hand meteen naar voren, dan krijg ik een mooie overgang naar stap.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:58

Zo weinig mogelijk doen! Het paard op zijn eigen benen laten lopen en alleen helpen wanneer dat nodig. En het werkt super!

Socio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:31

Hoi, Wellicht heb je wat aan mijn tips heb ik wel in ieder geval wel. In hoeken iets meer naar voren rijden waarbij je iets been geeft en hand naar voren steekt. Na de hoek weer terug. Zodat paard leert hand naar voren en iets been dan moet ik verruimen. Paard remt nl automatisch af in de hoeken vandaar dat je dit beste in hoeken kan doen.

Veder houd paard onder je en laat hem direct reageren op je hulp.

Veel overgangen en erg belangrijke tip van mijn instructice als paard in overgang naar hoger tempi wil zakken met voorkant dan eerst weer opwaarts en dan pas de overgang maken. Opwaarts voorwaarts niet sneller maar sneller op je been laten reageren wordt paard sterker van en gaat na een tijdje ook beter nageven. Stille hand en zelf netjes zitten.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:24

Socio schreef:
Hoi, Wellicht heb je wat aan mijn tips heb ik wel in ieder geval wel. In hoeken iets meer naar voren rijden waarbij je iets been geeft en hand naar voren steekt. Na de hoek weer terug. Zodat paard leert hand naar voren en iets been dan moet ik verruimen. Paard remt nl automatisch af in de hoeken vandaar dat je dit beste in hoeken kan doen.

Veel overgangen en erg belangrijke tip van mijn instructice als paard in overgang naar hoger tempi wil zakken met voorkant dan eerst weer opwaarts en dan pas de overgang maken. Opwaarts voorwaarts niet sneller maar sneller op je been laten reageren wordt paard sterker van en gaat na een tijdje ook beter nageven. Stille hand en zelf netjes zitten.

Ik doe dat altijd automatisch maar dan zegt mn instructrice: niet de handen naar voren bij je houden alleen openen je handen en drijven enzo natuurlijk maar gaat even over de hand naar voren.

als je je handen naar voren doet verlies je je contact met de teugels waardoor het paar meer ruimte krijgt voor en zijn hoofd in de lucht zal gooien!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:03

AMMieJLoveR schreef:
Socio schreef:
Hoi, Wellicht heb je wat aan mijn tips heb ik wel in ieder geval wel. In hoeken iets meer naar voren rijden waarbij je iets been geeft en
hand naar voren steekt
. Na de hoek weer terug. Zodat paard leert hand naar voren en iets been dan moet ik verruimen. Paard remt nl automatisch af in de hoeken vandaar dat je dit beste in hoeken kan doen.

Ik doe dat altijd automatisch maar dan zegt mn instructrice: niet de handen naar voren bij je houden alleen openen je handen en drijven enzo natuurlijk maar gaat even over de hand naar voren.

als je je handen naar voren doet verlies je je contact met de teugels waardoor het paar meer ruimte krijgt voor en zijn hoofd in de lucht zal gooien!

Hier ben ik het er niet helemaal mee eens. Als het paard naar jou hand toe loopt en jij plaatst je hand dan iets naar voren zal je niet snel het kontakt verliezen, want het paard zal je hand dan als het goed is op gaan zoeken en dus alleenmaar langer worden in de hals. Oke je moet je handen natuurlijk niet naar zijn oren plaatsen.

Wat mijn instructie ook wel eens zegt is "breng je buik naar je handen en niet je handen naar je buik". vind ik een handige tip om er dus voor te zorgen dat je je handen niet teveel naar je toe haalt en dus vaak je handen te vast gaat zetten bij het zadel.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:57

Socio schreef:

Hier ben ik het er niet helemaal mee eens. Als het paard naar jou hand toe loopt en jij plaatst je hand dan iets naar voren zal je niet snel het kontakt verliezen, want het paard zal je hand dan als het goed is op gaan zoeken en dus alleenmaar langer worden in de hals. Oke je moet je handen natuurlijk niet naar zijn oren plaatsen.

Wat mijn instructie ook wel eens zegt is "breng je buik naar je handen en niet je handen naar je buik". vind ik een handige tip om er dus voor te zorgen dat je je handen niet teveel naar je toe haalt en dus vaak je handen te vast gaat zetten bij het zadel.
[/quote]

okee ik zeg alleen maar wat ik in de les hoor
dat verschilt misschien ook wel per pony/paard want mijn pony gooit dan wel dr hoofd in de lucht terwijl ikwel naar mn hand toe blijf drijven.

maar ik bedoel ook niet je handen vastzetten.

maar even een vraagje?!
ik begrijp dat je je handen niet te veel naar je toe moet halen en vastzetten maar ik begrijp niet hoe je je buik naar je handen toe moet brengen
[/quote]

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:33

AMMieJLoveR schreef:
Socio schreef:

okee ik zeg alleen maar wat ik in de les hoor
dat verschilt misschien ook wel per pony/paard want mijn pony gooit dan wel dr hoofd in de lucht terwijl ikwel naar mn hand toe blijf drijven.

maar ik bedoel ook niet je handen vastzetten.

maar even een vraagje?!
ik begrijp dat je je handen niet te veel naar je toe moet halen en
vastzetten maar ik begrijp niet hoe je je buik naar je handen toe moet brengen

[/quote]
[/quote]

Dit moet je natuurlijk ook niet te letterlijk nemen. Bedoel er eigenlijk mee te zeggen schouders naar achteren en zitten op je kont rug recht en niet met je rug bol zitten en dan je handen naar je toe halen.

Ben niet zo verschrikkelijk handig met dingen onder woorde te brengen en hoop dat je het een beetje snapt wat ik hier omschreven heb.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:12

Zorg dat je altijd goed blijft ademen. Je spieren hebben zuurstof nodig om te kunnen ontspannen.

en op wedstrijd hoorde ik eens een mevrouw tegen haar dochter zeggen
"Zitten en genieten"

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:56

Als je nu je handen niet stiller houd sleur ik je van het paard...en rij ik zelf wel vandaag...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:51

paardrijden moet je zo makkelijk mogelijk maken. het paard moet het werk doen. jij hoeft alleen maar te sturen.

ook een handige en heel logische tip van mijn instructie:
als je paard soms met zijn koppie omhoog komt (hals iets te recht maakt ipv een boog), dus niet meer de juiste aanleuning heeft, dan een ophouding naar beneden en van je af, dus je handen iets naar beneden plaatsen voor je zadel (wel bij de hals en dan schuin naar voren) je blijft zelf wel rechtop zitten, dus je kukkelt niet mee naar voren. als het paard net dat stukeje weer erin zakt, dan je hand gewoon op de normale plaats houden.
dit alles natuurlijk wel met een meeverende hand, dus geen vaste hand en arm.

logische hiervan is.
als jij vanuit je normale houding een ophouding maakt, dan maak je je paard eerder korter in de hals, dan dat je zijn/haar hoofd laat zakken. je wil een goede aanleuning van je af en niet opgekropt en omhoog toch.
ik rijd nu 2 weken op deze manier en als ik er nu op stap, dan zakt ze netjes naar de loodlijn.

de basis moet er wel goed inzitten bij je paard, dus goed van achteren naar voren gereden zijn. paard moet voorwaarts blijven denken.
de juiste spieren ontspannen en aanspannen.

mijn paard reageerd er super op.
mijn paard loopt veel compacter (niet opgekropt en heeft nu de juiste boog in haar hals)

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:18

maar even een vraagje?!
ik begrijp dat je je handen niet te veel naar je toe moet halen en
vastzetten maar ik begrijp niet hoe je je buik naar je handen toe moet brengen

[/quote]
[/quote]

Dit moet je natuurlijk ook niet te letterlijk nemen. Bedoel er eigenlijk mee te zeggen schouders naar achteren en zitten op je kont rug recht en niet met je rug bol zitten en dan je handen naar je toe halen.

Ben niet zo verschrikkelijk handig met dingen onder woorde te brengen en hoop dat je het een beetje snapt wat ik hier omschreven heb.

[/quote]

JAAAA haha okee ik begrijp het nu!

ik dag al huh? je buik naar je handen

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:53

Ga gewoon is een dagje stappen en werk aan jezelf dus oefen jezelf op de dingen die je moelijk vind. Bij mij is dat op rechts zitten maar na een aantal keren gewoon blijven stappen is dat een stuk minder geworden

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:05

gisteren in de les:
contrastelling op de volte zodat ik goed met zijn schouders leer sturen, om zeker te zijn dat ik hem niet stuur met zijn hoofd
Na zo'n oefening, altijd een rondje of 3 ronddraven om zijn zinnen eens te verzetten, en proberen op de andere hand

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:10

probeer de moeilijke oefeningen niet te vermijden...anders worden ze nooit makkelijk ik heb altijd al snel de neiging om de moeilijke dingen over te slaan omdat ik zelf soms te lui ben maare vondt dit wel een leuke van me instructiese

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:11

Rijden doe je niet met geweld en kracht, maar met geduld en zacht.

Dat is een term van mijn instructrice

Van achter naar voren rijden. De achterhand is net als de motor van een auto, als die niet aan is, kom je nergens (zoiets)

Bij een schrikkerig paard; spanning afvloeien in oefeningen, zorg dat je van spanning, ontspanning maakt.

Dit zijn wat dingen die in mij opkomen (ben heel slecht in quoten hoor)

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:15

Anneke schreef:
Rijden doe je niet met geweld en kracht, maar met geduld en zacht.

Dat is een term van mijn instructrice

vindt ik een goeie

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:53

Hej ik vond er net een paar op internet

DE ZACHTE HAND

Een ruiter mag een paard natuurlijk niet expres in de mond trekken, maar als we over een zachte hand praten hoort daar nog meer bij.

Men spreekt over een "stille hand," wanneer de ruiter in staat is met zijn handen alle bewegingen van de paardenmond te volgen. Hij stoort het paard dus niet in de mond.

Je begrijpt wel dat dit moeilijk is zolang je nog geen onafhankelijke zit hebt.

Wanneer een ruiter naast een stille hand ook nog het vermogen heeft om zijn aanwijzingen (hulpen) met de hand heel licht en precies te doseren, spreekt men over een "zachte hand."

VAN ACHTEREN NAAR VOREN RIJDEN

We gaan er van uit dat de hand van de ruiter pas iets kan doen, nadat de kuit het paard voorwaarts, naar de hand toe, heeft gedreven.

Een paard dat reageert op het aandrijven zal zijn gewicht naar voren willen brengen. Daarbij gaat de neus ook iets naar voren en beneden. Het paard zoekt op die manier de hand op. Ik ga er nu van uit dat het paard vertrouwen heeft in de hand (zie: AANLEUNING in deel 3). De hand kan dan pas zijn aanwijzing geven. De volgorde in onze aanwijzingen moet dus zijn: eerst (de zit en) het been en dan pas de hand.

CONTACT
De hand van de ruiter neemt via de teugel contact met de mond van het paard. Het initiatief gaat hier uit van de ruiter. Dit contact kan er altijd zijn, ongeacht of het paard de hals strekt, of dat de teugels op maat genomen zijn. De ruiter NEEMT contact en zet daarmee een lichte spanning op de teugel.

NAGEEFLIJKHEID

Een paard dat zelf de spanning op de teugel terug brengt en het bit afkauwt wanneer de hand van de ruiter aanhoudt of weerstand biedt, noemen we: "nageeflijk." Het paard ontspant dan in de kaak en de nek (en in de hals). Het bewijs voor nageeflijkheid vinden we vaak op de lippen van het paard: een dun randje schuim.

Nageeflijkheid is een tegennatuurlijke reactie. Hier ligt dus een moeilijk punt. We moeten het paard duidelijk maken wat wij bedoelen, wanneer wij de druk op het bit verhogen om een (halve) ophouding te maken. Hij moet leren begrijpen dat wij zijn mond geen pijn willen doen, maar dat het de bedoeling is, dat hij nageeft. Een paard heeft altijd de neiging om terug te duwen of te trekken. Denk maar aan een (jong) paard, dat je vooruit probeert te trekken, dat moet leren schikken, wijken voor een kuit, of achterwaarts gaan.

Daar blijkt meteen uit dat "aanleuning zoeken" een natuurlijke reactie is op het contact dat de ruiter zoekt. De tongspier opspannen om tegendruk te geven aan de inwerking van het bit is dus ook een natuurlijke reactie.

Het is alleen de kunst om alle aanwijzingen met de hand zo te doseren, dat de tong wel onder het bit blijft. Daar is nageeflijkheid voor nodig.

"Nageeflijkheid" moet je ook ongeveer hetzelfde zien als "voorwaarts zijn". Wanneer je een paard iedere pas moet aandrijven, om hem vooruit te laten gaan, is er iets mis. Je moet met jouw paard afspreken, dat "voorwaarts zijn" iets is dat normaal is. Iets dat, bijna zonder aandrijven, een gewoonte is. "Nageeflijkheid" is ook iets dat je moet afspreken met het paard. Dit is dus ook iets dat je niet iedere pas moet vragen, maar iets dat zo snel mogelijk een gewoonte moet worden.

De nageeflijkheid helpt je vervolgens om de aanleuning licht te houden.

Zo komen aanleuning en nageeflijkheid tot een constante samenwerking.

Dit werkt alleen wanneer het je lukt om "impuls" op te wekken en te houden.

Een hand die constant aan het vragen en aan het rommelen is om een paard "los in de mond" te krijgen of te houden, verstoort tegelijkertijd de aanleuning. Doe niet meer dan nodig is!

DE RUG GEVEN

Eigenlijk vormt dit één geheel met "nageeflijkheid." Het paard ontspant de rug. Nu niet meteen denken dat de rug dan inzakt. Het betekent dat het paard zich niet verzet en de rug dus niet "vastzet" (stijf houdt). Het paard kan dan zijn rug op de juiste manier gebruiken. Hij wordt een "rugganger".

Iedere ruiter voelt meteen het verschil tussen een stijf gehouden rug en een ontspannen rug. Op een ontspannen rug zit je veel makkelijker. Je merkt dat vooral doorzittend in draf en in de galop. De beruchte onafhankelijke zit komt dan ook meteen een stuk dichter bij.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:55

doet het paard iets dat echt niet mag. afstraffen door een paar passen achterwaarts te gaan.
bijvoorbeeld. je wilt aandraven en het paard gaat er als een haas in galop vandoor.
dat heb ik van mijn instructrice geleerd.
een paard is een vluchtdier. gaat dus liever niet achterwaarts.
als een paard geen respect voor je heeft zal hij ook niet snel achterwaarts gaan.
ik pas dit sinds een paar maanden toe op verschillede paarden en het helpt wel moet ik zeggen

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:59

Voor een shrikkerig/kijkerig paard:
Zélf iets verzinnen om te werken, voordat je paard iets gaat verzinnen om te doen (schrikken). Dus: hard werken, nooit hetzelfde doen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:24

redina schreef:
doet het paard iets dat echt niet mag. afstraffen door een paar passen achterwaarts te gaan.
bijvoorbeeld. je wilt aandraven en het paard gaat er als een haas in galop vandoor.
dat heb ik van mijn instructrice geleerd.
een paard is een vluchtdier. gaat dus liever niet achterwaarts.
als een paard geen respect voor je heeft zal hij ook niet snel achterwaarts gaan.
ik pas dit sinds een paar maanden toe op verschillede paarden en het helpt wel moet ik zeggen

Hoe doe je dat dan als je wedstrijden rijdt? Dan moet je achterwaarts en denkt je paard dat 'ie op z'n flikker krijgt??!!

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:28

in je training natuurlijk en niet altijd.
ligt aan de situatie.
tot nu toe werkt het bij mij goed.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 01:02

De beste tip die ik heb gekregen en dan ook goed in gedachten houd

"Marinde is goud waard!" "Deze mag je echt niet verkopen".
"Zij kan het wel, nu jij nog"

Dit zijn tips die bij mij goed werken, heb het ook nooit eerder in een les gehoord van iemand anders.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:08

Als iets niet zo goed gaat en je bent er al lang mee aan het oefenen, blijf er dan niet te lang mee doorjengelen, geef het ff rust en probeer het later een keer weer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:04

Knie los, staan in je beugels en rij zo maar 10 minuten in galop in verlichte zit. Als je dat kunt, dan is je conditie acceptabel, anders moet je eerst maar eens extra zelf gaan trainen in plaats van je paard maar door te trainen.
Rijden in verlichte zit is goed voor je balans, heel veel ruiters kunnen het niet. Ook een dressuurruiter moet het kunnen volgens m'n instructeur.