travers leren ...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Re: travers leren ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:27

Goed ik zal me even mengen in de discussie, ik heb hier een dvd van anky, "de geheimen van de dressuur" waarin ze drie paarden voorrijdt, en stap voor stap de manier van trainen en loswerken beschrijft. Crack C Painted Black en Salinero. Sjef Janssen vertelt NADRUKKELIJK dat je een paard een zijwaardse oefening altijd vanuit de stap moet aanleren, en zo ook loswerken, eerst in stap, later in draf. In stap kun je ook gewoon impuls en voorwaartse drang creëren namelijk. Zolang Anky nog kampioen dressuur is, leer ik mijn paard de zijgangen vanuit de stap aan !!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:49

tsja, ik leer het gewoon het paard aan in de gang dat het voor hem het makkelijkst is. uit ervaring is dat meestal de draf (soms zelfs de galop), en als de basis erin zit en jij hebt een onafhankelijke zit en hebt het al meerdere keren gedaan is er geen probleem in mijn ogen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:17

Het is inderdaad maar net in welke gang je je paard het liefst rijd, dat is een persoonlijk gevoel.
Echter inderdaad in de boeken van de dressuur die ik bezit daar staat uitdrukkelijk beschreven dat het aanbevelenswaardig is vanuit de stap te beginnen.
Is een paard aan de zit en het been, dan zijn de impuls en de takt geen probleem. En op dagen en of momenten dat de takt en de impuls een probleem blijken te zijn kun je en mag je de zijgangen niet inzetten.
Wel is bijvoorbeeld in travers de volte sluiten een prettig hulpmiddel om de achterhand eronder te krijgen. Verder ben ik blij ik heb de video niet gezien maar dat bijvoorbeels sjef zegt aanleren vanuit stap dat is toch een voorbeeld voor velen.
Waarom aanleren in stap geen idee waarschijnlijk omdat je dan A meer tijd hebt om te voelen of het goed gaat en B direct juiste stelling en buiging kunt vragen met alleen je zit en je been en zonodig je gewicht mee kunt laten helpen. In draf breng je het paard dan al snel uit de balans waardoor de oefening al verloren beschouwd kan worden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:16

Bombarie schreef:
Goed ik zal me even mengen in de discussie, ik heb hier een dvd van anky, "de geheimen van de dressuur" waarin ze drie paarden voorrijdt, en stap voor stap de manier van trainen en loswerken beschrijft. Crack C Painted Black en Salinero. Sjef Janssen vertelt NADRUKKELIJK dat je een paard een zijwaardse oefening altijd vanuit de stap moet aanleren, en zo ook loswerken, eerst in stap, later in draf. In stap kun je ook gewoon impuls en voorwaartse drang creëren namelijk. Zolang Anky nog kampioen dressuur is, leer ik mijn paard de zijgangen vanuit de stap aan !!

Goed ik zal me ook even mengen in de discussie..
Als Anky je grote voorbeeld is waarom rij je dan zonder laarzen en liggen je benen op een van die foto's in je profiel bijna in zijn flanken

Van een DVD leer je geen paardrijden naar mijn mening

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:51

Van een dvd kijken leer je mischien niet de praktijk maar wel de theorie en de achtergrond.
En iets in praktijk uitvoeren is altijd nog makkelijker als je de theorie kent, weet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:51

Lijkt me in jouw geval niet de meest perfecte uitspraak Kafue

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:20

Levy schreef:
Lijkt me in jouw geval niet de meest perfecte uitspraak Kafue

Moet je de oude koeien weer uit de sloot halen?
Net alsof het on-topic is en we er wat van kunnen leren.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:24

CielitoLindo dat slaat echt nergens op hoor.. als je het in de theorie weet hoeft het echt nog niet te betekenen dat je het ook in de praktijk kan uitvoeren, maar daarom kan je het wel weten dus dat is echt iets heel anders hoor waar jij het over heb..:S

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:19

DebbieY schreef:
CielitoLindo dat slaat echt nergens op hoor.. als je het in de theorie weet hoeft het echt nog niet te betekenen dat je het ook in de praktijk kan uitvoeren, maar daarom kan je het wel weten dus dat is echt iets heel anders hoor waar jij het over heb..:S

Waar heb jij het in hemelsnaam over???

Ik zeg toch ook juist tegen haar dat wanneer zij de dvd kijkt ze NIET moet denken dat ze weet waar ze het over heeft??..

Volgens mij loop jij te zeiken tegen de verkeerde persoon..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:46

Misschien is het zo dat travers voor een paard makkelijk te leren is in draf, maar dat het voor de ruiter makkelijker is om het aan te leren in stap zodat de ruiter zich beter kan concetreren op de hulpen. Een ruiter die travers al kent kan het een paard makkelijk aanleren in draf imo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:44

CielitoLindo schreef:
Goed ik zal me ook even mengen in de discussie..
Als Anky je grote voorbeeld is waarom rij je dan zonder laarzen en liggen je benen op een van die foto's in je profiel bijna in zijn flanken

Van een DVD leer je geen paardrijden naar mijn mening

Oeh, dat is een misselijke opmerking (die bovenste)!!!
En van een DVD of boeken (of Bokt) leer je niet paardrijden, dat leer je alleen door het te doen. Maar waar haal je de ondersteuning om te weten dat wat je doet goed is (behalve les van een goede instructeur - maar hoe weet je dan weer of die goed is )?
Door DVD's te kijken van goed presterende ruiters, veel boeken te lezen en door veel te lezen en advies te vragen op Bokt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:23

Natuurlijk leer je van een DVD niet rijden. Maar het is wel een handig hulpmiddel om te zien of je qua training goed op weg bent. Hoe een oefening er uit moet zien. Hoe de hulpgeving gaat.
Nu ken ik de DVD niet hoor. Maar als Sjef bijvoorbeeld goed uitlegd hoe, wat waarneer dan is dat mooi meegenomen.
Dat doet je instructeur toch ook, hoe wat waarneer en dan pas zet je bijvoorbeeld de travers in en loods je je paard met behulp van de instructeur erdoor.

Natuurlijk kun je een paard de travers in draf aanleren, why not. Alleen waarom zeggen de boeken dan aanbevelenswaardig vanuit stap en zegt een Sjef dan die toch trainer is van anky een van de beste dressuuramazones ter wereld beginnen in stap?
Waarschijnlijk zonder reden .

Bedenk wel de fout afleren is moeilijker dan iets goed aanleren.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:46

ik ben van mening, dat je van kijken heel veel kan leren.
wil dus niet zeggen dat je het in de praktijk uit kan voeren. je kan wel leren wat voor hulpen je moet geven om de juiste reactie van je paard te krijgen op deze manier kan je echt wel leren van een dvd en/of kijken naar iemand anders zijn/haar les.

als je de theorie goed onder woorden kan brengen wil niet zeggen dat je perfect rijd. maar alles begint bij de theorie, dan pas de praktijk vanzelf.

"heb het hele topic niet gevolgt, maat wile mijn mening ook even geven"

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:25

Ik zie hier een aantal opmerkingen staan die behoorlijk offtopic zijn en op de man/vrouw zijn gespeelt. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Graag weer ontopic verder.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:10

CielitoLindo.. ik had het zegmaar verkeerd opgevat sorry!!:$

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:58

Als je de theorie kentkun je die met behulp van een kundig instructeur in praktijk toepassen. De instructeur kan je heel dicht bij de juiste travers brengen maar het gevoel, het gemak en het ahaaaa moment moet je zelf creeeeren. Dus lees en leer in theorie het zal de praktijd makkelijker maken.