Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Filmpjes achterwaarts, keertwending om de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:31

ik wil hier nu geen enkele doorzeurreactie meer zien, van welke kant dan ook.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:58

DjunDjun schreef:
sophie_kurk schreef:
misschien rot dat ik het zo zeg, maar mijn eerste gedachte was wat ben je in godsnaam aan het doen? Waarom je hand los? en waarom vanuit stilstand? Je kan mij niet vertellen dat iemand die eerder een keertwending heeft gereden je dit verteld heeft. Misschien komt dit erg hard over maar dat bedoel ik niet zo hoor. Een keertwending rij je als je het wil doen op een andere manier en nu heb ik het over een nederlands dressuurkeertwending uit de M2 proef bijvoorbeeld (laten we het even zo noemen, in western en belgie heb je vast ander soort keertwending?!) Je begint achter!! en dan vanuit stap, nooit halthouden dus! In het begin kun je beter even zorgen dat je de kont alleen naar binnen zet en dat hij achter zijn benen over elkaar heen zet, maak hem daarna weer recht. Zet als je de echte keertwending in wilt zetten in het begin een klein beetje zijn kont naar binnen, geef een kleine ophouding, je buitnbeen eraan en draaien. Zorg dat hij achter blijft overstappen, het is een grote fout als hij zijn achterbeen stil laat staan. Voor gaat meestal watr makkelijker. In het begin kun je hem beter iets te groot maken, zolang het over de benen maar goed gaat. Ik heb geleerd dat het in het begin niet erg is een beetje stelling naar buiten te houden, zo kun je hem namelijk makkelijker begrenzen met de buitenteugel. Dit doe je natuurlijk ook voor de benen (het begrenzen met de buitenteugel). Later als je hem zo klein hebt als je wil kun je iets meer stelling gaan vragen. Succes ermee!

Heel erg bedankt voor deze uitleg, hier kan ik al wat meer mee.
En ik kan je wel vertellen dat iemand die regelmatig keertwendingen rijd, het me zo heeft uitgelegd.
om heel eerlijk te zijn vind ik de keertwending er ook niet helemaal soepel uitzien. dit kan zijn omdat je de keertwending op de voorhand rijdt,en niet zoals wat gebruikelijk is in de (NED)dresuursport keertwending om de achterhand...

1vraagje: hoe ver ben je in de dressuur?L2 datje bijna over moet naar M1 voor een keertwending of is het puur voor de lol?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:00

PolosportJ schreef:
hmm ik snap niet dat mensen nou zeggen dat je zaagt of je pony in je mond trekt! ik heb t filmpje goed bekeken en zie niks hoor! Maar wat ik alleen niet snap is: Wat is het nut van een wending om de voorhand?? Ten eerste heb je dat niet in de proeven nodig en ten tweede wordt alles vanuit de ahcterhand naar de voorhand gereden, de achtehand moet het laagste punt worden. Dus daarom ook de wending om de achterhand. Heel veel later komt er dan natuurlijk ook de pirouette. Die zouden ook niet op de voorhand kunnen! Nou weet ik wel dat je geen GP rijdt maar toch zie ik nog steeds t nut niet van de wending om de voorhand. Waarschijnlijk krijg je t er ook niet meer uit noi dat is wel sunt als je ooit de wending om de achterhand wil maken :J

dit bedoelde ik(volgens mij had ik er overheen gelezen )

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:18

Brendageene schreef:
Hai! hier een westernruiter, wel grappig dat als je met 1 hand rijdt je gelijk western moet gaan rijden. Ik rij dus gewoon met 2 handen, zoals de meeste westernruiters

Deze oefeningen doe ik trouwens ook met mijn 3 jarige, die pas net onder het zadel is. Het enige verschil is dat ik niet zoveel aan de teugels kom. Ik noem het ook geen keertwending om de voorhand maar het omzetten van de achterhand en dat gebeurt vanuit stilstand. Ook het omzetten van de voorhand gebeurt en dat gaat later wel allemaal vanuit een beweging om vervolgens in een spin te komen (over een paar jaar pas, hij krijgt nu de basis mee, been naar achter of naar voor betekent voor of achterhand omzetten)

.

hierom gaf ik dus die opmerking over dat western rijden.. omdat ik zowiets had.. zo begiinnen western ruiters met het aanleren van een spin... niet persé omdat ze het met 1 hand deed.... maar ik vind nog steeds... maakt niet uit wat je rijd en hoe... je rijd met 2 handen...

ik snap idd hoe iemand kan zien door een filpmje dat je paard rustig en lief is

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:21

janie schreef:
OrissE_GipsY,wat ben jij negatief zeg, en als je iemand af wil kraken...zorg dan dat je zelf perfect rijdt.Als ik zo die fotoos in jou profiel bekijk...jij zit niet bepaald mooi op je paard,tenen helemaal naar beneden gewezen...ehhh heb jij nooit geleerd hakken naar beneden?Dus ga eerst aan jezelf werken voordat je andere mensen zo af gaat lopen zeiken asjeblieft,laten we het hier wel gezellig houden!

in mijn profiel staat helemaal geen foto waarop ik aan het rijden ben, dat is mijn zusje dus voordat je conclusies trekt eerst lezen aub....

mijn eigen houding is namelijk niet zo slecht als die van mijn zusje.. en mij hoor je niet zeggen dat ik perfect rijd, niemand is perfect, dus ik snap jou reactie niet echt.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:59

Brendageene schreef:
Hai! hier een westernruiter, wel grappig dat als je met 1 hand rijdt je gelijk western moet gaan rijden. Ik rij dus gewoon met 2 handen, zoals de meeste westernruiters

Deze oefeningen doe ik trouwens ook met mijn 3 jarige, die pas net onder het zadel is. Het enige verschil is dat ik niet zoveel aan de teugels kom. Ik noem het ook geen keertwending om de voorhand maar het omzetten van de achterhand en dat gebeurt vanuit stilstand. Ook het omzetten van de voorhand gebeurt en dat gaat later wel allemaal vanuit een beweging om vervolgens in een spin te komen (over een paar jaar pas, hij krijgt nu de basis mee, been naar achter of naar voor betekent voor of achterhand omzetten)

Dus ik zie ook niks verkeerds aan deze filmpjes, hou me ook weinig bezig met rijtechnische regeltjes etc. De enige tip die ik je geef is dat je hem van voren wat losser moet laten, dus alleen je been aanleggen en misschien in het begin met je binnenteugel wat steun geven (zo van die kant moet je op) En wees tevreden met elk pasje wat hij goed doet ipv gelijk een hele cirkel te maken die erg slordig is. Vooral in het eerste filmpje zag het er slordig uit, het tweede filmpje was een stuk rustiger. Ik geef je nu gewoon tips in hoe ik het logisch vind en niet wat er in de boekjes staat o.i.d. Veel succes ermee! En niet teveel aantrekken van dat typische bokt kritiek

*edit* over dat achterwaarts. Mijn pony gaat ook achteruit als hij een oefening niet snapt, nou heb ik achteruit ook vaak als correctie gebruikt bij het grondwerk en als hij nu iets niet snapt gaat hij achteruit want dan doet hij iig iets goed. Zo ook bij het aanleren van het omzetten van de voor en achterhand doet hij dit. Dit negeer ik volkomen, ik blijf dus gewoon de hulp geven net zolang tot hij stopt met achteruit gaan en iets anders gaat doen en zodra hij de goede richting opgaat beloon ik en stop ik met de hulp. En dan telkens iets meer vragen.

Bedankt, dus zo verkeerd doe ik het helemaal niet Over dat meer ruimte geven van voren kreeg ik zelf ook in de gaten. heel erg bedankt voor je reactie, dat helpt me heel goed.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:02

meiske16 schreef:
om heel eerlijk te zijn vind ik de keertwending er ook niet helemaal soepel uitzien. dit kan zijn omdat je de keertwending op de voorhand rijdt,en niet zoals wat gebruikelijk is in de (NED)dresuursport keertwending om de achterhand...

1vraagje: hoe ver ben je in de dressuur?L2 datje bijna over moet naar M1 voor een keertwending of is het puur voor de lol?

Dit was ook niet de 100ste keer dat we het deden, misschien de vijfde keer dat we het probeerden, dus soepel nee dat zal niet meteen helemaal lekker gaan.
Ik rijd geen wedstrijden en ga mezelf geen niveau geven. Ik doe het dus puur voor de lol, omdat ik het graag wilde uitproberen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:29

janie schreef:
OrissE_GipsY,wat ben jij negatief zeg, en als je iemand af wil kraken...zorg dan dat je zelf perfect rijdt.Als ik zo die fotoos in jou profiel bekijk...jij zit niet bepaald mooi op je paard,tenen helemaal naar beneden gewezen...ehhh heb jij nooit geleerd hakken naar beneden?Dus ga eerst aan jezelf werken voordat je andere mensen zo af gaat lopen zeiken asjeblieft,laten we het hier wel gezellig houden!

Mee eens... was zelf ook al aan het nadenken om er iets over te zeggen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:33

en dit soort reacties zijn dus niet meer nodig. Ik heb hier al een PB over gestuurd, nu weer on topic graag.

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:26

Ik wil alleen 1 opmerking plaatsen:
het is helemaal niet zo vreemd dat ze met 1 hand haar keertwending rijd. Er zijn genoeg dressuurruiters die dat doen.
Bijv. Louise Nathorst uit Zweden. Zij rijd haar pirouettes altijd met 1 hand.
Ik heb het zelfs op de foto staan.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:38

kimble dat wilde ik net zeggen, of ze het tijdens wedstrijden ook doen weet ik niet maar ik ken wel een aantal dames (M, Z en ZZ niveau) die dit vaak genoeg trainen/oefenen met 1 hand. ik vind het er leuk uitzien hoor! na een paar keer proberen al zo, dat kan alleen nog maar beter worden.
achteruit gaat ie ook netjes!

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:41

Louise doet het ook op wedstrijden. Ik heb er foto's van gemaakt tijdens Indoor Brabant dit jaar.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:07

Hee, misschien word het hier wel een béétje overdreven zeg. De TS heeft zelf nog niet veel ervaring hiermee.

Advies: Begin met keertwendingen op de achterhand, zorg dat je paard goed op de achterhand gaat lopen, en zoek een goede instructeur die je hiermee kan helpen. Succes!

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:55

Je kunt inderdaad beter eerst om de achterhand beginnen, wendingen om de voorhand worden toch eigenlijk nooit gevraagd met wedstrijden. Dit is inderdaad een beetje een gek gezicht.. Ik denk dat als je les neemt dat je een eindje kunt komen, succes.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:22

DjunDjun schreef:
PolosportJ schreef:
hmm ik snap niet dat mensen nou zeggen dat je zaagt of je pony in je mond trekt! ik heb t filmpje goed bekeken en zie niks hoor! Maar wat ik alleen niet snap is: Wat is het nut van een wending om de voorhand?? Ten eerste heb je dat niet in de proeven nodig en ten tweede wordt alles vanuit de ahcterhand naar de voorhand gereden, de achtehand moet het laagste punt worden. Dus daarom ook de wending om de achterhand. Heel veel later komt er dan natuurlijk ook de pirouette. Die zouden ook niet op de voorhand kunnen! Nou weet ik wel dat je geen GP rijdt maar toch zie ik nog steeds t nut niet van de wending om de voorhand. Waarschijnlijk krijg je t er ook niet meer uit noi dat is wel sunt als je ooit de wending om de achterhand wil maken :J

Ik heb hem op mn andere bijrijdpaard geleerd met het doel hem wat actiever te maken op het been. Misschien dat je dat doel niet snapt maar het werkt wel.

hallo er zijn nog hele veel andere betere oefeningen om het beter aan het een te maken!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:26

Wat een leuke pony!
Filmpje 2 is leuk

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 17:02

PolosportJ schreef:

hallo er zijn nog hele veel andere betere oefeningen om het beter aan het een te maken!

Hallo niet elk paard is hetzelfde, misschien werkt dit wel hartstikke goed op dat paard, wat weet jij daar van? En dit is niet het enige wat we er aan doen om haar beter aan het been te krijgen. Vraag eerst eens wat voor je zo'n conclusie trekt, dat wij alleen dit gebruiken. Jij weet niet hoe dat paard is en wat bij haar werkt.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:06

DjunDjun schreef:
PolosportJ schreef:

Hallo niet elk paard is hetzelfde, misschien werkt dit wel hartstikke goed op dat paard, wat weet jij daar van? En dit is niet het enige wat we er aan doen om haar beter aan het been te krijgen. Vraag eerst eens wat voor je zo'n conclusie trekt, dat wij alleen dit gebruiken. Jij weet niet hoe dat paard is en wat bij haar werkt.

nee klopt niet elk paard is het zelfde en weet ook niet hoe dit paard is maar dat beweer ik ook niet toch. Echt ze worden vaaak fijner aan het been als je meer voorwaarts gaat rijden.. En dan bedoel ik vanuit achter na voren. Als ze niet fijn zijn aan het been is het vaak zo omdat ie daan zijn achterhand niet goed erbij gebruikt. Gaat ie lekker hangen aan dde voorkant enz en reageren ze o.a daardoorr nnieet goed op je been.Dit kan je beter voorwaarts oplossen.. Maar je zegt al dat je zelf je paard alleen kent en merk dat je geen tips wil over hoe je het anders kan doen! dus vraag me af waarom nog tips en kommetaar!

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:33

Ik moet zeggen dat ik een hoop reacties hier erg overtrokken vind.

Ik denk dat je met de juiste instructeur/trice een heel eind kunt komen met deze pony. Het is een plaatje om te zien!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:04

PolosportJ schreef:

nee klopt niet elk paard is het zelfde en weet ook niet hoe dit paard is maar dat beweer ik ook niet toch. Echt ze worden vaaak fijner aan het been als je meer voorwaarts gaat rijden.. En dan bedoel ik vanuit achter na voren. Als ze niet fijn zijn aan het been is het vaak zo omdat ie daan zijn achterhand niet goed erbij gebruikt. Gaat ie lekker hangen aan dde voorkant enz en reageren ze o.a daardoorr nnieet goed op je been.Dit kan je beter voorwaarts oplossen.. Maar je zegt al dat je zelf je paard alleen kent en merk dat je geen tips wil over hoe je het anders kan doen! dus vraag me af waarom nog tips en kommetaar!

Ik probeer hem ook zoveel mogelijk voorwaarts te rijden, veel overgangen enzovoort, om die achterhand er goed onder te krijgen. En zonet had ik het dus over mn andere bijrijdpaard, die door een keertwending beter aan het been te krijgen is. Daar hoef ik ook geen tips over nee..

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:06

plagom schreef:
Ik moet zeggen dat ik een hoop reacties hier erg overtrokken vind.

Ik denk dat je met de juiste instructeur/trice een heel eind kunt komen met deze pony. Het is een plaatje om te zien!

Dank je, jammer genoeg vind ik mezelf nu te groot worden voor hem. Niet te zwaar, maar ik vind het plaatje niet zo mooi meer. Dus wil ik graag verder met een ander bijrijdpaard vandaar dat ik geen les met hem heb, dus omdat ik dat geld liever in een paard steek waar ik meer mee kan.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:07

Kimble schreef:
Ik wil alleen 1 opmerking plaatsen:
het is helemaal niet zo vreemd dat ze met 1 hand haar keertwending rijd. Er zijn genoeg dressuurruiters die dat doen.
Bijv. Louise Nathorst uit Zweden. Zij rijd haar pirouettes altijd met 1 hand.
Ik heb het zelfs op de foto staan.

Is dat zo? Dat wist ik zelf niet eens. Ik weet niet waarom zij dan met één hand rijden, maar bij mij werkt het vaak ook goed.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:08

DjunDjun schreef:
PolosportJ schreef:

Ik probeer hem ook zoveel mogelijk voorwaarts te rijden, veel overgangen enzovoort, om die achterhand er goed onder te krijgen. En zonet had ik het dus over mn andere bijrijdpaard, die door een keertwending beter aan het been te krijgen is. Daar hoef ik ook geen tips over nee..

oh geen idee dat je het over je andere bijrijd paard had, sorry. Ik heb daar verder niks over gelezen.
Noujah laten we er sowieso maar over ophouden

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:09

kekaro schreef:
kimble dat wilde ik net zeggen, of ze het tijdens wedstrijden ook doen weet ik niet maar ik ken wel een aantal dames (M, Z en ZZ niveau) die dit vaak genoeg trainen/oefenen met 1 hand. ik vind het er leuk uitzien hoor! na een paar keer proberen al zo, dat kan alleen nog maar beter worden.
achteruit gaat ie ook netjes!

Inderdaad dank je
Achteruit heb ik dus ook geleerd op het andere bijrijdpaard, door middel van zelf een beetje te gaan staan en een beetje naar voren zodat hij zijn rug bol kan maken.

Trouwens misschien een leuk feitje, die eigenaresse van het andere bijrijdpaard, waar ik dus de keertwending en achterwaarts op heb geleerd, heeft les van een westerninstructrice.
Vandaar waarschijnlijk dat zij het zo heeft geleerd, en ik het dus ook zo van haar leer.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 19:10

PolosportJ schreef:

oh geen idee dat je het over je andere bijrijd paard had, sorry. Ik heb daar verder niks over gelezen.
Noujah laten we er sowieso maar over ophouden

Geeft niet Ik ben blij dat we het nu een beetje met elkaar eens zijn.

Iedereen bedankt voor de tips en reacties!