Umi(v. Gribaldi)@Work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: Umi(v. Gribaldi)@Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:06

Kan het even niet laten om te reageren in dit topic.
Ben geen dressuurruiter, integendeel...en wellicht ook daarom snap ik sommige dingen uit "jullie" wereldje echt niet.

Ten eerste dat gesmijt met namen, alsof het een merknaam is. (Kijk, ik heb een "gribaldi" blablabla) Moet zeggen dat ik het een beetje lachwekkend vind. Alsof de vader van deze paarden garant staat voor een bepaald soort gedrag. En de moeder dan? Volgens mij wordt deze behoorlijk vaak "vergeten". Moedergenen hebben namelijk een net zo grote inbreng in karakter, bouw etc etc. Verder behoeft het natuurlijk geen verdere uitleg dat opvoeding minstens net zo belangrijk is.

Ten tweede de afgunst die er vanaf spat bij sommige mensen. Als zij een "Gribaldi"(*proest*) wil kopen en ze heeft begeleiding, heeft hem zelfs laten inrijden. Wat is het probleem dan? Nou en als ze geen wedstrijdambities heeft? Misschien wil ze gewoon lekker met haar "Gribaldi" een beetje rondsturen. Ik zie er echt geen kwaad in hoor. Alsof het "zonde" is dat zo'n paard nooit op hoog niveau gereden zal worden. Wat maakt dat jullie uit? ik snap dat echt niet. Probeer gewoon eens gewoon blij te zijn voor iemand en laat diegene in zijn/haar waarde. Meteen dat gefrut in iemand z'n profiel...brrrrr

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:53

dems75 schreef:
brrrrr

Is best koud inderdaad!

But get your point!

*ps haaikriek is afgemaakt! Was een goeie jacht!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:56

fransheijs schreef:
dems75 schreef:
brrrrr

Is best koud inderdaad!

But get your point!

*ps haaikriek is afgemaakt! Was een goeie jacht!

Tsja...het is maandagochtend he? dan weet je het wel

Goed joh, van die "haaikriek"! Wanneer krijg ik het vlees?

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 09:53

Allereerst: mooi paard, kun je vast veel mee bereiken. En het meisje wat er op zit heeft erg mooie laarzen

elmiran schreef:
Ik rijd haar zelf in t begin met een lang teugeltje, daarna pak ik haar gewoon steeds meer op en rijd d'r dan diep en rond zodat die onderhals spier zich beter ontwikkeld en daarna rijd ik haar pas nagevelijk.

Ten tweede: onderhals kweken is het allerergste wat je kunt doen, het gaat er juist om dat de bovenhalsspier zich goed ontwikkeld. Verder lijkt het me verstandig om je paard altijd nageeflijk te rijden, daar gaat het immers om. Misschien is het verstandig om je paard niet eerst aan de lange teugel rond te laten lopen maar direct al wat naar beneden te vragen zodat ze lekker over de rug kan lopen en zo ontspanning krijgt, daarna kun je hem wel wat meer oppakken. Als je paard vervelend is kun je hem ook eerst even aan de longe doen zodat ie zijn ergste energie kwijt is.

In ieder geval: veel succes met je paard

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:55

Nu ga ik ook weer reageren

- ik zit er niet op dus hoe kunnen jullie nou commentaar geven dat ik haar verkeerd rijd.
- er zit een andere ruiter op en heb al vaker gezegd dat ze hierdoor de oortjes naar achteren doet ze is dat niet gewend want zoveel verschillende mensen rijden er niet op.
- ze is pas nagevelijk gaan lopen in de galop toen al t verzet eruit was en ze ontspannen liep.

- Het zadel past, is speciaal voor haar op maat gemaakt. En hoe kom je erbij dat de kamer te smal is...
Het is een kieffer wien heb een aantal zadel's laten passen, geen een paste dus hebben ze deze voor haar op maat gemaakt.

eerst kreeg ik commentaar dat ik m'n paard nagevelijk moet rijden dat het anders fout zou gaan en nudoe ik dat en krijg ik weer gezeur.
Ik heb goeie begeleiding en krijg nu 1x in de week priveles.

Er staat geen een foto van mij bij. De galop ging meestal overkruisd en heb haar uiteindelijk linksom wel weer in de goeie hier waren we met lessen nog mee bezig. Aan de longe valt me op dat als ze verkeerd zit ze gelijk wisselt.

Toen ik haar pas had en we bezig waren met zadelmak maken hebben we niks verkeerds gedaan, we hebben haar alle tijd gegeven om het zadel te accepteren zijn er voorzichtig aan gaan hangen en hebben er een andere keer gewoon op kunnen stappen. Ben blij dat ik dit gedaan had anders had ze nog wel een paar maanden langer bij de africhtingsstal gestaan.

Mijn manier van rijden vind ik gewoon normaal. We stappen lang in met een wat langere teugels. In draf pak ik d'r wat meer op en laat haar in t begin wat dieper lopen. Daarna nagevelijk. Ze loopt nu lekker ontspannen, briest, strekt haar hals in draf en stap das voor mij een teken dat de spanningen eruit zijn. Mijn pony's rijd ik nu precies op dezelfde manier en merk gewoon dat we erg vooruit gegaan zijn. Ik heb nog nooit een officele wedstrijd gereden dus laat t woord L-ruiter maar weg. Vind t knap dat jullie zo door t beeldscherm kunnen zien op wat voor niveau ik rijd . Verder stoor ik t paard niet, heb er erg aan moeten wennen maar houd m'n handen en hakken netjes stil daaraan ligt het dus niet.

Bang ben ik ook niet voor d'r. Heb pas weer voor het eerst buiten gereden langs de weg en vertrouw haar gewoon. Heb al wel vaker een paard gehad dat aan het staken was, dit heb ik er wel een paar keer zelf uit gereden, nu doet m'n zusje dat. Ga er vandaag weer op rijden en geef vooral niet op. Als iets niet lukt blijf je toch gewoon proberen net zolang totdat het wel lukt..dat is voor mij geen reden om een paard te verkopen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:15

Je moet ook gewoon doorgaan! Haha je doet het hier niet snel goed! en dat is ook wel het leuke! tenminste ik kan er de lol wel van inzien! Ik zou je ook kritiek kunnen geven, maar ik vind het wel dapper! Eens moet je beginnen, en als je de grondbeginselen hebt gehad dan moet je een paard toch kunnen aanrijden! Hij hoeft niet meteen Z te lopen

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:19

als dat koppie steeds omhoog gaat kan je een tideman of martingaal gebruiken, dat meisje die er op rijd gaat met haar bovenlichaam naar beneden hangen leuk paardje;)

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:20

Het zou leuk zijn als je wat foto's zou plaatsen van jezelf op je paard. Juist om te laten zien hoe je zèlf met je paard aan het werk bent. Al deze goedbedoelde adviezen worden gegeven aan de hand van foto's van iemand anders die op jou paard rijdt. Laat eens zien hoe je hem zelf rijdt, daar ben ik wel eens benieuwd naar. Uit je teksten over je eigen rijden kan eigenlijk niemand een zinnig advies geven, laat het eens zien....

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:22

panache schreef:
als dat koppie steeds omhoog gaat kan je een tideman of martingaal gebruiken, dat meisje die er op rijd gaat met haar bovenlichaam naar beneden hangen leuk paardje;)

Beste advies wat ik tot nu toe gelezen heb Nog beter dan de sporen.......

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:26

En nu wil ik even!

Ik heb zelf een keer op Umi gezeten en ben er ook gelijk weer afgestapt. Ik knapte af op hoe hoog ze opgooit! Het zit gewoon heel moeilijk en ik was bang dat ik haar zou verknallen. Dus ik heb bewondering dat Rosanne er überhaubt op kan galopperen! Ze zit dan wel niet geweldig op deze foto's, maar ga lekker zelf even op een jong paard van een ander proberen te rijden als je het paard nog helemaal niet kent.
Als Rachel Umi goed aan het werk heeft zijn ze een Mooi Team samen. Hier zijn helaas (nog) geen foto;s van omdat ze niet van zichzelf foto's kan maken en ik altijd op Miran zit en dus ook geen foto's ga maken!

Ook snap ik niet echt wat de naam Gribaldi er mee te maken heeft. Want ieder paard heeft een eigen karakter. Het kan dan wel op de ouders lijken maar het is NOOIt hetzelfde. Vergelijk je zelf maar even met ej ouders!

Ik wil niet weten hoe het merendeel van jullie op het paard zit. Sommige geven een commentaar, maar kun je het zelf beter dan? Kom op he! Laat Rachel lekker lol met dr knol hebben. Het paard heeft vaak plezier in het werk!! Maar heeft soms ook haar dagje niet! Waar jullie allemaal wel eens last van hebben!
Laatst bijgewerkt door Zillahx op 22-08-05 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:27

Voor m'n gevoel doe ik volgens bokt ook niks goed....maarja foto's zijn maar moment opnames, ik ken het paard en weet hoe ze is. Als het lukt wil ik haar wel mee nemen naar m'n stageplek...ga stage lopen bij de stal waar ze afgericht is.

@panache: ik ga noooiitttt met hulpteugels op dit paard rijden. Vind dat er ook vaak naar dat soort dingen gegrepen word...hou niet van die troep en probeer het gewoon altijd zonder. Verder vind ik het niet erg als ze in het begin met los rijden d'r koppie opgericht heeft...als ze lekker loopt blijft ze vanzelf makkelijk nagevelijk lopen als ik dat van haar vraag.

foto's van mij en Umi komen nog, heb nu pas een fotootje van ons buiten, rijfoto's zou me pa nog gaan maken heeft ie nog steeds niet gedaan. Zoek voor woensdag(lesdag) wel even een fotograaf.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:30

Gucci_Zillah schreef:
Hier zijn helaas (nog) geen foto;s van omdat ze niet van zichzelf foto's kan maken en ik altijd op Miran zit en dus ook geen foto's ga maken!

Zie m'n vorige bericht. Ik ben dus heel benieuwd naar foto's van haarzelf op Umi. Er is toch wel iemand die een paar foto's kan schieten en anders stap jijzelf een keer wat eerder af, zodat je de camera ter hand kan nemen

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:34

elmiran schreef:
Voor m'n gevoel doe ik volgens bokt ook niks goed....maarja foto's zijn maar moment opnames, ik ken het paard en weet hoe ze is. Als het lukt wil ik haar wel mee nemen naar m'n stageplek...ga stage lopen bij de stal waar ze afgericht is.

Meiske, volgens mij heb ik een aantal keer diverse mensen zien tikken dat je doorzettingvermogen hebt, is toch een goede eigenschap....

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:34

hahaha jah dat over die ouders daar heb je wel gelijk in. Je ziet er wel bepaalde dingen in terug.... het kan soms echt een lui paard zijn maar af en toe als ze echt lekker loopt zie je dat ze het leuk vind om voor je te werken.

Het ligt natuurlijk ook aan haar humeur...de ene dag loopt ze echt super en soms zitten er dagen bij dat ze wat minder loopt. Ik weet zeker dat als ze een tijdje door Rosanne gereden zou worden die oortjes vanzelf wel naar voren gaan...vind trouwens dat als een paard z'n oren opzij doet dat ie op je let. een van onze pony's is soms erg chaga(vroeger niet goed behandeld) en legt d'r hele oren plat naar achteren, dat is nog wel een heel verschil met wat Umi op deze foto's doet.

Ik weet het nog niet helemaal zeker, ga vandaag rijden als ik weer van school terug kom en zal wel ff rond gaan kijken of ik dan al een fotograaf in de buurt kan krijgen dan plaats ik ook nog wel 2 oude foto's dan kunnen jullie goed de verschillen zien.

liedewier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:38

heej, wel je schouders rechten en rechtop blijven zitten, op sommige fotos ook neij naar beneden kijken
veel succ6 verder

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:40

Er is een ding dat ik nooit zou doen....opgeven. Heb ik op Miran ook gemerkt je moet gewoon door blijven zetten en dan win je t van haar. Het was wel een heel gevecht, wel erg zwaar maar heb het wel voor elkaar gekregen. Omdat ik nu gewoon al m'n tijd aan Umi wil besteden en ik eigenlijk geen zin meer heb om Miran te rijden en weer t gevecht met d'r aan te gaan zocht ik iemand die dat wel wilde, en dat werd dus me zusje vind jullie een leuke combi hoor Zillie. Sinds ik met Miran samen heb gereden in de bak lijkt het net als of ze t van Miran overgenomen heeft, ze doet gewoon precies t zelfde als Miran vroeger altijd deed. Nu geef ik Miran wel de schuld is wel lekker makkelijk maar viel me gewoon op dat ze precies t zelfde doet onder t zadel.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:42

Jaah Mier loopt al weer een stukkie beter alleen idd die galop en die rare sprongen die ze dan gaat maken, dat doet Umi nu ook. Gelukkig heb ik van Nely geleerd hoe ik Miran nu Goed moet aanpakken zonder dat ze verder in opstand komt. Springen gaat ook heel goed zag je hoe mooi ze op die hindernis afkwam? Ze is echt gek op springen he dan is het echt een blije pony

Trouwens ik heb even die foto's van de buitenrit naar mijn mail gemmsd. Moet ik die foto's straks even op bokt zetten??

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:46

elmiran schreef:
Er is een ding dat ik nooit zou doen....opgeven

Dat is al iets wat vele missen! doorzettingvermogen, en het vermogen om pijn te lijden! haha

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:54

hahaah wil ze wel ff zien zet zo trouwens nog wel een foto erbij van toen het heel iets beter ging, gespannen was ze toen nog wel een beetje maar was er wel bijna uit.

Afbeelding
dit is al wel weer een oude foto...zie je wel aan m'n houding zit veel te kort...trek haar hier niet in de krul...zie losse teugel.

Afbeelding
betere foto's heb ik niet in die tijd had ze nog een behoorlijk gras buik...is nu gelukkig al minder.

Miran is inderdaad gek op springen maar weet zeker dat ze ook veel meer met dressuur kan haha zie je wel aan Misty..die springt ook liever maarja dressuur hoort er gewoon bij

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:59

Even een persoonlijk vraagje: heb jij ook les van Nely of is dat misschien een optie?
Want als je pony exact hetzelfde deed en nu aan Umi hetzelfde zou leren, moeten toch al je alarmbellen gaan rinkelen!!!
Misschien komt dat gedrag wel bij jou rijwijze vandaan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:59

fransheijs schreef:
elmiran schreef:
Er is een ding dat ik nooit zou doen....opgeven

Dat is al iets wat vele missen! doorzettingvermogen, en het vermogen om pijn te lijden! haha

haha ja idd...dacht dat ik iemand had gevonden voor m'n andere pony, ze heeft er maar 1x op gereden en probeerde haar nagevelijk te rijden, t lukte haar niet pony liep helemaal tegen de teugel en t zag er ook niet echt prettig uit, ze is niet nog een keer geweest om het te proberen.

Leuk vind ik het niet(logisch :p ) dat Umi nu zo in opstand komt maar t hoor t er gewoon bij ieder paard heeft wel eens zo'n periode dat ze je uit gaan proberen, en als ik nu door blijf zetten weet ik zeker dat ik er een fijn paard voor terug krijgt wat normaal kan galopperen. Umi zit dan voor geen meter...ze gooit gewoon heel erg hoog op en als ze springerig gaat doen is dat gewoon moeilijk uit te zitten zou vanavond wel even rodeo worden misschien wil gucci_zillah wel wat foto's maken??? of heb je geen tijd?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:03

Miran heeft hier elk jaar wel last van, maakt niet uit welke ruiter erop zit ze probeerd iedereen uit en was heel erg dominant en wilde gewoon niet werken. Dat was ook t gekke want zodra je buiten reed was er niks aan de hand, doe je een sprongetje dan wil ze daar wel in een harde galop op af.

Ik les al een paar maanden bij Nelie en me zusje is daar nu ook gaan lessen. Mijn andere pony rijd ik bijna het zelfde, die heeft dit nog nooit gedaan, af en toe wel eens een bokje tussen door maar dat is er nu helemaal uit. Ze springt netjes in de goeie galop en is erg goed aan t been. Een beginner zou er zelfs makkelijk op kunnen galopperen.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:04

amondi schreef:
Want als je pony exact hetzelfde deed en nu aan Umi hetzelfde zou leren, moeten toch al je alarmbellen gaan rinkelen!!!
Misschien komt dat gedrag wel bij jou rijwijze vandaan

Misschien ook niet!

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:08

Miran was al zo "bokkerig" toen we haar kochten en toen waren wij van die kleine kinders van 11 en 12 van die schijterss dus hebben we haar NOOIt aan kunnen pakken en hierdoor is ze zo geworden. Dat heeft dus niet zo veel met Rachel nu te maken want ze rijdt echt veel beter en heeft veel meer lef!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:08

T is echt t karakter van Miran...als je haar nu gewoon een weekje stil zou zetten nou ja btje overdreven...als je haar 3weken stil zou zetten en er weer op gaat is het rodeo.

Umi heeft gelukkig een hele fijne galop, in draf gooit ze hoog op, in de galop zit ze als een stoel dus stoor haar dan zowizo niet in d'r mond want m'n handen kan ik dan heel stil houden, zit niet te ver vorover of naar achteren.