Meer mensen met springangst..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lalain

Re: Meer mensen met springangst..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:41

Ikke vind het ook verschrikkelijk eng en paarden opzich ook maar toch rij ik omdat ik het graag doen en ik volg nu ook springles vrijdags omdat ik heb uitgevonden dat ik het best aardig kan enzo. Je moet gewoon over die angst heen komen. X

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 16:47

tja, die van mij (nou ja, bijrijdpaard dan, dus niet helemaal van mij, maar toch) springt ook alleen maar als je 't zelf durft... En ik ben beter in het bijsturen, dan echt aanmoedigen, dus toen ik het ging proberen deed 'ie het dus niet..

Heel rustig opbouwen, hoeft toch allemaal niet gelijk vandaag(morgen is ook een mooie dag) en gewoon doen wat je durft. Anders wil je straks allebei niet meer, dat schiet ook niet op..

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:01

Ikzelf niet, maar een vriendin van mij wel.
Sinds ze een keer door een val met haar kin en schouder tegen de bakrand belandde, heeft ze nauwlijks meer gesprongen. Ze durfde ook niet meer op de pony waar ze vanaf was gevallen, maar nadat ze er weer een keertje op heeft gezeten..durfde ze alles weer!
Zelf ben ik geen held, 1,10 is mijn hoogste sprong tot nu toe

Misschien moet je eerst eens op bijv. een manege paard dat je vertrouwt balkjes gaan lopen (uiteraard met begeleiding), en zodra je het durft een laag sprongetje, zo deed zij het ook. Denk dat 't ook wel verschilt per persoon hoe je er "vanaf komt"... Succes ermee

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:42

Ik ben niet doodsbang of iets maar ik moet wel mijzelf helemaal over de sprong heen praten.
Ik word eerst heel zenuwachtig rond 80 cm en hoger maar kan mezelf er wel overheen zetten en de sprong nemen.
Maar daarin tegen durf ik wel een oxer van 90cm en een meter te springen maar geen stijl van 90 cm ik vind de sprong veel te iel en ben bang dat het paard hem toch niet neemt.
Breete sprongen vind ik minder eng dan stijltjes.
Er is nooit echt iets misgegaan ben ook nooit gevallen met springen.
Maar heb ook maar zeer weinig springlessen gehad ooit op de manege enzo.
Ik denk als ik les zou nemen met springen dat ik wel veel meer durf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:44

Ik heb hetzelfde.

Er is nooit iets raars gebeurd, nooit een vreemde weigering, nooit gevallen bij springen en tóch heb ik die angst.

Sommige pony's zijn behoorlijk ''fel'' en gaan hard rennen als ze de hindernis zien, geen probleem .. maar wel als ze plotseling stoppen en jij eraf valt .. Dat vind ik eng ..

Een ander geval is dat je pony in de lucht ''stopt'' met springen en in de hindernis valt, een meisje in mijn les had dat ..

In de krant las ik laatst dat een 41-jarige vrouw was overleden bij het springen; het paard viel achterover op haar en dood was ze ..

Je kan gewoon lelijk vallen en ik spring alleen op pony's die ik ken, of echte springpony's die talent hebben, zeg maar .. De pony's die ik ken voel ik meestal beter aan .. En als ze geen zin meer hebben en 1x weigeren geef ik het ook op .. Slecht, maar ach .. Wil gewoon niet vallen..

Eindelijk mensen met springangst, gelukkig

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:17

ik ben ook bang geworden
puu rdoorhet ouder worden
vroeger, (25 - 30 jaar terug) heb ik jachtritten gereden, vaste hindernissen, op manegepaarden
ook een paar keer een cross foutloos uitgereden
en nu durf ik nog niet in galop over 30 cm heen !
terwijl mijn paardje ontzettend goed springt, heel braaf
ik durf net over het laagste kruisje te draven en over balkjes te galopperen
en toch wil ik weer over 50 cm ofzo heen durven
maar of medat nog lukt??

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 23:12

hier nog iemand.
eerst gaf ik er niet veel om.Hoe hooger hoe better.Maar naar een paar keer flink te zijn gevallen.was alle lef weg.durfde nog niet over 50 cm.Zag van de angst ook geen afstand,dus dat resulteerde weer in rarre sprongen,dus nog meer angst.Ik ben toen gaan lessen bij arno neesen en die heeft mij weer geleerd afstanden te zien=fijne sprongen. zo bem ik nu over mijn angst heen gegroeid.
even voor de goede orde tot een 1.10 en dan houd ik het voor gezien.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:31

Om eerlijk te zijn had ik niet het idee dat er zoveel mensen zijn met springangst! Ikzelf niet, ik vind het een van de leukste dingen die bestaan. wat ik vooral lees zijn mensen die een nare ervaring hebben gehad met springen, of gezien/gehoord hebben. wat ik me dan afvraag: durven jullie nog wel in een auto? Daar zijn zo veel ongelukken mee gebeurd! een auto is wel een machine met een gas en een rem, maar een paard heeft dat OOK! Een ding is altijd goed om je te onthouden: een paard vind het niet leuk om te weigeren, of om vlak voor een hindernis weg te schieten. ze maken er een spelletje van, om te zien wie de baas is, maar ze vinden het echt niet fijner dan een bak wortels. als jij onzeker bent, wordt je paard dat ook. Ik weet bijna zeker dat jullie het niet fijn vinden om niet te durven springen ( of alleen heel laag). Toch zal je eens de moed bij elkaar moeten rapen om te zeggen : ik ga ervoor. en als je niet gelijk de eerste dag over 1 meter durft, dat maakt niet uit. als je maar die eerste stap neemt: twee balken en emmers ( of echt springmateriaal) bij elkaar zoeken en iemand vragen je te helpen. alleen is het namelijk een stuk moeilijker! ga een springgericht dressuuruurtje rijden ( veel overgangen, verlichte zit, sturen, kijken). en dan neem je een paar keer een mini sprongetje.

Ik heb twee mensen met springangst geholpen met springen. beide durfden niet, ze vonden het gevaarlijk, en hadden weet ik veel hoeveel enge gedachtes in hun hoofd. Ik had de tijd, vertrouwen in hun paarden, en ik weet dat iedereen kan springen! toen ik daar weg ging, hadden ze beiden een erg goed gevoel, ze begonnen springen rustig aan weer leuk te vinden!

ik kwam laatst bij beide langs, en ze vroegen wanneer ze weer konden springen!

als jullie nog iets willen weten, kun je me pb-en. gewoon rustig beginnen, met begleiding, en dan kan IEDEREEN springen!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:58

ik begrijp iedereen perfect,

Maar ook ik ben weer rustig aan begonnen paar weken geleje,
En het gaat waarempel nog goed ook, niet dat je mij een stijl van een meter ziet springen,
maar een stijltje van 50 cm gaat al beter nu..
Ik kom dr nog is helemaal overheen denk ik..

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:29

Ik had geen springangst, nu wel, Onze Haflinger kan pas sinds ander half jaar redelijk springen, tot 80 cm dat was de limit.
altijd in de les gesprongen en springen vind ze echt super. Totdat we vrij gingen springen, een vriendin van mij sprong rond de meter. Donna zou dat moeten halen, dus wij op de hindernis af. Houdt ze zelf in, ook terwijl ik been geef en ze springt hem , tikt met haar voorbenen de balk eraf en die komt dwars onderhaar tercht, echt tussen de vier benen.
Daarna terug gegaan naar 60 cm hoog en daar vloog ze over heen, zo hard en zo hoog en dat deed ze ook in de les erna, sinds dien heb ik niet meer gesprongen, vind het eng en onverandwoordelijk om te springen, al hoe wel ik het wel weer wil oppakken met haar, maar dan beginnen met balkjes lopen, back to the basic.

Ik ben meer bang dat me paardje er wat aan overhou dan dat ik zelf bang ben.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:34

Ik vind het goed van je dat je weer wilt beginnen! gewoon, zoals je zelf zegt, terug naar de basis. lekker balkjes lopen, een mini-sprongetje.

ik heb ook wel vaak zoiets dat ik bang ben dat er iets met mijn paard gebeurt, maar daar moet je jezelf overheen zetten. het is lastig, maar een paard gaat niet dood aan een sprongetje van 40 cm!!! dat ze hard en hoog eroverheen springt, komt doordat ze tijdelijk haar vertrouwen kwijt is. dus veel lage sprongetjes in een vrij langzaam tempo springen helpt heel goed!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:54

Ik ben ook een enorme angsthaas, het gaat al beter en tegenwoordig vind ik sommige (!) B-parcoursen niet eens hoog (wat een overwinning, jaja)

Mijn grootste angst voor het springen is dat ik geen afstand zie, niet weet wat te doen en vervolgens het paard erin laat klappen.

Als ik een afstand zie dan gaat het goed en ben ik niet bang. Kom ik aanrijden en ik zie niet hoeveel galopsprongen nog dan slaat onmiddelijk de twijfel toe, nou ja, zeg maar paniek dan he.
Alleen omdat ik bang ben dat dat paard dan een nare ervaring opdoet omdat ik niet kan sturen! maar op een B-parcours gaat er nog niet zo gauw iets heeeel erg verkeerd, maar ik heb al wel iemand moeten beloven NOOOOOOIIIT M-spingen te worden, haha

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:23

Ik heb niet echt springangst, maar ben wel bang om op een hoge hindernis niet goed uit te komen en er midden in te knallen. Dat is vooral met een steilsprong, een oxer vind ik op de een of andere manier niet zo eng.
Mijn pony kan goed springen en weigert niet snel, maar als ze te langzaam op de hindernis af gaat, weigert ze wel. Ik vind het dus minder eng als ze wat 'harder' gaat, omdat ik dan bijna zeker weet dat ze springt.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:26

ik ben vorig jaar heel hard gevallen met het beleren van een paard! ik had toen mijn bekken kapot, het rare ervan is dat ik ook angst heb gekregen bij het springen.
het paard waar ik op rijd, sprong ik voor mijn ongeluk 1,30 mee, konden we makkelijk maar nu ben nog niet hoger gekomen dan 1 meter gewoon 1 hindernis, en heb laatst een parcourtje gesprongen bij ons in het land en durfde niet hoger dan 70 cm. ongeveer! dit is alweer heel wat, en probeer ook van me angst af te komen, de mazzel heb ik dat het paard waar ik oprijd nooit echt weigert!!

ik hoop dat ik me angst weer helemaal kwijt raak! want vindt springen geweldig

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:37

Ik heb wel en beetje angst, want ben er 1 keer van af gevallen en telkens als ik op een hindernis afkom, dan ga ik zalmaar zeggen de passen van mijn paard meetellen en als hij dan net te vroeg of te laat spring geef ik net de hulp en weigerd hzij natuurlijk. wat ook lo9gisch is. beetje moeilijk uit te leggen hwaha!! Ik ben dan natuurlijk ook bang dat ze net voor de hindernis stopt.
Ik hoop dat het ecxht goekom, want met mijn vorige pony van 1,21m sprong ik eens een keer 1,20m! Ik was dan ook de beste in de springles, jammer dat ik nooit aan wedstrijden had meegedaan!!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:49

ik heb ook wel een beetje angst, stiekem want ik vind springen het leukste wat er is maar ik heb ook al aardig wat pony's gehad die het niet leuk vonden en altijd maar stopten. (maar ook super pony's hoor) maar ik ben een tijdje geleden met een 4 jarige over de kop gevlogen en erg leuk was dat niet, dus nu merk je dat wat in het springen met dat paard. maar met mn eigen ben ik erg gespannen op concours en thuis valt dat mee, (weleens 1.20 m gesproongen (hangt van dehindernissen af) dan gaat ze heel hard en vlak van tevoren stopt ze dan, nou vraag ik me af of ze dan toch ergens pijn heeft waardoor ze dat doet omdat ik alles al geprobeerd heb. weer een ander paard wat ik een paar maand geleden heb gereden sprong bijna altijd, stopte alleen op dingen die ze echt eng vond, daar heb ik 1.30 mee gesprongen. dus bij mij is het verschillend kwa paard.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:13

Met mijn paardje spring ik niet hoger dan een meter, omdat ik het het gepaste zadel niet voor heb en hijzelf is niet zo zot van springen dus kan die elk moment weigeren. Heb dus ook bij wat hogere sprongen wat angst omdat ik denk dat hij hoger dan een meter niet meer aankan

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:17

meld zich
Kleine sprongetjes durf ik nog wel maar echt als er iets van 70 80 cm staat dan ehh liever niet

vroeger heb ik wel hoog gesprongen (vind ik)
Het hoogste wat ik toen gesprongen heb met een pony van 1.44 m is 1.20m ben er toen afgevallen echt midden in de hindernis enzo balken op me.. darna nog wel laag gesprongen maar sinds dien durf ik niet zo goed meer hoger dan 60 cm ofzo

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:44

Ik had ooit hetzelfde. Het is nu afgenomen tot normale proproties.
Ik had geen reden om het eng te vinden maar leuk vond ik het ook niet tot ik 9 jaar geleden aan paard ging rijden wat gewoon erg goed kon springen. Weigerde nooit en kwam altijd aan de overkant. Dat geeft je echt vertrouwen en zo wordt het ook weer leuk.
Met mijn huidige paard spring ik soms (bij gebrek aan een fatsoenlijk zadel) tot 90 cm. ook dan vind ik het soms een beetje 'IEKS' maar de 'LEUK' factor neemt het toch over en daar gaan we dan.....
Een boomstam laat ik nooit links liggen, zo leuk ben ik het wel gaan vinden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:50

magic_lover schreef:
Kleine sprongetjes durf ik nog wel maar echt als er iets van 70 80 cm staat dan ehh liever niet
Dat heb ik dus ook, terwijl ik het vroeger wel deed.

En dat is ook de reden waarom ik mijn A-brevet nog steeds niet gehaald heb . Ik durf niet zo hoog spingen .

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:08

hoi
ik zag het vroeger helemaal zitten, even die ene wnstpnt in de b dressuur halen en dan springwedstrijden, is er dus nooit van gekomen ik was p een gegeven moment zo bang dat ik niet eens balkjes meer durfde te draven men pony djumte met vier ben e gelijk zo gek mogelijk er over heen, ik durfde dus ook niet meer p andere toen kreeg ik men paard met springbloed en liet iemand anders daat eens op springen, wat heel goed ging inmiddels durf ik het zelf ook weer alleen op men paard dan en hebben we zelfs 1.20 gesprongen, ze zet ook altijd goed af, en telt zelf ik heb het echt heel rustig aan gedaan en vind het dus nu ook weer leuk, al doe ik het voorlopig alleen op men paard dus ook niet op men pony en ook niet op die van anderen!

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:12

Wat ben ik blij dat ik niet de enige ben met springangst. Heb altijd wel enige gezonde springangst gehad, maar ben toen ik een jaar of 22 was een keer van het paard gevallen en plat op een oxer tercht gekomen (paard weigerde) vanaf dat moment altijd rugpijn gehad. Ik woonde toen nog thuis en mijn moeder zei altijd als ik wat kreeg door het paardrijden dan moest dat paard meteen weg. Heb toen moedig alle pijn verzwegen en in de loop der jaren begon ik meer en meer pijn te krijgen(soms kroop ik letterlijk van de pijn) en ook begon ik krommer en krommer te lopen.
Ben toen acht jaar na die bewuste val voor de eerste keer naar mijn huisarts geweest en toen begon de bal te rollen.
Met die val had ik een wervel gebroken/gescheurd en uit die scheur is rommel gestroomd (even simpel uitgelegd) waardoor ik in mijn beweging geblokkerd werd en daarom liep ik dus zo krom. Ben eraan geopereerd en loop weer als een kievit. Ben nu dus als de dood om te springen mede door die ervaring maar ben nu ook inmiddels 43 jaar.
Als ik ruiters/amazones op concours zie of op de tv dan krijg ik het soms al benauwd en slaat de angst me om het hart.
Ik zou dolgraag van mijn angst willen afkomen om af en toe nog eens een sprongetje te kunnen maken.
Ik "geniet" wel van anderen hun springtalent en blijf lekker dressuren.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:20

Annetje schreef:
Ik lees hier trouwens dat de meesten niet in galop over de hindernis durven, ik ga juist liever in galop erover. De meeste paarden passen het dan beter uit en het voelt dan gewoon als een grote galopsprong, dus veel minder eng. Vind ik dan

Vind ik nou ook Ik kan dan ook beter tellen of ik goed uitkom bij de hindernis.

Ik heb geen springangst, ik vind het juist erg gaaf, maar doordat ik graag wil tellen en goed uit wil komen gaat het soms fout tijdens het inspringen. Als hij voelt dat ik twijfel stopt hij gelukkig. In het parcours zelf denk ik daar weer helemaal niet aan, dan gaat het ook altijd super!

Ik heb vroeger wel angst gehad, mede omdat ik een keer met paard en al in een hindernis ben gevallen, maar door op paarden te rijden die je kon vertrouwen met springen en ook altijd sprongen ben ik die angst kwijtgeraakt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:25

Ik denk dat je in draf meer het gevoel hebt dat je het tempo beter kunt beheersen. Maar in galop springt veel lekkerder!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:37

Ik vind springen leuk tot 40 cm ofzo..

Vroeger vond ik springen ook leuk, maar de laatste paar keren dat ik heb gesprongen zat ik op een merrie van 5 jaar die nog nooit had gesprongen.. Ze kon leuk springen en deed ook haar best, ging vaak ook goed, maar soms ook niet. Daarna heb ik niet meer gesprongen