speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_

Re: speciaal bit voor paarden die hard in de mond zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 18:16

mja, misschien heb je ook wel gelijk joyce B
eigenlijk wel ja Ze is ontzettend sterk in de hals, maar dan weet ik niet wat ze met der mond heeft. Ze klemt het bit namelijk niet echt vast, maar ze voelt het op een of andere manier ook niet als je trekt :S
Het probleem is als ik haar dus lange teugel geef dat ze inderdaad gaat hangen. Dan maak ik hem nog langer, maar dan gaat ze heel langzaam. Dan drijf ik haar aan, dan gaat ze racen. Tsjah en dan moeten de teugels toch weer op maat voor een volte of een ophouding...
maargoed...als iemand een oplossing weet dan hoor ik het graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:58

Ophouding doe je met je zit
Een volte met je gewicht en benen
De teugels dienen alleen als laatste extra aanwijzing

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 19:39

ja, nu ik het lees
als ik rij dan doe ik het ook wel zo, beiden laat maar zeggen, maar als ik het schrijf...
jaja, we boeken trouwens vooruitgang
vandaag gereden op een 'andere' manier, en mét zadel
Toen ze zo hard wilde draven heb ik haar stevig door laten galopperen. Na ruim 12 rondjes was ze wel moe, en ging ze toch liever draven...maar nee, wij gingen door tot de 20
*was zelf ook kapot, maar je moet der wat voor over hebben*
En daarna wilde ze wel meewerken, ging een stuk beter.
Af en toe nog een beetje hard, maar toen ze er achter kwam dat ze weer 20 rondjes mocht gaf ze het wel op
hehe, heel verhaal weer, maar het wordt nog eens wat met die dikke...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:07

Het isw at met die paarden, ik heb hierboven ook al eens een reactie gegeven. Het gaat bij mijn paard wel beter, maar ik heb nog te vaak veel gewicht in mijn handen. ik ben er nu op aan het letten en ik heb dus zelf de neiging om te vast te houden en vergeet mijn benen dan wel eens. Maar wat dan weer erg lastig is is dat ze gewoon een paar versnellingen harder loopt dan ik wil. Erg lastig, maar met volhouden komt het goed! je bent er in ieder geval op een goede manier mee bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:09

Die neiging heeft bijna iedereen wel denk ik.
Is gewoon een menselijke reactie

Als je dan ook maar weer meteen bedenkt, onee, fout, los laten, los laten.
Zo zit ik ook vaak genoeg in gedachte op het paard, los..los..been..

Gaat ze te hard, op de volte zetten en deze kleiner maken tot het gewenste tempo, dan uiteraard goed belonen zodat ze weet dat je dat bedoeld en dan de volte weer groter maken enz enz

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:11

Ik heb het ook hoor Als een paard zich sterk maakt dan moet ik ook altijd mezelf weer even tot de orde roepen en dan zeg ik letterlijk tegen mezelf.............. LOS, LOS LOS adem in, adem uit LOS!!!!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:04

Doe ik ook ..als ik het denk doe ik het minder snel of niet volgens mij en daarom zeg ik het hardop . Doe het alleen als ik alleen ben hoor, gelukkig is dat bijna altijd. Beeen....op je kont zitten etc ..best grappig.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:22

Bij ons op de manege is er ook een paard die niet echt te stoppen is. tenminste niet te stoppen was, ze heef tnu een ander bitje, weet niet hoe het heet, wacht hier een foto:

Afbeelding

op onze manege noemen wij het een Diola-bitje (paard heet Diola )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:31

Dit is een pessoa bit
Dit bit heeft een hefboom werking.
Op dresuur wedstrijden is dit bit bijv. niet toegestaan.
Het is dan ook geen bit voor een niet ervaren hand...

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:35

okie, wee tik dat ook weer. ik rijd trouwens zelf nooit op paarden eg maar (mmer op ponies ) hou niet zo van de paarden op onze manege veel te tja hoe zal ik het zeggen, of het is superduperbraaf of het is gelijk een paardje wat niet te houden is of heel schrikachtig. ik rijd maar op 1 paardje vaak (Flaneur, enige paardje wat er een beetje tussenin zit)... duss maar dit is 1 van de lievelingen van een vriendin van mij. Diola word ook gebruikt bij mensen die de overstap naar moeilijkere paarden, vandaar dat bitje denk ik..

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 20:09

okee
ja, dat bitje ken ik wel
ik heb ook al van meer mensen gehoord die ze bij dit soort paarden gebruiken, maar idd wat RK zeg, het is niet voor een onervaren hand. Ik kan altijd nog ff kijken en hard blijven oefenen met haar, liefst zonder ander bitje. Er hangt nu zelfs een dubbelgebroken watertrens in, en dat gaat prima.
Ze is nog steeds zo sterk, maar door veeeel verschillende dingen te doen, en figuren rijden gaat het veel beter
Als ze dan n og eens zo hard gaat draven, laat ik haar meteen flink doorgalopperen, maar dan ook flink lang. Tja, en daarna haalt ze het niet meer in der hoofd om zo hard te gaan, want ze wordt er toch alleen maar zelf moe van