Training jong paard goed of toch niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menske

Re: Training jong paard goed of toch niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:01

@tender: Maakt niet uit hoor.

Nou jongens nog tien minuten en dan ga ik naar stal om me klaar te maken voor de les. Ik ben echt gruwelijk zenuwachtig (erg he)want ik wil het paardje helemaal niet kwijt. Dus duim voor me dat het allemaal mee gaat vallen vandaag.

nance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:52

ik denk dat de eigenaresse een bord voor haar kop heeft. Die nieuwe instructrice vindt ik maar een paardenbeul en vindt ik dus helemaal niet geschikt om les te geven. Heeft ze wel haar diploma's daarin. Je moet een paard zeker niet gefrustreerd maken, dan wordt het zeker niets. Zoals je eigen instructrice lesgefft is de beste manier en kom je het verst mee. Als je op die nieuwe manier blijft leskrijgen, wordt het een fiasco voor je paard. Ik heb namelijk zelf ook een paard van 4 jaar en die leer ik ook doormiddel van je stem te belonen en te bestraffen. Ik merk gewoon dat het super werkt als je met respect met het dier omgaat. Ik walg van die mensen die met slaan en schreeuwen en té hard werken een paard trainen . Geloof me maar dat die eeste methode het beste werkt. Zo krijgt het paard ook respect voor jouw. Je moet je eigenaresse proberen te overtuigen dat die andere manier NIET werkt. ik hoop echt voor je dat het gaat lukken.
succes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:26

Als het paard getraind word op de 2e manier, word het daar gwn ongleukkig van. Maar ik hoop voor je dat het toch meevalt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:54

Ik hoop voor je en voor het paard dat de les meegevallen is.

Misschien kun je die instructrice nog wat leren... Ga in discussie met haar over waarom jij dingen op een bepaalde manier doet, laat haar ook uitleggen waarom zij het anders wil. Al vermoed ik dat je tegen een betonplaat staat te praten. 20 jaar en dan al zo hoog van de toren blazen.
En anders zou ik toch stoppen met het paard, met de boodschap aan de eigenaresse dat jij er niet aan mee wil werken om een paard in de vernieling te helpen.

Bij ons in de buurt loopt ook zo iemand rond, ze heeft wel Z gereden bij de pony's en vind dat ze nu goed kan lesgeven. Op haar eigen jonge paard kan ze niet rijden omdat hij steeds steigert, bokt en er tussenuit knijpt. Volgens haar begin je namelijk met in de krul trekken (mijn eigen woorden, zelf noemt ze het aan de teugel rijden) en als dat goed is begin je aan het voorwaartse, goh hoe kan het toch dat haar paard zo doet..

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:20

Menske, ik hoop voor je dat het alleszins is meegevallen. Ik heb iig aan je gedacht!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:25

Ik ook, ik vind het egt een nare situatie voor je!
Laat je het snel weten?

_deem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:08

Ben ook heel erg benieuwd hoe het gegaan is!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:14

Esther schreef:
Ik hoop voor je en voor het paard dat de les meegevallen is.

Misschien kun je die instructrice nog wat leren... Ga in discussie met haar over waarom jij dingen op een bepaalde manier doet, laat haar ook uitleggen waarom zij het anders wil. Al vermoed ik dat je tegen een betonplaat staat te praten. 20 jaar en dan al zo hoog van de toren blazen.
En anders zou ik toch stoppen met het paard, met de boodschap aan de eigenaresse dat jij er niet aan mee wil werken om een paard in de vernieling te helpen.

Bij ons in de buurt loopt ook zo iemand rond, ze heeft wel Z gereden bij de pony's en vind dat ze nu goed kan lesgeven. Op haar eigen jonge paard kan ze niet rijden omdat hij steeds steigert, bokt en er tussenuit knijpt. Volgens haar begin je namelijk met in de krul trekken (mijn eigen woorden, zelf noemt ze het aan de teugel rijden) en als dat goed is begin je aan het voorwaartse, goh hoe kan het toch dat haar paard zo doet..

Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik kan me zo irriteren aan mensen die denken geweldig te kunnen rijden, maar het niet kunnen. Ik heb weinig wedstrijdervaring, en rijd niet op een hoog niveau, maar af en toe heb ik nog meer verstand dan van die meisjes die een Z-pony krijgen, en daar mee wedstrijd gaan rijden, en in het Z komen en dan denken dat ze goed kunnen rijden. En soms is dat idd zo, maar soms dus ook absoluut niet.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:41

Nou zoals jullie weten heb ik net les gehad van “mijn nieuwe instructrice”. Ik zag er echt gruwelijk tegenop (zoals jullie weten) maar het is me echt 500% meegevallen .
Ik was extra iets eerder gekomen om even met het meisje te praten over haar idee van rijden en heb haar ook even uitgelegd hoe ik erover dacht even gezellig een beetje over koetjes en kalfjes gepraat en toen opgestapt.
De les begonnen met even lekker loswerken: voltes links en rechts, een paar overgangen en voorzichtig wat wijken voor de kuit en dat ging prima. Toen het paard even een minuutje of 10 “hard” aan het werk gezet en wat “moeilijkere oefeningen” gedaan (voor het paard he dus geen travers of zo maar een keer wat meer sluiten, aangalloperen vanuit een rustige draf enz.) en daarna even ontspannen nog wat kleine oefeningen in stap en toen lekker uitgestapt dus in mijn ogen een perfecte training.

IK HOOR JULLIE DENKEN: WAAR HEEFT ZE DAT AKELIGE MENS VAN DIE SLOF EN DIE SPOREN GELATEN!?!?

Nou wat blijkt nou, de eigenaresse van het paard vindt het nodig dat het paard en haar dochter worden aangepakt en niet de instructrice. Zij wil dat er tegen haar dochter wordt geschreeuwd want dat is volgens haar goed voor de motivatie.
En haar dochter moet perse met sporen, zweep en slof rijden anders komt ze helemaal niet op het paard.
De instructrice is gewoon niet opgewassen tegen mams en durft er niets van te zeggen (ergens wel een beetje zwak maar ik ben ook altijd wel een beetje zenuwachtig als ik haar iets moet vertellen dus ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor)
De eigenaresse was er vandaag niet bij (i.v.m. een begrafenis geloof ik) en dus konden we helemaal op onze eigen manier rijden maar ja hoe gaan we dat de volgende keren doen (dat is dus het probleem).

Het mensje heeft verder de ballen verstand van rijden dus als ik de slof er bij wijze van spreken los aanhang, mijn sporen (die ik niet gebruik) aandoe en de instructrice zo af en toe een beetje schreeuwt is het waarschijnlijk al goed maar ja de vraag is wil ik dat????

Ik bedoel het is toch te gek voor woorden dat twee volwassen mensen een toneelstukje op gaan zitten voeren!!!

Als dat mens nou niet naar de lessen kwam kijken (en dat doet ze ongeveer om de week) was het wat mij betreft prima geweest maar ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet. Wat zouden jullie doen??

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:52

vind het fijn voor je dat het zo meegevallen is en dat je lekker hebt kunnen werken!

en ben me je eens dat het onzin is, zo'n toneelstuk op te voeren, maar als het beste mens er zelf om vraagt, en jij kan ermee leven?

Blijft wel een feit dat ze waarschijnlijk al (te) vroeg (te)veel resultaat wil zien op wedstrijden misschien, maar dat kan jij beter inschatten dan wij.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:55

Jah, ik vind het nog steeds heel moeilijk! Ik vind het wel heel leuk voor je dat de les zo is meegevallen !!
Ik zou gewoon nog een keer les van haar nemen, ook als de eigenaar er bij is. Dan kun je gewoon even kijken wat zij ervan zegt. Of dat zij het nog steeds "te soft" vindt of mischien, omdat je nu van iemand anders les krijgt waarvan ze weet dat die streng kan zijn, dat ze het wel goed vindt. Ik zou dat gewoon ff afwachten.

Ik ben het ook wel met Tender eens. Als jij ermee kan leven, dan zou ik het gewoon doen!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 15:30

Druist eigenlijk wel tegen al mijn principes in. Het is dat het zo'n fijn paard is anders was ik er allang mee gekapt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:43

Bij je huidige instructrice IS je paard hard aan het werk maar op het niveau dat bij zijn leeftijd en ontwikkeling past. Ik ben bang dat het bij de andere persoon overnomen wordt, zijn looplust verliest (dat is zo te horen bij het andere paard al het geval) en vroegtijdig zal verslijten. Voor een goede prestatie op langere termijn ben je dus gebaat bij het voorzetten van je werk.
Misschien dat dit argument helpt bij je eigenaar. Ik heb helaas dit al vaak gezien: men heeft geen geduld en wil de winstpunten erin slaan en eruit meppen. Je huidige instructrice doet het uitstekend, een jong kind laat je ook niet als een volwassene werken! Je krijgt anders een zuur en eenzijdig ontwikkeld paard. Straks vloeien de zwaardere oefeningen er vanzelf uit omdat de spieren er klaar voor zijn en er geen blokkades zijn. Kan je Anky niet bellen en vragen of ze vertelt dat zij het ook niet zo aanpakt....
Als je geen andere keuze hebt, kan je inderdaad een beetje 'sabotage' proberen em hopen dat jullie er mee weg komen. Het is toch doodzonde! Over een paar jaar zal het verschil duidelijk blijken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:56

Oeps, sorry, ik had alleen de eerste bladzijde gelezen en de rest niet gezien...
Fijn dat de les zo meeviel en jullie het wel eens zijn. Kan deze instructrice niet een beetje een verhaal maken dat het een ander soort paard is (misschien ander bloedlijn o.i.d.) en daarom een andere aanpak moet hebben? Als de eigenares er niet zo in thuis is en haar favoriete instructrice dat zegt, doet dit misschien iets?
Het inderdaad belachelijk dat jullie een heel toneelstuk in elkaar zouden moeten zetten. Mocht het werken dan kan ik me voorstellen dat je tenminste het wil proberen maar wellicht kijkt ze er toch doorheen en dan hebben jullie weer een probleem. Jullie willen kennelijk allebei graag op de goede manier verder met het paard dus eerst maar eens proberen wat de reactie is als de eigenares jullie les gezien heeft. De instructrice moet zich misschien wat zelfverzekerder presenteren en op haar deskundigheid wijzen. Ik hoop dat het helpt!
Overigens heb ik ook wel medelijden met haar dochter, wat zal die van haar sport genieten..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:01

Je zal zo een moeder hebben

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:07

Zullen we daar eens een slof en sporen opzetten?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:24

Gelukkig bleek de 2e instructrice reuze mee te vallen!
Nu is eigenlijk de eigenaresse dus het grootste probleem, wel een stom mens, zo neemt ze het plezier in het rijden voor haar dochter gwn weg.
Ik zou gewoon zoals je vandaag hebt gedaan, ook gewoon gaan rijden als dat mens staat te kijken, en dan naderhand vragen wat ze er van vond.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:24

Martie schreef:
Zullen we daar eens een slof en sporen opzetten?

En dan nog een zweep erbij.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:46

Die moeder en dochter rijden dus het andere paard de vernieling in en willen dat met dit paard ook. Ik zou het gewoon eens aankijken met die lessen en als je van de eigenaar op die zelfde manier moet rijden dan zou ik er accuut mee ophouden. Als het paard over een paar jaar helemaal kapot is dan krijg jij daar namelijk de schuld van. Want die eigenaar zal nooit de fout bij zichzelf zoeken.
Je zal inderdaad maar zo'n moeder hebben, verschrikkelijk.

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:04

Fijn dat de les, en vooral die instructrice zo meevallen. Als ik het zo lees lijkt het me eigenlijk helemaal niet zo raar om voor die moeder een toneelstukje op te voeren. Als jullie het zo met elkaar eens zijn en het goed samen kunnen vinden kan het wel grappig zijn denk ik...

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:54

hmm dus jullie vinden dat zo'n toneelstukje wel kan.

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:28

Zo'n toneelstukje kan zeker wel, zij vraagt jij draait, meer is het niet. Wat ik me wel afvraag is hoe het met de andere feitjes zit dan. Er waren toch zoveel mensen die verkeerd over die instr. praatten? En ze had haar eigen paard toch ook zo vern*kt dat ze er niet meer normaal mee kon rijden?
En als een toneelstukje opvoeren goed te doen is, waarom doet ze dat dan ook niet met die dochter? Die zal vast ook niet blij wezen met het hele gebeuren.

Btw; het idee van de instr. een verhaal op laten hangen over bloedlijnen en andere aanpakken etc zou ik ook zeer zeker eerst proberen. En dan het liefst vanuit de positieve hoek.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:35

@anneliesss: Tja wat betreft die slechte verhalen. Is altijd net een beetje wat voor bril je op hebt he .
Ik had mijn mening al gevormd en was een beetje op zoek naar meningen die mijn mening ondersteunden (ja ik weet het echt heel slecht) en als je daar naar op zoek bent vind je die verhalen natuurlijk wel.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:56

Ik heb nu pas het hele topic gelezen.
Allereerst fijn dat je les dus toch meegevallen is.
Ik vraag me alleen een ding af: als die tweede instructrice, waar je nu dus je les bij genomen hebt, zo tegen de manier van lesgeven is, die de eigenaresse wil en die ze wel bij de dochter toepast: WAAROM doet ze dat dan ? Waarom geeft ze uberhaupt les aan een paard van die eigenaresse ? Ze is naar mijn mening toch mans genoeg om te zeggen: "Mevrouw, u heeft mij gevraagd hier les te komen geven. IK ben hier de gediplomeerde instructrice. Ik geef les op MIJN manier en anders helemaal niet".
Of zij is een slapjanus of ze nemen je alsnog in de maling, want wat is er nu overgebleven van alle negatieve verhalen over die instructrice ?Zijn die opeens niet meer waar ? Hoe zit het dan met het verhaal dat zijzelf op jouw bijrijdpaardje wil rijden ? Ik heb het idee dat je alsnog in de maling wordt genomen, maar dat kan wel aan mijn wantrouwige aard liggen

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 11:34

Zoals gezegd ik kan me er wel iets bij voorstellen want de eigenaresse is heel erg dominant en daar zijn wel meer mensen niet tegen opgewassen (instructrice is 20). En dat verhaal dat de instructrice zelf op het paard zou gaan rijden heb ik van de eigenaresse dus ik weet natuurlijk niet zeker of dat waar is of dat ze het gewoon gebruikt als pressiemiddel.