patos schreef:Kijk, dat vind ik nu zo leuk aan jullie twee! Niet dat gezever van: tis een fjord dus krijg ik nooit de punten die ik verdien, maar gewoon: rijden met die hap en we kijken wel waar het schip strand! Als alle Fjorden-, haflinger-, fries- en tinkerrijders nou ook zo'n instelling hadden zaten er een heleboel meer in de hogere dressuurklassen.
Dat is ook niet helemaal waar, maar ik denk niet dat alleen pony-ruiters bij de paarden hier last van hebben. Zo ken ik ook iemand die bij bepaalde jury's altijd lage punten kreeg. Soms zélfs met commentaar in de trend van, "je rijdt goed maar ik vind je paard niks".
Maar dus wel gewoon met KWPN: Ik denk dat het dus ook afhangt van de uitstraling van je paard, die sommige mensen misschien niet helemaal aanspreekt. En bewust óf onbewust kan dat toch in de punten schelen. Ik denk overigens dat het ook al een heel end scheelt als je pony-beest nageeflijk / netjes loopt. Zeker met een korte nek (ikzelf heb ook keihard gewerkt om mijn ijslander soepel te krijgen in de dressuur en we hebben nog een lange weg te gaan dus ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. en dan heb ík nog nieteens dressuurambities, maar rij ik endurance.) is dat best lastig, mijn ijslander vind nageven ook best lastig en het heeft een poos geduurd voor hij het uberhaupt deed in draf en galop, we zijn er nog steeds mee bezig.
Maar ik denk dat dat een van de probleempunten is. En vaak als pony's met een korte nek eenmaal nageeflijk zijn én voor de rest ook soepel (dus stelling, gemakkelijk korte wendingen e.d.) denk ik dat het vrij gauw gaat, dan heb je het moeilijkste al achter de rug. Maar ik ben er zeker wel van overtuigd dat het kan.
Alleen kan ik me ook voorstellen dat af-en-toe punten toch deels worden beoordeelt door wat de smaak van de jury is (dus het is wel zo dat als je een nette proef rijdt je hoge punten krijgt, maar misschien had je nog net íets hogere punten gehad als de jury je paard helemaal super geweldig had gevonden. of andersom, iets lagere als ze je paard niet echt iets vinden. hoewel het denk ik geen tientallen punten zullen schelen
). En dan doel ik dus niet alleen op tinkers, haflingers, fjorden e.d. maar ook op 'gewone' dressuurpony's en -paarden.
Het blijft nou eenmaal een jurysport en daar zit naar mijn idee toch altijd wel íets subjectiviteit in, bewust of onbewust... 
Maare als jij altijd de punten krijgt die je verdient is dat zowiezo een compliment voor Taac's uitstraling, of niet? 
Ik dacht al wat gereageerd te hebben hier, maar volgens mij weet je ondertussen ook wel dat ik Taco een prachtdier vind.