3 jarige super stoere newforest ruin(v.Brandy XIII) @ work.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosje_

Re: 3 jarige super stoere newforest ruin(v.Brandy XIII) @ wo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:26

hippisch7 schreef:
Zou het mischien zo zijn dat deze amazone puur voor de foto een zo'n mooi mogelijk beeld heeft willen neerzetten?

Zelf geeft ze aan dat de pony erg sloom is. Wij beleren al onze paarden direct met sporen. We beginnen met kleine knopjes. Volgens mij gebruikt de amanone op de foto deze ook. Ik zie maar al te vaak paarden die dan voor het eerst met sporen te maken krijgen en ruiter die hier vervolgens helemaal niet mee overweg kunnen. Vanaf de M-klasse zijn sporen verplicht, fantastisch gezicht die paarden die dan in eens oncontoleerbaar zijn.

Er is overigens niets mis mee de teugels bij een jong paard laag te houden. Bij een pony als deze met een dergelijke forse hals nodig je hem uit door afwisselend aan te vragen en te laten strekken beter over zijn rug te gaan lopen. Het wordt lastiger als je dan op een pony rijdt die vervolgens ook nog van nature lui is. Spoortjes helpen dan om deze pony beter uit te nodigen voorwaartser te gaan rijden, waardoor je vervolgens aan aanleuning kunt gaan werken.

Is het niet zo dat je een spoortje juist gebruikt om je hulpen te verfijnen en niet als een hulpmiddel om je pony meer voorwaarts te krijgen? Is daar een zweepje niet veel effectiever bij?
En hoor je mij zeggen dat er iets mis met je handen iets lager te houden bij een jonge pony? Nee, ik denk zeker dat het effect kan hebben mits het goed gebeurd!
Maar wat ik hier op de foto's zie is dat de pony weldegelijk naar beneden GETROKKEN wordt!!
En wat als je nu al met spoortjes gaat rijden, waarmee moet je dan over 2 jaar mee gaan rijden? Die pony rijd ze in voor haar nichtje, waarschijnlijk niet zoveel ervaring als haar, moet je dan dat nichtje ook maar met sporen laten rijden? Het is toch veel effectiever om de pony op je eigen kuitdruk voorwaarts te laten lopen? Desnoods met een zweepje!! Het helpt toch niet om je pony voorwaarts te PRIKKEN!!
En dan nog voor de foto! Wil je dan niet laten zien hoe goed je de pony aan het been hebt, en ontspannen kan laten lopen? Is dat niet een veel mooier gezicht? Voor mij, en vele bokkers wel!!!

Dan nog vind ik het totale onzin dat het een mooi gezicht is als paarden dan ineens oncontroleerbaar zijn! Is het niet veel mooier om je paardje zonder enig hulpmiddel dan ook netjes nageeflijk en ontspannen kan lopen!!??

Dan nog denk ik dat jij een gekleurd beeld van deze amazone hebt. En ik zeg niet een verkeerd beeld! Dat komt doordat jij deze amazone kent! Wij niet.. wij oordelen vanaf deze foto's. Bekijk jij dan ook eens alleen deze foto's en kom dan met een nieuw oordeel!

Maar ontopic!!
Ik vind het ook super dat je zo goed met de kritiek om gaat! Super, en jij en je paardje komen er wel!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:32

hippisch7 schreef:
_Roosje_ schreef:
Zelf geeft ze aan dat de pony erg sloom is. Wij beleren al onze paarden direct met sporen. We beginnen met kleine knopjes. Volgens mij gebruikt de amanone op de foto deze ook. Ik zie maar al te vaak paarden die dan voor het eerst met sporen te maken krijgen en ruiter die hier vervolgens helemaal niet mee overweg kunnen.
Vanaf de M-klasse zijn sporen verplicht, fantastisch gezicht die paarden die dan in eens oncontoleerbaar zijn.

Er is overigens niets mis mee de teugels bij een jong paard laag te houden. Bij een pony als deze met een dergelijke forse hals nodig je hem uit door afwisselend aan te vragen en te laten strekken beter over zijn rug te gaan lopen. Het wordt lastiger als je dan op een pony rijdt die vervolgens ook nog van nature lui is. Spoortjes helpen dan om deze pony beter uit te nodigen voorwaartser te gaan rijden, waardoor je vervolgens aan aanleuning kunt gaan werken.

Sorry hoor, maar tussen de tijd van beleren en het rijden van een M proef zit toch nog wel een hele periode Koe
En als je paard van het rijden met sporen oncontroleerbaar wordt, doe je toch ook iets niet helemaal goed.
Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat het goed is om je handen laag en vast te zetten, dus ik ben het niet echt met je eens op deze punten.

trowing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:11

trowing schreef:
ik ben het met iedereen hier eens maar deze stal staat daar ook wel bekend om dat ze paarden stuk rijden.

als ik dit zelf getypt zou hebben zou ik mijn excuus aanbieden maar aangezien ik dit niet getypt heb. heb wel een idee die dit getypt heeft om mij een loer te draaien.

en dan nog eens ik heb dan wel nix in de sport bereikt omdat ik het trainen van jonge paarden leuker vind dan wedstrijd rijden.

en ik hoop dat de fam velkers dit leest!!!

en weet iemand hoe je je w8woord kan veranderen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:15

ik vind het echt een hele mooie pony..

verder vind ik dat je je handen vast zet en je prikt hem naar voren. probeer met je kuiten te drijven en niet met je sporen. daar heb je laten veel meer profijt van. hij is nu nog jong als ie 13 is gaat ie zo niet meer van zijn plek:D hihhihhih

hippisch7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:27

_Roosje_ schreef:
hippisch7 schreef:
Zou het mischien zo zijn dat deze amazone puur voor de foto een zo'n mooi mogelijk beeld heeft willen neerzetten?

Zelf geeft ze aan dat de pony erg sloom is. Wij beleren al onze paarden direct met sporen. We beginnen met kleine knopjes. Volgens mij gebruikt de amanone op de foto deze ook. Ik zie maar al te vaak paarden die dan voor het eerst met sporen te maken krijgen en ruiter die hier vervolgens helemaal niet mee overweg kunnen. Vanaf de M-klasse zijn sporen verplicht, fantastisch gezicht die paarden die dan in eens oncontoleerbaar zijn.

Is het niet zo dat je een spoortje juist gebruikt om je hulpen te verfijnen en niet als een hulpmiddel om je pony meer voorwaarts te krijgen? Is daar een zweepje niet veel effectiever bij?
En hoor je mij zeggen dat er iets mis met je handen iets lager te houden bij een jonge pony? Nee, ik denk zeker dat het effect kan hebben mits het goed gebeurd!
Maar wat ik hier op de foto's zie is dat de pony weldegelijk naar beneden GETROKKEN wordt!!
En wat als je nu al met spoortjes gaat rijden, waarmee moet je dan over 2 jaar mee gaan rijden? Die pony rijd ze in voor haar nichtje, waarschijnlijk niet zoveel ervaring als haar, moet je dan dat nichtje ook maar met sporen laten rijden? Het is toch veel effectiever om de pony op je eigen kuitdruk voorwaarts te laten lopen? Desnoods met een zweepje!! Het helpt toch niet om je pony voorwaarts te PRIKKEN!!
En dan nog voor de foto! Wil je dan niet laten zien hoe goed je de pony aan het been hebt, en ontspannen kan laten lopen? Is dat niet een veel mooier gezicht? Voor mij, en vele bokkers wel!!!

Dan nog vind ik het totale onzin dat het een mooi gezicht is als paarden dan ineens oncontroleerbaar zijn! Is het niet veel mooier om je paardje zonder enig hulpmiddel dan ook netjes nageeflijk en ontspannen kan lopen!!??

Dan nog denk ik dat jij een gekleurd beeld van deze amazone hebt. En ik zeg niet een verkeerd beeld! Dat komt doordat jij deze amazone kent! Wij niet.. wij oordelen vanaf deze foto's. Bekijk jij dan ook eens alleen deze foto's en kom dan met een nieuw oordeel!

Maar ontopic!!
Ik vind het ook super dat je zo goed met de kritiek om gaat! Super, en jij en je paardje komen er wel!

Ik denk dat we wel een aparte topic kunnen houden over de inzet van zweep en sporen.
In het algemeen kun je stellen dat. mits op de juiste wijze ingezet, hetzelfde effect beogen.
Bij het gebruik van sporen prik je je paard kort aan en rijdt vervolgens op kuitdruk verder. Dit doe je ook bij de inzet van de zweep.
Bij het juiste gebruik van de zweep tik je even kort vlak achter je kuit aan om reactie te krijgen.
Je ziet juist vaak dat de zweep verkeerd wordt gebruikt en ingezet wordt als afstrafmiddel. Bij het naar voren willen rijden krijgt het paard dan een tik op zijn achterste. Zeker er volgt een reactie, maar dat heeft niets te maken met het verbeteren van een reactie op je hulpen.

Alles valt of staat bij het op juiste wijze inzetten van zweep of sporen.

Waar ik op doelde bij de overgang naar de M-klasse, is dat veel ruiters die niet gewend zijn om op de juiste manier met sporen te rijden, hun paarden onaangenaam verrassen als ze plotseling verplicht worden om wel sporen te gaan gebruiken. Juist bij die catagorie ruiters zie je de paarden veranderen van brave naar ineens vluchtende paarden.

Dit is mede de reden waarom ik het geen enkel probleem vind een sloom paard zo nu en dan eens te kietelen met een klein knopspoortje.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:31

Mensen..

Dit meisje probeerd haar best te doen, en vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Mischien dat het bij jullie allemaal anders over komt, en vergeet niet dit zijn moment opnamens.

ik rij de fries ook met sporen heb hem amper 3 maanden onder het zadel. maar de reden is dat die ontzettend flipt met een zweep.
is die ook ontzettend angstig voor, opde africhtingsstal heeft die de onjuiste harde klappen gehad zoals ik van iemand heb gehoord die daar liep. En heb hem een keer met een zweepje gereden, en gevoeld hoe paniekerig die dan werd.

ik vind dat jullie verder moeten kijken dan jullie neus lang is ook bij dit meisje. wacht een andwoord van de ts af voordat jullie vooroordelen gaan maken.

Verder kan ik alleen maar zeggen veel succes.

Probeer wel je handen wat meer te dragen en je hakken uit te drukken, maar weet dat het allemaal niet makkelijk is en dat het al gezecht is.

ik denk ook dat het met de goede begeleiding wel goed komt (iemand die op de grond meekijkt en die je net even op wat puntjes kan wijzen )

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:40

Sluit me helemaal bij Navidad aan, overdreven is ook een kunst hoor mensen Scheve mond

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:21

Dankjewel!
Heb net weer gereden en zonder sporen! En ben bijna niet aan zn mond geweest! En heb cavaletties in de bak gezet, zodat hij iets meer op mij let, en zn beentjes er iets meer uit drukt! Lachen

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:22

Navidad schreef:
Mensen..

Dit meisje probeerd haar best te doen, en vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Mischien dat het bij jullie allemaal anders over komt, en vergeet niet dit zijn moment opnamens.

ik rij de fries ook met sporen heb hem amper 3 maanden onder het zadel. maar de reden is dat die ontzettend flipt met een zweep.
is die ook ontzettend angstig voor, opde africhtingsstal heeft die de onjuiste harde klappen gehad zoals ik van iemand heb gehoord die daar liep. En heb hem een keer met een zweepje gereden, en gevoeld hoe paniekerig die dan werd.

ik vind dat jullie verder moeten kijken dan jullie neus lang is ook bij dit meisje. wacht een andwoord van de ts af voordat jullie vooroordelen gaan maken.

Verder kan ik alleen maar zeggen veel succes.

Probeer wel je handen wat meer te dragen en je hakken uit te drukken, maar weet dat het allemaal niet makkelijk is en dat het al gezecht is.

ik denk ook dat het met de goede begeleiding wel goed komt (iemand die op de grond meekijkt en die je net even op wat puntjes kan wijzen )

Jaa, daarom zijn spoortjes een goede oplossing Lachen
als je je been rustig stil verder houdt is het toch helemaal geen probleem! Jij ook succes met je fries Pling

Ik ga aan mn handen/benen werken! Ach gut

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:29

trowing schreef:
trowing schreef:
ik ben het met iedereen hier eens maar deze stal staat daar ook wel bekend om dat ze paarden stuk rijden.

als ik dit zelf getypt zou hebben zou ik mijn excuus aanbieden maar aangezien ik dit niet getypt heb. heb wel een idee die dit getypt heeft om mij een loer te draaien.

en dan nog eens ik heb dan wel nix in de sport bereikt omdat ik het trainen van jonge paarden leuker vind dan wedstrijd rijden.

en ik hoop dat de fam velkers dit leest!!!

en weet iemand hoe je je w8woord kan veranderen.

Oke, duidelijk Haha!
Schrok al, omdat ik helemaal geen idee hem dan welke pony we moeten verknalt hebben Ach gut .. Naja Succes met het trainen van de jonge paarden en bij gotien op stal OK dan!
Ik weet ook niet hoe je je wachtwoord verandert, anders moet je de moderator even vragen Lachen

groetjes selena!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:33

Ik vind het heel erg goed van je dat je je "fouten" inziet en wil verbeteren... zeer goede mentaliteit, dat zie je niet vaak Knipoog

En over de pony, echt een heel erg mooi beest Haha!

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:46

Dankjewel Bloos Lachen

Ben ook erg verliefd op vadim Clown Haha! Hij is echt zo'n kanjer!! Tong uitsteken

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:05

Stom om nu al met sporen te rijden, reageert 'ie dadelijk helemaal niet meer op het been.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:14

Als je leest wat hier boven allemaal getypt is snap je het misschien! En ik heb al gezegd zelfs uitgevoerd zonder sporen te rijden!
Ga wat d0en met tips, niet steeds in herhaling vallen Knipoog

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:59

mee eens. Knipoog

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:01

Haha oke.. Lachen
N0gmaals allemaal tnkx voor de tips Knipoog Pling

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:57

Toydoll schreef:
Leuke pony, echt een mooi ding,

Maar als ik eerlijk mag zijn, je rijdt verschrikkelijk :S
Je trekt die pony zn hoofdje gewoon naat beneden, Je hebt je hakken omhoog en duwt die sporen gewoon recht erin... Zonde, want zo wordt die pony er ook niet beter van.... Laat die sporen is af en ga eerst is kijken of je dan de ontspanning erin kan rijden...

helemaal mee eens

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:36

Alsjeblieft zeg... de TS heeft haar fouten ingezien en probeert het te verbeterer.
Ok het was niet zoals het 'hoort' maar dat is nu wel duidelijk geworden... herhaling van reacties is op dit moment nogal onzinnig lijkt mij Knipoog

Tips zijn nu beter op z'n plaats...

_MOOSSIE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:11

Hai Hai!
Pff, zit pas net op bokt en heb volgens mij al te maken met het 'bokt' syndroom Haha! . Als er 1 schaap over de dam is...

Maar goed, niet dat het commentaar niet juist was hoor! Maar aan TS (weer een woord bijgeleerd Haha!, heeft zeker een half uur over nagedacht dat het misschien de topicstarster mee bedoeld had kunnen worden) ik vind het super dat je zo met het commentaar omgaat! Top!

En misschien nog een tip:
Als je nu met hem op les bent, wat in mijn ogen super is dan ga jij denk ik het paardje steeds beter rijden! Om dan misverstanden te voorkomen met betrekking tot het rijden, hij is immers nog maar 3, is het misschien handig en leuk om je nichtje te helpen met het rijden. Dan wordt je pony op 1 manier gereden en dat is altijd beter! (spreek uit ervaring Knipoog )

Nog heel veel plezier met het paardje!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:22

Haha! Ik vind het een hele mooie pony!
Ik heb zelf ook mijn eigen pony voor een deel ingereden en ik weet dat het best moeilijk kan zijn. Mijn pony had niet zo'n zacht mondje en maakte zich ook super sterk als ik iets van haar vraagde, met gevolg dat ik de hele bak door crosste.
Probeer gewoon lekker voorwaarts naar je hand toe te rijden en dan komt dat nageeflijke op den duur zelf wel. Als hij rond loopt proberen om zijn halsje mooi uit te leggen. Het kan soms erg moeilijk zijn.
Vingers aflikken Maar euh... tis een schatje om te zien hoor! Veel succes met inrijden verder!

Groetjes,

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:36

Wouw Vingers aflikken mooie pony zeg! Jummie!

Ik heb nog een kleine aanvulling op iemand die zij dat je een kort zweepje moet pakken. Zelf heb ik liever een lange, dan wordt je hand niet onrustig bij het aantikken. Met een korte moet je nl je teugels loslaten of je zit in zn mond

En nog een tipje voor als hij uit de galop valt, gewoon weer de galophulpen geven en doorgalopperen. Vooral niet gaan duwen met je kuit. Gewoon reactie vragen, net zolang tot de gewenste reactie zich voordoet en dan weer los.

Ik ben momenteel met een net 4 jarige bezig. 2 maanden geleden kon ik een paar pasjes galopperen, nu zolang ik wil, terwijl ik er amper iets voor hoef te doen!

Voor de rest veel succes met dit prachtige dier!

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:20

Jemig....wat super dat de TS de opmerkingen zo goed oppakt. Inderdaad, complimenten. Soms was het wat bot geformuleerd, maar echt top dat je er wat mee doet.

Het is echt een mooi beestje hoor. En ondanks dat je te groot bent kan het best. Met sporen rijden op een jong dier dat wordt ingereden vind ik persoonlijk geen goed idee. Evenals een zweep. Als het niet anders kan àla, maar goed. mijn mening.

Het is logisch dat je wat naar voren valt op een kleiner paard. Ondanks zijn nek heb je voor je gevoel "minder" voor je. Op de manege reed ik altijd paarden, nu hebik zelf een pony en ik merk ook dat ik eerder naar voren val. Maar goed, daar heb je les voor toch?

Verder ziet het er inderdaad op de foto's wat trekkerig uit. Je weet wat je punten zijn waaraan je zou moeten werken. Om de pony zo goed mogelijk in te rijden doe je er wat mee. Perfect!

De tip die je instructrice gaf is een goede. Om de dag rijden en longeren. Een paard dat niet in balans is kun je nog zoveel vragen, maar daar verpest je meer mee dan je lief is. Laat hem eerst los door zijn lijf lopen en ontspannen. Aan de teugel kan altijd nog.

Dat uit de galop vallen lijkt me inderdaad aan het evenwicht liggen. Aan de longe kun je hier goed op trainen. Zorg ervoor dat de stap en draf goed voorwaarts en gecontroleerd zijn. Veel overgangen maken. Galop komt vanzelf goed wanneer de balans daar is.

Succes en keep up the good work. Ben echt blij te lezen dat je wat doet met de kritiek!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:52

Citaat:
Hier reed ik hem even naar voren, omdat hij soms nog wel erg dribbelt. (let niet op mn houding

Zou je niet gewoon je hand naar voren doen Scheve mond verder erg mooie pony ofcourse Lachen

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:02

Oke t0p erg bedankt Pling
Ik ga lekker me bezig houden met het trainen van vadim en met me zelf natuurlijk Knipoog:)
Over een tijdje plaats ik weer foto's!! Lachen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:32

SelenaV schreef:
Oke t0p erg bedankt Pling
Ik ga lekker me bezig houden met het trainen van vadim en met me zelf natuurlijk Knipoog:)
Over een tijdje plaats ik weer foto's!! Lachen

Ben benieuwd! Ik vind dat je goed met alle kritiek omgaat Ach gut
Ik weet hoe het is om een sloom paard te rijden, ik wissel het steeds af. Soms rijd ik met sporen, maar ook vaak zonder. Zo raakt hij niet afgestompt op het been Lachen Ik denk dat je in het begin beter even zonder sporen kan rijden en dan met wedstrijden of later met sporen. Dit is een tip en niet het in herhaling vallen van alle andere reacties Knipoog Succes!