kirsten @ work met velvet dream=3jr!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Re: kirsten @ work met velvet dream=3jr!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:34

Maar het is een heel verschil als ze 2 weekjes licht bereden worden en dan de wei in gaan een half jaar. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:01

Dat is heir toch duidelijk niet het geval.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:49

poes schreef:

En weer ontopic: ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag wat het nut is van dit vroeg inrijden en dan weer op het land gooien? Bij ons op de manege begint men met rijden pas als de paarden echt 4 jaar zijn (en dus niet in januari telkens), of dat nu een hengst of een shet of een quarter of ikweetnietwat is...

Ik begin nu toch wel echt heel nieuwsgierig te worden naar het antwoord? Als dit zo vaak gedaan wordt moet er toch een goede reden voor zijn neem ik aan?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:52

Fellor schreef:
Dat is heir toch duidelijk niet het geval.

Jawel, zij rijd hem nog maar kort en heel licht en aankomende week gaat hij de wei op voor het hele zomerseizoen Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:40

God god, wat zijn we hier weer allemaal heerlijk de penny aan het quoten. elk paard is anders in zijn of haar bouw, waar het ene paard met 2,5 al klaar is voor een nieuwe uitdaging is de volgende dat met 3,5 nog niet. Hou eens op met die vaste standaarden en leer het per geval bekijken. De foto's die hier staan zien er netjes uit.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:41

Inderdaad! Haha!

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 18:07

hehe eindelijk IEMAND die het snapt!!
ik hoorde van kirsten(verbeter me alsik het fout heb) dat ze hun nu alvast de "basis" leren! en dan gaa nze het land in en daar na pikken ze sneller het basis werk weer op dan dat je ze eerst 4 jaar buiten laat staan en er dan ineens op gaat! (okeej niet gelijk in het begin maar jullie snappen het wel tog??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:37

Geen enkel paard is met 2,5 klaar. Dat is ongeduld van degene die er zo graag op wil gaan zitten, onder het motto dat eht paard een eniuwe uitdaging nodig heeft.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:40

Fellor schreef:
Geen enkel paard is met 2,5 klaar. Dat is ongeduld van degene die er zo graag op wil gaan zitten, onder het motto dat eht paard een eniuwe uitdaging nodig heeft.

2 1/2??? Het is inmiddels halverwege de maand mei. Zoveel paarden worden er niet geboren in november...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:42

KarinvdM schreef:
Fellor schreef:

2 1/2??? Het is inmiddels halverwege de maand mei. Zoveel paarden worden er niet geboren in november...

Lees even bovenstaande reacties door. Het was een reactie op iemand anders. (irish-lady)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:47

Een nieuwe uitdaging is natuurlijk grote bullsjit maar mensen beginnen nou eenmaal met die leeftijd, mits een paard het aankan, om ze daarna weer het land op te zetten. Alsof je dan idd 5 x per week gaat rijden. Een goede verantwoordelijke en eerlijke ruiter weet echt wel dat dat niet kan (zeg hierbij niets over de ruiter die dit paard beleerd, want die ken ik niet) en voelt zelf wel wat genoeg is voor het paard dat al zadelmak gemaakt wordt.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:55

OMG Clown bokt gaat er weer voor

Wat een groffe reacties allemaal!

*te jong*
*niet klaar voor*
*zware boekentas*
*belasten*
*dat er zo'n mensen zijn in de paardenwereld* Clown

Ten eerste= Ziet er supernetjes uit Kirsten, leuk paardje, en jullie zullen over enkele jaren 2 wrsch; een hele leuke combi maken! Echt ziet er super uit! Fijn dat ze een jaar op het weiland moge, zal ze best goed doen!

Dan: *dat er zo'n mensen zijn in de paardenwereld* sorry voor diegene, maar jij zal het ook wrsch nooit make in de paardenwereld, als je is bekijkt op welke leeftijd sommige paarden ingereden worden zul je hoge ogen gooien! Ga aub nooit naar een goed erkende handelsstal, want je gaat flauwvalle in dat geval denk ik, dit is niet cru bedoelt, maar het is gewoon zo. Hoe krijgen ze die paarden anders op hun 5 in het Z? Door alles heel rustig aan te leren, nee, das ff doorzette en ze een tijd op het land gooien. Het is het beste zo, worden ze ook een stuk wijzer van, als je ze van het land haalt na dat jaar kan je er ook gelijk mee beginnen. En een boekentas op je rug? Dat is een rare uitspraak, het paard moet toch leren lopen: als peuter leer je dat toch ook Vork ,hij heeft dat vast geleerd aan de longe in het begin en toen ik als 3 jarige naar de klas ging had ik ook al een boekentas op hoor, en ik moet nu zeggen dat Kirsten niet echt de vetste is, het is een heel slank meisje, waardoor haar gewicht ook goed verdeeld zal zijn, ik ga persoonlijk ook niet akkoord met het "naar voren zitten" want je kan net zo goed rechtop zitten en lichtrijden, dat ontlast het bokken ook. MAarja dat is ieders eigen manier, het paard ziet er leuk uit, de combi ook, en de gangen zullen ook best wel goed zijn.

Mijn conclusie: dit ziet er leuk uit voor de toekomst!

*sry als iemand zich aangevallen voelt, is helemaal niet zo bedoeld, ik pik hier ook op niemand, ben bezig in het algemeen, dit is gewoon mijn mening*

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:00

Pardon, een paard is op zijn 6e/7e pas volwassen. Ik vidn het nogal schandalig als ze een paard op zijn 5e in het Z hebben lopen. Zo'n handelsstal zou ik niet eens heen gaan om een paard te bekijken. En waarpom zouden ze er wijzer van worden als ze het met 2,5 leren i.p.v met een fatsoenlijke leeftijd. Sorry hoor, maar beetje vaag.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:21

niet vaag, en zo'n handelsstal , zijn wel degene waar je echt superpaarden ziet lopen! Ze worden er wijzer van omdat ze "weten" wat er na dat jaar gebeurt, en ik heb het over een bijna 3 jarige, das een gROOT verschil met een 2,5 jarige . Op hun 6/7 is volledig onterecht, dat hangt er bij elk paard vanaf, en ja er zijn er uiteraard die pas beter beginnen op hun 4, nou daar beginnen ze ook pas mee op hun 4. En ik durf er voor wedden dat als je 1 keer een goed paard voelt en ziet lopen van *zo'n* handelsstal dat je nix anders meer wilt!

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:24

Belli schreef:
niet vaag, en zo'n handelsstal , zijn wel degene waar je echt superpaarden ziet lopen! Ze worden er wijzer van omdat ze "weten" wat er na dat jaar gebeurt, en ik heb het over een bijna 3 jarige, das een gROOT verschil met een 2,5 jarige . Op hun 6/7 is volledig onterecht, dat hangt er bij elk paard vanaf, en ja er zijn er uiteraard die pas beter beginnen op hun 4, nou daar beginnen ze ook pas mee op hun 4. En ik durf er voor wedden dat als je 1 keer een goed paard voelt en ziet lopen van *zo'n* handelsstal dat je nix anders meer wilt!

xxx

Genoeg leuke paarden gevoelt maar waarom het allemaal zo vroeg moet....

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:06

Jonge hengsten komen ook altijd rond hun derde jaar op de 70-dagen test dan is daar toch echt wel een gedegen voorbereiding aan vooraf gegaan. Dus die lopen ook met 2,5 onder het zadel.

Het lijkt me niet dat alle stamboeken niet goed bij hun hoofd zijn en hun beste paarden verot laten rijden!

Als je pas met 5 jaar begint en het werk dan te snel opbouwd gaan ze net zo snel stuk!

Kortom het is gewoon een kwestie van gezond verstand!

De zomer vrij is om het werk te laten bezinken en te ontstressen.

Ik doe het met mijn paard(12 jaar) nog steeds 6 weken vrij geven en ze pakt het werk na haar vakanti ealtijd extra snel op!

Maaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:22

Ik heb geen zin om al het gezeur over leeftijd door te lezen...
Ziet er goed uit! Pas alleen op dat je haar niet over de kop rijdt, dus neusje voor de loodlijn houden!
succes ermee!

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:29

het kon ook niet anders ...commentaar Slapen

Even voor de goede orde :

2,5 inrijden is een prima leeftijd , bij de springstal van mijn vader staan ruim 20 paarden voor het zadelmak maken , daar gaat met 2,5 voor het eerst iemand op . Dit houd niet in dat er dan ook elke dag gereden word!! Veel longeerwerk e.d komt er ook bij .Dit inrijden op deze leeftijd is geen enkel punt of belasting voor het paard , we hebben genoeg toppers staan die internationaal lopen en op 2,5 beleerd zijn....geen enkel probleem ! De TS rijd netjes en voorzichtig en het paard heeft er ook geen moeite mee ! Die paarden krijgen namelijk ook een training zodat ze met 6 jaar ZZ kunnen lopen ..en ze zijn nooit kreupel of ziek dus wie deze onzin uitkraamt is best dom denk ik maar!

@ TS , ziet er netjes uit!! ga zo door ,maar vind je een veelzijdigheidszadel niet lekkerder ? Kan je nl veel beter de bokken/gekke sprongen uitzitten!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:47

Je houdt hierin toch altijd twee kampen, dit is niet het eerste topic die pagina's doorgaat over dit onderwerp, de meningen blijven toch verdeeld.
Ik schaar me achter de mening van Fellor, heb genoeg gezien, en genoeg fysiotherapeuten.
Ik hoop voor elk paardje en hun eigenaar die ervoor kiezen wel zo vroeg het zadel en ruiter erop willen hebben, dat ze daar nooit mee in aanraking komen.
W.b. die boekentas ik hoop toch werkelijk niet dat je als driejarige de tas van mijn veertienjarige op je rug moest dragen hoor, ik neem aan dat je alleen je flesje drinken en broodtrommeltje erin had Knipoog
Ik doelde absoluut niet op het gewicht van de ruiter, wilde dat ik zo'n figuurtje nog had.
Ik bedoelde het meer symbolisch dat je inderdaad als kleuter leert lopen en dat later pas gaat uitbouwen.
In ieder geval gaat dit paardje straks lekker de wei op, en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:22

Ik vind deze foto toch een stuk minder storend dan de vorige die Imposant heeft geplaatst van haar 'GP-paard ie de pi-pa goed beheerste'... Dat beweerde ze tenminste

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:32

er blijft altijd twee kampen daar heb je gelijk in
maar die fellor weet het allemaal wel heel goed.
wordt wakker en welkom in de echte paardenwerled of je het er mee eens bent of niet!
als iemand besluit een paard pas op hun bv 4 jaar pas zadelmak te maken heeft vaak te maken met bv grote, door ziekte waardoor er achter stand oip is gelopen.
maar iedereen is vrij om te doen waar die gene achter staat dus ga er niet 20 x over door.
en nog 1 ding : ken genoeg paarden die op 3 jarige leeftijd zadelmak gemaakt zijn en die nu al een jaar of 17 zijn en nog steeds super gezond.
dus het is maar hoe je het doet.

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:48

en daar gaat dit topic lekker NIET over!! (over mijn paard) Tong uitsteken Knipoog

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:51

Oke, dan zal ik mn commentaar verder maar voor me houden. Kost zoveel tijd, al dat getyp...

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 23:31

JusTinn schreef:
het kon ook niet anders ...commentaar Slapen

Even voor de goede orde :

2,5 inrijden is een prima leeftijd , bij de springstal van mijn vader staan ruim 20 paarden voor het zadelmak maken , daar gaat met 2,5 voor het eerst iemand op . Dit houd niet in dat er dan ook elke dag gereden word!! Veel longeerwerk e.d komt er ook bij .Dit inrijden op deze leeftijd is geen enkel punt of belasting voor het paard , we hebben genoeg toppers staan die internationaal lopen en op 2,5 beleerd zijn....geen enkel probleem ! De TS rijd netjes en voorzichtig en het paard heeft er ook geen moeite mee ! Die paarden krijgen namelijk ook een training zodat ze met 6 jaar ZZ kunnen lopen ..en ze zijn nooit kreupel of ziek dus wie deze onzin uitkraamt is best dom denk ik maar!

@ TS , ziet er netjes uit!! ga zo door ,maar vind je een veelzijdigheidszadel niet lekkerder ? Kan je nl veel beter de bokken/gekke sprongen uitzitten!

amen !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 05:03

abcde schreef:
wordt wakker en welkom in de echte paardenwerled of je het er mee eens bent of niet!
.

Dus omdat iedereen het doet, moet ik het er zomaar mee eens zijn? Ooit al eens gehoord van een kritische geest hebben en de rest niet klakkeloos volgen?
Ik zeg niet dat ik alle waarheid in pacht heb, maar ik denk dat soort praktijken alleen maar voorkomt omdat het opbrengt. Een paard dat op 6 al Z loopt is winstgevender dan eentje die er netjes naartoe gereden wordt op zijn 9e. En natuurlijk, zeker in de hoge sport hebben we het gewoon over topsport bij paarden. Daar beginnen ze bij mensen ook vroeg mee, en dat heeft ook zijn gevolgen. Maar of je dat nu kunt vermijden door later te beginnen?

Iig kies ik voor de zekere oplossing en wacht ik tot een paard netjes 4 jaar oud is.