wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat maakt een paard ' dressuurpaard'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:15

Kawa is Kafu xx X Rigoletto X Farn

Van veel rassen thuis dus Haha!

Engels volbloed vind ik meer spring
Lustiano dressuur
Die andere ken ik niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:35

Kun je uitleggen waarom je Engels Volbloed meer spring vindt, daar ze bewezen uitermate geschikt kunnen zijn voor dressuur sport en samengesteld?
en waarom Lusitano voor dressuur terwijl ze helemaal niet in het frame passen zoals het dressuurpaard zou moeten zijn?

De Akhal Teké wordt gebruikt als renpaard maar heeft ook zijn sporen heeft verdient in dressuur, springen en samengesteld.
(Vroeger ook wel aan Olympische Spelen mee gedaan met dressuur, dus echt wel op niveau). (zoekt plaatje voor je)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 16:39

Paar voorbeelden van de Akhal Teké

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(ikke met de mijne 24 jaar geleden, foto is verkleurd. Excuses voor het zadel (geleend van manege paard).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 17:37

Samengesteld vind ik toch ook meer spring dan dressuur Lachen
2 springonderdelen tegenover 1 dressuur.
En het goede uithoudingsvermogen van een EV is dan ook fijn in de cross.

En het engels vlolbloed kan soms lekker zeikerig zijn met de dresuur en dan zijn takt graag wat verliezen.
In de galop weer minder, omdat ze toch op galop gefokt zijn, om het zo ff lomp uit te drukken.

Daarom vind ik EV meer spring
Maar natuurlijk zijn er uitblinkers in alle rassen, maar ik vind dan ook dat je niet alleen over de uitblinkers mag spreken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:30

De TS zei in het begin: is het dan niet beter dan een paard met goed karakter te zoeken dan zo'n heet ding?

Hier zit veel waarheid in denk ik. Je moet het paard zoeken dat bij de discipline past. Voor dressuur wil je natuurlijk ten eerste een paard met een flitsend achterbeen. Maar daar heb je niks aan als dat zich uit in een uiterst moeilijke voorkant (wat vaak het geval is). Verder heb ik nog een paard geweten dat een superdraf had. De eigenaresse dacht dat ze zó zou opklimmen met dat paard. Helaas had het beest er zo'n knullige galop op zitten, en een stap die niets met regelmaat had. Dan ben je in een proef ook niks met je draf.

Voor mij is een goed dressuurpaard een soepel paard, met goed meewillend karakter, te vertrouwen in wedstrijdsituaties, ... Ik denk dat de beschrijving gewoon nooit af is. Het hangt van zoveel zaken af: opvoeding, training, erfelijkheid, ruiter, ... En als het zo makkelijk was, dan zouden al die topruiters ook niet zo gedreven op zoek moeten gaan naar welk paard nu potentieel heeft of niet. Elk paard kan dressuurmatig gereden worden. Maar niet elk paard zal het machtig mooie plaatje van pakweg Lingh kunnen tonen, en dat om allerlei redenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:44

De dressuurkwaliteiten van de Akhal Teké zijn geen uitzondering, maar regel, kawa, en toch hebben ze een vreemde bouw.
De Lusitano staat bekend als "dressuurpaard" en toch hebben ze niet de bouw en ook nog heel andere bewegingen dan de gemiddelde warmbloed. Beide paardenrassen zijn ook nog eens all round.
Daarom haalde ik die er zomaar eens bij. Het plaatje "dressuurpaard" is niet zo scherp.
Ik zeg dat poes het ook mooi zegt hoor!
Het lijkt er dus op dat je een paard niet kunt keuren voor dressuur op exterieur.
Wel is het natuurlijk makkelijker voor de wedstrijdruiter als er een bepaald talent aanwezig is.
Zo afronden? Of is er nog wat toe te voegen?
Wat vind jij pol013 (TS)? Heb je alle vragen beantwoord gezien?

(Jeetje wat klink ik als een oud wijf als ik dat zo terug lees. Nou ja ben ik ook... Vork )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:51

Citaat:
Beide paardenrassen zijn ook nog eens all round

De lustiano op zz heb ik nog nooit gezien

Nogmaals van de Akhal, weet ik te weinig.
OP dat eerste plaatje vind ik hem op zijn grote hoofd na wel leuk, maar ben benieuwd of dat voorbeen ook naar voren kan.
Op dat 2e plaatje zie ik een paard met weggedrukte rug, geen achterbeen gebruik en teveel onderhals.
Dus dat is daar geen hoog nivo plaatje Lachen
Dus kan ik dat daar vanaf ook niet gaan beoordelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:01

Ik kan je verzekeren dat het hele Russische dressuurteam vroeger op Akhal Tekés reed, hoe het nu is weet ik niet. De plaatjes gaan om de bouw, die dus niet samengaat met wat over het algemeen als ideaal voor dressuurpaard wordt gezien. En toch draait half Rusland op Akhal Teke´s mee in de dressuur (in elk geval toen ik voor het laatst keek, ben er erg uit, hoor).
Het tweede paard is mijn eigen en loopt gewoon te joggen...
In Nederland rijden mensen op Lusitanos in hun eigen barokke circuit, he. Maar hier doen ze gewoon aan dressuur, springen en samengesteld (+ veehoeden en stierenvechten). Iedereen is bekend met hun natuurlijke verzameling en oprichting, dus je zou denken hét dressuur paard en je zegt het al, in de ring kom je ze niet tegen. Daarom denk ik dat puntenrijden een apart iets is, waar immers de jury bepaald.
Maar een Lustano is niet persee ongeschikt voor dressuur, sterker nog de Hoge School komt uit deze hoek.
Wat ik zeggen wil, is dat je bij de bouw van de Akhal Teké (bv) niet meteen roept, wat een geweldig dressuurpaard, terwijl ze het wel zijn (als je ooit de kans krijgt er een te rijden, met twee handen aanpakken).
De Lusitano heeft van alles mee, maar zie je niet terug in de ring, maar doet wel Hoge School dressuur...
Snap je wat ik wil zeggen dat het plaatje van waar een dressuurpaard aan moet voldoen, helemaal niet zo duidelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:07

Is wel duidelijk

Als ze zo geweldig hoog zouden scoren in de dressuurring, reed anky daar wel op Tong uitsteken
Als ze zo geweldig zouden scoren, liep er bijna niks anders op 160 parcoursen.

Zo simpel is het.
Voor elke discipline word het meest geschikte paard gepakt.
Wat niet wil zeggen dat er in de basis niet leuk mee te rijden is.

maar lustiana of een fries oid op basisnivo 1.35, moet ik nog zien Lachen
Een fries netjes de GP ook, Lustina dan weer eerder.

maar nogmaals, het geschikste paard voor elke tak.
Basis kan alles leuk zijn, als je maar lol hebt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:20

Ik rij dressuur op een springpony

Mijn pony is op springen gefokt. Haar bouw zit een dressuurcarriere ook wat in de weg. Ze is overbouwd en heeft een nogal horizontaal ingezette hals. Ze heeft een moeilijke stap, een economische vlakke draf ( zeg maar saai) en een super galop. Ze doet wel ontzettend haar best dus het gaat wel steeds beter maar Z gaan we echt niet halen. Daar zit haar lijf haar teveel voor in de weg.

Met springen echter heeft ze absoluut geen last van haar overbouwde kont. Ze heeft enorm veel vermogen en is super voorzichtig. Volgens een bekende ruiter was het een potentiele EK-pony. Alleen jammer dat de baas niet zoveel springtalent heeft. Ik zie gewoon echt geen afstanden. Nerd

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:25

Voor jouw informatie, kawa , even tussendoor, Anky heeft hier op een Lusitano hengst gereden, was er helemaal weg van en wilde er een paar aanschaffen. Vraag me af wat er van dat plan gekomen is. Maar ik denk dat ze niet in "haar systeem" passen.
ik vind het jammer dat je met Anky komt als eikpunt. Denk nu eens buiten Nederland...
En al pak je alle paarden waar de wereldtop op rijdt en legt de foto´s over elkaar dan passen ze vast niet allemaal in het zelfde frame. Ik denk nog steeds niet dat een dressuurpaard aan een beplaad exterieur moet voldoen, wat niet weg neemt, heb ik ook al gezegd, dat een bepaald talent bij een paard VOOR DE RUITER die WEDSTRIJDEN rijdt wel handig is.
Dressuur rijden kun je op elk paard, daar we alles wat we in de dressuur vragen ook in de natuur getoont wordt en dus in aanleg aanwezig is.
Dressuur kun je niet alleen staven aan prestaties in de ring, daar dat op zich niet het doel is van dressuur.

Saar, jij hebt het over een exterieur fout die misschien haar dressuurcarrière IN DE RING in de weg staat, maar je kunt er toch gewoon dressuur mee rijden anders kon je ook niet met haar springen, want dan was er geen controle?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-05-05 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:28

Voor vele is dat wel het doel van dressuur
Want dressuren doe je ook op een springpaard, zonder goede basis kun je namelijk niks.
Maar dat maakt hem geen dressuurpaard
Maar een springpaard met fijne hulpen Lachen

En waarom Anky, ach je moet eeen naam noemen, ben niet zog in buitenlandse namen, maar zie er geen boven aan meedoen met de GP Lachen
Idem niet op 160

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:30

Geen watte? Lusitanos rijden hier gewoon GP hoor en Akhal Teke´s gewoon in Rusland en ze doen ook wel een parcourtje.
Novilheiro of hoe heette ie, was internationaal springpaard van eh, die engelsman (gauw opzoeken, kom ik op terug, whitaker?) en was echt Lusitano...

Novilheiro PSL; Grand Prix Dressage horse, Intermediate eventer,International Show Jumper;
ridden by John Whitaker GB.
Opus PSP; Leading bull fighting horse in Spain for Alvaro Domecq
Orphee PSP; French Dressage Champion and 1992 Olympic contender
Neptuno PSP; Top Bull fighting horse in Spain
Evento PRE; International Olympic Dressage Champion
??? PSL; International Dressage Contender

What do all these top horses have in common?
They are all Iberian Warmbloods!

bewerkt om engelse tekst van een site toe te voegen

Maar eh, wie zegt er nog wat over exterieur en dressuur, want ik ben het spoor bijster Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 07:21

Niet over uitzonderingen gaan L8llen hè Haha!

"En hier GP", is het in elk land het nivo even hoog?
Want zie er geen op de OS

"En kunnen in rusland een parcourtje springen"
Ja alles kan een parcourtje springen
Kunnen de meeste het ook goed, ook dat ze het na een paar jaar ook nog kunnen omdat het lijf het aankan.

En nogmaals, van alles heb je wel een paard dat eruit springt, maar het gaat mij niet over de enkeling, maar over het grootste gros van het ras.

En dan kom je toch meer andere rassen in de ring tegen.
Wat ik normaal vind, die kunnen het gevraagde werk het beste aan op hoog nivo.
En dat is ook veel eerlijker voor het dier.
Want een paard elke dag opkrikken voor het gevraagde, vind ik niet eerlijk en hij leeft niet lang.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 07:54

Voor mijn persoonlijke situatie had ik al die vragen al beantwoord ik ben alleen heel erg benieuwd naar de maning van anderen.

Als ik puur en alleen voor mezelf moet spreken vind ik dat ik het prima voor elkaar heb. Ik heb een paard wat taktmatig en ruim kan bewegen. Geen spektakel maar wel soepel. Hij moet (makkelijk) de Z2 kunnen halen en op goede dagen kunnen we dan ook nog best bij de eerste 3 zitten. meestal zullen we ergens in de middenmoot zitten.
Ik ben vooral erg blij met het karakter van dit paard. Hij heeft geen rot streken (wel heel veel geintjes) en probeert altijd toch wel te doen wat ik van mhem vraag. Hij vergeeft het me als ik iets verkeerd doe en dat is ook heeeeeel veel waard.

In de toekomst, als dit paard oud en versleten is, zou ik misschien ook wel eens willen gaan kijken naar een paard wat net dat beetje meer heeft. Maar op het karakter zou ik niet willen inleveren. Per slot van rekening ben je 90% van de tijd thuis aan het werk met zo'n beest en niet in de ring.

Phoe waar ik nou eignlijk naar toe wil? Het neerbuigende gedrag dat je soms tegen komt, mag van mij wel stoppen. Omdat een paard minder spektaculair is, wil nog niet zeggen dat hij waardeloos is voor de dressuur. Ik denk dat er veel mensen eens moesten inzien dat ze boven hun hoofd grijpen. Hoeveel mensen kopen er niet een super paard (bewegingtechnisch) en zullen er nooit verder mee komen dan de M? omdat ze halverwege zo in de knoop komen met dit fantastische paard. Aan het paard zal het niet liggen, die heeft wel de kwaliteiten om de zware tour in te gaan.

Voor mij is een dressuurpaard (tot Z2 of ZZ-L) een paard wat correct gebouwd is en mee wil werken. Want nog een keer, zo moeilijk zijn die oefeningen nou ook weer niet. (spreekt degene die tot een jaar geleden nog niet wist hoe een travers gereden moest worden )

Wat voor mij een dressuur ruiter is? Misschien is dat wel een minstens zo belangrijke vraag. In ieder geval iemand die weet wat zijn sterke en zwakke punten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:18

Pol013 ik denk dat je het heel goed hebt gezegd.

Mijn paard kan met een supergoede ruiter heel erg leuk bewegen, dan roepen ze ook, hij kan best wel Z lopen hoor. Met een mindere ruiter is hij ook meteen veel minder paard. Maar mijn mooie lieve schat zal nooit door een echte goede ruiter gekocht worden.

Ook ken ik de mensen die het kunnen besteden en een paard kopen dat bij voorkeur is ingereden en doorgereden door een hele bekende naam. Helaas komen ze rijtechnisch te veel te kort waardoor dit paard na een jaar niet meer zo flitsend loopt. De combinatie maakt een paard ook een dressuurpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:22

Daar ben ik het helemaal mee eens
zonder fatsoenlijke ruiter kan een paard geen 1 tak van sport goed uitoefenen Lachen

Maar dan blijft het nog wel een spring of dressuurpaard met talent, alleen zonder talent op zijn rug Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:44

kawa, er liep op z´n minst een Lusitano en ook Andalusiërs op de OS, in het Spaanse team en natuurlijk is het niveau overal het zelfde of gaan we shauvinistisch worden?
En zeker de helft van iedereen die officieel wedstrijden springt hier,
rijdt op Lusitanos, ik wou dat je niet zo´n lage dunk had van ons nationale ras.
Hetzelfde geldt voor de Akhal Teké. We spreken NIET over uitzonderingen, maar over het ras wat all round is en ook goe scoort in dressuur ondankt het vreemde exterieur.
Ik ben het wel eens dat er talent aanwezig kan zijn, wat prettig is voor wedstrijdresultaten, maar dat zit dus NIET vast aan een bepaald exterieur, met andere woorden, je kunt het niet aan een standfoto van een paard zien.
Ik vind het jammer dat dressuur aan wedstrijden wordt geplakt.
Nogmaals, we vragen niks anders dan wat een paard in de natuur ook al laat zien en dressuur is gewoon een weg en geen doel.
Met punten rijden en glorie voor de ruiter wordt de verleiding groot om paarden te overnemen en ja, daar kan niet elk paard tegen.

Verder natuurlijk absoluut eens dat er wel een goede ruiter op moet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 08:48

nivo is niet overal hetzelfde
Anders won er elke keer wel een ander land op de OS Lachen

En ik heb geen lage dunk, vind het zelfs practige paarden, maar als je het over dressuur hebt, denk ik aan andere paarden, wat je ook ziet in de top.
Idem met springen in de top
(nee ik heb het niet over B/L dresuur en springen, dat kan idd elk paard)

En nogmaals, in elke tak van sport dressuur je, zoal ik berichten hierboven uitlegde, dus doe dat niet nog eens.
Dat hoeft niet eens ter dicussie te staan, gaat het imo ook niet om

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:12

Nee, maar waar het mij wel om gaat is dat er geen bepaald exterieur zit aan het zogenaamde dressuurpaard.
Dat er nu toevallig veel KWPN meedraait is omdat er HEEL VEEL van zijn, waar andere rassen redelijk zeldzaam zijn, dus natuurlijk raken ze dan ondergesneeuwd. Maar als je dertig jaar teruggaat in de tijd zag de dressuurtop er anders uit. (Ja ik ben een ouwe tuthola).
En niet de hele top rijdt op een cloon van 1 paard.

Pol013, ik hoop met heel mijn dat je doorstoot naar de top.
Maar ik vrees dat er altijd mensen zullen blijven die laatdunkend zullen doen over een paard dat niet aan "het plaatje" wat dat dan ook mag wezen, voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:22

Niet omdat er veel van zijn
Omdat ze op een bepaalde richting/doel gefokt zijn.

En ja, we moeten met de tijd mee
Vroeger waren er zelfs wedstrijden met de paarden die door de week op het land liepen met een ploeg.
Daar kun je toch niet blijven hangen???

Nee, sorry, begrijp niet waar je heem wilt met deze discussie?
Terug naar het Prezewalski paard?

Er zijn nu paarden die met zoveel souplesse en gedragenheid kunnen lopen.
Zowel in strekdraf als in piaff
En ook de souplesse in de zijgangen hebben
En daarnaast ook nog een gedragen galop, waarin heerlijk te schakelen valt enz.

Ja, dat zijn imo dresuurpaarden.
Want een draver heeft dat weer niet nodig Lachen

Ik bedoel,
al rij ik met een paard voor een koets, dat maakt hem geen tuiger.
Al rij ik met een paard voor de sulky, dat maakt hem geen draver.
Al rij ik met een paard op de renbaan, dat maakt hem geen renpaard.
Al rij ik met een paard om een paar tonnen, maakt hem dat geen barrel racer.
Al rij ik met een paard over hindernis, maakt hem dat geen springpaard
Al rij ik met een paard tussen witte hekjes, maakt hem dat nog geen dressuurpaard.

daar komt wel meer bij kijken Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:27

Kawa, waar de discussie om draait is dat er geen bepaald exterieur voor nodig is om dressuur te rijden en dat er wel degelijk extreme verschillen in exterieur en gangen te vinden zijn, ook in de top. Je kunt dus niet zeggen "het dressuurpaard" ziet er ZO uit.
En dus kun je ook niet zeggen, waar TS mee te maken heeft, het dressuurpaard ziet er NIET ZO uit.
Ik geef het laatste woord aan jou en TS en ga verderop kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:28

Tuurlijk zie je dat wel in exterieur, voorbeeldje
Mijn paard heeft een steile schouder en kan daarom niet lekker voor weg komen
Kenners zien dat al in stand

Zo zijn er een heleboel dingen.
Wil niet zeggen dat je er in de basis geen plezier aan kunt hebben, dat is heel wat anders. Lachen

Ik heb met Kawa ook met veel plezier in de basis gedressuurd, maar toch is hij geen dressuurpaard Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:37

Een leek ziet dat ook al in stand hoor. Maar een steile schouder gaat niet altijd samen met een niet ver naar voren grijpend voorbeen en alleen de moderne jury wil dat extreme zien.

Oh, sorry, zou jou en TS laatste woord geven. Bloos

Bovendien praten we over twee verschillende dingen en dat is natuurlijk niet echt handig. Jij hebt het over prestatie (en de jury geven wat ze willen zien), ik heb het over dressuur in de pure zin van het woord.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 14-05-05 10:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 10:40

Was ook een voorbeeld, zoals ik zei, "Zo zijn er een heleboel dingen".
Waaronder idd het achterbeen Slapen

ik hou er ook mee op, want dit is geen discussie, maar een monotoon gebrabbel over de tijd van de houten gulden, waarin mensen in de tijd blijven hangen, geen vooruitgang willen en vast nog bellen via rooksignalen *zucht*