Paard valt expres om tijden het rijden.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texela

Re: Paard valt expres om tijden het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:44

ik heb dit probleem ook gehad met mijn arabiertje.
het is een gevaarlijk probleem.
bij mij liet ze zich vallen en dan ging ze rollen.
de eerste keer dat ze het flikte was het in de bak dus ik dacht die heb jeuk of vet zweet en daarom doet ze het.
maar niks hoor ze deed het overal zelfs midden op straat tijdens het oversteken.
de veearts kon niks vinden en der harnachement laten bekijken door een kenner die zei dat alles keurig was, dus ik ging er toen vanuit dat ze me gewoon niet dulde op haar rug en daarom ging liggen en rollen om mij maar kwijt te zijn.
als je echt 'zeker'weet dat het geen medisch probleem is en dat het ook niet kan komen door je harnachement dan kun je er vanuit gaan dat het een vorm is van verzet.
ik heb het als volgt aangepakt=
de eerst volgende keer dat ze ging liggen ben ik er als de sodemieter naast gesprongen en ben op haar hals gaan zitten.
elke keer als ze probeerde omhoog te komen dan gaf ik haar een tik met een zweep op haar kont.
ik ben zo lang blijven zitten (10 minuten ongeveer) dat ze geen pogingen meer deed om omhoog te komen.
de tweede keer weer t hetzelfde gedaan en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.
in die tijd was mijn arabiertje 5 jaar en nu is ze 27 dus ..... alles komt op zn pootjes terecht.
succes

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:22

ik denkt dat het beter is als je er een DA nar laat kijken, en desnoods op de foto zetten, het kan namelijk best zo zijn dat het iets medisch is en dat er iets niet in orde is aan zijn achterhand!
iig veel succes ermee!!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:44

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar mijn merrie heeft zich een paar keer laten vallen als ik te strak aansingelde voordat ik erop stapte. Bleek medisch te zijn, aan beide kanten zat een rib vast....
Sinds het behandeld is, is het over. Ze is nog een poos gespannen geweest met opstijgen, maar dat gaat nu ook goed.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:30

LecyTinker schreef:
onze voormalige dekhengst en ik zijn een keer gevallen en toen is hij erachter gekomen dat als hij diep genoeg door zijn achterbenen zakte dat hij zich voorzichtig op zijn kont kon zetten en op deze manier zich achterover kon laten vallen zonder zich te bezeren. Dit deed hij wanneer hij geen zin meer had in rijden. Ik heb het een keer of 4 gehad en toen besloten dat het te gevaarlijk ging worden. Alle vier de keren ben ik er goed afgekomen en hij ook. Vooral omdat hij het zo beheerst deed.

Viel niets aan te doen, maar was toch bang dat er een keer ging komen dat het fout zou aflopen

. Ik heb nu een tinker die blijft streigeren en bokken totdat we samen vallen of ik afstap.
Ze steigerd zo hoog dat we bijna samen achterover vallen. Waarom ze zo veranderd is ( ik ben 7 maanden van huis geweest en in die tijd heeft ze twee, niet zo geweldige, verzorgers gehad. En sinds dien is ze echt moelijk geworden) weet ik niet, wat de oorzaak is bedoel ik.

Nu was ik het beu en ben haar iets strenger gaan aanpakken. Ben met slof aan het rijden nu en helaas dus een harde aanpak.
Ik rijd op haar en wanneer ik voel dat ze haar rug aanspant om de lucht in te gaan dan stap ik af en longeer ik haar ( draf totdat ze moe is ) en stap er vervolgens weer op. Ik blijf dit doen totdat ze een beetje van haar overmoed af is... Ik kan haar nu weer goed rijden, nogsteeds aanpakken, maar vond de situatie toch net iets te erg worden. Eergisteren besloot ze ook weer te steigeren en vielen we bijna achterover, ik heb me voeten uit de beugels gedaan en ben dus al steigerend via haar kont eraf gegleden ( ging allemaal behoorlijk snel) en stond er dus weer naast om haar naar beneden te trekken aangezien ze bereid was om om te vallen... soms heeft ze het heel erg, soms iets minder...
Tinkers hebben namelijk snel de neiging om de overkant te nemen aangezien ze sterk en koppig zijn ( niet allemaal, er zitter ook verschikkelijk lieve tinkies bij...)

Nou, ik vind het niet zo raar dat ze het bij jou gaan doen eerlijk gezegd.
Het eerste paard waar je het over hebt deed het duidelijk zo beheerst, dat je weet dat hij geen zin meer had. En jij laat dat gewoon toe...? 'Oh, wil je liggen? Oke, ga maar liggen, ga ik er wel af'. Tot 4 keer toe flikt ie je dat zonder dat je iets doet???!! Ik had em toch een paar rotschoppen en een paar goeie rake klappen met de zweep gegeven, niet zo zuinig...

De Tinker waar je over praat doet het ineens nadat ie niet zulke goeie verzorgstertjes had gehad? Lijkt mij (en jou eigenlijk ook, uit je verhaal te lezen) dat het door die verzorgstertjes was gekomen. Ligt de oorzaak dan niet daar? Had je dan niet voor andere verzorgstertjes moeten zorgen?
En zodra je de oorzaak hebt weggehaald, haal je het probleem toch ook weg? Eigenlijk vind ik je een beetje je eigen schuld dan...

Denk je dat het dier het spel niet doorheeft als ze haar rug spant, jij afstapt? Mooi, spel gewonnen denkt ie. Jij denkt em te pakken te hebben door em moe te maken, nou, ik denk dat ie jou te pakken heeft!

En als ze het je flikt om hoog te gaan steigeren, moet je lef tonen! En niet opgeven, want hij wil je eraf en het lukt zonder enige moeite! Desnoods sla je d'r met die zweep tussen zijn oren, niet zo zuinig! Naar beneden zul je, naar voren!
Jij gaat d'r proberen door ernaast te staan en d'r naar beneden te trekken... ahum.. laat ik hier maar niks meer over zeggen, want ik vind het eigenlijk allemaal een beetje te gek voor woorden...

Ik bedoel het allemaal echt niet verkeerd hoor, maar ik denk serieus niet dat het probleem bij de paarden liggen.