3jarige Gribaldi@work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiim

Re: 3jarige Gribaldi@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:07

imker schreef:
Als ze 'al' 3 maanden onder het zadel is, vind ik het er nog slechter uitzien als dat ik al eerder zei. Paard zou op zijn minst nageeflijk moeten lopen.

Ik ben van mening dat een jong paard met een onervaren ruiter PLUS nog eens een keer een bijrijder, geen goede combi is (en dat is een understatement)....

Hier ben ik het juist niet mee eens.
Dit paard moet nog leren op dr eigen benen te lopen, en moet juist lekker voorwaarts gerede worden.
Nageeflijkheid komt vanzelf wel als de ontspanning er is, dit is heel moeilijk voor een paardje dat dr evenwicht nog niet helemaal gevonden heeft.
Zoals ik al eerder gezegt heb, neem les en je komt er wel OK dan!
Ik zie in dit paardje veel capaciteiten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:02

youngster schreef:
Het is een U, dus dit jaar 3 geworden... Net 3 dus..

de V jaargang is 3, U jaargang 4!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:09

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVValuta Haha! Haha!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:22

hhhm even bijgelezen,en ben het met iedereenwel eens over niet ontspannen enzo. Les is echt hier de tip vande dag!!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 14:25

jolinda schreef:
imker schreef:
Als ze 'al' 3 maanden onder het zadel is, vind ik het er nog slechter uitzien als dat ik al eerder zei. Paard zou op zijn minst nageeflijk moeten lopen.

Ik ben van mening dat een jong paard met een onervaren ruiter PLUS nog eens een keer een bijrijder, geen goede combi is (en dat is een understatement)....

Hier ben ik het juist niet mee eens.
Dit paard moet nog leren op dr eigen benen te lopen, en moet juist lekker voorwaarts gerede worden.
Nageeflijkheid komt vanzelf wel als de ontspanning er is, dit is heel moeilijk voor een paardje dat dr evenwicht nog niet helemaal gevonden heeft.
Zoals ik al eerder gezegt heb, neem les en je komt er wel OK dan!
Ik zie in dit paardje veel capaciteiten.

Ben ik t mee eens Knipoog ze hoeft van mij ook nog niet nagevelijk te lopen .

Ga haar vandaag helemaal alleen rijden en doe de teugels dan in t begin ook iets langer(doe ik meestal pas als ze wat rustiger is) dan zie ik wel of ze er vandoor schiet of niet....ik rijd haar voorlopig zelf, heb nu genoeg tijd om haar helemaal zelf te rijden dus een bijrijder heb ik nu eigenlijk niet echt meer nodig(in de winter vast wel weer) maar wilde dus zien of Umi ook braaf liep met een andere ruiter. Misschien maak ik in t weekend wat foto's als ik alleen rijd, ik houd de teugels echt niet de hele tijd kort.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:25

Levy schreef:
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVValuta Haha! Haha!

jaaahhhaaaa... ik weet ut nu Clown had een letter weggelaten Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:50

Volgens mij heeft het merendeel wat het niet met me eens is, waaronder onder andere Elmiran en Jolinda nog niet het verschil door tussen nageeflijkheid en aan de teugen (oftewel indekrul).

Kijk, want als je dát verschil niet eens weet, dan kan ik net zo goed tegen een plant praten, die snapt me dan net zo goed.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 14:53

imker schreef:
Volgens mij heeft het merendeel wat het niet met me eens is, waaronder onder andere Elmiran en Jolinda nog niet het verschil door tussen nageeflijkheid en aan de teugen (oftewel indekrul).

Kijk, want als je dát verschil niet eens weet, dan kan ik net zo goed tegen een plant praten, die snapt me dan net zo goed.

dat weet ik dus wel Tong uitsteken vind het alleen nog niet belangrijk, als ze dat zelf doet mag dat maar ga haar zelf nog niet vragen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:59

Blijkbaar nog niet.. Nageefelijkheid is wat anders als aan de teugel.
Je paard MOET wel nageefelijk zijn anders kan ze nooit ontspannen. Nu loopt ze constant met haar rug gespannen en dat is nooit goed..

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:02

Marijke82 schreef:
QueJira schreef:

Kijk nu een naar het paardje op deze foto s---> viewtopic.php?f=10&t=399265
en dan naar die van jou,beessie heeft constant oren naar achter en loopt er hastikke gespannen bij.

Dit is nou al de tweede keer dat ik die link voorbij zie komen Lips are sealed

@ TS Neem les! Met de juiste begeleiding kom je er echt wel !!

kun je dat niet hebben ofzo?Ik bedoel er niets verkeerds mee met die link.Tis alleen maar om aan TS aan te geven hoe het plaatje( er volgens mij) veel beter uit kan zien.Aangezien TS een waanzinnig bord voor dr kop heeft gaf ik die link nog een keer als vergelijkings materiaal omdat zij niet snapt waarom wij denken dat dit paard er maar weinig plezier aan beleefd.
Maar als dit jou irriteerd is het eignelijk jou probleem,maar vooruit ik zal het voortaan niet meer doen... Doei, doei

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:03

elmiran schreef:

dat weet ik dus wel Tong uitsteken vind het alleen nog niet belangrijk, als ze dat zelf doet mag dat maar ga haar zelf nog niet vragen.

Youngster, we zien volgens mij allebei hetzelfde.... alleen TS heeft het nog niet door. Zo kunnen we praten als Brugman, maar het komt toch niet aan.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-05 15:21

t verschil weet ik WEL Haha! een paard kan ook ontspannen lopen met gestrekte hals....!hoeft niet gelijk met t hoofd in de krul dat bedoel ik.....

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:34

[/quote]

kun je dat niet hebben ofzo?Ik bedoel er niets verkeerds mee met die link.Tis alleen maar om aan TS aan te geven hoe het plaatje( er volgens mij) veel beter uit kan zien.Aangezien TS een waanzinnig bord voor dr kop heeft gaf ik die link nog een keer als vergelijkings materiaal omdat zij niet snapt waarom wij denken dat dit paard er maar weinig plezier aan beleefd.
Maar als dit jou irriteerd is het eignelijk jou probleem,maar vooruit ik zal het voortaan niet meer doen... Doei, doei
[/quote]

Nou Nou rustig maar, zo bedoelde ik het nou ook weer niet.
Voel je niet gelijk zo aangevallen.
Enne de TS een waanzinnig bord voor der kop, dat valt ook wel weer mee, ze moet alleen nog veel leren.
Vind wel dat je een leuk paard hebt, je bent goed bezig Ja

En nu ontopic, het gaat hier tenslotte om haar paard Knipoog[/quote]

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:38

En reken maar dat het belangrijk is voor een jong paard om nageeflijk te lopen, zeker voor de spieren in de rug, achterhand ed. We wilden Patos als 3,5 jarige de kans geven om haar hoofd naar eigen inzicht te dragen (dat werd dus een soort giraffen-houding), na een week liep ze licht onregelmatig, na nader onderzoek bleek ze in de rug vast te zitten. Na een paar dagen voorzichtig oefenen op nageeflijkheid (= dus niet hetzelfde als in de krul lopen!) liep ze veel soepeler en hebben we geen problemen meer gehad.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:03

elmiran schreef:
t verschil weet ik WEL Haha! een paard kan ook ontspannen lopen met gestrekte hals....!hoeft niet gelijk met t hoofd in de krul dat bedoel ik.....

Nee, blijkbaar niet, want een gestrekte hals is heeeeel wat anders als een gespannen rug en hals, wat je dus constant op de foto ziet.
Deze discussie is echt eindeloos....

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:31

heeeej Rach, waar zit je? op school? kwam toevalig Umetje tegen was een beetje aan het rond kijken hierow. Het ziet er inderdaad wel wat gespannen uit. Maandag ging het echt veel beter. Was niet echt slim van je om al iemand anders op Umetje te laten rijden je ziet echt wel dat ze dat niet leuk vind. Wel veel negatieve reacties zeg, ik had het ook eerlijk gezegd niet verwacht dat Umi zo zou reageren op een andere ruiter, bij jou zag het er maandag wel redelijk rustig uit. Als ik tijd heb wil ik je morgen wel even helpen met Umi dan maak ik gelijk wat foto's van een ontspannen Umi. Alleen heb ik geen flauw idee hoe ik het hier op zet Tong uitsteken zie je vanaaf wel weer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:56

Ook een jong paard hoort vanaf het begin ontspannen te lopen en ook al licht na te geven. En inderdaad, zo lang mensen het verwarren met in een krulletje lopen, dan heeft deze discussie geen zin.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 16:58

imker schreef:

Ik weet het verschil tussen nageeflijkheid en 'in de krul' heel goed Lachen
Maar wanneer een paard nog niet op zn eigen benen kan lopen, en je gaat haar proberen 'nageeflijk te rijden' heb je kans dat ze op de teugels gaat hangen (ik weet dat je een paard niet nageeflijk krijgt met trekken maar met ontspanning voordat ik dalijk weer een heel verhaal krijg).
Tuurlijk kun je rustig proberen haar een beetje vwnw te rijden, maar je zult zien als het paardje dalijk ontspant dat het vanzelf naar beneden komt.
En ja dit paard is verre van ontspanning, laten ze daar eerst maar eens aan gaan werken.

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:43

youngster"]Blijkbaar nog niet.. Nageefelijkheid is wat anders als aan de teugel.
Je paard MOET wel nageefelijk zijn anders kan ze nooit ontspannen. Nu loopt ze constant met haar rug gespannen en dat is nooit goed..

Rach weet echt wel wat het verschil is hoor! onze Nrpspony rijd ze vaak zat nagevelijk. Ik ben het er ook niet mee eens dat een paard alleen ontspant als hij/zij nagevelijk loopt. Nagevelijk lopen is voor een paard ook wel hard werken! Westernpaarden worden toch ook gereden met een lange teugel en lopen ook ontspannen. Misty rijd ik gewoon met de losse teugel je voelt gewoon dat ze haar rug ontspant (dan is ze niet eens nagevelijk)
Umetje kan het wel! heb het met eigen ogen gezien en zal het morgen(weet nog niet zeker) wel met de camera vast leggen. Ik vind zelf dat zo niet echt iemand kan beoordelen, zoals ze al zei zijn het maar een paar foto's van haar zelf en heeft ze niet lang gereden.

Verder ben ik het er wel mee eens dat Umi behoorlijk zuur kijkt met Manon op d'r rug, ik zeg niet dat Manon geen goede ruiter is, ik vind wel dat zij en Misty een goede combinatie zijn, vind haar houding op de foto's ook niet zo super ze rijd gewoon veeeel beter op Misty.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:30

Het begint hier hoe langer hoe meer een schoolmeisjesaffaire te worden.
Het nut van deze discussie is inmiddels ook al ver te zoeken, vind ik.

Het paard van TS wordt op deze foto's NIET goed gereden en ik zou dan wel foto's willen zien waarop TS vindt dat het dan (in haar ogen, NOG beter) gaat als hier te zien is.

Zien is geloven, op dit moment zie ik alleen een zwaar gespannen paard met een strakke bovenlijn, welke behoorlijk gehinderd wordt.

Als je het daadwerkelijk goed of beter kan, show and impress me....

Zillahx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:34

imker schreef:
Het begint hier hoe langer hoe meer een schoolmeisjesaffaire te worden.
Het nut van deze discussie is inmiddels ook al ver te zoeken, vind ik.

Het paard van TS wordt op deze foto's NIET goed gereden en ik zou dan wel foto's willen zien waarop TS vindt dat het dan (in haar ogen, NOG beter) gaat als hier te zien is.

Zien is geloven, op dit moment zie ik alleen een zwaar gespannen paard met een strakke bovenlijn, welke behoorlijk gehinderd wordt.

Als je het daadwerkelijk goed of beter kan, show and impress me....

haha hebt door Knipoog ff knopjes uitgeprobeerd.....

Ik heb morgen wel tijd om foto's te maken.....dus Rach bel of sms me maar of je dan kunt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:53

Eerlijk gezegd heb ik bij het beeld "aan de teugel" het idee dat het paard verbinding heeft met de teugel.

Bij "nageeflijkheid" denk ik meer aan het beeld in de krul, dus iets verder in de ontwikkeling dan voorgenoemde.

Overigens is nageeflijkheid echt niet iets vanzelfsprekends hoor. Ik heb een 5 jarige die nog ontzettend in de knoop zit met zijn lichaam en het zich een stuk moeilijker laat afgaan dan mijn andere 5 jarige, die keurig mijn hand volgt waar ik hem geplaatst wil hebben.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:08

Lenn schreef:
bekijks hebben Knipoog

mij lijkt de bak een beetje te zwaar en het paard voor een paar maanden onder het zadel nog niet erg gehoorzaam.
Maar looplust heeft ze in ieder geval genoeg! Knipoog
Wel een leuk dier trouwens, hoe groot is ze?

hoj
hej ik vind het paard juist wel gehoorzaam voor enkele maandne onder het zadel.
En ik vind het super dat je het rustig opbouwt , dus zonder gogue en straf bit en zo ....

doe zo voort meid , alleen zo kom je er op de meest vriendelijke manier ! Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:16

VValar schreef:
Waar haalt iedereen vandaan dat dit zo'n talentvol paard is? Dat jullie dat van deze plaatjes (waar overigens flink wat commentaar op geleverd wordt) uit kunnen halen.

Een zware bak dwingt je paard zijn balans te zoeken. Dat is helemaal niet verkeerd voor zo'n jong ding, mits je weet hoe en hoe lang je er mee om moet gaan. Niet teveel en niet te lang, een zware bak is immers een zwaardere belasting dan een bodem waar je paard op loopt.

Les is een heel goed idee. En als je die al hebt, les van een andere instructeur zoeken misschien?

k ben het met je eens !

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 19:17

elmiran schreef:
misschien hebben jullie erover heen gelezen..ze is al 3maanden onder het zadel.

Voor het rijden longeer ik haar ongeveer 10min. en ik heb Manon ook even laten longeren ging verder wel goed. Ik vind de bak zelf ook wel zwaar, daar houd ik ook wel rekening mee als ik rijd, dan liever niet te lang. Nagevelijk rijden doe ik amper, soms komt ze vanzelf naar beneden als ze ontspannen is.

Als ik haar teveel los laat gaat ze inderdaad soms alleen maar iets harder, als ik haar ongeveer 10minuutjes gereden heb laat ik de teugels wel eens langer dan gaat het ook wel goed, Manon zat er pas voor het eerst op dus Umi was wel gespannen en ging alleen maar harder. Op t laatst begon ze wel te kanbellen op het bit en liep ze wel wat lager.

Ze hoeft ook echt niet hard te werken. Ik rijd haar nu ongeveer 3keer in de week, soms vaker. De rest van de dag staat ze gewoon in de wei, en ik rijd d'r ook niet erg in t zweet ofzo. De andere dagen longeer ik wel eens, verder heeft ze gewoon 2/3dagen in de week rust.

lijkt me allemaal ok hoor Lachen