3-jarige fries @work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Re: 3-jarige fries @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:19

abcde schreef:
de meeste mensen weten hier echt helemaal niks van het inrijden van jonge paarden!!!
alle paarden kwpn of fries worden normaal gesproken op hun 3 ingereden. per 1 januari zijn allee paarden 3!!!
als eigenaar bepaal je zelf of je je paard dan al in rijd .
heb zelf een 3 jarige en die is vanaf februari zadelmak en word 2 a 3 per week 20 min gereden.
en hij gaat vd zomer nog de wie op .
wat is hij zielig zeg!! maar niet heus.

de fries ziet er super uit !
ga zo door je doet het goed.
en iederen die er geen verstand van heeft hou lekker op en ga met je verzorgpony spelen ofzo

grt inrgid

ps heb er voor geleerd dus weet heus waar ik over praat

ow dat weet ik wel hoor en ik heb zelfs een grote maat fries en die worden pas laat volwassen en groeien ook nog eens lang door dus tja sorry dat ik het er niet mee eens kan zijn met jou mening....ik zeg ook niet dat hij er niet goed uit ziet ik vind em er goed uit zien hoor

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:20

gabyfedde schreef:
Ik wil een hoop zeggen, maar dan val ik hier ook maar in de herhaling. Vind dat je niet verstandig bezig bent. Sowieso zijn Friezen laat volwassen en deze is ook nog eens erg groot. Als het mijn paard zou zijn zou ik hem zeker nog een jaar op de wei laten groeien.

Amen

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:12

[/quote]Ik ben het ook volledig eens met ingrid!
Maar abcde dit paard is sinds vaandaag 3 jaar en zo lang was ze er niet mee bezig dus was al een stukje ouder dan 2.5 Knipoog (ps: Ik weet niet of je die 2.5 over de Fries bedoelde... zoniet schiet me niet dood Haha!

Al onze 3 friezen werden op 3jarige leeftijd al gereden (licht gereden dan). Inmiddels is onze oudste merrie 8 jaar en nog steeds nergens last van.. en dat hoeft ook niet als je er gewoon zorgvuldig mee omgaat.. Maar dat geld net zo voor kwpn'rs die op 3jarige leeftijd of eerder gereden worden kunnen daar later ook last van krijgen. Kijk die voor GP worden gebruikt die zijn op zeer vroege leeftijd ook al helemaal versleten.
Dit geld dus eht niet alleen voor een Fries! Net zoals Ingrid zegt: Standaardprocedure is op 3jarige leeftijd..!

Ohja:
Mijn privéinstructrice rijd al jaren Friezen. Haar 5jarige Friesehengst loopt momenteel al M1.. Al haar Friezen rijd ze tot de Z en worden dan verkocht.. En de meesten van een aantal jaar terug zijn nu al een stuk of wat jaren ouder.. Ook zei hebben nergens last van.

Maarja iedereen zo zijn eigen mening hierover he..
[/quote]

haha! ik zei dat Haha!
en ik schiet je nu dood Whoosh!
haha, nee hoor! ik had het gewon over algemeen dat ik 2.5 te vroeg vind. fries of niet Knipoog
maar 3/3.5 vind ik een mooie leeftijd had ik al eerder in dit toppic gezegd.

de 2e van mij ben k zadelmak gaan maken toen hij 3 en 2 weken was ofzo.
en die ben k daarna gewoon licht gaan rijden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:23

wat praten sommigen hier arrogant zeg,de TS weet neem ik aan genoeg van haar paard om er verantwoord mee aan het werk te gaan.
ja de gemiddelde leeftijd van friezen om ze in te rijden is misschien hoger,maar ieder paard is toch anders?
tuurlijk mag je je mening geven,maar zo verpest je het topic alleen.er is een groot verschil tussen je mening geven en een topic verzieken.

ik vind het er netjes uitzien,het paard lijkt er idd plezier aan te hebben en als je het gewoon rustig aan doet zie ik er niks fouts aan OK dan!
het is een heel mooi dier

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:42

danifur schreef:
haha! ik zei dat Haha!
en ik schiet je nu dood Whoosh!
haha, nee hoor! ik had het gewon over algemeen dat ik 2.5 te vroeg vind. fries of niet Knipoog
maar 3/3.5 vind ik een mooie leeftijd had ik al eerder in dit toppic gezegd.

de 2e van mij ben k zadelmak gaan maken toen hij 3 en 2 weken was ofzo.
en die ben k daarna gewoon licht gaan rijden..

Haha ok Haha! *Zoekt dekking Tong uitsteken *
Idd 2.5 vind ik ook erg vroeg maar als 3jarige beleren en rustig en licht aan het rijden.. Kan hélemaal geen kwaad..

Lobke98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 20:55

Jongens, eigenlijk lach ik me rot om jullie. Dat friezen laat bloeiers zijn. Dat is zo. Maar ik heb zeker naar zijn bouw en rug gekeken of ik er al eens op kon. Hij is niet overbouwd en heeft een enorm sterke rug. Wij hebben 10 friezen op stal staan. Allemaal zijn ze op hun derde onder het zadel beleerd en daarna voor de kar. Het zijn friezen van verschillende leeftijden en mankeren helemaal niks. Zo gezond als een vis en zo sterk als een fries hoort te zijn. Dag en nacht staat de mijne in een inloopstal. Hij kan doen en laten wat ie wil.
Over anderhalve maand kan ie dag en nacht het land op. Dat ik dan nu al eens op hem rijd vind ik geen zielig iets. De foto's zijn een momentopname. Van de allereerste galopje. Ik zit echt niet elke dag zo op hem hoor. Dat ik hem eens 2 keer in de week een half uurtje licht rijd vind ik gezond. Door zo'n training worden ze juist sterk. Als je op een africhtingsstal kijkt worden alle paard als ze net drie zijn beleerd en staan ze ook nog eens de hele dag op een stal. En zo zal het bij de meeste van jullie zijn. Jullie commentaar maakt me weinig uit. Mijn paard heeft het beste leven wat ik hem kan geven. Maar ons zien jullie hier niet meer terug. Ajuu

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:09

Lobke98 schreef:
Jongens, eigenlijk lach ik me rot om jullie. Dat friezen laat bloeiers zijn. Dat is zo. Maar ik heb zeker naar zijn bouw en rug gekeken of ik er al eens op kon. Hij is niet overbouwd en heeft een enorm sterke rug. Wij hebben 10 friezen op stal staan. Allemaal zijn ze op hun derde onder het zadel beleerd en daarna voor de kar. Het zijn friezen van verschillende leeftijden en mankeren helemaal niks. Zo gezond als een vis en zo sterk als een fries hoort te zijn. Dag en nacht staat de mijne in een inloopstal. Hij kan doen en laten wat ie wil.
Over anderhalve maand kan ie dag en nacht het land op. Dat ik dan nu al eens op hem rijd vind ik geen zielig iets. De foto's zijn een momentopname. Van de allereerste galopje. Ik zit echt niet elke dag zo op hem hoor. Dat ik hem eens 2 keer in de week een half uurtje licht rijd vind ik gezond. Door zo'n training worden ze juist sterk. Als je op een africhtingsstal kijkt worden alle paard als ze net drie zijn beleerd en staan ze ook nog eens de hele dag op een stal. En zo zal het bij de meeste van jullie zijn. Jullie commentaar maakt me weinig uit. Mijn paard heeft het beste leven wat ik hem kan geven. Maar ons zien jullie hier niet meer terug. Ajuu

Je hebt gelijk orr..
Dat gezeik altijd op Bokt.. Verward

FleurBscht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:41

Oke, ik geef me over. Jullie hebben gelijk, je moet natuurlijk zelf doen wat je wil! Ik blijf nog altijd op mijn standpunt. Maar ik wil idd niet de verpester zijn hierzo (Of ben ik daar nu een beetje laat mee? Ik hoop het niet). Nou, veel plezier met je paardje. OK dan! Hij ziet er wel heel mooi uit!

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:52

FleurBscht schreef:
Oke, ik geef me over. Jullie hebben gelijk, je moet natuurlijk zelf doen wat je wil! Ik blijf nog altijd op mijn standpunt. Maar ik wil idd niet de verpester zijn hierzo (Of ben ik daar nu een beetje laat mee? Ik hoop het niet). Nou, veel plezier met je paardje. OK dan! Hij ziet er wel heel mooi uit!

nou top dat klinkt al beter
zo kan het inderdaad ook
laat iedereen gewoon zijn eigen ding doen Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:00

Citaat:
Dat ik hem eens 2 keer in de week een half uurtje licht rijd vind ik gezond. Door zo'n training worden ze juist sterk
Als eerste wil ik zeggen dat ik hem echt heel leuk vind en dat je duidelijk ziet dat hij er plezier aan heeft, lekker z'n oortjes naar voren etc.

2x per week rijden vind ik gewoon erg netjes. Gewoon lekker op deze manier doorgaan en je merkt zelf wel of je het afmoet bouwen of op kunt bouwen en kennelijk is het op deze manier goed, anders was hij nu echt niet zo braaf geweest en was hij in protest gegaan.

Heel veel succes!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 07:54

Lobke98 schreef:

Sorry hier wil ik nog 1x commentaar opgeven...mijn fries staat niet dag en nacht op stal! Hij staat ook 7 uur per dag op het land in zn eigen kudde.

En misschien kun je het beter anders aan gaan pakken...eerst voor de kar en dan inrijden? Dit gebeurd bij de meeste paarden zo. Het is alleen een tip...

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:00

lisjuh, je moet een keer van ophouden weten... je hebt je mening gegeven en daarmee uit.

ik vind het een hele leuke fries Haha! doe mij er ook zo 1 Haha! *LOL*

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:08

MissArianne schreef:
lisjuh, je moet een keer van ophouden weten... je hebt je mening gegeven en daarmee uit.

Sluit ik me helemaal bij aan.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:11

MissArianne schreef:

ik weet van ophouden alleen als er conclusies worden getrokken over hoe ik mijn paarden hou terwijl ze de situati niet weet hoef ik dat niet te accepteren.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:17

Ik volg dit topic al ff
Vind het er netjes uitzien voor de 5e keer dat je erop zit.

En wat betreft dat friezen laatbloeiers zijn weet ik ook. Ik heb zelf 3 friezen waarvan er 2 een laatbloeier zijn. Mijn merrie van bijna 8 is nu pas uitgegroeit. Ik ben ook met 3 jaar begonnen.
Dat TS nu met 2 jaar 10 maanden begint vind ik nog niet zo erg. Ze doet het rustig aan en weet heus wel wat ze doet.

Ik vind dat er erg overdreven word dat ze begonnen is met rijden. Ze is misschien nu 3 weken bezig en heeft er 5x opgezeten zo dramatisch is het niet.

Bij mij komen ze ook met 3 jaar terug en moeten ze er ook aan geloven.

En ik las dat iemand vond dat je wel met een haflinger op 2.5 jaar leeftijd mag beginnen maar niet met een fries. 2.5 jaar vind ik gewoon veelste vroeg. Zelfs bij een Kwpner.

Succes er nog mee je hebt een leuk beesje...

Welke afstamming heeft die?
En ben je er al mee naar de keuring geweest?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:00

Lisjuh87 schreef:
MissArianne schreef:

ik weet van ophouden alleen als er conclusies worden getrokken over hoe ik mijn paarden hou terwijl ze de situati niet weet hoef ik dat niet te accepteren.

Ze (de TS) spreekt jouw er toch niet persoonlijk op aan hoe jij je paarden behandeld. Ze zegt in het algemeen.

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 15:22

Ziet er goed uit voor een 3-jarige... Hij is zo te zien ook aardig aan de maat... Mooi beestje wel...

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:42

het aller belangrijkste heb plezier met je paard en vlg mij heeft hij inderdaad een super leven bij je ! dus lekker zo door gaan.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:08

Ik vind het een heel mooi paardje en ziet er goed uit!!
Het 'gezeur' over laatbloeiers enzo'... pff.. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
En als jij nou net zo'n uitzondering hebt, hartstikke mooi toch?

Ik geloof erin dat dit paard uitgroeit tot een heel gelukkig en gezonde Fries, ben dan ook benieuwd naar foto's hoe hij er over een tijdje uitziet!!
Ga zo door Knipoog

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:15

Mooie Fries hoor. Ben bang dat de mijne ook wel die hoogte gaat krijgen! (hij is nu 2). Maar ziet er zeker goed uit voor zijn leeftijd. Leuke combi ook.
Owja, mag ik vragen welke afstamming het is?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:13

Nou ja, ik heb niet alle zier de paginaá doorgeploegs, dus zeg ik gewoon even wat ik vind:
Ziet er goed uit. Ontzettend leuuk paard dat zo te zien het prima vind al wat rond te lopen onder het zadel. Je weet vast een stuk meer over het specifiekere-friezen-gebeuren dan ik, dus daar zal ik niks over zeggen. Ik zou zelf wat later beginnen, maar dit paard ziet er prima uit, heeft er lol in en de jij kent je paard beter dan ik en zult dus best weten of hij er al aan toe is of niet.